Gouden tip om lamaveulentje aan de fles te krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Gouden tip om lamaveulentje aan de fles te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 20:07

Even een kleine schets van de situatie: gisteren is er bij ons een kerngezond en topfit lamaveulentje geboren. Helaas gaat met de merrie minder goed en heeft ze, naast het veulentje, ook de baarmoeder naar buiten gewerkt. Alles zit inmiddels weer redelijk op z'n plaats, maar de kans dat ze hier doorheen komt is heel klein. Probleem hierbij is dat ik het veulentje echt met geen mogelijkheid aan de fles krijg... Of ik het nu met een speentje, spuitje of slangetje probeer, ik krijg er echt geen druppel melk in. Zolang de merrie leeft kan 'ie gelukkig zelfs drinken als ze ligt, maar het is voor haar geen doen meer zo. Heb geprobeerd om 'm bij een andere lama te laten drinken maar dat wil helaas ook niet...

Ik blijf ondertussen stug proberen, dus mocht iemand een tip hebben dan is deze meer dan welkom!

dierenfan

Re: Gouden tip om lamaveulentje aan de fles te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:11

Sterkte met de situatie. Dit is niet niks zeg! Heb ooit tijdens mijn stage ook met een arm in een lama gezeten om te maken dat de ruimte goed open bleef voor de DA zodat de baarmoeder weer terug gestopt kon worden.

Is het geen optie een spuit te pakken i.p.v. een flesje? Een spuit dan kan je zelf de melk in de bek spuiten. Kittens doen wij eigenlijk altijd met spuiten flessen als we perce moeten flessen. Ook een spuit kunnen ze vacuum trekken zodat ze hem uiteindelijk zelf leeg gaan drinken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 20:13

Thanks! Heb het al een paar keer met een spuitje geprobeerd maar krijg 'm nog niet zover dat hij de melk ook echt doorslikt. Hij wordt er vooral heel boos van.

Hoe is het uiteindelijk met die lama afgelopen? :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:26

Die lama heeft het gehaald. DA was toen kwaad op de eigenaar omdat de lama het al eerder gehad had en deze toch weer gedekt was en weer een jong gekregen had. Het schijnt wel vaker voor te komen bij lama's als ik het goed begreep.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:56

Over een paar dagen snapt die het wel. Nu gewoon proberen.
Heb geen lama opgevoed, maar wel schaapjes en geitjes. Spuitte iets met de spuit naar binnen en hield toen de mond dicht. Hij moet ooit eens slikken. Als ze het eenmaal doorhebben gaat het vanzelf.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:58

Hé bah Laurie!
Ik heb helaas geen tips, hoop dat moeders en de kleine het redden! :(:)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 22:50

Laptopmuis schreef:
Heb geen lama opgevoed, maar wel schaapjes en geitjes. Spuitte iets met de spuit naar binnen en hield toen de mond dicht. Hij moet ooit eens slikken. Als ze het eenmaal doorhebben gaat het vanzelf.

Mijn ervaring is wel dat geitjes iets makkelijker toegeven dan lama's, ze zijn zo vreselijk eigenwijs soms. Als ze eenmaal een keer bij de merrie gedronken hebben is het heel moeilijk ze nog aan de fles te krijgen.

Dankjullie!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:27

ah laurie wat sneu zeg :( :(
als je de melk er in spuit met spuitje kan je zijn hoofdje dan omhoog houden? zo moet hij wel slikken, op een gegeven moment zal hij het dan zelf wel gaan aannemen
sterkte ermee

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:36

Misschien moet je ook de lucht van de merrie aan de spuit vegen smeren iets.
Bv door melk van moeders er aan te smeren
misschien moet je haar ook niet meer bij de merrie laten drinken omdat ze dan teveel aan de moeder hecht
en de spuit niet accepteerd.
Als je er wat in hebt ook over zijn keel strijken zodat ze gaat slikken
Ik voer inderdaad ook met spuit omdat je dan wat kan dwingen.
maar ja lama's zijn eigenwijs doorzetten
geen melk is zowiezo dood

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:42

In de schapen wereld hebben ze een regel.
Of het lam aan de tiet, of het lam aan de fles.
Samen gaat niet, de natuur is sterker en de fles wordt niet meer geaccepteerd.

Daarom, dwang voeren met de fles en geen moeder meer in de buurt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:47

Om een zogend diertje over te zetten naar een andere moeder is een manier voor.
(paarden wereld)
De uk insmeren met de muts afscheiding van de moeder die er voor uitgekozen is.

Op die manier heeft de uk de lucht bij zich van de peet moeder.
En dan kan de uk geaccepteerd worden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:48

is het niet een idee om het kleintje naar de moeder te laten gaan, en zodra hij probeert bij moeders te drinken dat je dan de fles verplaatst voor moeders tepel? dus zeg maar eerst de kleine zelf naar de tepel laten gaan en op het moment dat hij daar is snel de fles er voor zetten. misschien schrikt ie daar van de 1e paar keren. maar als ie eenmaal op die manier een paar slokken heeft gehad, gaat het daarna beter?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:54

Laurie schreef:
Laptopmuis schreef:

Mijn ervaring is wel dat geitjes iets makkelijker toegeven dan lama's, ze zijn zo vreselijk eigenwijs soms. Als ze eenmaal een keer bij de merrie gedronken hebben is het heel moeilijk ze nog aan de fles te krijgen.

Dankjullie!

Misschien denk ik wel te simpel en ik heb 0 verstand van lama's. Maar zou het wat zijn om wat wol van de moeder in de buurt te houden zodat het veulen haar geur ruikt wanneer je hem melk wil geven?

Succes met 'm, hopelijk komt de moeder er weer goed bovenop.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 00:09

Dank dank dank voor alle tips, echt super! Ga even het een en ander proberen. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:42

Geen ervaring met lama's, maar wel met schapen. Als we een moeder hebben die het even wat moeilijk heeft, dan voeren wij de lammeren met de fles bij. Wij melken de moeder en doen de melk in de fles. De speen goed insmeren met de melk en dan het lam tussen je benen houden als je op de grond zit. Hoofdje omhoog en speentje in de mond.
Dan zachtjes drukken in het speentje, zodat het steeds wat melk in de mond krijgt. De een accepteert het sneller dan de ander. Maar ik heb zo zeker 40 lammeren grootgebracht en ze hebben het allemaal geleerd.

Als de moeder weer opknapt en melk blijft geven, dan kan het lam bij haar drinken. Maar meestal stopt de melkproductie. Dan gaan wij over om 6 flesjes per dag kunstmelk, maar laten het lam wel bij de moeder.
Als de moeder het lam niet accepteert of ze haalt het niet, dan voed ik de lammetjes met de fles op.

Dat overleggen zoals hierboven besproken, lukt meestal alleen maar in de eerste paar uur na de bevalling van de nieuwe moeder.

Succes

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 11:41

Nogmaals bedankt. :)

Ben weer een aantal keer met een flesje en spuitje in de weer geweest maar tot dusver weinig succes. Geur van de moeder helpt helaas ook (nog) niet echt. Merrie gaat achteruit, maar doet het desondanks ontzettend goed voor het veulentje. Zo sneu om te zien... Veulentje zelf is verder wel heel fit en speels.

We hebben in overleg met de dierenarts besloten om de merrie nog max. twee dagen flink onder de pijnstillers te houden. Blijf het meerdere keren per dag proberen, baal er echt ontzettend van. Naast de lama staat ook een alpaca met een veulentje, maar dat past deze niet onder en die geeft ook niet genoeg melk.

Dit is 'm trouwens:

Afbeelding