O nee! Toch geen myxomatose?!?!?!?! :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

qwerty14

O nee! Toch geen myxomatose?!?!?!?! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 11:07

Hoi allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn konijn heeft een beetje geïrriteerd oog en het is nat erom heen.
Hier een foto van haar geïrriteerde oogje.
Afbeelding

En dit is haar goede oog, maar daar komt nu ook een heel klein beetje vocht uitlopen. (sorry, deze foto is iets minder omdat konijn niet stil wou zitten, 'k heb ook nog een knauw van d'r gehad. :') )
Afbeelding

Denken jullie dat het myxomatose is? Ik wil dat graag zeker weten voordat ik naar de DA ga anders ben ik bakken met geld kwijt terwijl het misschien gewoon een stukje hooi ofzo in haar oog is.
Ze eet en drinkt nog hetzelfde als eerst, ze rent als een gek door haar hok de hele dag heen en weer, wat ze al doet vanaf jongs af aan en ze zit de hele dag met het hooi en stro te spelen en er in te graven. Ze is nog maar 1 jaar.
Kunnen jullie mij helpen? Het is mijn liefste konijn en ik kan haar echt niet kwijt!!! ;( :n
Duim voor me dat het geen myxomatose is!!
Doeg!! :evaw:

Monica72

Re: O nee! Toch geen myxomatose?!?!?!?! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:12

Myxomatose herkennen
De eerste tekenen van Myxomatose zijn dikke, vochtige zwellingen om het hoofd en de snuit. Gezwollen oogleden (slaperige ogen) zijn een klassiek teken, samen met gezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsorganen. Binnen één of twee dagen kunnen deze zwellingen zo erg geworden zijn dat ze blindheid veroorzaken en er misvorming ontstaat bij de snuit, mond, oren en neus.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:20

Tja, euh... Gewoon even bellen voor overleg met D'Arts?
Kan goed zijn dat ook al is het een strootje geweest dat je alsnog even met Caf-zalf moet smeren...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:22

Als jij geen dierenarts erbij wil halen is ie met wat pech over twee dagen dood.

Raar dat je er zo mee omgaat..

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:25

Ik zie er niet echt iets bijzonders aan, eerder een wat tranend oogje waar je wel een zalfje voor kan halen bij de dierenspeciaalzaak of dierenarts :j

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 11:31

Bedankt voor jullie tips.
upendo: Dit is al een week zo en er is nog helemaal niks verandert. Ze is nog even levendig, druk en speels als altijd :)
Monica72: Ze heeft al een week een nat oogje en er zijn nog geen zwellingen, nergens. (gelukkig!)
Heel erg bedankt!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:33

Ik zelf ben absoluut niet gelukkig met 'medicijnen' uit een dierenwinkel. Met alle respect... daar hoor je ze gewoon niet te kopen, ondanks hun opleiding merk ik te vaak dat er troep verkocht wordt (bijv zomaar antibiotica voor vogels en knaagdieren, waar je bij verkeerde inzet enkel resistentie opbouwt). Ik zou voor dit traanoog, gewoon even overleggen met de kliniek.

Je kan het schoonmaken met afgekoeld gekookt water en in overleg met da een vit.zalfje of dus caf-zalf.
Als het echt Myx is en (en inderdaad de da zal het wellicht ook niet gelijk zien) kan de da besluiten om toch andere medicijnen ondersteunend in te zetten.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:35

Je zou natuurlijk ook even een da kunnen bellen en de klachten uitleggen, dat is gratis :)

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 11:37

Ik heb het al een paar keer schoon gemaakt met afgekoeld schoon water, maar ik zag niet echt een resultaat.
Maiska: ik denk dat ik dat maar ga doen :j

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:28

Naar de DA ermee.
Zo begon het ook met mijn konijnen vorig jaar. Zal even een link van het topic opzoeken.
Geloof me, hoe eerder je erbij bent......

edit; [BB] Ontstoken oog konijnen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:37

Ziet er niet direct uit als myxomatose zeker als ze het al een week heeft, maar het kan zeker wel. Geen andere symptomen erbij gekomen?
Ik zie een hangoor konijn met een bol snuitje en dan hebben ze vaak al snellers last van de ogen, soms zitten de traanbuizen dan verstopt en die kunnen doorgespoeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:38

Heeft hij ook een natte neus, zit hij vaak met zijn poten aan zijn neus(wassen). Je moet een paar dagen uitwassen met gekookt (erg belangrijk) afgekoeld water. Je ziet niet na 1 keer verschil, dat moet je echt een paar dagen doen.

