Wat te doen met hond ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Wat te doen met hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:29

Hallo,
Wij hebben sinds 3 jaar een hond, rasloos, 4 jaar oud, gecastreerde reu.
Ons gezin ziet er als volgt uit, mijn vader werkt 4 dagen in de week, hij moet vaak voor zn werk over ver zodat ie alleen in het weekend thuis is, mijn moeder is 100% afgekeurd omdat zij 4 jaar geleden een hersenbloeding heeft gehad, mijn broer gaat 4 dagen naar school en ik werk 4 dagen.
Wij hebben hiervoor altijd een klein hondje gehad, maar die hebben we helaas in moeten laten slapen.
Omdat mijn moeder door haar hersenbloeding alle dagen thuis kwam te zitten, hebben wij besloten om een hond aan te schaffen. Natuurlijk stonden wij er allemaal achter, maar het ging in eerste instantie erom dat mijn moeder niet alle dagen alleen was en een doel had om te lopen.

We hebben uit eindelijk voor deze hond gekozen, super lief beest, doet geen vlieg kwaad, maar nu we hem langer hebben, zie ik vooral ook meer problemen.

Mijn moeder kan hem niet aan, hij luistert voor geen meter, blaft veel en sloopt van alles.
Ik heb met hem een gehoorzaamheids cursus gedaan, maar ben hier voor gezakt.
Wij hebben hem gekregen toen hij 1 jaar was, en hij heeft gewoon echt opvoeding gemist en daar hebben wij nu last van.
Vind het ook erg sneu voor mn moeder, want ze geniet weinig van de hond.

Ik zit met mn handen in het haar en hoop dat jullie tips hebben voor mij

WildJes

Re: Wat te doen met hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:31

misschien kun je weer gewoon opnieuw beginnen met een soort '' pup curcus ''.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:34

WinSel schreef:
Ik heb met hem een gehoorzaamheids cursus gedaan, maar ben hier voor gezakt.

Dan zou ik net zo lang door gaan totdat het wel lukt! Alleen door er echt aan te werken zal deze hond beter gaan luisteren. Maar dat zal, zeker met een wat oudere hond, best wel wat tijd en moeite gaan kosten!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:34

Ik weet niet of dat mogelijk is, hij is natuurlijk al 4 jaar...
Hij blaft tegen alles wat ie buiten tegen komt en dat is best frustrerend als je op cursus bent.
Niet alleen voor mijzelf maar ook voor de andere

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:36

Ja ik denk dat het het beste is om je moeder een cursus met de hond te laten doen (indien ze daar toe in staat is natuurlijk) Het is jammer dat jullie gezakt zijn, maar misschien dat hij naar jou toch beter luistert als naar je moeder of andersom. En soms kan een andere hondenschool (met misschien een andere aanpak) beter helpen.
Als hij blaft naar alles wat buiten is dan heeft hij dus te weinig aandacht voor degene die met hem loopt. Dat zul je alleen kunnen veranderen als je jezelf interessanter kan maken voor hem dan wat dan oook buiten.

Succes

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:38

Mijn moeder is niet in staat om cursus te doen helaas, zo goed loopt ze niet meer.

Het probleem is dus echt dat als zij alleen is, zij met de hond bezig moet zijn.
Dat maakt het ook zo moeilijk allemaal, ik wil met alle liefde op cursus gaan met hem, maar uit eindelijk gaat het om mijn moeder....
Ik denk dat het beter was geweest voor haar, dat we een klein hondje hadden genomen ipv middelgroot. Maja....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:39

Het gezegde "you can't teach an old dog new tricks' is niet waar hoor... Dus je kunt ook een vierjarige echt nog wel wat bijbrengen. Het kost alleen meer tijd en energie dan een puppy. Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen lijkt me. En idd misschien bij een andere honderschool. Verder zul je er dagelijks mee bezig moeten gaan! Thuis het huiswerk doen van wat je in de lessen leert.
Andere optie is de hond weg doen, maar ik vind dat je de hond eerst een tweede kans moet geven en hard moet werken aan een verandering van zijn gedrag!

