Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:44

Hoi allemaal,

ik heb een herderteefje van 6 maanden. Straks kom ik voor de vraag te staan of ik haar laat castreren. Ik ben er nog niet uit.

Even ter info:
1. mijn 1e hond (teef) > niet gecastreerd omdat ze het aan haar hart had en niet geopereerd mocht worden.
Mijn 2e hond (teef) niet gecastreerd omdat ze geen enkele interesse had voor reuen (ook niet tijdens de loopsheid dus) en altijd losliep en altijd luisterde (ook tijdens de loopsheid)
Mijn 3e hond (teef) wilde ik gaan castreren, want ik had al snel door dat dit een ander verhaal was: ze wordt heel heftig loops en moet aan de lijn want gaat zeer actief op zoek naar reuen. Soms heeft ze zo'n last van de loopsheid dat ze zit te janken voor de deur om naar buiten te mogen om kerels te zoeken. Daarnaast heeft ze last van schijnzwangerschap. Toch is deze hond niet gecastreerd omdat mij door verschillende gedragstherapeuten afgeraden werd om dit te doen omdat ze erg dominant is en na castratie deze dominatie nog iets toeneemt. Nu is mijn hond sociaal-dominant, maar dat zou dan kunnen omslaan in een chagrijnige ruziezoeker. En daar zit je zowiezo, maar met een Rottweiler kruising al helemaal niet, op te wachten. Zij krijgt nu homeopatische medicatie om haar hormoonhuishouding te reguleren. Dit helpt. Maar tijdens loopsheid aan de lijn uitlaten en hondenverzamelplekken vermijden blijft wel noodzakelijk.

Ik denk erover om mijn jonge hond te gaan castreren (na de tweede loopsheid). Dit omdat:
- het medische voordelen kan hebben
- het vervelend is als ze tijdens de loopsheidperiode niet lekker los door het bos kan rennen
- mocht ze zo'n hefige loopsheid en schijnzwangerschap doormaken als mijn andere hond is dat ook geen pretje (ook echt niet voor haar)

De nadelen kunnen echter zijn:
- incontinentie
- verandering van de vachtstructuur > oa minder waterdicht
- dominanter gedrag (maar dit meisje is minder dominant dan mijn andere hond dus dat hoeft wellicht geen probleem te zijn in haar geval)
- risico's van een operatie/narcose

Ik ben benieuwd wat anderen eigenaren van teefjes hebben gedaan:

1. Wel of niet gecastreerd en waarom wel/niet?
2. Welke verandering heb je gemerkt na castratie?
3. Op welke leeftijd heb je haar laten castreren en waarom?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
ps: ik ga niet voor een nestje met haar, dus dat hoeft niet meegenomen te worden in de overweging.

lien_87

Re: Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:48

Als je wilt castreren vanwege de medische voordelen dan moet het juist doen vóór dat ze de 1e keer loops wordt. Pas dan haal je echt een hoop risico's weg.

Ik ben een voorstander van castreren omdat ik vindt dat een teef vaak alleen maar ellende heeft van al die hormonen (mits je niet van plan bent om te gaan fokken natuurlijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:48

Persoonlijk zou ik het wel doen. Ik vind de mogelijke risico's veel minder zwaar wegen dan de voordelen, niet alleen voor haar, maar ook voor jou. Is de derde ook nog aanwezig?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:50

lien_87 schreef:
Als je wilt castreren vanwege de medische voordelen dan moet het juist doen vóór dat ze de 1e keer loops wordt. Pas dan haal je echt een hoop risico's weg.

Ik ben een voorstander van castreren omdat ik vindt dat een teef vaak alleen maar ellende heeft van al die hormonen (mits je niet van plan bent om te gaan fokken natuurlijk.

