Hoe kat laten afvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoxyVip

Hoe kat laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 12:52

Onze poes DC is nogal dik. Ze kan haar achterste niet meer schoonhouden en ook het einde van haar rug, waar de staart begint, niet meer. Ze is net 7 geworden en is gesteriliseerd toen ze 7 maanden was. Het gekke is dat ze bij ons thuis bijna niks eet, maar toch heel dik geworden is... Ze is een gewone huis-tuin- en keukenkat en weegt dus nu 8,3 kilo :o
Ze is 's nachts altijd buiten. 's Ochtends als ze binnenkomt eet ze een klein handje brokjes en een klein laagje (katten)melk. Dan gaat ze weer naar buiten en doet haar behoefte in de tuin, zonder in te graven, soms zelfs op de tegels (alleen ontlasting). Dan komt ze weer binnen en ligt eigenlijk bijna de hele dag op de bank of in haar mandje en af en toe loopt ze naar de keuken om wat brokjes te eten of water te drinken wat er altijd staat.
Onze andere (ex)kater is ook groot, maar absoluut niet dik, die hebben we gewogen en die is 6 kilo, maar wel gewoon heel normaal in proportie zeg maar, hij is, als hij uitgerekt ligt, een meter lang :D
's Avonds krijgt Adi altijd wat vlees, maar DC taalt er eigenlijk niet om, ze krijgt het dus ook nooit. Alleen als we kip eten en ik heb de 'vieze' randjes eraf geknipt, krijgt ze die altijd, maar dat is misschien 1 keer in de week. 's Avonds ligt DC ook altijd op de bank binnen, of op het dak van de schuur, in de hete zon met haar zwarte vacht :+ (overdag dan)
Overdag is ze ook soms buiten, maar niet de hele dag. Er woont verderop wel een man, waarvan bekend is dat hij andere katten voert, ik vermoed dat DC daar ook vaak is, in ieder geval 's nachts.
En DC vangt ook nog wel eens wat vogeltjes of muizen en die eet ze met huid en haar op. Adi vangt ook wel eens wat, maar die legt het voor ons neer, of DC eet het op...

Maar nu willen we DC af laten vallen, want het wordt gewoon te gek zo. Ik heb dieetvoer gekocht, daar mag ze 88 gram van per dag. Ik heb het afgewogen en in een bakje gedaan, als ze naar de keuken loopt en miauwt om eten dan krijgt ze daar wat van in haar bakje. Verder wil ik haar binnen laten de komende week en dan krijgt ze dus echt alleen de dieet-brokjes te eten en verder niks. Zo hoop ik dat ze volgende week al wat afgevallen is...
Iemand anders nog tips om haar af te laten vallen misschien?

Beetje slechte foto, maar voor het idee:
Afbeelding

Anoniem

Re: Hoe kat laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:54

Misschien binnen houden zodat je haar voeding echt goed kunt controleren? Als andere mensen voeren is het lastig om zelf ermee aan de gang te gaan. Want volgens mij ligt het hele probleem niet bij jullie maar buiten.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:02

Ja dat gaan we nu idd doen,is wel lastig want ze is gewend om naar buiten te gaan en Adi gaat natuurlijk wel... En voor de kinderen is t ook af en toe lastig haha, die laten de deur gewoon open staan, dus nu de knip er maar op gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:07

Ja dat is even lastig, kan ik me voorstellen dat het lastig is. Nja goed in de gaten houden dan maar :)

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:09

Idd proberen binnen te houden, dan weet je zeker dat ze niks van de buren snaait. Verder geen kattenmelk meer, alleen water, geen tussendoortjes. Puur alleen de brokjes (en die idd afwegen anders geef je snel te veel)

Je kan de brokjes door de keuken/ kamer strooien, dan is het niet hap slik weg, maar dan moet ze er wat voor doen. En verder stimuleren om te spelen bewegen, ze zit zichzelf waarschijnlijk ook ontzettend in de weg en heeft geen puf om wat te doen. Dus met laserlmapjes, touwtjes, propjes folie ed proberen dat ze wat actiever wordt. Zodra ze dan wat afvalt zijn ze vaak ook weer veel speelser en beweegelijker. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:10

pony33 schreef:
Idd proberen binnen te houden, dan weet je zeker dat ze niks van de buren snaait. Verder geen kattenmelk meer, alleen water, geen tussendoortjes. Puur alleen de brokjes (en die idd afwegen anders geef je snel te veel)

