Verloren kat terug, hoe weer introduceren bij andere kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Verloren kat terug, hoe weer introduceren bij andere kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 07:26

Vijf maanden geleden zijn we geëmigreerd naar Canada. Natuurlijk hebben wij ons hele hebben en houen meegenomen, dus ook onze twee geliefde katten (broer en zus, beiden gecastreerd, 5 jaar oud)

Na twee maanden, dat is nu 3 maanden geleden is een van onze katten (de kater) verdwenen. We hebben ze hier eigenlijk vrijwel direct naar buiten gelaten. Ons huis hier is een stuk kleiner dan ons NL huis was, en ze zijn erg mensgericht. Bovendien zijn onze wanden van karton en begonnen ze de boel hierbinnen te slopen, dus besloten we ze na een paar dagen naar buiten te laten. Deur open in het begin en ze liepen naar hartenlust in en uit. Ze genoten ook van het wildleven hier in Canada: we kregen dagelijks het wildleven op de stoep, zeg maar. O:) Ook 's nachts mochten ze naar buiten. Elke ochtend om 7 uur stonden ze weer op de stoep om te eten, net als in NL.

Een paar weken later kwam onze huisraad en stond ons huisje vol met dozen wat best veel stress voor de katten gaf: ze gingen zelfs naar elkaar blazen! We hoorden van de hondenmensen in de buurt dat hier ook coyotes zitten en dat het beter is om de katten 's nachts binnen te houden (eigenlijk altijd binnen te houden). We lachten dat weg en geloofden niet dat onze katten, zelf geduchte jagers, zich door een coyote lieten opvreten.

Maar goed de kater is na 8 weken na aankomst wél verdwenen. Briefjes met foto's opgehangen, dagelijks de site van de SPCA bekijken en elke cyper die erop stond nagevraagd of het écht niet onze kat was (hij was eerder bij de SPCA gebracht waar ik hem heb opgehaald) en alle hondenmensen gevraagd uit te kijken.

Vandaag vond mijn man de verloren ziel terug. Maar... onze andere kat (zijn zusje) is het er niet mee eens. Poes zit nu opgesloten in de badkamer en te klagen en onze Wegloper loopt nu in de kamer rond. De Wegloper is erg afgevallen, maar zijn vacht ziet er goed uit, hij zou 3 maanden binnenkat geweest kunnen zijn en ook veel spieren zijn verloren. Hij lijkt keelpijn te hebben want hij gromt een beetje als hij spint. Of misschien heeft hij toch ergens (veel) pijn. Hij wil wel geaarid worden maar hij is niet meer zo stevig als voorheen.

Hoe kunnen we ze het beste weer aan elkaar laten wennen?
We willen ze nu eigenlijk een paar dagen samen binnen houden. Wat zouden jullie doen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:32

Zoeken ze elkaar ook echt op om lelijk te doen? Of houdt het op bij wat blazen en grommen? Als het niet op vechten uitdraait zou ik ze binnen laten maar wel gewoon allebei in het hele huis (of het deel waar de katten mogen komen). Dan kunnen ze zelf hun plekje opzoeken en wennen ze waarschijnlijk vanzelf weer aan elkaar. Zo is het in elk geval bij mijn vriend laatst wel gegaan. Katten kenden elkaar ook maar waren een tijd uit elkaar geweest. Nu weer herenigd en de eerste dagen konden ze elkaar ook niet luchten of zien. Hoop blazen en grommen. Ging vanzelf over :j Het zijn nog steeds geen beste vrienden nog, maar het levert geen stress meer op.

Maarja als ze echt gaan vechten zou ik ze eerst even apart houden tot beiden weer wat gewend en tot bedaren zijn gekomen. Hoe was de verstandhouding voor je kater wegliep?

Freggle_Edge

Re: Verloren kat terug, hoe weer introduceren bij andere kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:37

De rede dat katten elkaar vaak (tijdelijk) niet meer kunnen dulden is omdat ze anders ruiken. Je kunt ze beide insmeren met hetzelfde luchtje, dat maakt de herintroductie vaak wat makkelijker.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 22:35

Eliine schreef:
Maarja als ze echt gaan vechten zou ik ze eerst even apart houden tot beiden weer wat gewend en tot bedaren zijn gekomen. Hoe was de verstandhouding voor je kater wegliep?

Ze begonnen naar elkaar te blazen en soms vochten ze. Toen onze container met huisraad was gearriveerd en hier alles vol stond met dozen moesten ze elkaar wel passeren op een piepklein stukje en dat was ook ruzie. Maar niet dagelijks. Een paar weken later verdween de kater, maar of het ook daarmee te maken had? Ik denk dat stress wel een enorme factor was.

Mensen zijn hier niet aan buitenkatten gewend. De andere poes heeft nu een bandje met telnr en adres en "outdoor cat" er op en nog bellen mensen wekelijks dat ze onze poes "gevonden" hebben. Ze is dan 150 meter van ons huis en blijft aan het eind van het park als ze met ons mee liep. Kan maar zo zijn dat iemand hem ook eerst een tijdje binnen heeft gehouden.

Maar de kater is van 5,5 kg naar 3,3 kg gegaan dus die wil ik eerst even (een dagje) tijd geven. Ik kon de poes echt niet binnenhouden dus die is nu even naar buiten. Kater is verstopt en slaapt (denk ik) ergens achter in de walk-in-closet. Pfff.

Freggle_Edge schreef:
De rede dat katten elkaar vaak (tijdelijk) niet meer kunnen dulden is omdat ze anders ruiken. Je kunt ze beide insmeren met hetzelfde luchtje, dat maakt de herintroductie vaak wat makkelijker.

