Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

. Maartje1990 schreef:Ik zou gewoon eerst bepalen wat voor soort ras je wilt en dan welk geslacht al dan niet ook qua kleur (bijv. bij labradors of je bruin, zwart of blond wilt). En ik zou in ALLE gevallen gaan voor een fatsoendelijke fokker die zo veel mogelijk proberen om te zorgen dat er geen ziektes in de lijn en het nest zitten (zoals bijv. Heupdysplasie bij de grotere rassen). En ja, hier zit een prijskaartje aan, maar liever nu dat prijsje betalen, dan dat je op en af gaat naar de dierenarts en hier de kosten een loopt te verspillen.
Het bepalen van het ras moet je wel een beetje nadenken over in wat voor situatie je woont en in hoeverre je de hond beweging kunt geven. Bijv. een border collie is een hond die erg zeg maar bezig moet zijn, is geen hond om in een huis te houden en dagelijks een paar keer 10 min. mee te gaan lopen (nu denk ik dat dat voor geen hond goed is, maar de border collie in dit geval is echt een ras die je echt bezig moet houden door bijv. vaardigheid etc.)
Ik zou over die rassen waarvoor jij interesse hebt, gewoon simpelweg even googlen en kijken wat daar allemaal over te vinden valt. Er is ook zo'n programma op animal planet dat allerlei hondenrassen altijd toelicht, ik geloof dogs 101 weet niet of je die aflevering kunt opzoeken waar de rassen in voorkomen waarin jij geïntereseerd bent?
Verder wens ik je veel succes!
mika11 schreef:Wat vind je van mijn hond dan: een Bolognezer![]()
Ook in de verte familie van Havanezer.
Bolognezers zijn heel sportief, trouw en vriendelijke honden.
Binnen rustig en buiten heel actief.
Heel baasgericht en blijft altijd bij je in de buurt.
We mogen natuurlijk niet alleen naar uiterlijk kijken maar aangezien ik rassen kan vinden die qua karakter lijken te passen en die ook in verschillende kleuren komen spreekt me dit toch meer aan. anneliesdj schreef:Schrijf eerst eens op wat je van een hond verwacht; moet hij rustig zijn of juist actief, ga je elke dag 2 uur joggen en moet hij mee of lig je liever op de bank met de hond op schoot? Houd je van een hond die de hele tijd in de gaten houd wat jij aan het doen bent of moet hij gewoon lekker zijn eigen ding doen?
Wil je er een bepaalde sport mee doen? Moet hij waaks zijn of iedereen in de armen vliegen? Moet hij goed met kinderen kunnen?
Houd je van groot of klein, veel haar of weinig haar?
Aan de hand daarvan kun je bepalen welke rassen het beste bij je passen.
Ga dan eens bij fokkers kijken (die geen nest hebben) om te zien of de ouderdieren je aanstaan, kijk hoe ze in huis zijn en hoe ze buiten zijn, hoe reageren ze op vreemden en hoe reageren ze op de eigenaar? Als ze fijne evenwichtige karakters hebben en het staat je aan laat je je op de lijst zetten of hoe ze het ook willen afhandelen.
Persoonlijk zou ik niet willen dat de fokker mij een pup toewijst, ik wil zelf kiezen.
Pups van 8-10 weken kun je testen op persoonlijkheid met wat simpele dingen; als je als vreemde binnenkomt, komen ze op je af of blijven ze in een hoekje zitten? Als je iets rammelends of krakends uit je zak pakt, gaan ze daar meteen opaf, gaan ze blaffen of kruipen ze in een hoekje? Klap eens op een onverwacht moment flink in je handen, hoe reageren ze dan? Zet ze in een vreemde omgeving (buiten) en kijk wat ze doen, meteen op onderzoek uit of blijven ze suf zitten kijken?
Zo kun je iig zien of het karakter je aanstaat en weet je welke pups onzeker of dominant zijn.
Maartje1990 schreef:Ik vind het trouwens iet wat overdreven om zo naar ouder dieren enzo te gaan kijken etc. Wij stonden op een wachtlijst voor een labrador pup en waren dolblij dat we er al eentje konden hebben, laat staan dat we een keus hadden. En het is echt een schat van een beest, daarvoor had ik geen ouderdier voor hoeven te zien. Maar goed, als je die mogelijkheid wel hebt, zou je dit natuurlijk wel kunnen overwegen.
Maartje1990 schreef:Nou, dat ben ik niet met je eens, ze mogen niet zomaar een pup met en stamboom weggeven natuurlijk. Dus pups van erkende fokkers zijn echt dat prijskaartje wel waard. Uiteraard sluit dat ziektes nooit helemaal uit, maar geeft je wel meer zekerheid dan zo'n pretnestje.
Maartje1990 schreef:Ik vind het trouwens iet wat overdreven om zo naar ouder dieren enzo te gaan kijken etc. Wij stonden op een wachtlijst voor een labrador pup en waren dolblij dat we er al eentje konden hebben, laat staan dat we een keus hadden. En het is echt een schat van een beest, daarvoor had ik geen ouderdier voor hoeven te zien. Maar goed, als je die mogelijkheid wel hebt, zou je dit natuurlijk wel kunnen overwegen.
Maartje1990 schreef:Nou, dat ben ik niet met je eens, ze mogen niet zomaar een pup met en stamboom weggeven natuurlijk. Dus pups van erkende fokkers zijn echt dat prijskaartje wel waard. Uiteraard sluit dat ziektes nooit helemaal uit, maar geeft je wel meer zekerheid dan zo'n pretnestje.
vind ik dat heel erg belangrijk, niet zomaar klakkeloos een pup ergens vandaan halen en als fokker al helemaal niet zomaar alles meegeven anneliesdj schreef:TS, heb je er al aan gedacht een hondje uit het asiel te halen?
Dan valt het karakter ook beter te beoordelen doordat het geen heel kleine pups zijn en je helpt er een hondje mee.