Verder moet een dier na de da als ie naar de da moet. Dat dat dan geld kost, dat is nou eenmaal zo. Myxo is ook erg besmettelijk trouwens.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:03

Hé, echt super bedankt voor al jullie helpende tips!
Ze heeft van jongs af aan al een bol snuitje, dus misschien kan het dan wel zo zijn dat de traanbuizen verstopt zitten. Ze heeft geen natte neus en ze was zich eigenlijk minder dan de andere konijnen.
Ze zit apart van de andere konijnen, dus die kunnen dan niet besmet worden.
Echt heel erg bedankt!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:05

Als het myxomatose is kunnen je andere konijnen zeker wel besmet worden, want het word overgedragen door vliegen en muggen, die vliegen zo in en uit overal.
Ik zou het wel goed in de gaten houden en anders een bezoekje dierenarts.
Als het chronisch is, wat wel vaker is bij die bolle snuitje is het juist wel verstandig haar te koppelen aan een gecastreerde vent. Vaak onderhouden ze dan elkaars ogen en blijft het goed :) Maar wacht hier zeker een maand mee ivm mogelijke myxo.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 18:55

Faniek: Ik zal eens even kijken naar een rammetjes, lijkt me wel een leuk idee. Kan het ook een vrouwtje zijn? Ik bedoel, moet het persé een mannetje zijn?
Doeg!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:11

Twee vrouwtjes gaat meestal niet goed en als het dan lukt met koppelen gaat het vaak in het voorjaar mis. Met 2 dames is het echt zo'n 50/50 kans en dan zou ik zeggen ga gewoon voor een gecastreerd ventje, ze leven in het wild ook in paartjes. Je kan bij een opvang terecht, daar zijn de heren gecastreerd en kan je kijken of het macht met haar, en kostentechnisch ben je vaak dan ook wat beter uit ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:24

Heb je zelf al eens een ontstoken (of 2) oog gehad? Ik zou er zeker mee naar een DA gaan om even ernaar te laten kijken en voor een oogzalf. Oogontsteking is namelijk erg pijnlijk!

En tja, helaas dieren kosten nu eenmaal geld. Deze week rond de 1000 euro gebracht naar diverse dierenartsen en ik heb maar 3 nijnen, 1 kat en 2 honden........................ soms is het niet anders.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 08:29

Hé allemaal! Het gaat nu al veel beter!! *\o/*
Het is niet meer nat, alleen is haar vachtje rond haar oog wat hard vanwege het opgedroogde spul wat uit haar oogje kwam! Maar heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga ook eens op Marktplaats kijken voor een rammetje.
Groetjes!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:23

Je kan beter naar een opvang gaan voor een rammetje dan kan je ook kijken of het klikt met haar en is die al gecastreerd.
Zie www.konijnenbelangen.nl voor adressen.
Fijn om te lezen dat ze opgeknapt is, maar hou het goed in de gaten :)

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 12:34

Hey, heel erg bedankt voor de website! Ik ga maar eens een kijken naar een opvang bij mij in de buurt.
En ik hou haar zeker in de gaten. Ik wil haar liever niet verliezen!

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:54

Ik ben vanochtend naar de dierenarts geweest omdat het toch wat erger werd. Het is gelukkig zeker niet myxomatose. Pfffff, ikke blij!!! Ik kreeg een oogzalf mee en als het over een week nog niet minder is moet ik terug komen. Dan kan het zijn dat de de kiezen te lang zijn of dat er haakjes aan zitten, waardoor de traanbuisjes verstopt zitten. De DA zag nu nog niks, maar ze zei dat de kiezen wel aan het rommelen konden zijn. Dus nu is het afwachten maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:52

qwerty14 schreef:
Ik ben vanochtend naar de dierenarts geweest omdat het toch wat erger werd. Het is gelukkig zeker niet myxomatose. Pfffff, ikke blij!!! Ik kreeg een oogzalf mee en als het over een week nog niet minder is moet ik terug komen. Dan kan het zijn dat de de kiezen te lang zijn of dat er haakjes aan zitten, waardoor de traanbuisjes verstopt zitten. De DA zag nu nog niks, maar ze zei dat de kiezen wel aan het rommelen konden zijn. Dus nu is het afwachten maar!

Wanneer het de kiezen zijn, houdt dan ook goed in de gaten dat het konijn geen abcessen krijgt.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:11

Hou ik in de gaten, hoor! :)
Als het over een week nog niet over is moet ik terug komen omdat het dan waarschijnlijk de kiezen zijn.