moederpoes ontlasten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

moederpoes ontlasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:53

Hallo bokkers,

ik zit met een probleem. Ik vang een moederpoes op met haar vier kittens. Deze kittens zijn 3 weken geleden bij mij geboren. Moederpoes is erg jong en ze waren te laat met stereliseren. Ik vang haar op, zodat zij zsm gestereliseerd kan worden en voor die tijd niet buiten komt.

Nu is moederpoes al een paar dagen niet haarzelf. Ze is minder actief, eet minder goed (op sommige momenten) en is aan de diarree. De kittens miauwen redelijk veel (vind ik, of is dit normaal?)
Ik heb de eigenaar gesproken en kittenmelk gehaald om de poes te ontlasten zodat ze wat minder melk hoeft te geven. Helaas willen de kittens niet drinken. Niet uit een flesje en niet van een schoteltje.

De eigenaar heeft de dierenarts gebeld en gezegd dat ze op deze leeftijd best al wat geweekte brokjes kunnen gaan eten. Maar dit lukt ook niet.

De melk en de brokjes op een schoteltje lukt vooral ook niet, omdat moederpoes het meestal zelf meteen op eet, dus kan het ook niet even laten staan.

Wat kan ik nog wel doen en hoe kan ik ze leren om van dat schoteltje te drinken of wat te eten? Of kan ik helemaal niets doen voor de moederpoes?

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:56

Moederpoes gewoon kittenbrokjes geven zit meer in, en of zij het nu eet of d'r kittens je hebt dus meer kans dat ze ervan gaan eten als ze zien dat mama het ook eet.

ShauniBef

Re: moederpoes ontlasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:58

Ze zijn pas 3 weken.. :D

Jij hoeft ze niet te leren om te eten, dat gebeurd vanzelf als ze uit genoeg zijn, en als ze er klaar voor zijn :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:00

ik zou niet gelijk van melk naar brokjes gaan (al dan niet geweekt) ik weet dat die van mij geleerd is om vast voedsel te eten door te beginnen met een beetje tartaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:47

Als de moeder meteen alles op eet moet ze meer eten krijgen, zoveel als ze wil.
Verder is het erg belangrijk om haar tepels te controleren als ze een beetje uit haar doen is het kan zijn dat ze last heeft van een ontsteking of stuwing.
Als ze ook echt koorts heeft zou eventueel een baarmoederontsteking het probleem kunnen zijn.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:38

ik zou de kittens eerlijk gezegd ook niet gewoon laten worden aan melk. Ze zijn nog jong, geef de moeder wel liefst goed (kitten)voer zodat ze aansterkt

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:45

Ik zou inderdaad eerst proberen met kittenbrok bijvoeren aan de moeder.
Hier zitten allemaal extra eiwitten en mineralen in voor kittens, maar ook voor zogende moeders.
Al die voedingsstoffen worden nu bij de moeder weggetrokken. Ook is het handig om te kijken of ze idd geen koorts heeft.
Kittens met 3 weken bijvoeren is moeilijk. Ik heb er 1 met de hand opgevoed, maar er was geen moeder meer in beeld. Hij moest dus wel. Ik had destijds (kat is ondertussen 7) melkpoeder van de dierenarts wat ik moest verdunnen met gekookt, lauwwarm water. Dit gaf ik met een pipetje en later met een flesje.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:47

Komen de kittens wel goed aan? Een htk kat moet ca. 100 gram per week aankomen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:50

Inderdaad onbeperkt kittenbrokjes van een goed merk (rc bijv.) voor de moeder. Als de kittens de moeder zien eten van het schoteltje worden ze vanzelf ook nieuwsgierig zodra ze er aan toe zijn.

En misschien een geruststelling voor jou, ik heb een nest van 4.5 week zonder moeder en ze zijn de afgelopen week zo ontzettend veel gegroeid, niet alleen qua grootte maar ook qua wat ze kunnen/ doen. Dus het duurt echt nog maar heel even tot ze veel zelfstandiger worden :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:51

Oh en daarnaast zou je ook bijvoorbeeld carnibest lammix voor de kat kunnen proberen. Dit is wat zachter en heel fijn en daar beginnen de kittens bij ons mee als ze over gaan op vast voedsel (werk voor een kittenopvang).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:36

kittens elke dag op zelfde tijdstip wegen om te kijken of ze ongeveer 10% van hun lichaamsgweicht aan komen. Ongeveer 100 gram per week.