Overigens zegt de grootte van een hond niks!!! Vaak zijn die kleintje nog veeeeel erger dan een grote hond hoor!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:41

Het is denk ik belangrijk dat jullie op een goede manier begeleid worden om de hond te trainen.
Je kunt vaak ook iemand thuis laten komen om te helpen, zo kan je moeder het ook zelf doen.
Ik zou daar even naar op zoek gaan!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:42

Weg doen is idd ook de laatste optie hoor, alleen soms gaat het wel door mn hond.
Ik hou ontzettend veel van de hond, maar soms denk ik dat het beter is om hem weg te doen...
Nu zit ik dus ook in zn dipje en weet gewoon ff niet wat ik moet doen.
We hebben al hard gewerkt en na de cursus doet ie het ook wel beter, hij had er namelijk ook een handje van om er tussen uit te naaien, en dat is nu gelukkig wel zo goed als over...
Ik zal eens wat hondenscholen mailen of ze me kunnen helpen.
Mijn moeder is gewoon te soft en als de hond niet luister, dan laat maar....
Vind het allemaal erg lastig

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:44

Het is ook erg lastig... En vervelend! Ik hoop dat je een hondenschool vind waar jij samen met je moeder iets van kunt leren. Immers, je hoeft niet voor alle onderdelen van de cursus goed te kunnen lopen natuurlijk!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:45

Ja, dat is het probleem natuurlijk, je moeder moet wel op een goede manier bezig zijn!
Maar dan kun je je moeder ook eerlijk zeggen, "zo gaat het niet, je zal consequent moeten zijn of de hond kan niet blijven," dat is toch wel een stok achter de deur!
En kijk naar caesar milan, daar kun je al wat van opsteken!

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:46

Het is natuurlijk simpel gezegd maar consequent zijn is wel heel belangrijk hoor! Ze weten zo bij wie ze wat wel en wat niet kunnen doen. Vind de tip van MirandaFuego ook een goeie, er zijn zat 'trainers' die ook aan huis willen komen en misschien kan je moeder daar beter mee weg.
Probeer het toch op te lossen met trainen, thuis, onderweg, cursus waar dan ook.
En niet alleen jij of je moeder, maar misschien dat ook je vader en broer daarin kunnen helpen.

En als nu echt niets wil helpen... (ik ben er zelf geen fan van!)
maar Ik ken mensen die zweren bij een 'stroomband' en die niets anders meer willen.
Let wel, je moet hier wel mee leren omgaan natuurlijk.
(zie ook sommige afleveringen van Cesar Milan)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:47

Krijgt de hond wel voldoende beweging omdat je zegt dat ze slecht loopt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:48

Een hond is nooit te oud om te leren en een vierjarige hond al helemaal niet.
Heb je een goed gevoel bij de hondensportschool waar je eerder cursus hebt gehad? Vraag dan om een aantal huisbezoeken zodat bij jullie thuis de tips gegeven kunnen worden en er aan gewerkt kan worden.
Vaak is het een kwestie van je houding, de omgang met de hond en wat de hond is aangeleerd en op welke manier dat een hond niet naar je luistert. Ik en andere mensen kunnen je via internet wel tips geven, maar je hebt er veel meer aan als iemand je persoonlijk begeleid, uitlegt welk gedrag je hond laat zien en hoe dat komt (interactie tussen de hond), laat zien hoe je hier mee om moet gaan, je feedback kan geven hoe je handelt enz.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:53

Bedankt voor alle reacties, ik heb net met mijn moeder overlegt en we hebben besloten om een andere hondenschool aan te schrijven om te kijken of zij ons kunnen helpen.
Deze hondenschool gaat mijn tante heen met haar pup en heeft er een hele andere kijk op dan de hondenschool waar ik geweest ben.
Ik zal dan ook zeker mijn moeder mee nemen zodat zij ook dingen leert. De hond krijgt wel voldoende beweging, savonds krijgt hij nog een lange wandeling met mij of mijn broer.
Mijn moeder doet hem overdag, het enige probleem is gewoon dat het totaal niet leuk is om met hem te lopen omdat ie overal tegen blaft. Hij heeft wel door wanneer mijn moeder met hem loopt, dan loopt ie rustiger omdat zij niet snel loopt, maar dat blaffen houdt niet op...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:55

Dona85 schreef:
Het is natuurlijk simpel gezegd maar consequent zijn is wel heel belangrijk hoor! Ze weten zo bij wie ze wat wel en wat niet kunnen doen. Vind de tip van MirandaFuego ook een goeie, er zijn zat 'trainers' die ook aan huis willen komen en misschien kan je moeder daar beter mee weg.
Probeer het toch op te lossen met trainen, thuis, onderweg, cursus waar dan ook.
En niet alleen jij of je moeder, maar misschien dat ook je vader en broer daarin kunnen helpen.