Je kan de brokjes door de keuken/ kamer strooien, dan is het niet hap slik weg, maar dan moet ze er wat voor doen. En verder stimuleren om te spelen bewegen, ze zit zichzelf waarschijnlijk ook ontzettend in de weg en heeft geen puf om wat te doen. Dus met laserlmapjes, touwtjes, propjes folie ed proberen dat ze wat actiever wordt. Zodra ze dan wat afvalt zijn ze vaak ook weer veel speelser en beweegelijker. :j

Wij gebruiken idd zo'n voertoren voor onze kat. Dan is ie actiever met zijn eten bezig. Misschien is zoiets ook handig ts?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:11

Hoe ben je op die 88 gram gekomen? Is dat voor haar streefgewicht of voor wat ze nu weegt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:12

Het is bij een kat belangrijk om deze langzaam te laten afvallen.
88 gram dieetvoer + muis/vogel en kattenmelk + tussendoortjes = een hoop eten
En wie weet wat poezel verder nog bietst bij de buren.
Kattenmelk is een ware dikmaker. Het zal al helpen om dat te schrappen. Het is voor volwassen katten ook volledig overbodig.

Mijn eigen kat (gester. poes) krijgt alleen 60 gr. brokjes per dag (voorschrift 75 gr.) En daarmee is ze op gewicht te houden.
In de tijd dat ik haar liet afvallen, kreeg ze 50 gr.
Op deze manier is ze langzaam afgevallen tot een 'redelijk' gewicht. Mager zal ze nooit meer worden.
Een tijdje gaf ik mijn kat dieetvoer voor gesteriliseerde katten... je zag haar bijna groeien.. Ben ik mee gestopt.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 26-09-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:12

Zet even een stipje, heb ook een dikke kat en kan de brokjes bijna tellen die hij eet.....ga maar over op low calorie brokjes.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:14

Ik geef mijn katten beide maar 50 gram per dag, 25 's ochtends en 25 's avonds. Ik weet eigenlijk niet wat voorgeschreven staat, ik voer op het oog. Als ik vind dat ze dikker worden krijgen ze minder, en soms krijgen ze net wat meer :)

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:19

pony33 schreef:

Het nadeel is dan dat de andere kat het denk ik opeet... Wel een goed idee om haar meer te stimuleren actiever te worden, bedankt!

MissAnnemijn schreef:
Hoe ben je op die 88 gram gekomen? Is dat voor haar streefgewicht of voor wat ze nu weegt?

Dit stond op de verpakking van het voer, dat is voor het gewicht wat ze nu weegt.

@senna21: wat voor voer geef jij je kat dan?

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:20

88 gram is veels te veel, ook voor light brokken! Op de zak staat altijd teveel aangegeven, dus daar moet je sowieso niet naar kijken. De meeste mensen kijken dan ook nog eens bij het gewicht wat de kat nu weegt en wat ze daarbij moeten geven, maar de kat is te zwaar, dus ga je ze ook weer teveel voeren..

Een gemiddelde kat heeft aan 40 gram(!) per dag meer dan genoeg om op gewicht te blijven! Dit zijn dan alleen droge brokjes en geen vlees. Je hoeft hiervoor helemaal geen light merk te kopen. Als je gewoon minder van je gewone voer geeft heb je hetzelfde effect ;)
Mijn katten krijgen dagelijks 40 gram brokjes per dag en dit al 5 jaar. Hiermee zijn ze al 5 jaar op hetzelfde gewicht, namelijk rond de 3,5 kg (een gemiddelde ek weegt rond de 3,5 - 4kg, als ze >4kg wegen zijn ze vaak al te zwaar). De meeste mensen zeggen 'wat zijn jouw katten dun', maar ze zijn gewoon mooi slank. De meeste zijn veels te dik! Achter de ribben moeten ze licht ingevallen zijn (net als bij een slanke hond)

Als je jouw kat af wil laten vallen moet ze dus minder dan 40 gram aan droge stof (brokjes) per dag krijgen. Je kunt een kat alleen niet snel laten afvallen, want dan bestaat er kans dat er leververvetting optreedt en ze anorexia krijgen. Je moet dus kijken hoeveel ze nu ongeveer op een dag eet en dit met 5 gram per week verminderen tot je rond de 30-35 gram per dag zit. Het beste is om het in porties te verdelen. Die van mij krijgen 's ochtends 15 gram, rond 17.00 uur 15 gram en als ik ga slapen nog 10 gram. Als ze hieraan gewend zijn heb je geen zeurende kat en ze blijven er mooi mee op gewicht!

