Kittens met symptomen, onbekende oorzaak.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Kittens met symptomen, onbekende oorzaak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:34

Omdat ik het op dit moment niet meer weet, het gevoel heb om tegen een muur te lopen bij mijn eigen dierenartspraktijk hoop ik hier iemand te vinden die dit herkend...

Het is een heel verhaal, ik hoop dat er de tijd genomen wordt om het te lezen.

Het verhaal begint met de geboorte van de kittens op 13 september 2012. Hierna te noemen E- nest.
De bevalling begon in eerste instantie normaal maar is uitgelopen in een keizersnede (2 kittens geboren met keizersnede) vanwege het feit dat de bevalling al ruim 24 uur duurde en gebrek aan weeën.
Geboren 6 kittens totaal, waarvan één met open gehemelte, inmiddels ingeslapen, één poesje overleden en één katertje met de zelfde symptomen als straks besproken, maar duidelijk wijzend op hersen afwijking.
Vanwege afvallen en schreeuwen het moeilijke besluit genomen om deze in te laten slapen op 27 september 2012.
3 overige kittens zijn in eerste instantie gezond ogende kittens, Katertje Oranje, Katertje Bruin en Poesje Rood.

Het 2e nestje is geboren op 18 september 2012, begon ook met een normale bevalling maar is ook uitgelopen op een spoed keizersnede. Hierna te noemen het F-nest.
Bekken was te smal. 3 kittens geboren (2 met keizersnede). Eerste kitten overleden. 2 gezond ogende kittens, Lynx poesje en Mink poesje.

De kittens liggen bij elkaar en worden verzorgd door beide moeders samen. Moeder vertonen geen enkele symptomen.

De eerste symptomen begonnen op 22 en 23 september met 2 kittens uit het E-nest. Katertje Oranje en Poesje Rood. (Katertje Blauw was al niet goed sinds geboorte. Dezelfde symptomen alleen bij hem was het heviger en vanaf geboorte.)
Beide hielden hun hoofd schuin gedraaid. Katertjes() naar links, poesje naar rechts.
Ik ben hierna met de 3 kittens naar mijn dierenarts gegaan.
Deze dacht in eerste instantie aan iets van hersenvliesontsteking, maar alle kittens hadden geen koorts. Omdat ze niet wisten wat het was werd ik naar huis gestuurd met het advies om af te wachten.
Toen het woensdag nog niets vebeterd was en allen verslechterd doordat de kittens zich nu alleen nog maar konden verplaatsen door te rollen heb ik opnieuw contact opgenomen met mijn dierenarts
en aangegeven dat ik wilde beginnen met anibiotica omdat ik niet lijdzaam toe wilde blijven kijken.
Katertje Oranje vertoonde na het toedienen van Synolux smakelijke druppels op 24 september lichte verbetering. Poesje Rood niet en Katertje Blauw verslechterde alleen maar.
Op aanraden heb ik alle 3 de kittens uit het E-nest 2 maal daags één druppel Synolux gegeven.
Katertje Oranje verslechterde in het weekend van 27 en 28 september weer en poesje Rood was het zelfde gebleven.
In de avond van 28 september vertoonde nu ook het Lynx poesje dezelfde symptomen als Katertje Oranje en Poesje Rood.
Het Mink poesje vertoond nu sinds gisterenavond ook dezelfde symptomen.
Deze krijgen sinds gisteren en vandaag Synolux en bij het Lynx poesje zie ik iets van verbetering.

Voor nu eten de kittens nog, komen aan en hebben geen koorts.
Merkzaam is dat de kittens lijken te verslechteren zodra ze opgepakt worden en dat dit alleen de kittens betreft geboren met keizersnede.
Het engste kitten hier geboren is tot op heden nog gezond.

2 filmpjes.

Gemaakt op 24 september;

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 4zIJOtm-DE

Gemaakt op 2 oktober;

http://youtu.be/iFPRDGxscDU

Na onderzoek op internet kwamen we uit op Toricollis, bekend bij konijnen.
Het enigste verschil is dat geen enkele kitten oogbewegingen heeft en gewoon kunnen focussen.
Over dit bij katten/kittens is niets conctreets te vinden.
Ook zou hersenvliesontsteking passen, alleen hebben ze geen koorts wat apart is.

Voor nu kom ik er dus niet verder uit met mijn dierenarts die na contact met Utrecht het afdeed als een erfelijke afwijking genaamd
Congenitale Vestibulaire Ataxie, alleen bekend bij Siamezen en Burmezen, niet bij Bengalen.
Toen ik aangaf dat dit naar mijn idee niet mogelijk was omdat de toeval dat het om 2 nestjen van 4 aparte ouders, (totaal geen verwandschap in de lijnen van elkaar) en meerdere kittens uit hetzelfde nest moest ze toegeven dat het wel vergezocht was.

