Help, een gewonde merel gevonden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Help, een gewonde merel gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:57

Tja, mama kwam daar mee aanzetten; beestje was aangevallen door een ekster en dat vond ze zielig dus heeft ze de merel meegenomen.

Dier heeft wat wondjes door de ekster aanval, maar pootjes zijn goed en vleugels ook. Maar door de aanval is het arme ding even niet in staat om weg te vliegen; dame is wat in shock.

Wat moet ik hiermee doen? Dier zit al in het donker in een ruime doos en ik dacht zelf om het dier na een uur los te laten weer buiten? Heb er bewust geen water of eten in gedaan, leek mij niet verstandig omdat dier wat in shock is. Maar moet ik dat wel doen? Nog iets warms erbij leggen?

(Gaat om een volwassen merel)

BiBiQ

Re: Help, een gewonde merel gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:58

Dierenambulance brengen. Die brengen 't beestje naar een vogelopvang als die ergens in de buurt is. Daar kijken ze naar de gezondheid van het beestje, laten 'm indien nodig aansterken en laten 'm dan weer vrij :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:01

Als je denkt dat het diertje redelijk snel weer opgeknapt is, zou ik em nog even tot rust laten komen en dan het doosje buiten zetten, zonder dat er katten bij kunnen. Als het dan nog niet wegvliegt, wegbrengen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:02

Buiten zetten niet doen hoor. Hij zal sowieso uit angst wegvliegen, of die nou iets heeft of niet. Gewoon ambulance bellen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:05

Daar ben ik het niet mee eens. Als het diertje tot rust is gekomen, kan het zelf kiezen of het al weg wil of niet. Heb zeer regelmatig vogeltjes die denken dat ik geen ramen hebben en dan van twee hoog naar beneden vallen, daar doe ik het op dezelfde manier bij en dat is voor zover ik ze kan volgen niet fout gegaan.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:38

Vooral zelf weten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:39

Pardon, mag wel wat minder aanvallend, ik geef mijn mening en ervaringen alleen maar hoor...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:41

In een doos is waarschijnlijk stressvoller dan buiten, als hij gewoon kan vliegen zou ik hem ook gewoon los laten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:42

Ik ben het eens met kleinvosje. Laat 'm even bij komen en zet hem daarna rustig buiten, als vleugels en pootjes het prima doen en het geen ernstige verwondingen zijn, even bij laten komen en buiten doen.

Bootje; Dierenambulance heeft het druk genoeg, die hoeven niet ook nog vogeltjes die niks erg mankeren op te halen hoor. :) . Iets op een wat vriendelijkere manier brengen kan overigens ook geen kwaad.

Galley; in een doosje in 't donker is niet heel stressvol, daar komen ze even van bij & als je hem inderdaad daarna buiten zet en er verder niet aanzit, gaat 't prima.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 20:08

Wij hebben natuurlijk niet de dierenambulance gebeld (want er was geen nood en diertje was thuis), wij hebben zelf netjes even gebeld met de vogelopvang en toch maar besloten vogel langs te brengen omdat hier uitzetten lastig zou gaan ivm eksters en kraaien die hier nesten hebben (en dus weer grote kans dat het dier slachtoffer zou worden of van de katten :+)

De donkere doos had het dier zichtbaar goed gegaan! :j dier was druk aan het scharrelen in de doos en toen ze opgetild werd door de medewerker begon ze te krijsen en beet ze even hard in de vinger :D dus helemaal top! Dat wil je natuurlijk graag zien :)
Vleugels waren goed, poot was goed en alleen schade bij het oog (en dat bekijken ze nog even goed). Verwachting was wel dat het dier wel weer weg kon vliegen binnenkort!

Gelijk even een donatie gedaan, want wij hadden zoiets; als je wat brengt, laat je ook wat achter als bedankje :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 06:41

Alsof ik niet vriendelijk was :? Zei alleen, zelf weten.
Verstandig dat je even naar de vogelopvang bent gegaan.