En als nu echt niets wil helpen... (ik ben er zelf geen fan van!)
maar Ik ken mensen die zweren bij een 'stroomband' en die niets anders meer willen.
Let wel, je moet hier wel mee leren omgaan natuurlijk.
(zie ook sommige afleveringen van Cesar Milan)

Nou, een stroomband is niet nodig, eerder gewoon consequent zijn.
Een stroomband is als de baas alles goed doet en de hond even uit zijn vaste gedag geschud moet worden, ik denk dat daar hier geen sprake van is.
Ik denk ook dat een trainer aan huis het beste is, omdat de problemen komen omdat de moeder niet consequent is.
Dan kan de dochter naar cursus gaan, maar dan luisterd de hond nog steeds niet naar de moeder, onze honden luisteren ook heel goed naar ons maar niet naar mijn dochter, ze weten precies wie er de echte baas is en wie je in de maling kunt nemen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:02

WinSel schreef:
Bedankt voor alle reacties, ik heb net met mijn moeder overlegt en we hebben besloten om een andere hondenschool aan te schrijven om te kijken of zij ons kunnen helpen.
Deze hondenschool gaat mijn tante heen met haar pup en heeft er een hele andere kijk op dan de hondenschool waar ik geweest ben.
Ik zal dan ook zeker mijn moeder mee nemen zodat zij ook dingen leert. De hond krijgt wel voldoende beweging, savonds krijgt hij nog een lange wandeling met mij of mijn broer.
Mijn moeder doet hem overdag, het enige probleem is gewoon dat het totaal niet leuk is om met hem te lopen omdat ie overal tegen blaft. Hij heeft wel door wanneer mijn moeder met hem loopt, dan loopt ie rustiger omdat zij niet snel loopt, maar dat blaffen houdt niet op...

Goed dat je contact gaat zoeken met een andere hondensportschool!
Verder over het blaffen: Blaffen is natuurlijk een communicatiemiddel van een hond en de ene hond blaft meer dan de andere. Als een hond overmatig veel blaft moet je eerst gaan kijken waarom hij blaft. Blaft hij omdat hij bijvoorbeeld bang is naar hetgeen waar hij naar blaft of vind hij het juist zo leuk dat hij zijn enthousiasme niet kan bedwingen en daarom gaat blaffen. Als je zelf de lichaamstaal van je hond niet goed kunt lezen is aan te raden om iemand met de wandeling mee te vragen die je uit kan leggen waarom de hond blaft en dan kan uitleggen hoe je ermee kunt omgaan.

Dona85: Als je zelf geen fan bent van een stroomband waarom geef je het aan als optie?
Ik vind een stroomband reinste dierenmishandeling. Je geeft de hond een fysieke (pijnlijke) correctie voor zijn manier van communiceren. Een stroomband staat voor onmacht en onkunde.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:04

Stroomband doe ik zeker niet, waarom hij blaft ? Ja das een goeie...
Hij blaft naar mensen, naar honden, naar katten, naar blaadjes enz
Bang is het niet, want hij wil er juist op af...

Ik heb de hondenschool gemailt en hoop dat zij mij kunnen helpen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:07

Blaffen is gewoon af te leren met een commando.
@annepaardoes: Een stroomband wordt wel eens enkele keer gebruikt in uiterste noodzaak, als je het gedrag van je hond echt niet kunt doorbreken en het voor gevaarlijke situaties zorgt.
De andere optie is dan meestal inslapen.
Dan zou ik toch voor de stroom kiezen, kortdurend en met zeer goede begeleiding.
Het is zeker niet iets wat zomaar gedaan moet worden, ik vind het iets voor echt laatste redmiddel.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:09

Ik zou of herplaatsen (trainen icm frustratie is nog nooit goed afgelopen) of inderdaad er heel hard aan werken. Wees eerlijk voor jezelf, maar zeker voor je hond. Verval ajb niet in 'Cesar Millan gedrag' of het gebruiken van een stroomband. Wordt het niet beter van allemaal.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:10

Ik wacht even het antwoord van de hondenschool af voordat ik stappen onderneem :)
Ik hoop dat ze mij snel kunnen helpen en dat we tot een oplossing kunnen komen.
Soms denk ik dat het voor de hond beter is dat hij naar een baas gaat die consequenter is.
Ik kan het namelijk wel zo doen, maar als mijn moeder,vader of broer het dan weer anders doet....
Ik ben niet zn fan van Cesar Millan nee...
Maar mocht het uiteindelijk tot herplaatsen over gaan, dan moet ik wel 100% zeker weten dat hij goed terecht komt en dat is tegenwoordig best moeilijk

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:16

WinSel schreef:
Ik weet niet of dat mogelijk is, hij is natuurlijk al 4 jaar...
Hij blaft tegen alles wat ie buiten tegen komt en dat is best frustrerend als je op cursus bent.
Niet alleen voor mijzelf maar ook voor de andere

Andere hondenschool zoeken die de tijd neemt om je te begeleiden en je problemen op te lossen. Dit niet alleen maar voor het gehele gezin.