Nee dat is niet zo, ik heb me daar goed in verdiept. Gaan castreren als een hond nog helemaal in de groei is, is niet zo'n goed tijdstip. De medische risico's worden tot na de tweede loopsheid beperkt (dit is overigens nooit wetenschappelijk bewezen, maar is nu de aanname bij de meeste dierenartsen) Het voordeel is ook dat je rustig kunt kijken hoe je hond zich ontwikkeld.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:51

Incontinentie is een weinig voorkomende kwaal na castratie, maar kan wel dat ze er last van krijgen als ze ouder wordt.
Waterdichtheid van de vacht hoef je niet echt rekening mee te houden als je geen uren door de regen loopt.
De vacht kan wat lelijker worden, maar verschilt heel erg per hond. Wel gaan ze vaker wat stinken.
Operatie mbt teef castratie kan ook dmv kijk operatie, dan mag je je hond na enkele uren weer mee naar huis nemen maar de kosten zijn wel aanzienlijker hoger. (Wij zouden op 500 uitkomen).
Narcose is altijd een risico, maar met een gezonde jonge herder niet heel erg risicovol.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:51

Wij hebben al aardig wat teven (werkhonden) laten castreren en hebben er nog nooit problemen doorgekregen.
Ze zijn op verschillende leeftijden geholpen, sommige hebben wel nestjes gehad en andere weer niet.
Nooit last gehad van incontinentie, vachtverandering of sneller dik worden.
Het waren/zijn dus wel allemaal werkhonden dus altijd volop in beweging en goed getraind.
De reden dat we ze laten castreren is omdat het makkelijker is in het werk en je geen kans hebt op baarmoederontsteking (daar hebben we 2 honden door verloren).

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:52

lien_87 schreef:

Idd op 5,5 maand.
Dan zijn de medische risico's weg, daarna schijnt het eigenlijk weinig meer uit te maken. Kleine hondjes rond 6 maanden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:55

RianneH schreef:
Persoonlijk zou ik het wel doen. Ik vind de mogelijke risico's veel minder zwaar wegen dan de voordelen, niet alleen voor haar, maar ook voor jou. Is de derde ook nog aanwezig?

Ja, mijn derde hond, Rottweiler X Husky is nu 10 jaar oud. Het is soms best een gedoe met die hormonen van haar. Maar de rest van het jaar loopt ze wel heerlijk los en ik vraag me werkelijk nooit af of het goed gaat als ze een andere hond tegenkomt, want ze is supersociaal. Dus daar ben ik natuurlijk wel heel blij mee.

xSCWx : incontinentie komt zeker wel voor en vooral bij honden met korte staart. Mijn hondje heeft een half staartje (zwervertje).
Ik loop elke dag uren door het bos - daarvoor heb ik honden - en in Nederland regent het nogal vaak...
Stinken is ook niet echt heel fijn.
Kan je met zo'n kijkoperatie ook een castratie doen dan? Ik dacht dat alleen voor sterilisatie was?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:57

Albert schreef:
Wij hebben al aardig wat teven (werkhonden) laten castreren en hebben er nog nooit problemen doorgekregen.
Ze zijn op verschillende leeftijden geholpen, sommige hebben wel nestjes gehad en andere weer niet.
Nooit last gehad van incontinentie, vachtverandering of sneller dik worden.
Het waren/zijn dus wel allemaal werkhonden dus altijd volop in beweging en goed getraind.
De reden dat we ze laten castreren is omdat het makkelijker is in het werk en je geen kans hebt op baarmoederontsteking (daar hebben we 2 honden door verloren).

