Wie kan mij raad geven??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Wie kan mij raad geven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:03

Ik weet het , er zijn tig topics over barf en brokken. Toch zit ik met een probleempje.
Mijn shih tzu heeft al een weekje of wat dat zij zich erg zit te krabben en hele plukjes haar verliest, bovendien likt ze constant tussen haar voorpootjes. ze is ontwormt en heeft geen ongedierte.
Ze krijgt royal canin brokjes en eigenlijk heb ik altijd óf royal canin, óf happy dog gevoerd. Nu lees ik echter overal dat brokjes veel dingen bevatten die slecht zijn voor de hond. Ga over op barf zou je zeggen, maar ik woon in Spanje en daar heb je geen barfvoer.
Dus wat kan ik doen? Toch maar overstappen weer op Happy Dog Toscane (met zalm) of toch iets anders?? Wie heeft er een idee?

Bedankt alvast!

dierenfan

Re: Wie kan mij raad geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:27

Is ze geholpen? Kan ook een hormonaal probleem zijn. Is ze allergisch voor vlooien? Ze hoeft ze niet te hebben als er een vlo langs komt en die bijt haar dan is er vaak al reden genoeg voor veel problemen.

Maar kan ook zijn dat je een ander kleed in huis heb of ander schoonmaakmiddel, wasverzachter gebruikt met uitwassen van hondenkussen o.i.d. Niet alleen voeding kan dit soort problemen geven.

Over vers voeren in Spanje kan ik geen tips geven. Je kan zelf gaan samenstellen maar dan moet je goed weten waar me mee bezig bent. Nu is het een klein hondje dus misschien dat je via zelf samenstellen het goed kan redden met een poelier en een slager en een supermarkt bijv. (rundergehakt, kippenpoten, kippenhartjes, pens, vis, enz. eigenlijk kan je vanalles bedenken als je maar rekening houd met 5 diersoorten minimaal voeren en de goede verhoudingen vlees/organen/bot en groente/fruit mix.

Je zou al kunnen beginnen (sowieso) met dagelijks een portie karnemelk. Is heel goed en vinden ze vaak erg lekker (of gewone yoghurt)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:33

Nee ze is nog niet geholpen, gaan we wel laten doen zsm als het niet meer zo warm is. :) had ik niet aan gedacht dat hormonen ook misschien een oorzaak kunnen zijn :)
Yoghurt krijgt ze al :j
Is er een schema hoe de verhoudingen moeten zijn tussen vlees/organen/vis/bot en groente en fruit??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:34

Voordat je aan het eten gaat knutselen, neem even contact op met een DA.
Het is ook de tijd dat dieren in de rui raken. En een allergische reactie of een schimmel- of andere huidinfectie, hormonele problemen kan natuurlijk altijd...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:38

Hoe zit het met haar vacht?
Laat je die ook trimmen, omdat het een langharig hondje is, bedoel ik.
Dat ze daar misschien last van heeft.
Misschien heeft het er wel niks mee te maken, hoor, vooral omdat ze ook tussen haar voorpootjes likt.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:44

Ja ik dacht in het begin dat het van het trimmen kwam, ik laat haar wel regelmatig trimmen en de datum dat ze is begonnen te krabbelen en slikken ligt wel ongeveer gelijk aan die van de trimster.

Misschien moet ik (in overleg met de Da) een brok gaan geven voor hondjes met een allergie of gevoelige huid?

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:46

Als ik dit zo lees (ben paraveterinair student) moet ik toch aan parasieten denken en dan onder anderen als ik het even goed uit mijn hoofd zeg Demodex canis, die nesteld zich namelijk bij de haarzakjes en zit graag bij de voorpoten etc het is een gravende parasiet die zeer naar is en heel veel jeuk veroorzaakt, ik zou misschien toch even langs de DA gaan en een diep huidafkrabsel laten doen.
schiet mij niet als het niet zo is maar ik vind het erg als dat klinken!
Ieder geval veel succes met de oorzaak vinden en ik hoop dat het mee valt!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:48

He bah Mies-dummy, dat klinkt wel heel erg naar. Ik laat het iig even nakijken, bedankt voor de tip!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:48

Gebruikt de trimmer ook parfum?
Mijn hond gaat ook altijd naar de trimmer en hij had altijd veel jeuk de dagen erna.
Toen bleef dat hij niet tegen de parfum kon, die zij gebruikte.
(zij had zo'n flesje hondenparfum, zeg maar)

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:54

Ja leuk is het zeker niet maar sorry moest er meteen aan denken toen ik dit las! maar ik lees wel wat de uit eindelijke oorzaak is, ik ben toch wel benieuwd wat zoveel jeuk kan veroorzaken naast parasieten, misschien is het inderdaad wel een allergie maar ja beter alles uitsluiten toch?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:57

Mijn shih-tzu heeft ook een periode een slechte huid gehad. Ik weet niet hoe oud jouw hondje is?

De eerste keer had ze een reactie op een vlo gehad, zelf had ze het niet, maar door een keer een wandeling gemaakt te hebben met een hondje die er wel last van had, is ze er blijkbaar mee in contact gekomen. Ze kreeg wat plekjes op de huid, hebben we speciale shampoo voor gekregen bij de DA. Na een paar keer wassen was het weg.

Vorige maand is haar huid geirriteerd geraakt door het liggen in het gras. Ze kreeg uitslag op haar buik. En ook likte ze veel aan haar pootjes. Zalfje gekregen bij DA, was ook snel over.

Volgens mij hebben shih-tzu's wel vaker huidproblemen. Die van mij heeft van zichzelf ook een vrij vette huid.

Haar huidproblemen zijn wel helemaal over nu.

Heeft ze geen last van haar oortjes?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 22:00

Ja ze gebruiken daar ook hondenparfum, maar daar heeft ze eerder nog nooit last van gehad. En het is niet echt een paar dagen maar wel al een paar weken....

Mies-dummy , ik heb maar even gegoogled op die parasiet, ik denk niet dat dat het is, want ze heeft geen wondjes of iets dergelijks en haar huidje ziet gewoon dezelfde kleur, zachtrose..
Toch laat ik het wel even nakijken :j

Mel, Mimi is 1,5 jaar, ze heeft een scalibur tekenbandje om (opeens denk ik , zou het daar van komen?) en pipet tegen vlooien gehad, al een flink tijdje terug.
Ze heeft totaal geen last van haar oortjes :)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:04

Oke! Ik denk ik vraag het even haha. Die van mij heeft een keer een oorontsteking gehad, en likte toen ook veel aan haar pootjes. Kleine viezerik stopt eerst haar poot in haar mond en dan in haar oor.

Je ziet nergens op de huid gekke plekjes of verkleuringen?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 22:17

Hhahaha, eerst haar pootje in haar mond en dan in haar oor :') Geweldig, ze zijn trouwens wel heel slim en levendig, ik vind het een heerlijk ras <3 Wat voor kleur is de jouwe?
Nee, er zijn nergens verkleuringen of plekjes te bekennen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:40

Denk ook eerder aan parasieten. Als aan de voeding. Vaak is dat helemaal het probleem niet.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 23:08

Ik hoop het niet Wilawander.... Heb zoiets nog nooit aan de hand gehad trouwens, gelukkig