Succes!
Laatst bijgewerkt door luv op 26-09-12 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:23

RoxyVip schreef:
MissAnnemijn schreef:

Dit stond op de verpakking van het voer, dat is voor het gewicht wat ze nu weegt.

Je moet gaan voeren voor haar streefgewicht, als je voert voor wat ze nu weegt gaat ze niet afvallen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:24

mischien even langs de betreffende persoon gaan om te vragen je kat niet meer te voeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:28

Ik geeft mijn kat een mix van 2 soorten brokjes (C1000 senior + biologische kattenbrok). De ene soort vind ze lekkerder dan de ander. Op deze manier eet ze niet alles in een keer op :P, maar kan later op de dag ook nog een brokje verschalken. Het voer ligt verstrooid op verschillende plaatsen in huis.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:40

StalNollie schreef:
mischien even langs de betreffende persoon gaan om te vragen je kat niet meer te voeren.

Dat is al verschillende keren door allerlei mensen gevraagd, maar helaas heeft dat niet het gewenste effect... :(

@luv: jeetje 40 gram... Ik vind dat best weinig eerlijk gezegd... Die 88 gram vond ik al aan de weinige kant, dus daar begin ik dan nu mee en dan elke keer minder geven.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:43

De andere kat vind ik met zijn 6 kilo namelijk ook niet echt dik, hier wat foto's van hem:

Afbeelding
Afbeelding
In de sloot gevallen :+
Afbeelding
Afbeelding

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:50

Dat is dus het probleem waarom bijna alle katten te dik zijn, dat mensen 40 gram te weinig vinden en toch meer geven waardoor je dus een dikke kat krijgt :+
Maar mijn katten leven na 5 jaar ook nog steeds ;)

De kat op de foto is 'niet echt' te dik zoals je zelf zegt, maar ook deze kat is iets te zwaar. Veel mensen denken dat dit 'normaal' is, maar ook deze kat is iets te zwaar. Ik denk dat daar ook wel minstens 1 kg vanaf kan, want 5 kg is nog vrij veel voor een ek en dan moet het ook nog een groot uitgevallen ek zijn. Voor een gemiddelde, slanke, ek is 4 kg een mooi gewicht.
Door de vacht zie je het vaak niet goed, maar je moet de ribben goed kunnen voelen en achter de ribben moeten ze licht ingevallen zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:52

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:59

Ik zou die kattenmelk sowieso laten staan. En misschien kun je de kat verleiden met een leuk spelletje?
Dat kost ook weer energie en is beter dan op de bank slapen.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:20

Whahaha die loopband, echt geweldig zeg!!!

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:23

Ik zou ook geen kattenmelk meer geven.

En anders wat vet laten weghalen en aan mijn kat geven? :+
Mijn kat is echt veel te dun. :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:31

a) Ga langs de da. Je kat is 7, dan kan ze al ouderdomsverschijnselen vertonen. Een bloedtest vertelt al heel veel. Een onderliggende beginnende ziekte kan het vermageren serieus hinderen.
b) vraag voedingsadvies aan de da. Zoals aangegeven is het echt niet zo eenvoudig om te bepalen hoeveel een kat moet krijgen in welke fase van het proces
c) schrap de melk. Resoluut.
d) eten willen? moeite doen! je kan bv uit een kartonnen eierdoosje van 4 eitjes een bodempje uitknippen en er brokjes indoen, zo heeft de kat haar eigen snack-a-ball. Aangezien je kat nu al zo' n luie donder is, zullen spelletjes puur voor de leuk geen effect hebben. Wij hebben hier ook zo' badsloef rondlopen die zijn poten nergens in durft steken...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:35

En roxy, onze gecastreerde kater ziet er net zo uit als de jouwe: groot, korthaar tijger van 9 jaar.
Blijkt met 5,5 kg ook net te dik en moet afvallen van de da.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:36

Onze kat is ook te dik, de dierenarts raadde ons aan dat wanneer ze een muis/vogel/konijn had gegeten ze eigenlijk geen brokjes meer moest hebben die dag. Het schijnt dat muizen/vogels/konijnen ook dikmakers zijn :+