Mager katje met niesziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Mager katje met niesziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 10:26

Afgelopen dinsdag ben ik met mijn zusje samen 2 katten gaan halen. Ze had haar vorige kat in moeten laten slapen op de respectabele leeftijd van 19 jaar en wilde wel heel graag weer wat leven in haar huisje. Eerst in het asiel gaan kijken maar daar zaten maar weinig katten die haar aanspraken. Via marktplaats had ze 2 katjes van 4 en van 5 maanden gezien, dus vervolgens besloten om daar te gaan kijken. Die van 5 maanden was van een vrouw die een kat toch tegen vond vallen (nergens speelgoed en dan verbaasd dat de kat de plantenbak uitgraaft en de kat mee naar bed nemen en vervolgens geirriteerd omdat er met haar tenen gespeeld wordt, tja, dan valt een kat idd tegen...) Katje zag er super uit en omdat ze het bij mijn zus goed vond klinken gaf ze het dier gratis mee, heel lief dus en ze wilde ook wel echt heel graag het beste voor d'r :) Dier is overigens ondertussen al helemaal thuis bij haar, knuffelt en speelt zich rot met de mega hoeveelheid speelgoed :D

Vervolgens door gereden naar het volgende adres, was zo'n 70 km verderop dus een behoorlijke rit. Katje was een kruising siamees, daarom de voorkeur voor dit dier. We komen daar, ze haalt het diertje van een stoel af en het leek wel een kitten van 8 weken inplaats van een kat van 4 maanden :oo Volgens haar had ze altijd van dit soort kleine katjes en kwam het doordat ze half siamees was. Nu hebben wij ook een keer een nestje siameesje gehad en die groeiden gewoon normaal, dus dat was al onzin. Ik pak het diertje vast, broodmager en vervolgens kijk ik haar aan en zie ik wateroogjes. Dus ik benoem het magere, ja, dat had ze ook gemerkt, ze gaf haar al 3 keer per dag vlees uit een zakje extra. aangezien dat "vlees" meer water dan vaste stof is is dat niet zo'n verstandige zet. Ze had het idee dat ze er niet door de andere katten heen kwam.
De waterige ogen had ze nog niet eerder gezien... Ik dacht direct aan niesziekte maar ze was natuurlijk ook net wakker, verder geen prutjes of iets.
Tja, wat doe je? Meenemen of niet? Het was een schatje, mijn zus wilde heel graag 2 nieuwe katten tegelijk in huis introduceren en dit was wel een katje zoals ze graag wil hebben. Daarnaast, ja, je rijdt ook nog eens 140 km voor nop als je d'r laat zitten. Dus de gok genomen en het meisje mocht mee naar huis.

Ze is nu dus een paar dagen thuis, uiteraard direct mee naar de dierenarts, conclusie? Oormijt, niesziekte en zwaar ondergewicht > 650 gram. Ter vergelijking, een kitten van 7 weken hoort 700 gram te zijn, dit diertje zou 4 maanden moeten zijn. Andere katje van 5 maanden is 2,5 kg.
Ze heeft een antibiotica kuurtje mee naar huis gekregen, staat op royal Canin kitten voeding en weegt ondertussen al 850 gram, ze komt dus wel mooi aan. Omdat de antibiotica druppels niet zo smakelijk zijn als de verpakking beweert mengt ze dit door Viyo heen, dat is een vitamine/mineralen sapje. Katje eet goed en graag en verder slaapt ze natuurlijk ontzettend veel, liefst lekker warm op schoot. Het is ook echt een portretje hoor, ze verteld met een luid, typisch siamees stemgeluid precies wat ze wil :)) En vanaf dag 1 was het nieuwe huis ook haar huis, geen moment onzeker of angstig geweest. Ze spint gruwelijk hard als je haar aait, geeft kopjes en knuffelt je gewoon helemaal dood. We hopen dus heel hard dat ze er gewoon boven op komt.

En daarom de vraag, zijn er mensen met ervaring met dit soort katjes weer er bovenop helpen? Kunnen we misschien nog meer dingen doen? Ze heeft op dit moment nog behoorlijk zachte ontlasting/ diarree, ze drinkt wel goed maar zo'n klein katje is natuurlijk ook zo uitgedroogd. Dus ook dat houden we goed in de gaten. Maar tips zijn heel welkom!

Sassol

Re: Mager katje met niesziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:53

Als je bang bent dat ze te weinig vocht binnenkrijgt kun je ook de brokjes in wat water doen.
Geitenmelk is ook een goeie voor de darmen en vacht en huid. Dit kunnen katten wél drinken (koemelk niet) en wordt nog wel eens gebruikt om een nestje kittens mee groot te brengen waar de moeder niet aanwezig is.

Voor de rest is het gewoon afwachten, poesje blij en tevreden houden en de ontlasting goed in de gaten houden. Ze is natuurlijk ook net van voer verandert, daar moet zo'n kleine kitten ook weer aan wennen.