Mocht dit niet lukken toch ervoor kiezen de hond te herplaatsen bij iemand die hem kan aanpakken. Dan beginnen jullie opnieuwe niet met een oudere hond maar een pup en dan op cursus voor je moeder want die verzorgt hem de gehele dag.

Mijn ervaring is dat je met een oudere hond echt geluk moet hebben wil je passen in een toch wel gezin voor ivm je moeder.
Mijn fokker adviseerde mij (moeder alleen met 2 kids) gelijk een pup te nemen ivm het naar je hand zetten. Met de oudere hond die ik heb merk ik echt dat een pup zoveel voordelen heeft.

Stroombad heb ik erg goede ervaringen mee met de buren die een drukke hond hebben die wegloopt. Zijn gedrag is stuk veranderd loopt niet meer weg en niet zo zenuwachtig meer. Alleen alles ligt in handen van de eigenaar die het op het juiste moment moet doen.

@MirandaFuego
ben ik niet mee eens dat het af te leren is al commando te vaak zit het al zo ingebakken en door de eigenaar zo slecht gecorrigeerd dat het echt gewoonte is en dan vaak alleen via een blafband af te leren (als je niet thuis bent). Dit vooral als de eigenaar er niet is. Niets is erger voor buren als een continue blaffende hond.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:19

MirandaFuego schreef:
Blaffen is gewoon af te leren met een commando.
@annepaardoes: Een stroomband wordt wel eens enkele keer gebruikt in uiterste noodzaak, als je het gedrag van je hond echt niet kunt doorbreken en het voor gevaarlijke situaties zorgt.

Nee, dat krijg je er bij mij echt niet in. Ik zei het al eerder. Een stroomband staat voor onmacht en onkunde.

WinSel schreef:
Stroomband doe ik zeker niet, waarom hij blaft ? Ja das een goeie...
Hij blaft naar mensen, naar honden, naar katten, naar blaadjes enz
Bang is het niet, want hij wil er juist op af...

Ik heb de hondenschool gemailt en hoop dat zij mij kunnen helpen

Dat hij er op af wil, wil niet zeggen dat hij niet bang is. Hij kan namelijk door het blaffen ook zijn angst overbluffen. Dat geeft hem dan misschien moed om er toch op af te gaan, maar dan wel blaffend.
Maar dat is natuurlijk wel allemaal gissen, want je moet het gedrag echt kunnen zien voordat je er een oordeel over kunt vellen.
Hopelijk kunnen ze je bij de hondensportschool goed helpen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:20

WinSel schreef:
Maar mocht het uiteindelijk tot herplaatsen over gaan, dan moet ik wel 100% zeker weten dat hij goed terecht komt en dat is tegenwoordig best moeilijk

Wat is goed?. Denk als hij in het begin bij iemand komt die heeeel kort met hem is dat hij kans maakt. Hij moet n iet bij iemand komen die "lief" is maar bij iemand die consequent is en dat is soms niet altijd even "lief" maar wel erg effectief.

Als je het echt niet weet en alles erg onzeker is zou ik ook voor inslapen gaan is sneu maar je geeft hem wel de garantie dat hij het niet slechter krijgt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:37

Prisca schreef:
WinSel schreef:

Wat is goed?. Denk als hij in het begin bij iemand komt die heeeel kort met hem is dat hij kans maakt. Hij moet n iet bij iemand komen die "lief" is maar bij iemand die consequent is en dat is soms niet altijd even "lief" maar wel erg effectief.

Als je het echt niet weet en alles erg onzeker is zou ik ook voor inslapen gaan is sneu maar je geeft hem wel de garantie dat hij het niet slechter krijgt.

Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Ik vind inslapen bij deze hond absoluut geen optie. De hond is gewoon gezond. Ja er zijn wat problemen rondom de hond, maar dit zijn ook problemen die gewoon aangepakt kunnen worden.
Als de hond uiteindelijk toch moet worden herplaatst dan zij dat zo.
Dat wil niet zeggen dat als je zelf de angst hebt dat hij misschien geen goed huisje vind, hij bij voorbaat maar moet worden ingeslapen. "want dan heeft hij het in ieder geval niet slechter". Hoezo dan niet slechter. De hond is dan dood en er kan niet eens worden besloten of hij het wel of niet beter zou hebben bij een andere baas.