Welke bench?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Welke bench?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:53

Ik heb even wat advies nodig.
Ik heb namelijk al mijn hele leven honden, nog nooit een bench gehad. Was nooit nodig.

Wij krijgen echter een nieuwe volwassen hond erbij over een paar weken en voor deze hond lijkt het beter om in het begin toch maar eens een bench te gebruiken.
Dit met het oog op onze overige dieren en in verband met de veiligheid van de hond zelf. Hoop dat het allemaal nauwelijks nodig blijkt natuurlijk en dat verwacht ik ook wel maar ik wil gewoon geen risico's nemen. Vandaar dus als tijdelijke oplossing dan toch maar een bench.

Nou ben ik daar helemaal niet in thuis. Wat zijn de belangrijke zaken om op te letten bij de aanschaf van zo'n ding? Welk formaat is reëel, de hond zelf is formaat stevige labrador (dat is het overigens niet :n )?

Wie praat me eens een beetje bij op dit gebied?

Alvast dank voor de reacties! +:)+

Cemlys

Re: Welke bench?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:50

voor een stevige labrador heb je toch de grootste maat nodig of net eentje eronder. voor mijn duitse staande van 31kg heb ik die voorlaatste maat, de hele grote is ook echt groot. eentje eronder was voldoende. had het ding na meer dan een jaar weer tevoorschijn gehaald omdat er een maatje bijkwam en ik niet zeker wist of dat nodig was, en nu ligt hij er weer regelmatig s avonds in te pitten :) gek ding.
Voor de auto heb ik ook de een na grootste.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:53

Oké, dank je. Dan zoek ik inderdaad maar naar de één na grootste maat dus.

Maar jouw hond vindt hem nog steeds geweldig dus :D .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:00

Wij hebben hier ook meerdere benches. Drie maten, een medium maat die net goed genoeg is voor een kleinere hond kwa stevigheid. Een grote van 100 bij 50 ongeveer met een deurtje. Niet echt praktisch maar wel groot genoeg voor een grotere hond. En een megagrote stevige met twee deurtjes van 130 bij 65 ongeveer. Deze is grootgenoeg voor een stevige herder met drinkbak. Zelfs de meest bench hatende hond vindt het heerlijk erin te liggen. En zelfs groot genoeg voor een herder en russel.

Als ze echt moe zijn en rust willen trekken ze zich terug erin. :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:19

De één na grootste dus nog steeds. :D

Het is de bedoeling dat hij minimaal wordt gebruikt en dat het ook echt tijdelijk is. Ik vind het namelijk
wel super ondingen voor in huis. Onhandige lelijke sta-in-de-weg :o .

Na verloop van tijd zal de hond dus echt gewoon een kussen als plek hebben en geen bench :j .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:47

Hier hebben 3 van de 4 honden een bench en voor twee daarvan is het ook echt hun eigen plekje. Ik heb Duitse herders en heb de één na grootste. En bevalt prima. De laatste twee pups gelijk er aan gewend en die willen echt niet zonder bench. Daar hebben ze hun rust en laten de andere honden ze ook met rust.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:53

Wij hebben benches en mijn voorkeur zou uitgaan naar die dichte 'vliegtuig' benches. Vind deze veel prettiger dan die ijzeren.
Wij hebben ze toendertijd gekocht voor de honden als pup en later nog even gebruiks als wij beiden weg waren, omdat ze elkaar nog wel eens in de haren konden vliegen....
Nu gebruiken we ze al jaren niet meer 'afgesloten', maar de hondjes liggen er meer dan graag in. Eigenlijk vind ik het helemaal niets in huis, maar aangezien ze er zo vaak in liggen, vind ik het lastig om ze weg te doen :o

Afbeelding
Afbeelding

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:03

Jouw honden liggen er wel héél vredig in te slapen, Kentaro :D .

Mijn plan is toch om hem na verloop van tijd toch écht weer de deur uit te doen als iedereen hier goed met elkaar door één deur kan. Kan me wel voorstellen dat je gaat twijfelen als ze er zo graag in liggen :j .

Maar Wilawander, neemt dat nou niet érg veel plaats in beslag in de huiskamer? Of heb je ze misschien niet in huis staan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:07

:= Ja he, vind het gewoon sielug voor ze om ze weg te doen...... :+
Op MP staan regelmatig benches. Dat scheelt aardig wat geld met in de winkel en zeker als het maar voor tijdelijk is.
Weet niet of je een bench in de auto handig zou vinden??
Wij hebben bijvoorbeeld zo'n grote Atlas voor in de auto. Als je daar het tussenschot uithaalt, heb je het formaat voor een labrador. Die zou je dan nu tijdelijk voor in huis kunnen gebruiken en later in de auto. Maar dat is natuurlijk alleen als je daar wat aan zou hebben :P

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:16

ik heb voor mijn mechelse herder, 65cm schofthoogte, een bench van 80x110 zoiets.de hond moet compleet rechtop kunnen zitten kwa hoogte, dwars kunnen staan in de breedte en languit liggen in de lengte. dan heb je de goede maat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:22

Ik heb inderdaad al even op marktplaats gekeken. Kennelijk zijn er meer mensen die ze na verloop van tijd zat zijn, want er staan er genoeg op :j .
Het idee is niet om hem in de auto te gebruiken, dat zal niet nodig zijn denk ik.

