Sinds zo'n 2,5 jaar hebben wij een Grijze Roodstaart papegaai genaamd Croky. Croky komt bij mijn vriend zijn opa en oma weg, of nouja hij was vroeger eerst van mijn vriend zijn moeder maar die ging toen scheiden.. toen is Croky dus verhuisd naar opa en oma. Hier heeft hij zo'n 15 jaar gestaan. Nu inmiddels is hij hier dus meer dan 2 jaar en ik moet zeggen: ein-de-lijk begint hij mij ook leuker te vinden!
(heb voor het eerst een kusje gekregen.. en dat wil wat zeggen.. het zijn toch wel eenkennige vogels hoor hihi)Hij kwam bij ons in een helemaal kale kooi, zo heeft hij ongeveer 15 jaar geleefd.. Opa en oma zijn nog een beetje van de oude garde zeg maar en hun hadden iets van "ach eten en drinken... das het enigste wat ze nodig zijn.. beetje tegen kletsen.. maar speeltjes? nee hoor, hij red zich heus zo wel".... Nouja zo denken wij dus niet. Een grijze roodstaart heeft toch wel iets meer nodig dan alleen eten en drinken. Ze hebben het denkvermogen van een 6 jarig kind.. en wat gebeurd er als je een 6 jarig kind een hele middag alleen in de kamer laat met alleen eten en drinken? Juist, die vervelen zich dood en gaan ongeloofelijk zeuren
Zo is onze Croky dus ook. Ik noem hem vaak ook ons kleine kindje hihihihi. Even een voorbeeld van zijn gedrag in een vervelende bui: Als hij de hele tijd harde geluiden maakt, dan zegt 1 van ons er op een gegeven moment wat van (als een vogel de hele tijd voor de lol zijn bakje heen en weer rammelt omdat hij het geluid leuk vind ofzo, dan wordt je er gauw gestoord van
) .. we zeggen dan tegen hem: Foei Croky, mag niet, Stoute vogel! En als hij dan nog niet ophoud vragen we het hem altijd eerst netjes voor hij "op zijn kop krijgt". Maar als je hem dan dus vraagt: Croky wil je ophouden met dat geluid.. dan krijg je als antwoord terug: Nee
daar ben je dan dus mooi klaar mee
Maargoed, nu hij hier bij ons is laten we hem rustig aan speeltjes wennen etc. En nu heeft hij laatst voor het eerst een wilgentak mét blad gehad.. Wat vond hij dit prachtig! Hiervan zie je zo wat foto's.
Ook heeft hij een nieuw kunstje geleerd.. Op baasje zijn vingers/hand staan. Als hij eruit wil hier, dan moet hij toch eerst de commando's kennen (vinden wij) om terug te keren op baasje zijn hand zodat we hem dan in de kooi kunnenn plaatsen. Dit gaat tot nu toe super goed. Croky vind het geweldig als mijn vriend met zijn hand in de kooi gaat hihi. Mijn vriend moet af en toe ff door de pijntjes heen bijten (de nagels zijn vrij sterk en Croky vind het soms ook wat eng, dus knijpt hij de vingers van me vriend af
) Maar tot nu toe pakt hij alles snel op (had niet anders verwacht van zo'n slim beestje hihi) en als het zo doorgaat mag hij gauw voor het eerst sinds ongeveer 16/17 jaar uit zijn kooi komen om een rondje te vliegen etc. Ben zo benieuwd naar dat allereerste moment dat hij er uit gaat.... Denk dat hij het super gaat vinden!!!Nou genoeg gekletst, hier de foto's!

Eerst de foto's maar met z'n tak:

Dan de foto's van vandaag, met mijn vriend zijn hand er bij in:

"Aai me maar hoor baasje, vind ik heus wel lekker"

rug kriebelen.. Croky wil dan altijd een vinger vasthouden hihi

Pootje? Ja hoor, die kan Croky heel mooi geven

Croky staan? Ja hoor, ook dat kan hij inmiddels als de beste
(soms wel wat krampachtig
maar ach alles moet je leren hé)

Wij zijn echt ongeloofelijk blij met onze papegaai! Croky vraagt heeeel veel aandacht, maar hij is het echt zo waard! Hopelijk kan hij er binnenkort uit.. dan kunnen we eindelijk ook beginnen met een nieuwe kooi aan te schaffen. Wil hem toch veel liever in een mooie hoge grote kooi zien. Nu zit hij zeker niet in een kleine kooi hoor, maar zie gewoon het liefst de grootste verblijven voor mijn diertjes.
Wat vinden jullie van onze geweldige slimme lieve papegaai???

Groetjes,
Miranda
Maar als ie dan ook door gaat met harde geluiden maken is het wel wat minder