hondje overleden en nu ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

hondje overleden en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 10:54

om een lang verhaal kort te maken
mijn hondje is vergiftigd door kinderen die het hondje bij mij thuis aan vingers heeft laten likken van sierpompoenen
de dierenarts heeft ook bevestigd dat het om vergiftiging ging
maar nu hoorde ik dat je je aansprakelijkheids verzekering daar op aan kunt spreken
ik heb gebeld en ze willen verklaringen hebben
wat logisch is
maar waar laat ik zon hondje onderzoeken en wat gaat er dan gebeuren
wie heeft zoiets ook laten doen ?
we zijn al kapot van verdriet
wil het eigelijk gewoon afsluiten tis allemaal al zo erg geweest

Anoniem

Re: hondje overleden en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:03

Ik heb nooit zo iets laten doen, maar wel een paar vragen:

Hoe weet je dat het om sierpompoenen gaat? Weet je zeker dat het sierpompoenen waren en niet toevallig iets anders? (kinderen hebben nogal eens snoep bij zich, en chocola bijvoorbeeld is ook giftig)

Je dierenarts bevestigt dat het om vergiftiging gaat, heeft hij er ook bij gezegd wat het vergif is?

Voor de verzekering: het gaat dus niet om jouw aansprakelijkheids verzekering, maar om die van de kinderen. Je moet dus op de een of andere manier bewijzen dat het om die kinderen gaat. Hoe denk je dat te gaan doen?

Verder heb je een rapport van de DA nodig, waarin sowieso staat dat het vergiftiging is, en wat het gif was. Dierenartsen kunnen dat onderzoeken.
De rekening van de DA heb je nodig.
Verder heb je verklaringen van de ouders van die kinderen nodig, de gegevens van hun verzekering, en adressen en telefoonnummers.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:07

jeetje wat erg en sterkte als eerste.

Zal een lange weg worden en wat wil je vergoed zien?. En is het de strijd waard en ook de moeite om de gegevens te krijgen en ook de gevolgen met de ouders van die kinderen. In hoeverre ben je zelf aansprakelijk.

Honden likken nu eenmaal en het is in je huis tja lastig.

Ik zou het erbij laten en verdriet verwerken het is de strijd niet waard lijkt mij. Is wel erg zware pech.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:09

het waren 3 kinderen
ze hebben voor mijn huis kalebassen en pompoenen kapot gemaakt waar ik super boos om was
ook omdat de ouders er niks van zeiden
en daarna hebben ze het hondje laten likken aan hun vingers
alsof het nog niet erg genoeg was hebben ze ook nog zon 5 kilo paardengraan over het erf gegooit
totaal onhandelbaar
maar heeft me nu wel mijn hondje gekost
ga zo de dierenarts weer bellen wat wijsheid is

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:13

Mhh zou dan eerst een algemene aangifte doen over de overlast heb je foto's?.

Daaruit kan je dan meer doen. heb je rechtsbijstand verzekering die kan je vaak al antwoord gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:25

Je moet naar de ouders van die kinderen toegaan in de eerste plaats en hen om de gegevens van de WA verzekering (polisnummer, postadres van de verzekeraar, telefoonnummer verzekeraar) vragen.
Dan bel je je eigen rechtsbijstandverzekering op, en vraagt hen om advies.

Vervolgens moet je de kinderen wettelijk aansprakelijk stellen (de kinderen staan namelijk erbij op de verzekering van de ouders) en sowieso het dierenartsrapport overleggen. De verzekeraar zal de ouders om een verklaring vragen. Verder kun je kijken of de de kosten van vernieling van je spullen (paardenvoer, sierkalebassen) terug kunt krijgen.

Naar de dierenarts toegaan voor advies heeft geen nut, een dierenarts is geen jurist. Daarvoor is er rechtsbijstand.

Persoonlijk denk ik dat een voerkamer niet toegankelijk zou moeten zijn voor mensen in de buurt (bij ons zit die echt op slot) alleen al om je paarden te beschermen tegen mensen die het leuk vinden om te voeren. Ik denk ook dat je je hond binnen moet houden, en als hij buiten komt, het terrein zo maken dat er niet zomaar kinderen bij de hond kunnen komen. Dat hebben wij ook gedaan, wij hebben een hek en dan een kennel, waar kinderen niet met hun vingers in kunnen komen (hij is van buitenaf überhaupt niet toegankelijk).
Je kunt vreemden nu eenmaal niet vertrouwen met je dieren, de een bedoelt het goed, en voert je hond dingen die ze niet mogen hebben, en je kunt van een vreemde niet verwachten dat hij of zij dat weet, de volgende zit het dier te pesten, dan weer wordt ie aangehaald en nog een ander geeft hem een trap. Paarden net hetzelfde, en dierenvoer moet niet toegankelijk zijn voor een vreemde, jouw dieren, jouw voer, jouw verantwoordelijkheid.

Imo is het niet helemaal fair om wel alles toegankelijk te laten zijn voor iedereen, en dan erover te klagen dat er mensen op ej terrein komen....... mensen doen zulke dingen, en dat die kinderen niet netjes opgevoed zijn is jouw verantwoordelijkheid en schuld niet, de bescherming van je dieren en je spullen is dat imo wél.