Wie heeft er een idee?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kittens met symptomen, onbekende oorzaak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:35

Ik kan je helaas niet helpen, maar ben wel benieuwd hoe het inmiddels met ze gaat?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:51

Ylana schreef:
Merkzaam is dat de kittens lijken te verslechteren zodra ze opgepakt worden

Wie heeft er een idee?

Dat zou dan toch kunnen wijzen op een evenwichtsprobleem, en dus toch een probleem met het binnenoor?

Heb zelf labyrintis, ik herken me wat in je kittens ;)
Dat is overigens viraal, en kan dan af en toe uitlopen op ontstekingen (bacterieel) waar dan als het erg is antibiotica tegen gegeven kan worden.
Kan je dierenarts niet eentje op de AB zetten en kijken of die dan toevallig verbeterd?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:05

mag ik je verhaal op een ander forum plaatsen, kijken of zij iets weten??

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:33

ik zou denken bij EK die van straat komen dat het kittens zijn die in de baarmoeder besmet zijn met kattenziekte. Echter dit lijkt me bij jou katten onmogelijk? Daarnaast heb je dan ook nog coordinatie problemen en niet alleen scheve kop stand.
Mijn konijn heeft momenteel ook een scheve kop en dat wordt veroorzaakt door EC (e. cuniculli)
http://www.wmbrabant.dierenbescherming.nl/ecbijkonijnen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 08:41

@Yum, het mag, maar inmiddels zijn we met een behandeling gestart.

@Cayenne, het gaat gelukkig goed met ze. De gekozen behandeling lijkt aan te slaan.

@Ruga, Ze stonden al op AB. Dit heeft niet geholpen...

dierenfan schreef:
Mijn konijn heeft momenteel ook een scheve kop en dat wordt veroorzaakt door EC (e. cuniculli)

Het grote vermoeden bestaat inderdaad dat ze dit hebben.
Ondanks dat het nog nergens bekend was dat andere dieren dit kunnen krijgen op konijnen na (zelfs Utrecht was dus niet op de hoogte...), behandelen we ze met dezelfde middelen en dat lijkt aan te slaan.
De eerste verschijnselen zijn ontstaan ongeveer 36 uur na het verschonen van mijn konijnen.
Momenteel gaat het goed met ze, op meisje Rood na.
Deze heeft een terug val vanwege de 3 dagen pauze voor het middel Fenbendrops...
Vanmiddag moet ik hier weer mee beginnen.

Deze foto is van 2 dagen geleden.

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:32

Dat is goed nieuws :-)

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:59

Interessant topic.
Hadden laatst ook een konijn op de praktijk, kreeg ook fenbendrops.
Apart dat dit dus misschien ook bij katten voorkomt!

Fijn dat het nu wat beter gaat!
Succes!!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:33

Uit het 'Vlaams diergeneeskundig tijdschrift':

Citaat:
Hoewel het konijn de meest bekende en de belang- rijkste gastheer is voor E. cuniculi, werd ziekte ook al vastgesteld bij ondere andere paarden, honden, katten, cavia’s, ratten, hamsters, muizen, varkens, schapen en mensen (Valencakova et al., 2008;

http://vdt.ugent.be/code/showupload.php?id=606

Super dat het beter gaat met ze. Hopelijk knapt het rooie meisje ook nog snel op.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:43

Wat goed dat de behandeling aanslaat.

En even ter zijde: wat een PRACHTIG getekende kittens! (en mamapoezen)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:44

Jeetje,wat sneu zeg,maar fijn dat het ze nu wat beter lijkt te gaan en hoop dat dit doorzet. Ik kan me zo voorstellen dat je er even moedeloos van werd en de hele dag naar de kittens zat te kijken om maar een lichte verbetering te zien.

A.s. zondag komt mijn D.A. haar hondje ophalen,die logeert vanwege vakantie bij ons. Vind je het goed als ik haar je filmpjes laat zien,zeker ook omdat het,zoals ik begrijp,niet vaak bij katten voorkomt.

Je hebt trouwens wel een prachtig stel katten zeg en wat een mooie kleuren!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:52

...zijn ze allebei door dezelfde kater gedekt?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:00

Fijn om te lezen dat behandeling aanslaat, wellicht een idee om deze info naar een poezenforum te sturen?

Wat een prachtige kittens...wauw

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:47

niek_aaron schreef:
...zijn ze allebei door dezelfde kater gedekt?

Nee, totaal onverwant. Idem met de moeder dieren.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:26

Hoe gaat het inmiddels met de kittens?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:47

Ze staan op dit moment weer op AB.
Het gaat het ene moment goed, het volgende moment zie ik schuine kopjes.
Ze krijgen dit tot donderdag en dan is het even afwachten weer....

Deze foto is van donderdag;

Afbeelding

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:46

Jakkes dat er een terugval is. Kreeg gisteren ineens de drang om even te kijken naar je topic en zag dat het even geleden was dat je een update had geplaats. Hopelijk gaat het snel weer beter met de kleintjes....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:49

ik zou niet meer met die poezen fokken, tot je weet waar het van komt. mss autopsie , als er weer een kitten overlijd ?