Hamster is plotseling agressief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Hamster is plotseling agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:25

Een halfjaar geleden heb ik een heel lief dwerghamstertje gekocht. Het beestje was binnen twee weken tam, liep los door de kamer en ik had er enorm veel plezier mee. In de vakantie logeerde ze bij iemand die er goed voor zorgde en inderdaad, ze kwam vrolijk terug, niets aan de hand.

Maar een paar weken geleden ben ik weer een week weggeweest en deze keer moest ze ergens anders logeren. Die mensen hebben zelf ook wat hamsters gehad, dus ik dacht dat het wel goed zat.
Toen ik thuiskwam, heb ik het beestje opgehaald, en de mensen zeiden tot mijn verbazing dat ze zo agressief was geweest.
Mijn hamstertje dat nog nooit naar me had gebeten, maakte een heel harde piep als ze dichtbij kwamen met een vinger en ze viel die vinger letterlijk aan. Ze greep hem vast en liet hem niet meer los, zette echt haar tanden erin, niet het 'knagen' dat wel eens voorkomt.
Ik dacht dat die mensen zich aanstelden, want ik kon me er geen voorstelling van maken, en ik dacht ergens dat het misschien aan de verandering van de omgeving lag.

Maar ze vertoont dit gedrag nog steeds. Ze is echt heel agressief en maakt die hoge piep regelmatig. Ik heb geprobeerd haar opnieuw tam te maken, maar als ik mijn hand in de kooi leg, vliegt ze er al op af en gaat ze er echt aan hangen, of er als een bezetene aan bijten aan alle kanten, alsof ze zichzelf verdedigt. Echt bang van me lijkt ze echter niet, want als ik in de buurt kom, klimt ze als vanouds tegen de wand op, naar het deurtje (dat zeg maar aan mijn kant zit), en ze is nog steeds heel nieuwsgierig.
Ik vind het gewoon niet leuk meer. Met het verschonen van de kooi is het een hel, voeren is al eng, ook al doe ik het met zo'n schepje, en ik kan haar er haast niet meer uithalen omdat ze me gaat bijten en van mijn hand af wil springen (en ik ben bang dat ik haar laat vallen als ze me bijt).

Ik heb geen idee wat er in die week gebeurd kan zijn en eigenlijk vind ik dat niet zo interessant, want ik wil liever vooruit kijken en het probleem oplossen. Ik wil mijn lieve hamstertje terug. ;(

Is er iemand die toevallig tips of ervaringen heeft?

_Tara_

Re: Hamster is plotseling agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:37

Bijt ze je ook echt als je haar uit de kooi haalt?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:39

Ja, ze zet echt haar tanden in mijn hand, vinger of nagel, en ze weigert los te laten. Het bloedt vrijwel altijd.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:44

Dat is wel heel erg vervelend en vreemd dat ze dat na die week ineens is gaan doen. Is er bij die mensen echt niks gebeurd verder?
Ik neem overigens wel aan dat haar kooi groot genoeg is, genoeg te doen enz, dat 't dus niet uit frustratie ofzo is dat ze dit doet.
Ik zou haar iig altijd met handschoenen aan voeren en de kooi verschonen enzo. Mocht ze je dan willen bijten dan hou je daar iig geen wondjes aan over en durf je misschien ook meer.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:46

Misschien een tumor in de hersenen ?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:47

volgens mij heeft dat diertje pijn.
Is ze niet gevallen in die week en durven ze het niet te zeggen?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:49

Mijne heeft dat ook, alleen is die altijd in mijn bezit geweest.
Ik denk dat het bij mijn hammie de ouderdom is, bijv. mijn oude hond wilde op gegeven moment ook niet meer geplukt worden.
Mijn hammie is al op leeftijd dus ik denk dat hij oppakken gewoon niet fijn meer vind.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:50

Dus bij de kooi komen is prima, maar zodra ze het idee heeft dat je ze op wil pakken of aan wil raken wordt ze agressief?
Of ze heeft pijn of ze hebben haar een keer pijn gedaan met oppakken, waardoor ze dat nu niet meer wil.

Maar hoe je dat er weer uit krijgt?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:55

Klimt de hamster wel in een bakje ofzo? Dan zou je op die manier zonder je vingers te riskeren de hamster tijdelijk even te verplaatsen om de kooi te verschonen. Misschien ook een idee om vanuit dat bakje op jou schoot te laten klimmen. Voer daar wat lekkers, dan gaat de hamster de hand misschien niet meer zien als prooi maar als daar komt wat lekkers. Als dit lukt kan je misschien proberen het aaien weer toe te laten.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:57

Die mensen zeggen van niet. Ze hebben haar de eerste twee dagen met rust gelaten en daarna deed ze opeens zo. De vriendin waarbij ze in de zomer was zei ook dat het gewoon een leuk, tam beestje was en de hamster heeft haar ook nooit gebeten.