Hoe dan ook, staat wettelijke aansprakelijkheid daar helemaal los van, en wat mij betreft kun je best een gooi doen, bereid je alleen dan wel voor op een lastig verhaal met heel veel papierwerk. En laat je goed adviseren door rechtsbijstand.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:50

hier in Belgie is het zo dat je naar je eigen verzekering gaat en daar meldt wat de problemen zijn met de naam en liefst naam van de verzekering van de betrokkenen
dan regelt je eigen verzekering de hele rompslomp met de verzekering van de betrokkenen en wordt er gekeken of er schade kan worden verhaald
ik ben wel rechtsbijstands verzekert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:59

Dat is makkelijker :j bij ons is het nogal een gedoe.

Hoe dan ook, vraag wel iemand om je te helpen de dingen goed op papier te zetten, en een antal verklaringen zul je zeker nodig hebben. En je hebt naam en adres van de betrokkenen nodig, alsnog hun verzekering, en ik ga er vanuit dat je ook het polisnummer nodig hebt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:33

Weet je wel zeker dat de hond overleden is door die kinderen/sierpompoenen, die dingen zijn wel giftig (of toch de stof die erin zit), maar geven meestal braken en diarree klachten, en dat is toch iets heel anders als doodgaan. Misschien had hij wel iets heel anders, en beschuldig je kinderen van iets wat ze niet gedaan hebben (hoewel de ouders ze wel even mogen gaan opvoeden wat betreft dingen kapot maken op andermans terrein, daar mogen ze wel even goed voor aangepakt worden).
Verder kan je je hondje voor sectie opgeven, daar wordt naar de doodoorzaak gezocht. Maar er zijn wel eisen wat betreft de duur tussen overlijden en onderzoek en wel of niet gekoeld/ingevroren, zeker wat betreft vergiftiging.

Sterkte alvast met het verlies van je hondje.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:39

Als je een autopsie wil om de doodsoorzaak vast te stellen, dan kan je dat gewoon laten doen bij de dierenarts. Wij hebben toen achter elkaar 2 kittens verloren, en bij de tweede ging er toch wel een gevoel dat we een autopsie moesten laten doen bij de kitten. We hebben dit toen bij de dierenarts aangegeven, en die heeft hem naar autopsie (hoe noem je zoiets??) gebeuren heen gebracht. Daar kwam uit dat de schedel ingeslagen was, later kwamen we erachter dat het exvriendje van mijn zusje het gedaan had.......

Kun je het beste even overleggen met je dierenarts. Dan krijg je het ook schriftelijk, en dan is dat aftehandelen verder met de verzekering.

Helaas maakt dit het verdriet alleen niet minder...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:46

Heftig! Ik denk dat je om te beginnen aangifte moet doen + juridische hulp moet zoeken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:51

Eerlijk gezegd zou ik sowieso aangifte doen van beide dingen (voer over pad gooien) pompoenen vernielen, hond vergiftigen (al is die laatste denk ik een ongeluk)

Lijkt me handig dat zulke kinderen/ouders eens nader bekeken worden door wellicht hulpverlenende instanties

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:53

jeetje wat heftig zeg! weten de ouders van de kinderen dit gevolg wel al? (overleden hondje) pffff wist niet eens dat er vergif zat in een pompoen! Sterkte bye the way!

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:27

Misschien kun je met je DA overleggen om het lichaam van je hondje naar de faculteit diergeneeskunde (Afdeling pathologie) te laten opsturen voor sectie?

Wel een heftig verhaal zeg! Sterkte!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:52

spatter schreef:
hier in Belgie is het zo dat je naar je eigen verzekering gaat en daar meldt wat de problemen zijn met de naam en liefst naam van de verzekering van de betrokkenen
dan regelt je eigen verzekering de hele rompslomp met de verzekering van de betrokkenen en wordt er gekeken of er schade kan worden verhaald
ik ben wel rechtsbijstands verzekert

Nouja, en dat is dus ook wat je hier in NL ook doet. Mits je rechtsbijstand verzekerd bent. Het aansprakelijk stellen doet de rechtsbijstand wel voor je hoor. Daar hoef je je verder niet mee te bemoeien.

Je kunt ook wel direct de rechtsbijstand verzekering bellen, die helpen je wel verder. Ben je niet rechtsbijstand verzekerd, dan inderdaad contact opnemen met de ouders van de kinderen en enz (wat Yamcha schrijft)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:12

Allereerst sterkte ts!!

Ik denk dat aangifte niet erg van belang is hierbij. Je zou kunnen denken aan vernieling ( gooien van graan, ookal is het wel wat te ver gezocht vind ik ) en vernieling van je hondje ( klinkt gek maar dieren vallen onder goederen ). Voor je hondje ben ik bang dat je te weinig bewijs hebt. Tenslotte vraag je met een aangifte om strafrechtelijke vervolging en ik denk niet dat dat bij jouw de bedoeling is ts. Je kan natuurlijk wel altijd een melding maken bij de wijkagent, dat de jeugd met graan loopt te gooien over jouw erf.

Omdat je al zoveel verdriet hebt lijkt het mij het beste om je hondje een mooi afscheid te geven en bijv te laten cremeren. Tegenwoordig is dit niet meer zo duur en het zal idd een lange weg worden om dit vergoed te krijgen wat het misschien allemaal niet waard is.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:18

@Melanievs......ex van je zusje?? horror zeg......

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:24

Begin eerst met een autopsie, dan weet je zeker wat de doodsoorzaak is en dan valt er ook weinig meer te ontkrachten.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:28

De gezondheidsdienst voor dieren doet sectie op overleden dieren. Voor gezelschapsdieren moet dit contact wel via de dierenarts lopen.
www.gddeventer.nl