Punt hier in huis is dat we een volwassen hond krijgen en deze nog enorm veel moet leren, ook hoe je met andere huisdieren omgaat wellicht. Het is dus de bedoeling dat de katten rustig met haar kunnen kennismaken :j , zonder dat dit ontaart in wilde achtervolgingen e.d. :+ .
Bovendien hebben we nog een duitse herder à la Wilawander en die is braaf, zeker als wij erbij zijn, maar ik durf ze in eerste instantie toch niet 's nachts los samen te laten. In theorie kan hij namelijk flink schade veroorzaken en dat willen we uiteraard graag voorkomen. Het is ook bedoeld als bescherming voor haarzelf dus.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:23

amanda1980 schreef:
ik heb voor mijn mechelse herder, 65cm schofthoogte, een bench van 80x110 zoiets.de hond moet compleet rechtop kunnen zitten kwa hoogte, dwars kunnen staan in de breedte en languit liggen in de lengte. dan heb je de goede maat.

Ah, oké dank je voor de uitleg. De hond is ook redelijk vergelijkbaar met een mechelse herder trouwens, misschien een fractie fragieler.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:56

zo ruim mogelijk. Oftewel als je een grote bench kan bergen dan lekker die nemen en lukt dat niet dan de grootste maat nemen die je wel weg kan zetten en waar uiteraard de hond ook in past ;)

Zelf heb ik een 107 cm lange bench en daar hebben al veel verschillende opvangers in gezeten hoe groot/klein ze ook waren. Voordeel van een veel te grote bench is dat ze kunnen gaan verliggen (koud/warm) mandje kan er dus in en kale bodem of dun kleedje. Speelgoed, knaagmateriaal (veilig knaagmateriaal) en waterbakje.
Een bench is geen strafhok maar moet juist het meest geweldige plekje in huis zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 08:56

dierenfan schreef:
Een bench is geen strafhok maar moet juist het meest geweldige plekje in huis zijn.

Strafhok gaat het zeker niet worden hoor :n , maar het is ook niet de bedoeling dat het het meest geweldige plekje in huis gaat worden. De bedoeling blijft namelijk wel om zo snel als mogelijk weer afscheid van de bench te nemen. Wel zal haar kussen dan op de dezelfde plek blijven liggen. En dan maar hopen dat ze er gebruik van maakt :j .
Onze herder heeft al jaren geen kussen meer, want daar wil hij niet op liggen }:0 . Zijn eigen plek is op de stenen vloer naast het rattenhok. Hij is inmiddels onze knaagdierdeskundige, want hij ligt de hele dag met zijn neus tegen het hok de ratten te bestuderen -:) . En als hij in de tuin bivakkeert dan ligt hij met zijn neus tegen de ren met cavia's. Je kunt als hond maar een hobby hebben :') .

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:06

Hier in huis hebben we er ook 2 staan... Beide honden (Border Collie's) zijn er als pup aan gewend en zijn ook echt heel graag in hun bench... Beide honden weten ook dat dat hun plekje is en de kinderen ze daar echt met rust moeten laten.(ook op andere plekken moeten ze ze uiteraard met rust laten)
Zeker de oudste van de 2 ligt er heel graag, komt er visite vind hij het snel al 'te druk' en trekt zich terug in de bench...
Wij hebben hier bewust 2 metalen benchen staan... geen plastieken omdat ik het heb meegemaakt dat die statisch trokken en ik ze zelf onpraktischer vind maar dat is voor iedereen een persoonlijke keuze.

Voor de maat kan ik niets anders zeggen dan neem er 1 die echt groot genoeg is. Wij hebben voor die van ons de een na grootste maat. Een bench met 2 deurtjes is handig. Ondanks je van plan bent hem niet te lang te laten staan zou ik toch opperen een goede te halen... zeker in de ijzeren benches heb je een groot verschil in prijs-kwaliteit... Als je hem inderdaad zal weg halen is zo'n ding voor 1000-en-1 andere dingen nog handig (denk in de auto, stel je hebt ooit puppys en wil die meenemen naar de DA of een loslopend konijn of noem het op...)

En ja, het zijn lelijke dingen, toch hoeven ze niet echt in de weg te staan... Wij hebben bijvoorbeeld een van de benchen onder een tafel staan in de keuken... Past daar precies boven en op die tafel staat de magnetron ed... Die tafel was daar toch nodig en de ruimte daaronder was voor ons loos... Nu is hij opgevuld en staat de bench niemand in de weg... En de hond? die heeft er geen last van dat zijn 'hol' aan de bovenkant gebruikt wordt door ons...