Waar zou ik ze mee kunnen insmeren?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:56

Sjee, das me ook wat..coyotes en een huis van karton :P

Zeg, hebben ze daar niet iets van feromonen? Feliway of iets wat daarop lijkt? dat werkt redelijk geruststellend en je kunt beide katten daar bv wat van op de rug smeren..en wat in huis sprayen.
Wat bach bloesems erbij voor veranderingen en geruststelling en geef het wat de tijd.

Beetje gekke vraag he..ik zou het doodeng idee vinden om mn katten daar naar buiten te laten, maar ze het toch niet willen ontnemen...bestaat dr niet de mogelijkheid een mooie grote kattenren bv rondom het huis met klein betongaas te maken?
Geen weglopers meer en ook geen enge dingen? (bedoel, hier in Nl kan dr ook van alles misgaan natuurlijk, maar als er wordt geadviseerd ze binnen te houden, moet het wel erg bar en boos zijn daar voor de katten?)

Succes..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 01:43

Feromonen is een goed idee. Ik zal morgen eens kijken ik ben net terug van de dierenwinkel. Ik heb nu blikvoer gehaald om beide katten (extra) te verwennen/aan huis te binden. :P
Echt vreselijk daar: ik liet mijn zoontje even de visjes en hamsters zien en ik heb wel 4 vistanks met 1-4 dode goudvissen gespot. Ik ga nu de SPCA even mailen. Walgelijk!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:49

Geen idee. Maar ik zou als ik jou was de coyotes een stukje serieuzer nemen!
En je katten binnen houden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 02:53

Nouja hij heeft zijn Survival In The Wild Course van 12 weken wél prima overleefd. ;) Maar ik ben zelf natuurlijk ook serieus bezorgd.

shaitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 03:37

Hier in Arizona geven ze de gemiddelde buiten kat een leeftijds span van 12 maanden. Coyotes, uilen, bobcats (geen idee wat het in het nederlands is), wasberen en haviken zijn de grootste problemen. Natuurlijk ook het verkeer als je in een dicht bevolkt gebied woont :)

Onze ex buiten kat (op gegroeid in Arizona, tussen al de bovengenoemde dieren) die toen een binnen kat is geworden is helaas 1 nachtje ontsnapt en dat is hem jammer genoeg fataal geworden. We hebben maanden gezocht tussen het asiel, aspca en no kill shelters. Natuurlijk de rondom liggende buren constant gevraagd of ze hem hadden gezien.

We zijn er redelijk zeker van dat de coyotes hem te pakken hebben genomen, aangezien ze dagelijks door onze tuin rennen. Onze buren zijn een week later hun Jack Russel veloren, en hebben gedeeltes van hem terug gevonden. Als je zoals Amy77 zei een katten ren kan bouwen dat zou ideaal zijn. Anders toch proberen om ze om te scholen naar binnen katten. Er is zo'n gigantisch groot verschil tussen het wild leven in Nederland vergeleken met Amerika of Canada :)

Onze nieuwe kat die we hebben geadopteerd van een asiel was ook een buitenkat, en die hebben we omgeschoold naar een binnenkat die zo nu en dan aan de riem met de honden naar buiten gaat :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 03:48

Het buitenleven verschilt zeker van hier. Hoe school je een kat om? Een van de twee heeft als bijnaam Zeurpoes. Drie maal raden waarom...

shaitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 04:43

Zeurpoes, zo is die van mij ook...het liefst loopt hij onder je voeten en schreeuwen als je hem negeert.

Hoe wij het gedaan hebben is aangezien we 2 keer per dag voerde was hij altijd thuis. We zijn begonnen met hem op die manier binnen te houden, en langzaam aan steeds langer tot we hem weer naar buiten lieten. Veel speeltjes gehaald, een jungle gym voor katten (voor een raam zodat ze naar buiten kunnen kijken), katten gras en we probeerde hem zo veel mogelijk bezig te houden. Stukjes kip of vis verstoppen in een Kong speeltje voor honden werkt ideaal het houdt ze een tijdje bezig :) Elke keer als hij begon te miauwen voor de deur gingen we met hem spelen of extra aandacht te geven op de bank.

Onze kat was al zindelijk dus dat maakte het een stuk gemakkelijker. Maar ze hebben "lok" spray met feromonen (sommige asielen hebben meer informatie over de spray, kan het opzoeken als je wil) en tenzij jullie plantenbakken hebben die het misschien interessant maken om als kattenbak gezien te worden door de katten is het zindelijk maken zelf redelijk snel.

Het trainen om ze aan de riem en harnas te uit te laten, niet alle katten zijn daar van gediend heb ik helaas uit gevonden. Wij begonnen met met het harnas binnen en dan zo nu en dan het riempje er aan. dan langzaam de druk op bouwen zodat ze niet in paniek raken als ze het einde van de riem bereiken :P Dit is een stuk makkelijker met twee personen, een die de kat roept terwijl de ander met de kat loopt. Het duurt een tijdje maar het werkt goed, tegenwoordig denkt onze kat dat hij een hond is ;)

Het enige nadeel is als je een ninja kat hebt, die stiekem van achteren aan komt rennen omdat hij weet dat je de deur open doet om de honden uit te laten ;)

Iets waar we altijd voor moesten opletten, als de deuren niet goed dicht waren weten ze het meteen en natuurlijk is het buiten veel avontuurlijker. Wij hebben vliegen gaas voor onze ramen zodat we de ramen open kunnen doen zonder dat we ongerust hoeven te zijn dat hij er vandoor gaat.

Omdat we hier huren en we gelimiteerd zijn wat we met ons land kunnen doen hebben we geen katten ren maar hopelijk zodra we ons eigen huis en land hebben willen we de "back porch" aan gezien elk huis die hier heeft, om bouwen zodat hij toch lekker in de zon kan liggen genieten.