Ja, ze heeft een leuke kooi, groot genoeg, met tralies zodat ze erin kan klimmen en ook buizen eromheen waar ze in kan, ze heeft speeltjes, een rad, een knaagsteen, zo'n stengel met eten eraan, een huisje, nestmateriaal... en ze gebruikt alles heel fanatiek.
Die handschoenen zijn een goede tip!

Ik hoop niet dat het een tumor is. Ze eet gewoon goed, drinkt genoeg, haar vacht glanst, ze is actief zonder neurotisch te zijn en ze is eerder wat te rond dan te mager...

Ik dacht ook al aan pijn, maar ze zeiden dat ze haar er nauwelijks hebben uitgekregen. De keren dat het wel gelukt is, hebben ze haar in zo'n 'bol' gedaan waarin ze kon rennen en haar na tien minuten weer teruggezet. Verder doet het beestje alles goed in de kooi, ze klimt ook vrolijk, ravot als ik net heb verschoond. Zolang ik (of iemand anders) uit de buurt blijf, is het goed.

Mijn hamster is iets meer dan een halfjaar oud, dus ik denk niet dat het ouderdom kan zijn.

Dat ze haar pijn hebben gedaan met oppakken lijkt me eigenlijk wel een heel logische verklaring. Maar ja, inderdaad, hoe krijg ik dat eruit? Ik heb haar tam gemaakt door steeds mijn hand in de kooi te leggen, tot ze er vanzelf opklom, en ik stukje bij beetje omhoog ging, maar dat gaat me nu niet lukken.

Ze gaat wel in een bakje, maar dat moet ik vasthouden, dus grijpt ze meteen mijn vingers. Ook valt ze het bakje zelf aan en aangezien ik alleen kleine dingen door het deurtje krijg (als ik de hele kooi opendoe en ze ontsnapt, krijg ik haar met die agressie niet meer gevangen) hangt ze al aan me en is ze er al uit voor ik het uit de kooi kan krijgen.

Heel erg bedankt dat jullie meedenken trouwens!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:59

Hmm dan zou ik het ook niet weten.
Ben benieuwd of je er nog achter komt wat het nou is :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:01

Die knaagsteen kun je er beter uit halen, daar kunnen ze ziek van worden door de te grote hoeveelheid mineralen die daar in zit. Nestmateriaal, bedoel je daar wc-papier of iets anders mee? Want hamsterwatten zijn erg gevaarlijk voor een hamster. Daarnaast is zo'n knaagstengel erg lekker voor ze maar niet iets wat je constant in de kooi moet willen hangen. Daar zit erg veel suiker in namelijk.

Ik zou zelf weer met hele kleine stapjes beginnen. Eerst alleen maar tegen haar praten. Vervolgens iets van een zonnebloempitje door de tralies heen geven. Dan proberen of ze met het deurtje van de kooi open een pitje aan wil nemen zonder in je vingers te hangen enz enz.

Zo'n bol is ook verre van ideaal voor een hamster trouwens.

Ik hoop wel echt dat je haar weer tam krijgt!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:03

Als je hamster wel graag de kooi uit klimt, kan je misschien gebruik maken van zo buis? die laten lopen naar bijvoorbeeld een voerschep of maatbeker. Zijn je handen veilig :D

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:06

Vroeger heb ik heel veel goudhamsters gehad, en die zijn altijd heel erg tam gebleven. Mijn russische dwerghamster Pimmetje is echter na een logeerpartij bij mijn schoonouders verschrikkelijk vals teruggekomen :') Als je ook maar in de buurt van de kooi kwam ging hij op z'n gatje zitten, pootjes omhoog en krijsen. Na enig aandringen gaf schoonpa toe dat hij af en toe overdag's even met zijn balpen over de tralies was gegaan om de hamster wakker te maken "want hij lag altijd te slapen" en dat vond hij niet gezellig.... -O-
Een hamster kan daar helemaal dol van worden, logisch ook, beestje werd elke keer gestoord in zijn slaap.

Is nooit meer goedgekomen met Pimmetje :n

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:10

Is ze in die week eens lastig gevallen door kinderen/hond, kat? En is daar (als prooidier) heel erg van geschrokken?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 21:13

Echt? Dan haal ik die knaagsteen er meteen uit.
Die stengel hangt er niet constant in, vaak om de week of om de twee weken (toevallig nu), is dat te veel? Anders geef ik haar alleen nog dingen als stukjes appel of wortel, dat kan weinig kwaad.

