Ervaringen met konijnenvoer van Kasper?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Ervaringen met konijnenvoer van Kasper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 16:34

Ik ben op zoek naar nieuw voer voor mijn konijntjes. Het gaat om een dwergkonijntje en een Thuringer. Het dwergkonijntje is 2 jaar en de Thuringer 4 jaar oud.

Wat heb ik gevoerd:
- Paardenmuesli (héél vroeger): had het idee dat ze tekort kwamen
- Gemengd voer van Kenner: last van selectief eten
- Bix van Kenner: Het dwergkonijntje kreeg hier 'slechte ontlasting' door.
- Science Selective, had het idee dat ze tekort kwamen. Ze gingen echt niet normaal veel bedelen om brokjes en aten erg veel.

Ik ben naar de groothandel geweest voor advies en zij raadden mij Konacorn aan. Konakat, gemengd voer zonder geperste korrel. De Thuringer eet keurig zijn bakje leeg, maar het dwergje eet selectief. Tja, het grote nadeel met gemengd voer.

Ze hebben natuurlijk onbeperkt hooi tot hun beschikking :j

Nu las ik op internet over Kasper Faunafood Konijnenkorrel (voor Hobbykonijnen)
Ik heb zelf goede ervaringen met Kasper, mijn cavia's doen het super op de caviakorrel. Toch ben ik benieuwd naar ervaringen van bokkers.

Faniek

Re: Ervaringen met konijnenvoer van Kasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:06

Science Selective is gewoon enorm goed en dat ze zoveel aten en veel brokjes, tjah dat zou ik ook doen als je mij mijn lievelingseten voorschotelt. Oftewel als ik hier SS geef is het binnen no time leeg en willen ze idd alleen maar meer. Het is wel echt 1 van de beste voedingen die je kan geven en dat zou mijn absolute voorkeur hebben. Belangrijkste is dat ze goed op gewicht blijven en er goede keutels komen.

Als alternatief vind ik HopeFarms Supertrio een hele goede brok met juiste eiwitgehalte, wat minder vezel, maar goed. Prijstechnisch ook een stuk voordeliger.

Ik ben niet zo'n fan van Kasper Faunafood konijnenkorrel, het eiwitgehalte en het calcium is te hoog, dan zou ik eerder voor de HopeFarms SuperTrio gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:12

SS is net patat :P , ook hier eten ze dan door en door 3 eten dat nu :P. Supertrio krijgen 2 konijnen nu , goede prijs idd.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 17:47

HopeFarms Supertrio is dus een goed alternatief? Jullie konijnen doen het er verder goed op? Het is wel een gewone brok en niet gemengd?

Kunnen jullie mij helpen aan een schema voor het mengen? Of moet ik gewoon iedere dag een kwart 'erbij doen' ?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:34

Ja, mijn konijnen doen het er super goed op. Ik kies juist voor deze brok, omdat deze ook wat groter is zodat het goed voor de kiezen is. Het is een gewone brok inderdaad.

Schema qua mengen doe ik over algemeen zo: 2 dagen kwart nieuw voer, 2 dagen half nieuw voer, 2 dagen 3 kwart nieuw voer, 7e dag helemaal over.
Het wil nog wel is dat ze eerst HopeFarms Super niet direct eten door de grote van de brok, maar eenmaal door hebben dat het lekker is, gaat het keurig schoon op.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 03:12

Ik heb zelf geen ervaring met kasper voor konijnen, maar wel een kennis die konijnen fokt en showt. Haar dieren doen het erg goed op Kasper en het word door een heleboel showfokkers gevoerd, Kasper staat ook op shows met hun voer.