Verder als ze nog niet zelfstandig willen eten dan zijn ze daar nog niet aan toe (3 weken is nog erg jong hoor) en als ze niet uit flesje/spuitje willen dan betekend dat vast dat ze genoeg binnen hebben maar dat weet je pas zeker als je ook gaat wegen.

Moederpoes geven we in de opvang altijd baby cat brokjes omdat er meer in zit en omdat sommige kittens opeens mee gaan eten met brokjes en kunnen stikken in grote brokken.

Geef moederpoes wel de mogelijkheid om weg te kunnen vna de kittens en ergens anders te kunnen gaan liggen dan voorkom je al stress. Je hebt ook drammerige nestjes en mogelijk heb jij dat nu net in huis. Die mekkeren om hun moeder omdat ze hun zin willen krijgen en mams geeft lekker niet toe. Dat is al het begin van de opvoeding. Namelijk het om leren gaan met de frustratie dat ze wat willen maar dat ze het niet krijgen. Juist daarom is het zo enorm belangrijk dat ze 12 weken lang door mams opgevoed worden samen met de broertjes en zusjes.

Heb je ze al ontwormd en mams ook? Wormen kan namelijk ook goed diaree geven.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:26

Bedankt voor het mee denken allemaal!

Moederpoes (Minoes) krijgt onbeperkt kittenvoer sinds drie weken voor haar bevalling. Maar ze vind de geweekte brokjes veel lekkerder, dus die gaan dan eerst op.
Ook kan Minoes apart liggen van de poesjes, dit doet ze ook erg vaak. Wat ze 's nachts doet kan ik natuurlijk niet zien, maar overdag ligt ze er niet veel bij. Af en toe even snel om wat eten te geven, maar dan is ze weer heel snel afgeleid. Als ze ook maar iemand hoort komt ze meteen aangerend.

Ik laat het maar even zo en hoop dat ze snel gaan eten voor Minoes.
Ik zal ze nog even gaan wegen zo. Alleen Minoes is een kleiner type poes en we verwachten dat vader een normale kater is. 2 kittens zijn groter dan 2 andere, terwijl die in ontwikkeling niets achter lopen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:17

Je kan ook vragen of je DA nutrigel verkoopt (wél voor katten, want het is er ook voor varkens in de handel) Nutrigel kan tijdelijk gebruikt worden na een ziekte, operatie en vraag ook of het geschikt is na een bevalling(, ik dacht van wel).
Van Nutrigel (waar maar een cm per dag van nodig is), sterkt een kat enorm aan en het is eetlustopwekkend. Het zit boordevol vitamine. (Het is niet geschikt om langdurig te gebruiken)Over het algemeen vinden katten het heerlijk.
Als je van plan bent vaker katten op te vangen, lees dan de site van Spat kittencare door.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:29

Als ze goed drie weken zijn kun je ze best kittenmelk bij gaan geven hoor.(wel echte kittenmelk(poedervorm).
In het begin kun je er een beetje rijstebloem door doen om het iets in te dikken(niet teveel,maar iets).Dit is wat makkelijker voor ze om wat binnen te krijgen.
Doe het op een schoteltje,en begin met hapjes van een theelepeltje te voeren.
In het begin moet je ze even helpen ,want ze snappen er natuurlijk niks van.
Even bekje open,iets laten proeven,en dan hebben ze het door ,en likken het van een lepeltje.Na een paar dagen hou je het lepeltje zo dicht bij het schoteltje,dat ze daar vanaf gaan likken.Met vier weken kun je kittenbrokjes gaan weken,en desnoods doe je het kittenmelk daarover,zodat ze daarvan gaan eten.

Als kittens veel jammeren is er een grote kans dat de mekgift niet groot genoeg is,het is ook ee jonge moeder he?Wel onbeperkt goed voer geven aan de moeder,ze is nu veel nodig.

Wat betreft de moederpoes,zou ik wel even naar de dierenarts gaan,of even bellen voor advies.
Controleer idd de tepels,ze kan een uierontsteking hebben.Of de baarmoeder geeft problemen,net als hierboven ook al gezegd is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:15

ik heb nog kittenmelk hier staan die mag je eventueel wel hebben.
die van mij zijn nu groot.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:27

Als je er zeker van wilt zijn dat er niks met mama aan de hand is zul je toch naar de dierenarts moeten gaan..
Verder de kleintjes wegen, ze moeten elke dag aankomen. En toch gewoon blijven proberen met het flesje, tenzij ze goed aankomen.