Wat heeft onze kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Wat heeft onze kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 08:27

Een van onze katten is Beatrijs, zij is ruim 16 jaar. Een jaar of twee geleden kreeg ze voor het eerst een 'aanval'. Ze verkrampte, bleef wel alert, maar kon gedurende een minuut of 2 niks. Daarna liep ze nog een minuut of 3 wat wiebelig, maar daarna was alles goed. Na ongeveer een jaar gebeurde dat weer. Tot gisteren heeft ze in totaal een stuk of 5-6 van die aanvallen gehad. We hebben het er weleens over gehad om met haar naar de DA te gaan, maar omdat die aanvallen zo kort zijn en ze zo snel herstelt, hebben we dat nooit gedaan. Bij een ander bezoek met haar hebben we het wel genoemd, maar er gingen geen belletjes rinkelen bij de DA.

Gistermiddag had ze weer een aanval. Na enkele minuten was het voorbij. Maar gisteravond kreeg ze er weer een en die ging niet voorbij. Na tien minuten kon ze nog niet lopen of staan en trilde erg. We hebben meteen de nooddierenarts gebeld en zijn op pad gegaan.
De Da vond het een heel vreemd beeld. Ze reageerde wel op licht (pupilreflex) en geluid. Was attent, kon niet lopen, had aan een kant iets minder gevoel in haar voorpoot, maar nog wel voldoende gevoel. Ze trilde vaak ongecontroleerd, om dan weer te verslappen.

Het was geen epilepsie, dacht hij... hij dacht wel aan iets in de hersenen, maar had zoiets nog nooit gezien. Hij heeft haar een grote spuit prednison gegeven om eventuele zwelling in de hersenen te verminderen. We moeten vandaag terugkomen.

Dit was gisteravond rond half 12, ze zou binnen 24 uur moeten opknappen.

Vanochtend wezen kijken (Beatrijs slaapt bij mijn dochter op de kamer). Beatrijs kan weer een beetje lopen, heel wijdpoots en onzeker, maar goed. Ze had op de grond geplast en leek redelijk okay in verhouding tot gisteren.

Mijn dochter zei dat Beatrijs een groot deel van de nacht allemaal rare schokken had gehad, maar dat was nu over. Gisteren, toen we gingen slapen, had Beatrijs dat dus ook, het leek alsof ze een soort hik had die haar uit balans bracht. In combinatie met niet echt kunnen bewegen was dat best zielig.

Kent iemand dit beeld, of heeft iemand ideeên?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:37

Ik denk toch aan epilepsie of eventueel een (kleine) hersenbloeding of beroerte.

Maureen95

Re: Wat heeft onze kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:39

het lijkt wel iets aan de zenuwen...

een kat die ik ken had een zenuwziekte. soms kon die opeens niet meer lopen. plaste overal in huis en rilde de hele tijd.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:48

Denk ook aan kleine beroerte (TIA), komt ook vaak voor bij oudere mensen.
Jouw kat heeft er in elk geval veel symptomen van, vervelend om de juiste diagnose te stellen, zeker als het van voorbijgaande aard is.
Tijdelijk tekort aan bloed op een bepaalde plek in de hersenen, is meestal de voorganger van een beroerte.

Bij mensen wordt er een bloedverdunner gestart bv Aspirine.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 09:50

Kleine hersenbloeding dacht ik ook aan. De DA ook, maar ze had wel een goede pupilreflex. Ik heb geen idee of je pijn hebt bij en na een beroerte. Zij had duidelijk veel pijn.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:53

Sowieso kan het geen kwaad om hem uit voorzorg bloedverdunners (is echt aspirine alleen dan speciaal voor katten) te geven. Halfje per dag zou voldoende moeten zijn. Krijgt mijn kater van 9 ook.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:01

Hersenbloeding eigenlijk niet, het is eerder een vernauwing van de bloedvaten die stilaan verstopt geraken.
Bij bloeding mag je geen verdunners gaan geven.
Ik zou ook eens proberen met apirientjes voor katten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 21:28

Beatrijs loopt weer, wel wankel en trillerig, maar ze gaat weer vooruit. Ook haar pupillen zijn niet meer zo enorm. Vannacht heeft ze heel erg veel schokkerige ‘stuipen’ gehad. Maar dat is nu over. We zijn net terug van de DA en die heeft iig gezien dat ze geen suikerziekte heeft (bloed afgenomen). Met een echo zag hij dat haar hartwand sterk verdikt is en dat ze mogelijk als gevolg daarvan stolsels in haar bloed heeft. Ze heeft dus mogelijk een bloedprop in haar hersenen gehad, een beroerte dus.

Ze heeft nu nogmaals prednison gehad, om de laatste resten op te kunnen lossen.
Verder hebben we medicijnen mee voor haar hart (bètablokkers) en bloedverdunners, die zal ze de rest van haar leven moeten slikken.

De uitslag van het bloedonderzoek komt nog, het bloed moet eerst naar het laboratorium. Ook om o.m. andere ziektes uit te sluiten.

Met wat geluk kan zedus nog wel even mee, als ze tenminste hier goed van herstelt :)