UV proef en verkeers zekere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

UV proef en verkeers zekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:02

ik wil graag met mijn beauceron de uv proef en vzh doen en ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die ook een van de 2 of beide hebben gedaan :)
uitleg uv proef:
met een uv proef kan een hond aantonen de lichamelijke en geestelijke eigenschappen te bezitten waarover een werkhond voor de praktijk of fokkerij van werkhonden zou moeten voldoen.
de proef bestaat uit een loopoefening en gehoorzaamheid. het lopen bestaat uit 20 km, af te leggen naast de fiets in een tempo van 12-15 km per uur. in deze rit zijn 2 rustpauzes opgenomen waarin de keurmeester de hond nakijkt op vermoeidheids verschijnselen en kapote voetzolen. na nog een rustpauze moet de gehoorzaamheidsoefening die bestaat uit los volgen worden afgelegd

ik fiets regelmatig al aardige stukken (niet perse aan het trainen voor uv maar gewoon omdat ik het leuk vind)
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

uitleg verkeerszekere hond:
bij de training verkeerszekere hond leert de hond zich sociaal en gehoorzaam te gedragen op straat.
het programma bestaat uit: aan de lijn en los volgen, zitten tijdens los volgen, af liggen, komen op bevel en afliggen met afleiding

het praktijk gedeelte bevat een aantal oefeningen uitgevoerd op de openbare weg in matige drukke situaties. hierbij worden gehoorzaamheid en gedrag getest in gebruikelijke situaties in het verkeer en in moeilijkere en in onaangename situaties. verder word gekeken naar de reactie van de hond ten opzichte van andere honden en op het voor korte tijd alleen laten

korte omschrijving van mijn hond:
jolie is een teef van 2.5, veuhlll energie, zeer stabiel karakter, werkt graag, loopt shows en laat zich nooit gek maken. luisterd goed en is niet bang of onzeker

wij hebben gehoorzaamheid gedaan, behendigheid en schapen drijven

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:04

Heb ze beiden gedaan, maar wel heel heel heel lang geleden, met een vorige hond.
Denk uche... zeker ehhhhh 22 jaar geleden, met een kruising tadahhhh, Beauceron x labrador.
(misschien wel langer terug, wel 25 of 26 jaar, weet ik niet meer, wordt te oud)

Als je voor het UV examen netjes getraind hebt, moet dat geen probleem zijn.
En VZH ook niet, hiervoor zijn wij naar de stad geweest, was erg leuk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:08

o echt haha wat grappig!

ok ik ga eens informeren welke kc's het allemaal aanbieden hier "in de buurt"
vzh moet denk ik ook geen probleem zijn, de honden zijn gewend aan zeer drukke situaties, ook aan de stad, heeft haar MAG test met vlag en wimpel behaald enz.
maar het lijkt me zo leuk om beide diploma s officieel te hebben *\o/*

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:10

Ja wij doen IPO en het eerste examen is dan VZH en daar we ook aankeuren moeten we ook UV afleggen.

Helaas is mijn teefje gezakt de laatste keer daar ze in een scherp stuk hout is getrapt en deze vast zat in de voet en is gaan ontlasten en toen haar poot op een andere plek kapot gelopen heeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:13

ah jeetje wat zuur zeg! arm beestje :(

Wilawander

Re: UV proef en verkeers zekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:15

Ja was een opluchting toen het er uit was. Ze liep niet kreupel maar bloede even flink. Ze was als enige van de honden goed voorbereid, de rest was er zo voor gegooid. Vond ik zo sneu voor haar. 5km moest ze nog.

Sjolvir

Re: UV proef en verkeers zekere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:16

Da's ook sneu einde, als je als hond in iets scherps trapt!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:24

o jee dat is echt hard balen, als je nog 5 km moet!
ik snap dat niet he, mensen die er niet voor trainen, dat is zo n aanslag op het lichaam!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:25

Ja baalde ook ontzettend ervan. VZH heeft ze inmiddels al wel. Mijn jonge reu is klaar voor VZH maar moet nog 5 maand wachten voor hij oud genoeg is om te mogen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:24

Ik moet beiden nog doen. Nu aan het trainen voor de UV en dan maar wachten tot er weer een examen is. Vorige maand mocht ze niet mee doen, omdat ze 2 dagen te jong was :+
VZH moeten we nog ff voor door trainen. Soms gaat ze heel goed, maar af en toe is het nog net een pup in dat koppie en dan gaat ze geintjes uithalen := Dat wil ik er eerst af hebben voor ik voor een examen op ga :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 18:34

ik heb een aantal kc's gemaild :)

das wel jammer amy, maar je hond is nog erg jong vind je dan 20 km niet al heel erg ver?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:41

Ze is bijna 1,5 jaar, vanaf 16 maand mogen ze examen doen ;) en ik bouw het fietsen heel langzaam op. Het afgelopen examen liepen er honden mee die daarvoor amper naast de fiets hebben gelopen en toen maar even die 20km moesten uitlopen. Wonderbaarlijk genoeg allemaal geslaagd, maar dan zie ik persoonlijk liever een jonge hond (oud genoeg om examen te mogen doen) die er voor getraind is, dan een iets oudere hond die van het een op het andere moment 20km naast de fiets moet afleggen :(:)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 18:46

ja echt belachelijk! hoe kan je nou zo iets doen, en dan afvragen waarom de hond blessures krijgt... 20 km fietsen zonder trainen tss!