uitleg uv proef:
met een uv proef kan een hond aantonen de lichamelijke en geestelijke eigenschappen te bezitten waarover een werkhond voor de praktijk of fokkerij van werkhonden zou moeten voldoen.
de proef bestaat uit een loopoefening en gehoorzaamheid. het lopen bestaat uit 20 km, af te leggen naast de fiets in een tempo van 12-15 km per uur. in deze rit zijn 2 rustpauzes opgenomen waarin de keurmeester de hond nakijkt op vermoeidheids verschijnselen en kapote voetzolen. na nog een rustpauze moet de gehoorzaamheidsoefening die bestaat uit los volgen worden afgelegd
ik fiets regelmatig al aardige stukken (niet perse aan het trainen voor uv maar gewoon omdat ik het leuk vind)

Uploaded with ImageShack.us
uitleg verkeerszekere hond:
bij de training verkeerszekere hond leert de hond zich sociaal en gehoorzaam te gedragen op straat.
het programma bestaat uit: aan de lijn en los volgen, zitten tijdens los volgen, af liggen, komen op bevel en afliggen met afleiding
het praktijk gedeelte bevat een aantal oefeningen uitgevoerd op de openbare weg in matige drukke situaties. hierbij worden gehoorzaamheid en gedrag getest in gebruikelijke situaties in het verkeer en in moeilijkere en in onaangename situaties. verder word gekeken naar de reactie van de hond ten opzichte van andere honden en op het voor korte tijd alleen laten
korte omschrijving van mijn hond:
jolie is een teef van 2.5, veuhlll energie, zeer stabiel karakter, werkt graag, loopt shows en laat zich nooit gek maken. luisterd goed en is niet bang of onzeker
wij hebben gehoorzaamheid gedaan, behendigheid en schapen drijven

Dat wil ik er eerst af hebben voor ik voor een examen op ga
en ik bouw het fietsen heel langzaam op. Het afgelopen examen liepen er honden mee die daarvoor amper naast de fiets hebben gelopen en toen maar even die 20km moesten uitlopen. Wonderbaarlijk genoeg allemaal geslaagd, maar dan zie ik persoonlijk liever een jonge hond (oud genoeg om examen te mogen doen) die er voor getraind is, dan een iets oudere hond die van het een op het andere moment 20km naast de fiets moet afleggen