Ik ben zelf voorstander van rauw vlees voeren, zeker bij katten die niet goed in hun vel zitten/slechte start gehad hebben. (Dit is dus niet hetzelfde als de zakjes/blikjes vlees die je in de super kan kopen voor je kat)
Maar als je je daar in wilt verdiepen hoef je alleen maar even KVV of BARF in te typen op google, genoeg info en discussies over ;)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:54

Ik loop stage bij een asiel en daar had ik een katje ontdekt ook van die leeftijd ongeveer alleen wel goed op gewicht en die had ook niesziekte, en die is na 2 weekjes apart weer helemaal genezen en speelt en knort er nu vrolijk op los.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 11:55

Dank je wel voor de fijne informatie, zal eens kijken waar ik geitenmelk vandaan kan halen :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:11

Eigenlijk gewoon de tijd geven om te herstellen en om aan te komen. Het is wel heel sneu, zo'n mager scharminkel. Ik zou inderdaad ook rauw vlees gaan voeren. Eigenlijk gaf ik kittens met maag/darmproblemen meestal lamsvlees. Dat is goed voor hun darmen. Of misschien kittenmelk kopen en daar een papje van maken met vlees. zolang het katje goed eet en drinkt en lekker speelt en heerlijk aanwezig is (zoals het hoort bij een siamees), zou ik me niet teveel zorgen maken. Als het neusje erg verstopt zit, kan je dat doorspoelen met een oplossing van zout water en dat in een klein spuitje doen. ( je hebt bij drogist/apotheek wel van dat neusspoelspul voor kleine kinderen/babies met zout water. Das niet zo zout als de oplossing die je zelf maakt). In de gaten houden en de Ab de tijd geven om zijn werk te doen.
Je hebt alleen wel kans dat het katje chronisch last kanhouden van niesziekte. Dat ze regelmatig gaat lopen snotteren. daar is weinig aan te doen. Ja een AB kuurtje, maar ook dat is niet altijd even gezond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:07

Mocht het in jouw buurt niet te verkrijgen zijn zou ik het zelfs voor je mee kunnen nemen, ik studeer in Eindhoven dus ben elke maandag op het station daar te vinden ;)
En moet het zelf toch bestellen voor mijn kat (ook slecht begonnen in z'n leven, verhoudingen kloppen van geen kanten :') ) dus kan makkelijk wat bijbestellen voor je.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:32

Wat ik hier duidelijk merk bij de katten is een drink fontein. Door dat het water continu beweegt smaakt het veel lekkerder dan een bakje met stilstaand water. Wij hebben de grote versie omdat we een hond hebben, maar hij bestaat ook in het klein. Wij hebben hem voor de kat van de buren gekocht via zooplus.nl

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:42

Oh, maar ze drinkt in principe goed hoor, we zien haar veel drinken. Maar omdat ze zo klein is ligt uitdroging bij diarree op de loer, dat bedoelde ik :)

Studeer je aan de TU/e Sassol?

Dit zijn de katjes trouwens, je kan denk ik wel zien wie welke is ;) (link ivm te grote foto)
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6468_n.jpg

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:57

agossie wat een dotjes!

En of ik daar studeer of bedoel je iemand anders?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:02

Ik bedoel idd iemand anders, Sassol :) Die schrijft namelijk dat ze in Eindhoven studeert.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:10

We zijn ondertussen over op Barf, opvallend is dat ze beduidend meer drinkt na het eten van het vers vlees. Kan het zout gehalte hoger liggen dan het royal canin kitten voer? Ze vind het overigens wel erg lekker en doet het ook goed op dit eten. Vachtje ziet er mooier uit en ze begint wat meer te spelen. Ze krijgt overigens 35 gram per dag en weegt momenteel 900 gram.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:28

Das gek dat ze meer drinkt, dat zou juist minder moeten zijn aangezien er minder zout en meer vocht in het voedsel zit.

Zie nu je vraag aan mij pas, nee studeer niet aan de Uni daar.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:31

Ah, jammer, daar werk ik namelijk :+

Er gaat sowieso een plasje naar de DA, maar het was wel opvallend dat ze meer ging drinken, vandaar de vraag :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:09

Die voeding van Royal Canin, is dat brok of natvoer (blikvlees)? In het geval van natvoer is het niet zo raar dat ze meer gaat drinken omdat in vers vlees minder vocht zit als natvoer. Normaal zit in vers vlees geen extra zout (volgens mij).

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:09

Wat ook erg goed helpt tegen uitdrogen is rijst koken (zonder zout natuurlijk ;) )
en dan het water waar het ingekookt heeft geven wanneer het afgekoeld is ipv gewoon water ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:07

Ze krijgt van Royal Canin de kittenbrokjes. Het klopt dat er (volgens het etiket) geen extra zout toegevoegd wordt aan BARF, maar er zitten natuurlijk wel natuurlijke mineralen (en dus zout) in het vlees. Het is echter niet bekend hoeveel, dat wist de DA ook niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:01

Geef je dan dus bot? Mijn kat drinkt nauwelijks na KVV/gemalen BARF, maar na een kippennekje vaak wel. Al snap ik de logica daarvan ook niet, zie het bij mijn kat dus ook wel.