Hond en pony hetzelfde huid probleem. Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Hond en pony hetzelfde huid probleem. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:49

Nu wist ik niet waar ik het neer moest zetten dus doe ik het even hier.

Laat ik maar beginnen met mijn pony. Dit is een shethengstje van 7 jaar oud. Sinds een jaar of 3 heeft hij periode's dat hij schuurt. Na een aantal dierenartsbezoekjes, advies, en smeerseltjes is hier nog steeds geen verbetering in. Zomerexeem was het laatst voor de hand liggende. Hier ook diverse smeersels voor gekocht, en volgend jaar zou er een exeem deken komen. Nu met zijn shampoo, jeukstillend, en schilver verwijderend lijkt het wel wat minder te woorden. Hij schuurt het meeste aan zijn manen, staart, en op de flanken heeft hij soms plekjes. Nu kunnen we dit zodanig in de hand houden dan hij wat kale plekken, en heel af en toe een korstje heeft. Ook heeft hij altijd schilvers in zijn manen en staart.

Dan de hond. Dit is een mechelse herder van 4. Deze heeft ook sinds een jaar of 3 huidproblemen. Let wel.. niet altijd. Dit is echt met periodes. De periodes dat ze bij de opasser zit. Dierenartsbezoeken , smeersels , prikken en pillen verder komt hier nog steeds weinig uit en blijft het probleem voort bestaan. Alle problemen zijn aan bod gekomen, voedselallergie, vlooien allergie, ontvlooingsspulallergie. Want.. meestal had mijn hond jeuk aan de bek, oren, buik, en de hotspots verschenen meestal op haar kont (voor de staart) en in de broek.

Nu is het zo dat hondje lief 14 dagen i.v.m vakantie bij de oppas heeft gezeten. Netjes ontvlooid, ontwormd, goed voer mee. En ik weer 100 % dat hij goed voor haar is. Hondje komt terug, en ik had het al verwacht, een hotspot. Nou overal op voorbereid. Hotspot kaalgeknipt. Vetramil er op en de wond genas voorspoedig. Deze is dan ook helemaal verdwenen. Ze is nu al weer anderhalve week in huis.

En tot mijn schrik zag ik dat de hond vanochtend een gekke plek achter op haar oor had zitten. Deze plek was schilferig en kaal. Bij nader onderzoek had ze er ook een op de binnenkant van haar oor. Dit zag er uit als een schilferig wondje. Op haar broek zat nog een verstopte hotspot en aan de binnenkant van haar poot hebben we er ook een gevonden.

Dat schilferige schrok ik een beetje van want dit duid meestal toch op iets anders. Morgenmiddag om 3 uur heb ik dan ook een afspraak bij de dierenarts waar ze haar goed na gaan kijken. Ik verwacht dan een schrabje.

Nu ging er bij mij een lampje branden wat nog niet eerder is gaan branden. Zowel bij pony als hond doen de problemen zich voor in tijden van verminderde weerstand (verharing, ziekte, stress). Het komt eigenlijk nu pas in me op door de schilvers maar is het mogelijk dat hond en pony hetzelfde probleem hebben (denk aan dezelfde mijt/schurft). Tuurlijk leg ik dit morgen aan de dierenarts voor maar ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben.

Bedankt voor het lezen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:28

Bij kale plekken en schilfers denk ik meteen aan schimmel, sommige schimmels kan je zien met UV licht.
Succes bij de dierenarts.

Edit: schimmels beginnen meestal rond de kop vooral bij de ogen en de oren.
http://www.makatsi.nl/vetalk-schimmel.html

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 16:37

Bedankt voor de nuttige site! Ik ben heel benieuwd morgen. Aan de ene kant hoop ik dat het dat is zodat we zekerheid hebben -O-