Hond met een bult, opereren of niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Hond met een bult, opereren of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:46

Vorige week woensdag ontdekten ik opeens een grote bult, ter grootte van een tennisbal.
De bult zat op zijn schouder en voelden zacht aan. Je mocht er aan komen, gaf geen pijn aan.
Wel direct een afspraak bij de dierenarts gemaakt want zo'n bult opeens bij een jonge en gezonde hond vind ik maar niks.
Gelukkig konden we dezelfde dag nog terecht. Er is biopt gedaan en er kwam bloed en vocht uit. We hebben het nog niet op laten sturen naar het LAB.
Hond heeft ontstekingsremmer gespoten gekregen en voor een week pilletjes. Vandaag moesten we weer terug komen. Bult is in de afgelopen week veranderd van formaat.
Is groter en harder geworden maar was gisteravond weer kleiner dan vorige week zelfs.

Dierenarts heeft de bult weer leeg gehaald, weer enkelt bloed en vocht wat hier uit komt.
Is nu eigenlijk op normaal formaat nu alles eruit gehaald is maar je voelt nog wel iets zitten en dit lijkt zich te gaan nestelen(vast te gaan zitten). En vorige week kon je het nog duidelijk helemaal beetpakken, nu niet meer.

Nu is de keuze aan ons of we hem willen laten opereren dat het volledig weggehaald wordt operatief.
De kosten hiervoor zullen zo'n 200 a 250 euro zijn naar schatting, maar wordt die weer groter wordt de prijs ook hoger. Als we het dan nog op willen sturen naar het LAB komt er nog 70 euro voor bij.

Zelf denk ik hoppa gelijk weg laten halen, kosten zijn helaas wel voor mezelf.
Zuslief wilt er nog even over nadenken en aankijken wat het nu gaat doen.

Hond is een 2 jarige labrador/duitse staande kruising.
Gezond, levendig en goed op gewicht. En willen we uiteraard nog heel veel ajren van kunnen genieten.

Iemand ervaringen hiermee?

xRomana

Re: Hond met een bult, opereren of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:25

Ik zou de bult laten onderzoeken, en daarna beslissen om de bult weg te laten halen of te genezen dmv medicijnen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:37

Mijn hond had exact zo'n bult.
Ik heb m weg laten halen. Zat mij toch niet lekker. Beter uit dan in.
Bleek gelukkig volledig uit vet te bestaan.
Voor zover ik weet stelt een dergelijke operatie niet veel voor.
De huid wordt opengesneden en de bult er uitgefloept.
Mijn hond moest overigens toch al onder het mes voor wat anders
Maar hij was snel hersteld.
De bult zat op zijn borst en de avond na de operatie lag ie al weer plat
Op zn borst.

Ik zou m dus laten verwijderen, tenzij je da natuurlijk wat anders zegt.
Sterkte ermee

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:09

beter nu weg laten halen dan dadelijk nog een veel zwaardere operatie te moeten laten doen en/of dat het door slaat verder naar binnen en daar (nog meer) schade aan gaat richten.

Mijn honden zijn ook niet verzekerd en deze week heeft me dat al rond de 800 euro gekost. Jammer dan dat is mijn risico dat ik ooit overwogen genomen heb en nog steeds achter staat. Dit geld had ik sowieso wel kwijt geweest. Was het niet aan de maandelijkse kosten van de verzekering dan is het dus nu wel gebeurd bij de orthopeed en de arts die de MRI scan gemaakt heeft.
Echter had hij dit niet nodig gehad dan was ik nu nog 800 euro rijker geweest natuurlijk en met verzekering erbij niet. Het leven blijft een gok en dat geeft niet als je ondanks je beslissingen maar wel kan maken dat je hond geholpen kan worden. Stel dat ik wel maandelijks 40 euro zou kunnen missen maar niet in 1x 800 euro dan had ik hem dus gewoon moeten verzekeren.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:18

Als het een oude hond was geweest had ik gezegd "Lekker laten zitten!"
Maar je hondje is nog zo jong! Aan de andere kant, als hij er écht geen last van heeft, het is een hoop geld... Maar je weet niet hoe de bult zich gaat ontwikkelen. Ik weet dat zoiets soms tot iets kwaadaardigs kan ontwikkelen, maar misschien is dat in dit geval niet aan de orde.
Succes met je beslissing!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:32

ik zou het weg laten halen......
Met je DA kan je best afspreken het in termijnen terug te betalen........meestal kan dat wel.
Zo iets onschuldigs kan uiteindelijk uit gaan groeien naar iets kwaadaardigs en dan zit je er mooi mee.
Dan krijg je pas echt een kostenplaatje als je er dan wat aan wilt gaan doen.
Het laten onderzoeken zou je nog achterwege kunnen laten.
Dat kost veel en je dier gaat daar toch niet direct iets aan hebben.

