Nieuwe hond introduceren bij oude?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Nieuwe hond introduceren bij oude?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:21

Moeilijk geval..
We hebben een oude ongecastreerde reu van 13 jaar, welke al 9 jaar als enige hond bij ons woont doch wel sociaal is.
Al geruime tijd zijn we nu aan het twijfelen om er een tweede, jongere hond bij te nemen. Geen pup, maar een van max 4 jaar ofzo, een herplaatser.
We willen na deze hond weer een andere, maar wat is beter, wachten tot onze opoe er niet meer is, of nu al, zodat de nieuwe hond het reilen en zeilen in het huishouden leert kennen?

We hebben een zeer leuke ongeholpen teef gezien, en dat is meteen het volgende probleem, onze reu is vroeger dekreu geweest, en ergens zijn we bang dat dit hem teveel stress gaat brengen.

Wat vinden jullie?

dierenfan

Re: Nieuwe hond introduceren bij oude?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:16

zolang die ongeholpen teef niet loops is heeft hij er geen stress van hoor. Juist een dekreu weet heel goed wanneer wel/niet dekken. Mijn hond heeft bij zijn vorige baas ook gedekt. Heb hem zelf gelijk laten castreren (hij reed op alle honden) en 4 dagen na de castratie stopte dat gedrag en zelfs op hoog loopse teven rijd hij niet meer (nu heb ik wel enorm veel mazzel gehad omdat hij ook al 3.5 jaar was toen ik hem heb laten helpen).

Als je de teef laat helpen voor haar loopsheid of ze tijdens de loopsheid goed kan scheiden dan zou ik er lekker voor gaan. Ze kan alleen maar leren van je oude hond. Mijn 2de en 3de hond zijn ook gekomen toen de al aanwezige hond oud en versleten was (eerste keer 3 maanden 2 hodnen gehad en 2de keer 6 maanden voordat de oude overleed). Beide keren knapte mijn oudere honden er erg van op.

Kennis maken doe je eerst met de mogelijk nieuwe hond en dan zonder jou hond,. Klikt dat dan gaan wandelen met beide honden maar wel zo dat ze niet bij elkaar kunnen komen. En het liefst als dat goed gaat ze allebei los doen en laten gaan. Niet aangelijnd kennis laten maken omdat dit snel extra spanningen geeft. Nu heb ik altijd asielhonden en kan ik daar op de weide kennis laten maken zodat de nieuwe hond er niet vandoor kan gaan en er altijd mensen zijn die in kunnen grijpen mocht het moeten (is nog nooit nodig geweest)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:27

Dierenfan, je spreekt jezelf tegen door te zeggen dat de reu weet wanner hij wel of niet kan dekken terwijl jouw hond alles dekte wat hij tegen kwam.
Ik zou wachten met een tweede. Het geeft heel veel stress voor de oude hond. Wij hebben het twee keer wel gedaan een nieuwe hond terwijl de oude er nog was, beide keren was geen succes. De jonge hond leert inderdaad heel veel van de oude en past zich in eerste instantie makkelijk aan, maar zodra de oude hond er niet meer is moet ook de jonge hond weer opnieuw leren hoe de roedel in elkaar steekt. Je schiet er niet veel mee op.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:28

Als deze teef in een asiel zit word ze, naar mijn weten, gecastreerd voordat ze naar jullie toe gaat.
Om te voorkomen dat er weer een oeps nest ontstaat.

Denk dat je gewoon naar een asiel moet gaat, hond mee, en dan daar eens kijken (meeste hebben een 'speelveldje') of het klikt
tussen je eigen hond en een ander. Scheelt dat dat niet zijn eigen terrein is dus het soms wat makkelijker is omdat hij dat niet 'verdedigd'.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 08:44

De eventueel nieuwe hond zit niet in een asiel, het is een teef van 4 die herplaatst moet worden van particulieren. Het is een sharpei, die hebben we nu ook, en we zijn nu eenmaal gek op dit ras. Ze heeft geen stamboom, maar is gelukkig ook haast ongerimpeld en voldoet nagenoeg helemaal, behalve het ongesteriliseerde. Plus.. Ze leeft nu ook samen met een andere hond, en ergens ben ik ook een beetje bang hoe dat zal gaan als onze oude lobbes er niet meer is, en ze toch veel alleen zal zijn.. Want ik wil er niet standaard 2 gaan houden.. Mijn reu is trouwens echt een heer bij teven, maar het gaat me meer om de opwinding op zijn leeftijd.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 08:45

Mijn eigen reu laat trouwens ook zonder problemen andere honden toe in huis, hij is heel makkelijk!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:06

Wij hebben 2 jaar geleden een jongere hond (reu van 2) bij onze toenmalige 13 jarige geholpen teef geplaatst. Het heeft nooit problemen gegeven, zij is ook sociaal naar andere honden toe die gewoon op bezoek komen. Ze is er enorm van opgeknapt, begon weer meer te 'spelen' en naar het gezin toe te trekken omdat de andere hond dat ook deed. Hier is het dus heel goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:01

Wij zijn (bij mijn ouders destijds) begonnen met een 2e hond toen onze eerste hond al erg oud was.
Eerst twijfelden we of het wel verstandig zou zijn...

Maar toen de 2e hond er eenmaal was, fleurde ons oudje ineens helemaal op.
Ze werd weel veel energieker en vrolijker.

Maar.... Het is wel ontzettend belangrijk dat de karakters en energie levels van de honden bij elkaar passen.
Wil je de meeste kans van slagen? Kies dan voor een kalme, rustige, gebalanceerde hond die rustiger van karakter is dan je huidige hond.
Je hebt dan minder kans op dominantie problemen en ze wennen snel aan elkaar.

Neem je juist een drukkere hond, met een hoger energie level dan dat van je huidige hond, dan heb je weer meer kans op onrust.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:07

Ik denk toch dat het van jouw oudere hond afhangt, is hij gesteld op zijn rust en niet meer zo erg speels zou ik hem zijn rust gunnen en hem de laatste jaren van zijn leven niet opzadelen met een jonge(re) soortgenoot. Nu begrijp ik wel dat zo'n kans niet snel weer terugkomt (je geliefde ras in een asiel aantreffen) en zou ev. bekijken hoe vitaal en speels deze teef nog is en als dat nog meevalt zou ik het wel riskeren. Kun je niet enkele keren gaan wandelen met beide honden? om te kunnen evalueren hoe ze op elkaar reageren?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 10:13

Ik heb met mijn aanhang nog eens overlegd, en besloten dat we toch maar moeten wachten, al had ik liever direct kennis gaan maken! De betreffende teef was van een particulier, maar wel op 100 km afstand...dus even op de koffie doe je dan ook niet. Ik zou sowieso mijn reu meenemen bij de kennismaking, maar in eerste instantie buiten. Maar helaas...manlief zit het niet zitten...