Moederloze kittens. Met spoed advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Moederloze kittens. Met spoed advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 16:21

Wij hebben hier een zwerf poesje met 6kittens van 2 weken. Nu heeft ze kittens gisteravond verplaatst, maar heeft er 2 laten liggen. Haar nieuwe nest kunnen we niet bij komen. Dat zit ver onder een woonunit. Ik heb ze net voor de ingang gelegd, maar Saar (de poes) likt 1 van hun even af en verdwijnt weer. Ik kan de kleintjes niet heel lang in de kou laten liggen en ik ben bang dat ze vanaf gisteravond al niet meer hebben gedronken....
Na mijn weten is koemelk niet goed voor katten, of zit ik er naast? Zou paardenmelk goed zijn? Of anders gewoon water?
Wie kan mij helpen!?

tjady

Re: Moederloze kittens. Met spoed advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:22

Melk halen bij de dierenarts voor kitten. Moeten om de twee uur melk hebben.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:23

misschien een dierenarts even bellen voor de juiste melk want koemelk is inderdaad niet goed voor ze.
en de melk hebben ze inderdaad nu hard nodig om de twee uur
Laatst bijgewerkt door dancertje op 23-09-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

yaylavb

Dierenarts op bellen die weet het vast wel .
Hoop dat het goed komt

Zertab

tjady schreef:
Melk halen bij de dierenarts voor kitten. Moeten om de twee uur melk hebben.

Inderdaad. Bij de DA hebben ze speciale melk. En stop ze nu lekker warm in langs elkaar,voordat ze dadelijk bevriezen...

Nickeltje

Daar heb je dan toch echt kittenmelk en een flesje voor nodig vrees ik...
Ik kan in je profiel niet zien waar je woont, maar wellicht dat je met Google zelf ook even na kan zoeken of er een kittenopvang bij je in de buurt zit. Geen idee of die ze nu aannemen, maar die kunnen wellicht wel helpen met melk en een flesje.
Anders zul je naar een DA moeten. Op zondag helaas geen leuk grapje...

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:32

Langs de d.a kitten melk is niet duur en zorg gewoon voor een lekkere warme deken en kruik waar ze kunnen liggen. Helaas dat moederpoes ze alleen laat.
Maar idd om de 2u de fles geven.en goed in de gaten houden.
Na 2/3 weken kunnen ze zelf uit een schoteltje drinken dus dan kan je minderen met voeden.
Heb er zelf ervaring mee.heb hier in huis mijn kat ook zo moeten opvoeden (gedumpt op de stoep leeftijd rond 3 wkn)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:12

Er is nog hoop. saar heeft 1kitten opgehaald. De kleintste. De grootste wou ze net ook ophalen, maar ze krijgt hem niet in haar bek en dan laat ze hem weer liggen. Ik heb hem er nu wat verder onder geduwt. Dus we wachten het weer even af. Pffff zenuwslopend dit!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:19

ppff hoop voor jullie dat ze ze zelf weer ophaalt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:45

rustig aan Elien, moederkat haalt bijna altijd de kittens wel op.

Kittenmelk e.d is niet eens nodig.
Koffiemelk verdunnen met water kan prima, onze rode kater is er ook groot op geworden net zoals nog wat andere kittens die hier de fles hebben gehad.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:40

Als ze het redden, wat ga je dan doen met de kittens en de kat? Hoop dat je ze naar een asiel of iets in de buurt brengt. Of in iedergeval de dierenbescherming om raad vraagt. Want de kattentijd komt er weer aan.. en dan zal moeders opnieuw gedekt worden... straks heb je 50 katten rondlopen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:41

Ik zal voor je duimen dat ze de andere ook meeneemt.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:43

De dierenabulance komt ook vor dit soort zaken :j
Ga verder aub niet aan de gang met koffiemelk of kattenmelk, dit is echt niet goed voor die ukkies ! dan nog liever bambix pap of natuurlijk speciale poeder om aan te maken van de da... maar het allerbeste is natuurlijk moedermelk, dus hopelijk komt mama de kitten halen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:27