succes er mee

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:35

Lastig wij hebben hier een oudere hond van elf jaar rondlopen. Hij kreeg opeens een bult op zijn heup was de grote van een pingpong bal. Dus wij ook naar de dierenarts die raden ons aan gezien de leeftijd van de hond en dat de hond er geen last van leek te hebben om de bult te laten zitten omdat een operatie zeker voor een oudere hond ook niet niks is. Lang zitten te twijfelen op we hem toch niet weg zouden halen mja bult bleef ook netjes een bult en ging niet raar woekeren ofzo. Dus toch het advies van de dierenarts opgevolgd en laten zitten. Echter werd de bult even later heel snel formaat tennisbal. Dus hebben we de bult weg laten halen. Kosten ruim 400 euro en een heel zielig hondje. Achteraf gezien had ik die bult dus liever er al eerder af laten halen.
Ik zou je adviseren om wel de bult weg te laten halen. Dan is het weg en weet je wat het was. Je hond is nog zo jong en het is moeilijk te voorspellen wat zo bult allemaal gaat doen of het weer groter wordt waardoor de operatie nog zwaarder wordt. Of dat die bult toch niet veel goeds is en dat misschien gaat woekeren naar anderen plaatsten. Ik zeg maar wat maar voor me eigengemoeds toestand zou ik hem er af laten halen. Is die weg en hoef je je daar geen zorgen over te maken. En het is een jonge hond dus die zou waarschijnlijk snel herstellen

Edit; Bij ons vertelde de dierenarts de eerste keer dat we kwamen ook dat de kosten 200, 250 euro waren. Toen hij uiteindelijk is geopereerd waren de kosten dus ruim 400 euro want was allemaal een beetje tegen gevallen en de bult was ook groter geworden. Dus als ik jou was zou ik daarom ook nu de bult weg halen. Je weet nu wat het kost en dat het in de toekomst alleen maar meer kan worden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:30

Ben de zus van marlis, de hond wordt waars. woensdag geopereerd.
Worden morgen teruggebeld, de arts die gaat opereren was nu niet aanwezig dus de assistent ging het bespreken en belt morgen terug, de bult zit ons toch niet lekker ondanks dat de hond zich kiplekker voelt en zich niet anders dan anders gedraagt. Laten het dan ook gelijk onderzoeken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:42

top hoor....laat je nog weten hoe het gegaan is???

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:44

ja Tuurlijk!!Nu liggen ze heerlijk te genieten van een lekker bot op dierendag!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:14

Biopt naar het lab sturen, in ieder geval duidelijkheid krijgen over wat het is. Dan pas weet je ook hoe te behandelen.
Het leeghalen van de bult vind ik persoonlijk, als je geen idee hebt wat het precies is, nogal op de zaken vooruit werken.
Na onderzoek beslissen of je 't weg wilt laten halen, dan weet je ook pas of het kwaadaardig is of blijft groeien ed.
Hier een bult van een flinke knikker weg laten halen op de buik, maar deze ook voor onderzoek laten verzenden,
zou er niet aan willen denken dat het toch wel een kankergezwel was en dat niet genoeg weggesneden is.. dan vind ik die 70 euro
heel schappelijk. Overigens was t bij ons een stuk duurder, over de 100 euro geloof ik.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:39

Loiz schreef:
Biopt naar het lab sturen, in ieder geval duidelijkheid krijgen over wat het is. Dan pas weet je ook hoe te behandelen.
Het leeghalen van de bult vind ik persoonlijk, als je geen idee hebt wat het precies is, nogal op de zaken vooruit werken.
Na onderzoek beslissen of je 't weg wilt laten halen, dan weet je ook pas of het kwaadaardig is of blijft groeien ed.
Hier een bult van een flinke knikker weg laten halen op de buik, maar deze ook voor onderzoek laten verzenden,
zou er niet aan willen denken dat het toch wel een kankergezwel was en dat niet genoeg weggesneden is.. dan vind ik die 70 euro
heel schappelijk. Overigens was t bij ons een stuk duurder, over de 100 euro geloof ik.

Ach ik vertrouw mijn dierenarts in haar handelen.
Het is nog niet verstuurd naar het LAB voor onderzoek. Maar als het goed is wordt woensdag het in het geheel weg gehaald operatief en dan alsnog opgestuurd. Willen het zoiezo weg hebben, ook al is het goedaardig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:12

heb bij mijn vorige hond wat bulten weg laten halen (boxer en die staan bekend om kanker e.d.) en had toen met mijn DA afgesproken dat ze bulten die ze herkende als vetbultje of talgklier die ontstoken is gewoon weg zou doen en als ze twijfeld dan werden ze een half jaar max. bewaard om te kijken of er nog meer bulten kwamen dan zouden ze worden opgestuurd maar dat is nooit nodig geweest.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:34

mijn hond had ook al een tijdje een bult tussen zijn schouders. toen deze begon te groeien toch maar laten onderzoeken. het bleek een ontstoken talgklier. in eerste instantie zo gelaten, maar omdat hij zo snel weer terug groeide toch maar besloten het weg te laten halen. helaas heeft mijn hond de hechting open gekrabt en is het nu een kale plek. maar ik ben blij dat hij van de bult af is.