Maargoed dat is volgens mij Kasper Sport, hoe het met de Hobby zit... Geen idee.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 09:17

Bedankt voor de informatie :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:53

Ik geef dit afwisselend al jaren niets mis mee. Maar ik haal ook rustig ergens anders mijn voer, net waar ik op dat moment het dichtst in de buurt ben aan konijnenvoer kan je weinig verpesten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:57

Daar ben ik het niet mee eens, veel konijnen krijgen blaasproblemen door te hoog calciumgehalte. Te veel aan eiwitten kan een gevolg hebben van te zware konijnen en blindedarmkeutels laten liggen.
Dat zijn eigenlijk de belangrijkste aspecten waar ik calcium stipt op nummer 1 zet. Wisselen in voer kan ook darmproblemen veroorzaken, meestal komt dit allemaal op latere leeftijd tot uiting.
http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:13

Faniek schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, veel konijnen krijgen blaasproblemen door te hoog calciumgehalte. Te veel aan eiwitten kan een gevolg hebben van te zware konijnen en blindedarmkeutels laten liggen.
Dat zijn eigenlijk de belangrijkste aspecten waar ik calcium stipt op nummer 1 zet. Wisselen in voer kan ook darmproblemen veroorzaken, meestal komt dit allemaal op latere leeftijd tot uiting.

nog nooit geen last van gehoord laat staan dat ik het ooit heb meegemaakt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:44

xRomana schreef:
Faniek schreef:

nog nooit geen last van gehoord laat staan dat ik het ooit heb meegemaakt.

Dan heb je geluk, helaas komen er de laatste jaren enorm veel konijnen met blaasproblemen in de opvang.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:50

Welnee gewoon goede verzorging geven en tegenwoordig vinden veel mensen dat moeilijk. Konijnen moeten allemaal binnen zitten , kunstjes doen, optillen, dat veroorzaakt allemaal stres. Gewoon goed voer, merk maar geen barst uit, groen voer en alle dagen hooit en een mooie grote buiten ren en die beestjes worden echt stok en stok oud.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:13

SS laten ze hier liggen (3 vlamen) Kasper eten ze graag en met veel smaak. Omdat er 2 nog maar 4 maanden jong zijn krijgen ze nu nog elke dag 400 gram kasper te eten (elke avond geef ik dat) en dat is 's ochtends op. 's ochtends krijgen ze een grote schaal met allerlei groenvoer en fruit en voor de rest kunnen ze overdag gras en altijd hooi onbeperkt eten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:14

Overigens ik neem altijd het goedkoopste kasper faunafood. Dus de ene keer eten ze hobby, de andere keer fok en de volgende keer sport. Net waar de dealer ruim voldoende van heeft staan op dat moment en wat er in de aanbieding is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:45

xRomana schreef:
Welnee gewoon goede verzorging geven en tegenwoordig vinden veel mensen dat moeilijk. Konijnen moeten allemaal binnen zitten , kunstjes doen, optillen, dat veroorzaakt allemaal stres. Gewoon goed voer, merk maar geen barst uit, groen voer en alle dagen hooit en een mooie grote buiten ren en die beestjes worden echt stok en stok oud.

Nou dat is wel wat overdreven... Ik plaats niet graag binnen, optillen is een no go, agility op een juiste manier geeft geen stress, maar doe ner maar weinig en toch zie ik veel problemen bij konijnen. Ik zie nog altijd dat meer mensen konijnen buiten houden dan binnen.
Mijn eigen konijnen zitten ook buiten dag en nacht, grote ren, samen, veel hooi uiteraard, maar ik heb ook de nodige konijnen gehad met problemen zoals urinewegproblemen en e.cuniculli.
Biks is inderdaad niet de hoofdvoeding bij konijnen, maar om nou te zeggen dat het echt niks uit maakt. Het is gewoon zo dat Science Selective of HopeFarms SuperTrio beter van samenstelling is dan Kasper Faunafood Hobby. En dat kan gewoon bij bepaalde konijnen zeker uit maken ongeacht hoe de verdere leefsituatie is. En voor het geld hoef je het dan voor 2 konijnen ten opzichte van HopeFarms SuperTrio niet te laten.
Sport is voor fokkonijnen is nog hoger in eiwit en zit wat in tegen coccidiose.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:43

als ik zovaak konijnen met urineweg problemen had gehad als jij nu beweerd dan zou ik mij ernstig op mijn hoofd gaan krabben..ik heb echt nog nooit een ziek konijn gehad en krijgen gewoon de goedkoopste bokt.en ik verzorg ze toch al heel wat jaartjes.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:30