Het lijkt nu goed te gaan. Saar kwam hier net eten dus ik ben weer snel gaan kijken en volgens mij zag ik hem bij de rest liggen. pfffff, nu maar hopen dat ze geen kou hebben gevat.

dierenambulance hadden we toevallig vrijdag al gebeld, ze zouden terugbellen maar nog niet gehoord.
maar ze hoeven niet per definitie naar een assiel om een leuk plekje te krijgen hoor. We moeten nog even kijken hoe we het gaan doen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:29

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:31

niet iedere kat vind het fijn als je de kittens oppakt. Waarschijnlijk is dit dus de reden van verplaatsen geweest. Laten liggen en niet meer aankomen :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:35

Nou fijn...... Das dus 2e nest in korte tijd mag hopen dat jullie de kat nu laten helpen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:45

voordat jullie in de aanval gaan. dit is niet onze kat. het is een zwerfertje. En ze heeft het geluk dat wij enig sinds de zorg op ons hebben genomen. en ja we willen het beste voor haar. wij maken ons ook zorgen

Wbt het oppakken van de kittens, uit ervaring met haar voorgaande nestje heeft ze daar geen problemen mee. de kist waar ze in lagen was waarschijnlijk te klein geworden om ze te kunnen zogen. Maar je mag alles met de kittens doen zolang je Saar zelf maar niet aanraakt. Ze heeft ze nu zelfs dichter bij ons huis gelegd (net als de vorige keer)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:55

Zorg is niet alleen eten en drinken

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:57

tita schreef:
Nou fijn...... Das dus 2e nest in korte tijd mag hopen dat jullie de kat nu laten helpen

Misschien moet je even niet meteen je conclusie trekken. Ze kunnen de kat niet te pakken krijgen. Dan kan je haar ook niet laten helpen.

Gelukkig krijg je goede tips en lijkt het voor nu opgelost Elien!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:57

Kun je saar niet laten castreren nadat ze dit nestje heeft grootgebracht? Of is het echt zo onmogelijk om haar te pakken te krijgen?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:58

tita schreef:
Zorg is niet alleen eten en drinken

meen je dat? ik dacht dat dat voldoende was :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:00

Ik noem dit niet echt helpen. Plaats een vangkooi te leen bij asiel en of dierenambu en laat dat beestje castreren.

Wel fijn dat de kleintjes in ieder geval weer bij mamma liggen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:02

Kimbers schreef:
Kun je saar niet laten castreren nadat ze dit nestje heeft grootgebracht? Of is het echt zo onmogelijk om haar te pakken te krijgen?

dat is het probleem. dat wouden we ook graag, maar toen de kittens weg gingen was ze alweer hoogzwanger, dus te laat om er nog iets aan te doen. je kunt dr niet aanraken en al helemaal niet pakken. dan zou ze in een vangkooi moeten ( *slik* ). we hebben al contact gehad met de dierenambulance om dr op te halen en daarna weer terug te laten zetten. maar nu ze het nest verplaatst heeft is het natuurlijk wel een wat groter risico omdat wij er niet meer goed bij kunnen. tja wat is wijsheid....
We hebben er in ieder geval geen problemen mee dat ze hier rond loopt, maar die nestjes vragen ook veels te veel van haar.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:04

Babsiej schreef:
Ik noem dit niet echt helpen. Plaats een vangkooi te leen bij asiel en of dierenambu en laat dat beestje castreren.

Wel fijn dat de kleintjes in ieder geval weer bij mamma liggen.

misschien moet je eerst het hele verhaal eens goed lezen voor je een conclusie trekt. verder weet jij van achter je computer niet wat voor een tijd, moeite, liefde, geld en wijsheid we er allemaal insteken. geen enkel dier komt hier ook maar iets tekort