Beste huisvesting van een Turkse Tortel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arankeng

Beste huisvesting van een Turkse Tortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:34

Ik heb een turkse tortel en hij zit nou al jaren in het zelfde hokje.

Maar wat is nou eigenlijk het beste hok voor zon duif?
Ik merk dat hij wat minder goed op zijn stok kan vliegen (ze staan ook niet bekent als goeie vliegers maar het wordt minder).
Dus vroeg ik me af of de bokkers er iets van weten?!

XxSultanxX

Re: Beste huisvesting van een Turkse Tortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:15

wij hebben sinds 2 weken 2 tortels ( de baas kon niet meer voor ze zorgen ) wij hebben ook ff nagedacht hoe we ze zouden houden . want het blijkt (weet niet of dat waar is ) dat je ze niet gewoon los kan hebben . wij heben thuis ook nog sierduiven . en die zijn overdag los en savonds roep ik ze en gaan ze weer in het hok .
de 2 tortels hebben we nu los in de boerderij vliegen . dit gaat prima . ze hebben genoeg plekken waar ze veilig kunnen zitten , want het zijn idd geen goed vliegers . je zou eventueel een mooi hok kunnen bouwen met buitenrennetje zodat ze ook frisse neus kunnen halen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:21

Niet los? Uhm hier leven al jarenlang koppels turkse tortels gewoon los buiten. :=

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 19:58

Ze kunnen best los maar die van mij niet :P gaan ik hem missen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:12

Een Turkse Torte is een wild dier en ook nog eens inheems dus het is verboden hem thuis te houden. Maar om hem nu nog vrij te laten na al die jaren, dat zou ook niet echt vriendelijk voor hem zijn. Je doet hem plezier met een voliere waarin hij kan vliegen, met genoeg zitstokjes op verschillende hoogtes. Turkse Tortels zijn geen solitaire (alleenlevende) dieren dus misschien is het een idee om een lachduifje van iemand over te nemen en die aan elkaar te koppelen. Lachduiven zijn de tamme neefjes van de tortel en zijn van nature iets rustiger en het leven in gevangenschap gewend.

Misschien vind je duif een laag badje wat je iedere dag verschoont wel prettig om in te badderen, en ze houden ook wel van een laagje schelpenzand en/of duivengrit.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 10:48

Oke dank je! Ik was inderdaad al op zoek naar een vriendje maar wist niet zo goed wat voor vogel, hij is gek op aandacht en op je hoofd zitten maar dat kan natuurlijk niet de hele tijd.
Schelpenzand had ik al geprobeerd maar daar had hij geen aandacht voor. Een badje is een goed idee!