Met kat naar zorginstelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Met kat naar zorginstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 10:29

Hoe?

Ik speel al een tijdje met dit idee.
Ik heb een halve Siamees die gek is op aandacht. Iedereen is ook gek op hem, vanwege zijn mooie blauwe ogen.
In bejaarden tehuizen zitten veel mensen die afstand hebben moeten doen van hun dieren, die eenzaam zijn...
Waarom zouden zij ook niet van mijn kat mogen genieten? Ik dénk dat mijn kat hier geschikt voor is, maar weet het natuurlijk niet zeker.
Hij zal moeten wennen aan een tuigje, reiskist is geen probleem.
Hoe ga ik dit aan pakken?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:32

Wat een ontzettend leuk initatief!!!
Heel toevallig las ik een tijd terug zoiets met honden in als ik het goed zeg Rotterdam.
Ga eens kijken of ik dat terug kan vinden. Misschien dat je daar meer info zou kunnen inwinnen!?

Samiyah

Re: Met kat naar zorginstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:34

Er zijn organisaties voor, misschien even googlen of er iets in de buurt zit? :) Ik weet er wel 1 in het noorden, maar ik zie dat je in brabant woont dus dat is een beetje uit de richting. :))

Of gewoon langs plaatselijke zorginstellingen gaan om te vragen of ze het wat vinden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:35

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:38

De 2e link gaat over verzorgen van huisdieren die bij mensen in een verzorgingshuis wonen.. lijkt me niet helemaal wat ts bedoeld :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:39

:o
Je hebt helemaal gelijk......

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:42

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:43

Het dierenasiel in Enschede doet dit met asieldieren, dan nemen ze soms een kat en een hond of een konijn en hond mee naar de oudjes in de verzorgingscentra's ..

Ze hebben een heel team met vrijwilligers die een heel rooster hebben wie waar naar toe gaat, ze mogen dan gebruik maken van de auto van het asiel.

Misschien eens daar contact mee opnemen hoe zij dat doen?
Mijn moeder is 1 van die vrijwilligers en die vind het echt helemaal geweldig..

Soms dan zitten er van die oudjes die helemaal verkrampt zijn, niet meer praten enz en die gaan zich daadwerkelijk helemaal ontspannen..

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:47

Wat dacht je van het dichtsbijzijnde verzorgingshuis te bezoeken en je idee voorleggen,zeker woongroepen met dementerende ouderen staan hier vaak voor open.Een vriendin van me werkt op zo'n woon groep en die neemt altijd haar hond mee naar haar werk,dat doet de bewoners erg goed en ze kijken er ook echt naar uit! Kom op Stef,uitwerken je plan want het is geweldig!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:47

Zorgdier.nl is een goede site, daar kan je je ook aanmelden met je huisdier.

"Geef je op, met je (eigen) huisdier!
* Vorm jij, net als Geri en Fynn, óók een top-team met je (eigen) hond, kat, konijn of cavia?
* Deel je die liefde graag met anderen?
* Wil je je inzetten voor kwetsbare mensen, die wegens omstandigheden zo'n dierbaar maatje moeten missen?
* En/of hierdoor niet meer zelf voor hun éigen geliefde huisdier kunnen zorgen?
Dan is vrijwilligerswerk als ZorgDier-team toch het mooiste wat je kunt bedenken?!
Zie de inschrijfpagina voor meer details over de huidige projecten en inschrijfformulier."

Hmm het kan zelfs met je cavia, misschien ga ik me ook wel inschrijven :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 11:01

Tnx voor de links! Ga ik eens rustig doorlezen.
Maar dan nog het punt: is mijn kat geschikt? Beetje banketstaaf als ik ergens kom en hij klauwt iedereen open ;)

Dat verwacht ik absoluut niet, maarja, t blijft een kat hè ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:05

Je zou hem misschien eens met een tuigje mee kunnen nemen naar iemand op visite en kijken hoe ie dan reageerd?! Heel misschien dat ie door de 'stress' anders reageerd, maar dan kun je het vaker oefenen en anders weet je dat het hoogstwaarschijnlijk goed gaat!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:38

Ik heb me hier aangesloten bij een groep die maandelijks het bejaardentehuis bezoekt. Ik ga met mijn 3 vlaamse reuzen en met mijn maine coon x ragdoll die aan tuig en riem zo naar het bejaardentehuis loopt haha. Terug naar huis gaat altijd minder snel. Ze heeft er enorm veel lol in.
verder gaan we vanuit mijn werk (dierenopvang) ook regelmatig langs bij instellingen maar ook naar basisscholen en peuterspeelzalen om daar voorlichtign te geven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:36

leuk idee zeg!
wat kentaro zegt, gewoon eens mee nemen op visite :j

ik ga het ook maar eens vragen bij het tehuis waar mijn opa en oma zitten om eens langs te komen met mijn hond :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:48

Leuk idee!
In het verpleeghuis waar ik werk, komen elke week aaihonden.
Dat is ook een groot succes.
Enige waar je om moet denken zijn de nageltjes van de kat.
Meeste bewoners hebben oude perkamenten huidjes die zo open liggen. :D
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-09-12 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:52

Leuk idee!
Misschien kan je het eerst een keertje proberen bij iemand die katten gewend is en die zich niet zo druk maakt om een krasje :+
Als je ergens vaker komt zal de kat er (vermoedelijk) ook wel aan wennen.

Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:53

Tof idee!

In t bejaardenhuis bij mijn schoonmoeder hebben ze een afdelingskat bijvoorbeeld. Echt een groot succes :) en collega's nemen ook wel eens hun lieve honden mee :)

Je kan sowieso wel informeren bij lokale bejaardentehuizen toch? :)

(Ik hoop alleen niet dat je kat de dood kan aan voelen komen, want er was toen een afdelingskat in het nieuws die bij mensen op het voeteneind ging liggen als de tijd gekomen was :') )

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:57

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:59

mijn honden zijn ook wel eens mee gegaan en vinden het enorm leuk en gezellig. Mijn ene hond 'praat' ook met de mensen (hij geeft een blaf als ze binnen komen en dat vinden ze helemaal geweldig haha) echter ze vinden het veel te warm en daarom laat ik ze in elk geval in de zomermaanden thuis.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:01

Wat leuk zeg!
Ik ga 1x per jaar met mijn Friesse merrie naar het verzorgingstehuis in het dorp, komen alle bejaarden knuffelen en kletsen! Dit vinden ze zo tof! Ik ben gevraagd door het tehuis en heb geen idee hoe je je hieroor kunt 'aanmelden' maar super idee van je!!