Nee, ze krijgt gewoon wc-papier, hamsterwol vind ik te gevaarlijk.

Ik klets al heel gezellig met haar, dan komt ze ook echt dichterbij en kruipt omhoog, naar me toe. :D Ik zal eens kijken of een stapje verder werkt, dankjewel voor je advies!
Ja klopt, die bol is ook niet van mij, ik vind die dingen gevaarlijk omdat ze er met de pootjes tussen kunnen komen. Bovendien heb ik er nooit eentje nodig gehad.

O, dat van die buis is een heel goeie als noodmaatregel, dankjewel!

O Remy, wat zielig voor die hamster. :( Mijne is ook een rusje, ik hoop dat het met haar nog wel goedkomt!

Nee, die mensen hebben geen kleine kinderen en ook geen andere huisdieren, of je moet de goudvis meetellen. :') Maar ik denk inderdaad dat ze ergens van geschrokken is en dat het met vastpakken te maken heeft, want zolang ik niets doe, is er ook niets aan de hand met haar.

Echt heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:26

Pimmetje heeft drie weken (!) aan de balpenterror van mijn schoonvader blootgestaan, ik was ontzettend boos op hem maar hij snapte echt niet waarom |o Verder heeft hij echt wel z'n natje en droogje gehad, maar een hamster moet je gewoon niet telkens weer storen als hij in diepe slaap is. Bij Pimmetje mochten we niet eens meer in de buurt van de kooi komen, dat is met jouw hamstertje niet zo, dus ik ben ervan overtuigd dat het met geduld wel weer goed komt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:29

Ik zou persoonlijk die knaagstengel zo eens in de 2 maanden eens geven. Echt als lekkernij zeg maar. Wel super dat je zo reageerd!

Dat ze al naar je toe kruipt, lijkt me een goed teken. Waarschijnlijk moet ze ook weer vertrouwen in jou krijgen als je ook echt dichter bij haar komt. Ik denk ook dat het je met geduld zeker wel gaat lukken :j

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 22:00

Drie weken, arm beestje...
Mensen midden in de nacht wakker maken en ze meenemen voor verhoor is ook een martelmethode uit de Tweede Wereldoorlog, dus het moet voor een hamster ook verschrikkelijk zijn om elke keer tijdens de slaap wakker gemaakt te worden om actief te worden. :(
Is het wel verbeterd met Pimmetje of altijd zo slecht gebleven?

Oké, dan haal ik de knaagstengel er overmorgen met verschonen uit, hij is toch al bijna op. :)
Ik wil gewoon het beste voor het beestje. :)

Ik heb net geprobeerd haar een zonnebloempit te voeren en het lukte! Ze stak haar hoofdje al naar buiten voor ik de pit goed en wel had gepakt, en ze bleef keurig wachten tot de pit dichtbij genoeg was. Ze heeft niet eens in mijn vinger gehapt!
Ik was zo verbaasd dat ik haar nog een pit heb gevoerd en er meteen een fotootje van heb gemaakt (de foto lijkt om een of andere reden heel donker, maar er is gewoon licht, op een andere foto die ik ook van haar heb gemaakt ziet het er wel normaal uit), ik weet niet of het mag in dit topic?
En ja, de verf van de tralies heeft ze eraf gehaald, maar dat deed ze in de weken dat ze er net was. Tegenwoordig laat ze de kooi gelukkig heel, want die verf kan nooit goed zijn.
In elk geval wil ik wel gaan bijhouden hoe het gaat, ik denk dat ik gaandeweg het proces alle tips heel goed kan gebruiken!

Afbeelding

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:32

Ik was gisteren al blij dat ze eten uit mijn hand pakte. Vandaag ben ik ermee verder aan het gaan, en het valt me op dat ze het eten niet echt pakt. Ze doet haar neus heel ver door de spijlen (dat zie je ook al op de foto van gisteren) en ze grist het echt uit mijn handen, soms met een piep (al is hij veel minder doordringend dan normaal en echt op een onlogisch moment, net voor ze aanvalt, misschien is het een gewoonte of een strijdkreet :')) erbij.
Ik ga hier net zo lang mee door tot ze het eten rustig en zonder te piepen pakt. Tot nu toe heb ik zonnebloempitjes, een paar ministukjes appel en maïs gevoerd. Ze pakt alles in elk geval aan, al is het wat te fanatiek, en nadat ze het heeft gepakt rent ze ook niet weg of zo, dus dat is positief. :D

Misschien wil ik er meelwormen (wel gedroogde, schijnbaar kun je ook levende kopen en heb ik liever niet rondkruipen) bij gaan doen. Ik heb op internet gelezen dat die goed zijn voor een hamster.
Weet iemand hoe vaak je een gedroogde meelworm mag geven? :)