Tips voor aanleren drinkfles (konijnen) gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Tips voor aanleren drinkfles (konijnen) gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:19

Ik heb sinds iets meer dan twee weken de allerschattigste jonge konijntjes (zusjes) die ik maar kan wensen. Ze zijn nu ongeveer 12 weken oud en heel nieuwsgierig en ook niet bang aangelegd.

Ik heb alleen twee "ongewenste" gedragingen...
Ten eerste, en die vind ik het lastigste, hebben ze geen flauw idee hoe ze uit zo'n drinkfles moeten drinken. We hebben het laten zien, ze hebben wel even aan het nippeltje gesnuffeld, maar die eerste lik komt maar niet. De fles hangt buiten en ze durven wel naar buiten, al moet het weer etc. natuurlijk PRECIES goed zijn (tuttebollen dat het zijn). Binnen is de hele muur van hout etc. dus daarom hangt hij buiten.
Omdat ze op de plaats waar ik ze vandaan had een grote drinkbak hadden zijn ze dus alleen de drinkbak gewend... mijn oude konijnen konden moeiteloos wisselen, van fles naar drinkbak (in de winter doe ik een bakje erbij voor 's nachts) maar die waren dan ook al grootgebracht met een fles en hadden hun moeder hieruit zien drinken.

Punt twee: ze plassen op de bovenverdieping en hebben de plek waar soms hooi uit hun hooibol valt omgedoopt tot het boventoilet. De urine loopt precies over de sluiting van de voorkant van het hok heen dus ik vind dit niet heel erg handig. Daarnaast vind ik het ook gewoon vies, want de bovenverdieping gebruik ik om ze hun eten te geven. Ik had al het drinkbakje aan die kant gezet in de hoop dat ze moeite zouden gaan doen hun water schoon te houden, maar toen hebben ze het drinkbakje gewoon ook bij hun toilet betrokken. Dat heb ik dus maar weer teruggezet... :=
Nu weet ik dat je in theorie de geur weg zou kunnen proberen te krijgen, maar juist dan willen ze hun eigen geur er natuurlijk weer op doen en dat gaat het makkelijkst door je uitwerpselen eroverheen te gooien...

Iemand met iets meer ervaring in het opvoeden van konijnen die mij hiermee kan helpen? Ik ben nogal verwend door mijn oude konijnen die gewoon zichzelf opvoedden. :=

Eén van de kleine vandalen (op de eerste dag, dus de bodem was nog niet vies, maar dit is wel de hoek waar het gebeurt). De ander is achter te "zien" maar ze is zo zwart dat ze opgaat in de schaduw.
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9398_n.jpg

Ik wéét dat er een korstje op de neus te zien is. Dit was het begin van syfilis, waar ze inmiddels beide voor worden behandeld.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:13

Mijn ervaring is dat konijnen pas uit een drinkfles gaan drinken als er geen bakje meer aanwezig is. Maar dan hebben de meeste konijnen het ook snel door zonder dat je er iets speciaals voor moet doen. Wat je kan doen is het drinkbakje even weg halen op het moment dat je konijnen normaal gaan drinken bijvoorbeeld als ze net brokjes gegeten hebben. Zorgen dat het drinkflesje in de buurt hangt en even in de buurt blijven om te kijken of ze gaan drinken. Misschien wat lekkers op het tuitje smeren zoals banaan dat ze nieuwsgierig worden naar het stuk metaal. Mijn konijnen hebben overigens zowel binnen als buiten een waterbak, heb hele simpele kunststof hondenbakken gekocht maar zet ze wel op een plaats neer waar geen hooi en andere bodembeddeking ligt. Heb namelijk een konijn wat erg geïrriteerd raakt van een flesje, die wil gewoon lekker water naar binnen slurpen bovendien vind ik het een stuk natuurlijker.

Wat betreft het zindelijk maken heb ik eigenlijk 1 tip die eigenlijk bij vrijwel alle konijnen werkt. Konijnen vinden het namelijk heerlijk om te poepen en piesen op de plaats waar ze hooi eten zoals je zelf gemerkt hebt bij je eigen nijnen. Kan heel vervelend zijn maar je kan er ook heel makkelijk gebruik van maken; neem een lekkere grote wcbak waar beide konijnen tegelijk in kunnen zitten, hooiruif erboven ophangen en klaar :+

Zoolgangster

Re: Tips voor aanleren drinkfles (konijnen) gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:18

Eén van mijn konijnen was stronteigenwijs, of superdom... vertikte het te drinken uit een flesje en heeft het uiteindelijk geleerd van een ander konijn dat naast haar in de kooi zat. Ze moest later niets meer hebben van dat konijn, maar de truc met het drinkflesje heeft ze wel eraan overgehouden...