Oh fijn, ik zoek goede ervaringen, dan ben ik wat meer gerustgesteld! Aan beweging zal het mijn hond niet ontbreken!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:59

Incontinentie komt uiteraard wel eens voor, maar vaker niet dan wel.
Waterdichtheid van de vacht is echt verschillend per hond, mocht de vacht echt niet meer waterdicht zijn kan je er altijd nog voor kiezen een "jasje" aan te doen.
Kijkoperatie is inderdaad alleen sterilisatie sorry, waarom wil je liever castreren dan stwrilliseren?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:00

omdat je bij sterilisatie nog steeds met de baarmoeder zit, die bijna altijd problemen gaat geven op hogere leeftijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 14:01

Ja precies.
Een jasje... niet echt iets voor mij...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:02

Ik ken wel een hoop gecastreerde werkhonden (bordercollies) en heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat hun vacht dusdanig waterdoorlatend geworden was dat er iets aan gedaan moest worden. Verder zelf hier ook enkel positieve ervaringen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:05

Onze hond is ook gecastreerd omdat zij tweemaal schijnzwanger is geweest en dit zou de kans op baarmoederkanker verhogen. En dat is nog zwak uitgedrukt, het was eigenlijk geen kwestie meer of ze het zou krijgen, maar wanneer.
Zij is gecastreerd toen ze 2 jaar was (asielhond).

Incontinentie: ja, ze had last van een paar druppeltjes urineverlies. Daar hebben we pilletjes voor gekregen (Incurin) en sindsdien absoluut geen last meer van.
Vachtstructuur: nooit iets van gemerkt en eigenlijk ook nog nooit over gehoord.
Dikker geworden: nee
Dominant: nee
Risico's van operatie/narcose: afweging. Met aan de ene kant op de weegschaal de zekerheid op baarmoederkanker en aan de andere kant de zeer kleine kans dat een gezonde, jonge hond iets overkomt op de operatietafel, was de keuze zeer snel gemaakt.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:07

Miepmiept schreef:
omdat je bij sterilisatie nog steeds met de baarmoeder zit, die bijna altijd problemen gaat geven op hogere leeftijd.

Dit is niet waar, baarmoederonstekingen ontstaan onder invloed van hormonen en die heb je er met de eierstokken uitgehaald...

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:09

Als ik teef zou hebben zou ik haar ook laten castreren. Al is het alleen maar om te voorkomen dat ze een baarmoederontsteking krijgt. Deze kans is vrij groot bij ongecastreerde teven op oudere leeftijd (vanaf een jaar of 6 en ouder). Dan moet je alsnog gaan castreren als je de hond wil (proberen) te redden. Vaak zijn ze dan al zo ziek dat er veel alsnog tijdens of vlak na de operatie overlijden.

Wat betreft de beste tijd om te castreren. Wij houden altijd aan na de 1e loopsheid, maar vanuit de faculteit van Diergeneeskunde wordt voor de 1e loopsheid aangeraden. Hier is nog steeds discussie over wat beter is.
Het komt er in ieder geval op neer: hoe minder vaak ze loops zijn geweest, hoe minder kans dat ze op latere leeftijd bv. nog melkkliertumoren of suikerziekte ontwikkelen.

Steriliseren wordt nooit gedaan bij dieren, omdat de eierstokken dan blijven zitten en je dan dus de hormonen niet weghaald en je laat ze juist opereren om de hormonen weg te halen, anders is heel de operatie onnodig geweest! Bij castratie haal je de eierstokken (en dus de hormonen) weg! Je kunt er voor kiezen om alleen de eierstokken weg te halen. Vaak worden er nog de eierstokken en baarmoeder uitgehaald. Dit maakt voor de hond namelijk niets uit en dan weet je zeker dat de baarmoeder nooit meer problemen op kan leveren.
Laatst bijgewerkt door luv op 20-09-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:16

hier is alles geholpen, zowel reuen als teven, wel zo makkelijk
nooit geen klachten gehad, bij geen enkele hond en ze worden hier allemaal oud
poedeltje is nu 13 jaar, bouvier 10 jaar en de galgo is ook geschat op 10 jaar

