Konijnen koppelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijnen koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:52

Hee hoi, mijn vriendin zit met 2 nestjes, ze heeft nu nog 3 konijntjes over, en er zit ook een vrouwtje bij, ik zou der heel graag willen kopen, maar ik heb zelf al een dame, kan dat goedkomen?
Mijn konijn zelf is 1 ½ jaar.

xLiefs

Linea

Re: Konijnen koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:58

Zit er niet ook nog een leuk mannetje tussen? Als je de mogelijkheid hebt om hem even apart te huisvesten tot na zijn castratie heb je op de langere termijn wel een grote kans op een fijn stabiel liefdeskoppel. Een jong vrouwtje erbij zetten zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Een volwassen dame accepteert niet zomaar een kleintje en zelfs als het wel goed gaat is de kans groot dat het over een paar maanden alsnog op ruzie uitdraait wanneer de kleine begint te puberen. Hoe leuk ze ook is, zou het risico zelf te groot vinden :)

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:02

ja zeker hoor je kan ze het beste gewoon bij elkaar in de ren zetten en stel dat ze echt gaan vechten wat bij ons nog nooit is gebeurt uit elkaar halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:04

Linea schreef:
Zit er niet ook nog een leuk mannetje tussen? Als je de mogelijkheid hebt om hem even apart te huisvesten tot na zijn castratie heb je op de langere termijn wel een grote kans op een fijn stabiel liefdeskoppel. Een jong vrouwtje erbij zetten zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Een volwassen dame accepteert niet zomaar een kleintje en zelfs als het wel goed gaat is de kans groot dat het over een paar maanden alsnog op ruzie uitdraait wanneer de kleine begint te puberen. Hoe leuk ze ook is, zou het risico zelf te groot vinden :)

Maar castreren vind mijn ouders te duur..

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:13

Dames zou ik echt niet samen zetten. Het kan een tijdje goed gaan, maar in de pubetijd gaan ze vechten.
Kijk eens in een opvang, daar zitten hopen konijnen die op een baasje wachten. :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:08

Castreren kost zo'n 50 euro, een klein bedrag op een heel lang en gelukkig konijnenleven. Jammer dat je ouders er anders over denken! Misschien dan toch eens bij een opvang gaan kijken? Daar zijn mannetjes vaak al gecastreerd en ingeeënt en wordt een bijdrage gevraagd van ongeveer 35-50 euro. Bovendien zit je dan niet met het gedoe van uit elkaar houden tot na castratie enz.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:12

horlynnses schreef:
ja zeker hoor je kan ze het beste gewoon bij elkaar in de ren zetten en stel dat ze echt gaan vechten wat bij ons nog nooit is gebeurt uit elkaar halen

Lekker advies...
2 dames is niet de beste combinatie en dan ook nog koppelen op het terrein van 1 van de dames ipv neutraal gebied....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:24

Dames kunnen goed gaan, maar ook fout. Hier op de kinderboerderij hebben we een groep van 7 dames en gecastreerde heer. Dan hebben we nog een groepje van 3 dames en één gecastreerde heer.
De acht hebben wel een ren van 40 m2 en de vier hebben een ren van 25 m2 met veel afleiding.

Je moet wel een beetje kunnen inzien of iets fout of goed gaat. We hebben wel eens dames eruit moeten halen waarbij het dus mis ging na een tijdje.

Maar jonge konijnen kun je pas echt koppelen als ze rond de 4-5 maanden oud zijn. Anders snappen ze het nog niet en ze kunnen zichzelf niet verdedigen.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:48

benangelique schreef:
horlynnses schreef:

Lekker advies...
2 dames is niet de beste combinatie en dan ook nog koppelen op het terrein van 1 van de dames ipv neutraal gebied....

bij ons we hebben we 4 koppels gehad altijd goed gegaan mischien ligt het er ook aan dat wij een ren van 3 bij 3 hebben nu zitten er ook nog een paar cavia bij maar dit hadden wij bij de opvang meegekregen dat het gewoon kon

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:17

Ik leer in theorie altijd dat het niet goed gaat, maar mijn nicht heeft een stuk of 5 dames samen zitten, dit doet ze al jaren. Er gaan er weg en er komen nieuwen en het gaat al járen goed..

Zelf doe ik dit niet, neem liever het risico niet.. :)