Mijn andere konijnen hadden het trucje allemaal door, maar mijn man had vroeger wel eens een konijn dat het heeft geleerd doordat hij het flesje bij de bek van het konijn hield, en dan voorzichtig knijpen in het flesje zodat er wat water uit kwam. Een beetje konijn begrijpt dan al snel wat de bedoeling is.

Soms helpt het als je wat vruchtensap bij het water in het flesje doet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 22:40

Ik denk eerlijk gezegd dat ze er stiekem al (pas NA mijn post natuurlijk) aan hebben gezeten, maar heb nog geen bewijs gezien. Ik denk omdat ze hun bakje vol hadden geplast... :+ Maar ik ga het nog even in de gaten houden.
Mochten ze echt niet drinken dan zal ik een groter drinkbakje moeten kopen, kan best zijn dat er nijnen zijn die dat flesje echt irritant vinden. :j

Wat betreft het idee van een wc-bak: zoals je op de foto ziet zitten ze in een buitenhok en precies aan de kant waar de deur open gaat. Ze hebben beneden ook 2 wc's dus ze kunnen het best met eentje minder... :+
Ik vind een wc-bak dus eigenlijk een beetje overdreven voor een buitenkonijn. :o

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:47

Waarom hang je dan geen hooiruif beneden boven de wc bak? Ik vrees dat het anders heel lastig of zelfs onmogelijk gaat worden ze zindelijk te krijgen :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 20:48

Ik was nog wel op zoek naar een hooiruif inderdaad maar ik moet die met schroefjes aan de muur kunnen bevestigen anders gaat het niet lukken... Kon gisteren op internet alleen maar veel te grote of veel te kleine vinden. :+ Ze hebben dus geen wc-bak, maar beneden wel ook twee plasplaatsen.
Ze gaan dus hoe dan ook hun behoefte doen op de plaats waar ik hooi laat slingeren? Ook als ik bv op 2 plaatsen hooi zou laten?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:57

konijnen keutelen nu eenmaal graag op de plek waar ze eten ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 20:57

Ja maar vervolgens eten ze hun eten dus niet meer op want er liggen keutels in!
Nou vraag ik je... :')

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:03

Herkenbaar heel herkenbaar :D

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:04

En oja ik heb een joekel van een konijnenren, staan meerdere toiletten in maar poepen moet op de eetplaats en in de slaapplaats geburen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:04

Dat meen je niet. -O-
Ik heb ook een joekel van een ren. Met zandgrond en alles. Maar schijten? Nee hoor, op de plek waar ze eten. Boe.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:05

Nou ja dat is in ieder geval wel mijn ervaring en hoor het ook geregeld van anderen. Waar bodembedekking of hooi ligt gaan konijnen hun behoefte neer leggen. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen :P

Mijn dame was vroeger ook een ramp, overal waar hooi of bodembedekking lag ging zij zitten plassen. Niet alleen heel vervelend voor mijzelf maar ze kreeg op den duur last van zere hakken door het zitten in haar urine... veel geprobeerd maar sinds ze een grote bak hebben met hooiruif erboven is het hele probleem opgelost, hakjes waren ook binnen een paar weken volledig genezen. Verder in het hok ook helemaal geen bodembedekking, straks in de winter uiteraard wel stro in het nachthok en hoop dan heel erg dat ze zindelijk blijft. Jij hebt dus geen wc bak, dan boven de plasplaats waar je ze wil hebben, verkeerd begrepen dus :P

Hou er wel rekening mee dat als je het hooi verplaatst, ze de lege plek die achter blijft nog wel als wc kunnen zien dus, dus of het gelijk schoon blijft is afwachten. Maar dan zou je het wel een keer extra goed kunnen schoonmaken zodat de geur er af gaat.

Is het qua hooiruif niet een idee om eengewoon model te kopen en dan bevestigen met krammetjes of van de ooghaakjes?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:07

Hmmm dat plassen op bodembedekking is ook de reden dat er op de bovenverdieping, waar ik het eten geef, geen bodembedekking ligt. Ze staan daar dus eigenlijk op de kale planken. ;)
Maar beneden ligt allemaal stro etc. en daar hebben ze dus ook gewoon 2 toiletten. Ze zijn maar met twee nijntjes maar ze hebben gewoon 3 wc's.