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:42

Idd zeggen ze nu voor de 1e loopsheid om ook de kans op melkklierkanker te voorkomen. Als ik een teef krijg, gaat ze voor de eerste loopsheid. Wij hebben eerder renhonden gehad die niet waren geholpen, omdat ze dan langzamer worden, allebei doodgegaan aan kanker door baarmoeder, melkklier en prostaat. Moesten op late leeftijd nog geholpen worden, maar dan is het al te laat. Pijnlijke dood beiden. Desbetreffende DA wou onze nieuwe (jacht) hond niet castreren (man) terwijl wij zoiets hadden, dat willen we niet meer en overgestapt naar onze paarden da. Is oud overleden door hartproblemen. Met mijn vrouwelijke konijnen net zo, op late leeftijd altijd gezeik met baarmoeder en melkklieren.

De nieuwe hond gaat zo snel mogelijk weer gewoon onder het mes. Mijn Beagle werd na castratie even dik, maar je hebt er zelf ook controle over, qua voeren en beweging. Ik vond de castratie ook een moeilijke keuze, dus heb hem eerst een keer chemisch laten castreren, maar op een dag als ze oud worden moet je op een dag toch. Nu valt hij weer af en voor de rest, nergens last van.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:24

TS welke voor- en nadelen vind jij zwaar tellen?

Persoonlijk vind ik dat de stress die elke loopsheid met zich mee brengt veel zwaarder meetelt dan de vachtstructuur die ietwat veranderd na een castratie.
In ieder geval goed dat je jezelf er zo in verdiept :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 16:23

bedankt voor jullie reacties!
Ik heb zelf dus drie teven (gehad) die niet gecastreerd zijn en 1 van hen had bultjes bij de tepels en is daar ook 1 keer voor geopereerd toen ze zes jaar oud was. De dierenarts stelde vast dat het kwaadaardig was en dat het binnen een half jaar teruig zou komen. Dat was ook zo maar we hebben haar daarna niet meer geopereerd (je kan moeilijk elk half jaar gaan opereren) en ze is zonder problemen bijna dertien geworden. Mijn huidige hond is bijna 11 en is de eerste die ergens last van heeft. Bij haar was ik dus ook castratie van plan maar heb daar van afgezien na de mening van gedragsdeskundigen. Omdat ik er geen ervaring mee heb ben ik een beetje onzeker zo van: ik vind mijn hond perfect zoals ze is, zal ze na de operatie niet veranderen? Sabini: Vooral verandering in gedrag is voor mij dan zwaarwegend maar ook eventuele fysieke klachten. Het is fijn om te horen dat er zoveel positieve ervaringen zijn, want voor mijn eigen gemak en na de ervaringen met mijn huidige oudere hond, vind ik het wel een aantrekkelijk idee om die kleine straks wel te laten castreren. Ik ga met mijn da overleggen wat momenteel de laatste ontwikkelingen zijn met betrekking tot het juiste tijdstip.
Vóór de eerste loopsheid: hoe bepaal je dat dan, want er moeten drie maanden tussen de loopsheid en de operatie zitten, maar je weet nog niet wanneer ze loops wordt toch?
En misschien sentimenteel, maar ik vind het ook niet zo'n fijn idee om zo'n klein hummeltje al meteen onder het mes te doen...
Sabini: de stress rond de loopsheid merk ik bij mijn oudste hond dus wel heel erg, maar heb ik bij de eerste twee nooit iets van gemerkt. Voor mijzelf brengt het wel stress/ongemak met zich mee: niet lekker naar het bos kunnen (en wat doe je dan met zo'n stuiterballetje...), niet met de oppas meekunnen, liever niet op bezoek of in de bus vanwege het bloedverlies, loslopende reuen die de hele voortuin onder piesen en door de deur blijven zitten en janken... Maar dat is op zich bijzaak, het belang van mijn hond staat voorop!

Miepmiept: dat ze langzamer worden, is dat alleen het verschil tussen de eerste en tweede prijs op de renbaan of is dat ook te merken in de zin van sloom worden/geen pit meer?