Ik denk ook niet dat je 600 konijnen per jaar hebt en als daar een deel van 10-20 konijnen urineweg problemen hebben vind ik dat te veel, zeker als het in een deel van de gevallen blaasgruis/blaasstenen zijn. Let wel deze hebben dit al voordat ze bij mij komen.
En ik zie het veel op de konijnenfora mensen die konijnen hebben met urineweg problemen.
Helaas worden veel problemen op een oudere leeftijd ook op ouderdom afgeschoven, maar vaak is er wel een oorzaak op jongere leeftijd.
Ik ben het dan vooral niet eens met de stelling aan konijnenvoer kan je niks verpesten, want dat kan zeker wel. Je ziet wat de TS al gegeven heeft en ze reageerden dus niet goed op bepaalde voedingen.

TS vraagt of het een goede brok is, er zijn gewoon betere voedingen op de markt met betere verhoudingen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 15:56

We hebben vandaag nieuw voer gevonden, namelijk 'Konijnenkorrel extra' van het merk Hedric Feed. Het schijnt, volgens de verkoper, een goede brok te zijn voor konijnen én ze kunnen niet selectief eten.
Nu maar langzaam opbouwen.

Klopt Faniek, ze reageren hier duidelijk anders per 'merk' voer.
Eigenlijk vind ik dat je met al het 'eten' wel wat kunt verpesten, zowel bij mensen als bij dieren. Ik heb het zelf ook gehad met mijn cavia's, die reageerden ook steeds anders (heb daar ook een aantal merken gehad, voor ik mijn huidige goede voer vond). Het ligt natuurlijk per dier anders hoe ze op voedingsveranderingen reageren, de één wordt er 'ziekjes' door en de ander weer niet. Dus ik ben het niet helemaal eens met het standpunt.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:08

Waarom dan gestopt met SS?

Dat voer ik en ze krijgen niks anders. Simpelweg beste voor ze en ze zijn er echt dol op. Ja prijzig maar haal 10 kg zak scheelt iig met de kleinere verpakkingen en op komt het wel (6 waarvan 1 reus en 4 cavia's snoepen mee)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:09

mltex schreef:
Waarom dan gestopt met SS?

Dat voer ik en ze krijgen niks anders. Simpelweg beste voor ze en ze zijn er echt dol op. Ja prijzig maar haal 10 kg zak scheelt iig met de kleinere verpakkingen en op komt het wel (6 waarvan 1 reus en 4 cavia's snoepen mee)

Ik dacht dat ik dat wel duidelijk had uitgelegd in mijn post.
Ze aten er verschrikkelijk veel van en had toch het idee dat ze tekort kwamen, dat kon ik opmaken uit het gedrag van mijn konijnen. Met die gedachte ben ik op zoek naar completer voer.

Het is voor ieder konijn, naar mijn mening, verschillend hoe ze reageren op een bepaald soort voer. Dat jou konijnen het er goed op doen, wil nog niet zeggen dat mijn konijnen dat ook doen. :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:21

Completer voer dan SS bestaat er niet eigenlijk en denk niet dat ze te kort kwamen, maar ze vonden het gewoon onwijs lekker. Hier willen ze ook veel liever SS eten dan biksjes en blijven ze schooien, daar moet je geen enkel voer op afschuiven hoor :)
Overigens heb ik ook ervaren dat niet elk konijn het op deze voeding goed doet daar niet van :)

Fijn dat je voeding hebt gevonden, punten waar je naar kan kijken is ruw eiwit niet hoger dan 14% en calcium niet hoger dan 1% en dat er verder geen toevoegingen zijn voor ziektes :)