Omdat ik vind dat hooi ook eten is (en zij ook hihi) hangt alleen het hooibolletje dus wel boven.

Ooghaakjes is wel een idee ja! :j Ga ik eens naar kijken.
Normaal ben ik dus voorstander van dat ze hun eigen toilet kiezen... maar mijn oude konijnen hebben nooit in hun eigen hooi geplast, dus ik was me van geen kwaad bewust. _O-

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:09

Hmm mijn konijnen poepen en plassen nooit bij hun eetgedeelte :n

Netjes buiten in de grote ren die vast zit aan het hok, de 2 bovenverdiepingen zijn altijd schoon :j

Qua drinkflesjes, ja je hebt ook konijnen die echt niet uit de fles willen drinken. Maar knijpen in de fles als ze er bij zitten wil nog wel eens helpen. Zo doe ik dat altijd in de winter als de fles bevroren is geweest. Dan weten mn konijnen dat ze weer kunnen drinken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:11

Ik ga het nog een paar keer proberen met de fles inderdaad... Alleen werd ik net heel verwijtend aangekeken want hun drinkbakje was leeg, hallo, dooooorst! :')
(Ze hebben behoorlijk duidelijke uitdrukkingen voor een stel konijnen...)

Eén van jullie tips werkt vast wel. :j

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:19

Citaat:
Qua drinkflesjes, ja je hebt ook konijnen die echt niet uit de fles willen drinken. Maar knijpen in de fles als ze er bij zitten wil nog wel eens helpen. Zo doe ik dat altijd in de winter als de fles bevroren is geweest. Dan weten mn konijnen dat ze weer kunnen drinken.

Zo doe ik het ook altijd en gewoon alleen water in de fles aanbieden en dan gewoon een paar keer het flesje voor de neus houden en er op drukken zodat er een druppel uit komt en dan willen ze meer en beginnen ze vanzelf aan het tuitje te likken en merken ze dat er meer water komt.
Die konijnen zijn soms heel uitgekookt en als ze weten dat je er steeds in trapt om een bakje te geven blijven ze het doen.
En als ze echt dorst hebben dan drinken ze echt wel uit de fles je moet alleen een dag of twee allen streng zijn en de fles aan bieden.
En dan gaan ze dat echt wel doen.

Succes

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:33

Uitgekookt zijn ze wel.
Maar ik ben gewoon bang dat ze uitdrogen en als dierenarts in opleiding kan ik daar dus echt niet tegen. :') Zal wel meevallen natuurlijk.

Als ik de fles uit de houder pak en aanbied terwijl ze in het hok zitten zullen ze het ook wel snappen neem ik aan, object-herkenning hebben ze heus wel...

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:38

Ik wist niet eens dat een konijn water moest hebben :D Alleen groenvoer en dat is meer dan voldoende.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:54

He, je maakt zeker een grapje... :P Maar het groenvoer zal natuurlijk ook vocht in zitten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 14:01

Nou, ik heb mezelf even een schop onder de kont gegeven en het drinkbakje weggehaald. Dat was eergisteravond laat ofzo (ik ga echt 100x per dag even buurten :') ). Gisteravond zat er nog even veel in de drinkfles als dat ik erin had gedaan... maar nu net zie ik dat er zo'n 100 ml uit is.

Ik deeeeenk dat ze het doorhebben. *\o/*

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:12

Of hij lekt! :oo :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 14:26

Dan lekt hij wel heel hard... dat zou ik wel zien. :+
Van de week nog gecontroleerd. :j

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:33

Nemurin schreef:
He, je maakt zeker een grapje... :P Maar het groenvoer zal natuurlijk ook vocht in zitten.

Nee ik maak geen grapje :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 00:42

Ik zag ze trouwens ook wonderbaarlijk genoeg beneden plassen vandaag. Ik snap er niks meer van.
Ik kijk het nog maar even aan. :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:50

Kan je niet het hooi waar ze hun behoefte op hebben gedaan verplaatsen naar beneden? Zo deed ik het altijd bij konijnen die niet zindelijk waren ( al onze konijnen waren uiteindelijk zindelijk) Misschien werkt het bij die van jou ook?

Zou fijn zijn als ze het nou indd door hebben :D