Grotere kat ziet kleinere kat als speelgoed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Grotere kat ziet kleinere kat als speelgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:17

Ik heb eerder al een topic geopend over de nieuwe aanwinsten van mijn zus. Ben er zelf ook erg bij betrokken ;) [BB] Mager katje met niesziekte Nu het nieuwe probleem, waar de grootste van de 2 in het begin de kleine erg spannend vond is ze ondertussen overtuigd van diens onschuld. Maar ze is natuurlijk speels, wakker en enthousiast en die kleine is natuurlijk ideaal speelgoed. Ze beweegt uit zichzelf en ze is een stuk kleiner (800 gram tegenover 2,5 kg), leuk! Voor Yuma... Maar is natuurlijk ziek en daardoor wat zwakker, kan zich niet goed verdedigen tegen Yuma en heeft ook niet de energie om lekker te spelen. Dus begint Sula zich nu steeds meer terug te trekken en te verstoppen, geen fijne ontwikkeling.

Hoe kunnen we de situatie zo maken dat beide katten het fijner gaan hebben? Paar opties die bij ons de revue gepasseerd zijn:

Een ruimte maken (bijv grote doos) waar de kleine wel door het gat past en de grote niet zodat ze zich ook echt terug kan trekken
tijdelijk een extra kat (van ons thuis) erbij zetten zodat Yuma iemand anders kan gaan pesten
Sula bij mij in huis nemen tot ze aangesterkt is. Wij hebben ook 3 katten maar die zijn niet zo mega speels meer, daarnaast is er bij mij thuis eigenlijk altijd iemand aanwezig.

Iemand nog tips, ervaringen, andere (betere opties)? Want een kat verplaatsen heeft niet de voorkeur, maar iets beters komen we nu eigenlijk niet op...

Amable

Re: Grotere kat ziet kleinere kat als speelgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:51

Helemaal niemand die met ons mee wil denken?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:42

Agossie Danielle; wat een verhaal zeg :(:)
Heb net ff andere topic ook gelezen en tis wel lastig iets. Overigens hier in verleden ook niesziekter gehad en die was beresterk en nooit ziek :o
Zou zo ook niet 1,2,3 echt idee weten maar je "doos met kleiner gat" klinkt wel aannemelijk. Maar of het werkt als andere zo'n doerak is. Niets is zo leuk (als kat) je ergens doorheen te willen worstelen :x

Ik zat anders zelfs aan een grote reismand / bench te denken (net zoals je met een pup eerste maanden doet) maar ja, da's eigenlijk voor hond :\ .
Dat jullie haar kunnen afschermen en ze voldoende rust.
Of regelmatig in andere ruimte opsluiten in huis (keuken / logerkamer / hal; waar ook alles staat, bak + eten ed)
Dit gedurende bijv. overdag (als zuslief weg is) en dan 's avonds weer bij elkaar.

Ik zou haar zelf ook niet zo snel van huis verplaatsen of een andere kat erbij doen :n ; uiteindelijk moeten ze het toch met z'n 2en redden :j

Moeilijk ....succes ermee Y;(

Anoniem

Re: Grotere kat ziet kleinere kat als speelgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:33

Geloof me, een kleiner gat heeft geen zin want ik weet 100% zeker dat de grote kat er doorheen zal passen _O-
Ik denk dat Yuma een andere speel-kat geven een goed plan is, totdat je kleine katje is aangesterkt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:39

Ik zou niet gaan verhuizen, dat levert vaak stress op en daarmee een verergering van de niesziekte.
Misschien een aparte ruimte voor de rustmomenten. Bij mij zaten de kittens altijd apart. Als ik erbij was liet is ze weleens samen spelen, tot ze op een gewicht en conditie waren (ik had pleegkittens trouwens) dat ze zich goed konden verweren en mijn eigen katten er gek van werden haha.

Ik heb zelfs ooit een nestje in de badkamer gehad... Dat was de beste ruimte om schoon te maken vanwege vele ongedierte. Maar ook de keuken en de logeerkamer werden ingezet, afhankelijk van wat handig was.

Nog een kat erbij zou ook niet mijn voorkeur hebben, weer meer stress en je weet niet zeker of dat werkt.

Een doos vinden mijn katten (inmiddels al oude mannen) nog steeds een heel groot feest.