Ik ken overigens een teefje waarbij iets mis is gegaan bij de castratie en die nu continue aantrekkelijk ruikt voor reuen. Heeft iemand daar ervaring mee? Dat is heel zielig, die hond wordt voortdurend besprongen.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:45

Om voor de 1e loopsheid te castreren ben je nu wrsch al te laat omdat je idd 2-3 maanden voor (de volgende) loopsheid moet zitten. Gemiddeld worden ze rond de 7-10 maanden loops, dus de meeste dierenartsen houden 6 maanden leeftijd aan. Als je het wilt laten doen zou ik zelf voor na de 1e loopsheid gaan. Dan zijn ze toch weer wat groter en sterker (al is het maar voor je eigen idee) en wrsch (dit is nog steeds niet bewezen) is er voor de gevolgen voor op latere leeftijd geen verschil tussen voor of na de 1e loopsheid.

Veel honden worden trouwens niet rustiger na castratie (teven dan, reuen merk je wel verschil). Vaak komt het door de leeftijd dat het lijkt dat ze na castratie rustiger worden, maar wrsch als je niet zou castreren zouden ze op dezelfde leeftijd rustiger worden.. ;)

Wel is het heel belangrijk om na castratie een stuk minder eten te gaan geven (ong. 1/3!), want ze hebben na castratie wel erg veel aanleg om dikker te worden. Mijn ervaring is dat als je het rantsoen na operatie meteen met 1/3 verminderd, je ze mooi op gewicht kunt houden. Het verschilt natuurlijk een beetje per hond, bij de 1 hoeft het maar 1/4 minder, bij de ander de helft (is vaak als ze al overgewicht hebben bij operatie)..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:28

lien_87 schreef:
Miepmiept schreef:

Dit is niet waar, baarmoederonstekingen ontstaan onder invloed van hormonen en die heb je er met de eierstokken uitgehaald...

de eierstokken worden er bij een sterilisatie niet uitgehaald maar doorgeknipt of afgebonden

mijn teefje zal er binnenkort ook aan moeten geloven. Waarom? omdat ik ook een open reu heb, de bedoeling was ze uit elkaar te houden tijdens de loopsheid, dit was de eerste loopsheid geen probleem(reu was nog jong) maar de 2e keer was echt een verschrikking, er was geen land meer met de reu te bezeilen en ik heb helaas geen adresje om eentje tijdelijk uit logeren te brengen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:13

Alle honden hier altijd nog gecastreerd (op diverse leeftijden), alleen maar goede ervaringen, zowel vwb reuen als teven.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:21

Citaat:

Citaat:
de eierstokken worden er bij een sterilisatie niet uitgehaald maar doorgeknipt of afgebonden

mijn teefje zal er binnenkort ook aan moeten geloven. Waarom? omdat ik ook een open reu heb, de bedoeling was ze uit elkaar te houden tijdens de loopsheid, dit was de eerste loopsheid geen probleem(reu was nog jong) maar de 2e keer was echt een verschrikking, er was geen land meer met de reu te bezeilen en ik heb helaas geen adresje om eentje tijdelijk uit logeren te brengen.

even een correctie eierstokken worden afgebonden en eruit gehaald ben paraveterinair en zie de operatie heel vaak.

Wat bij ons wordt aangeraden is gewoon voor de dikheid minder te gaan voeren omdat je hond minder nodig heeft.
dus zeg zo'n 3/4 van het voer dat je normaal geeft

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:48

dancertje schreef:
even een correctie eierstokken worden afgebonden en eruit gehaald ben paraveterinair en zie de operatie heel vaak.

Wat bij ons wordt aangeraden is gewoon voor de dikheid minder te gaan voeren omdat je hond minder nodig heeft.
dus zeg zo'n 3/4 van het voer dat je normaal geeft

Als jij zelf paraveterinair bent zou je dus ook het verschil moeten kennen tussen steriliseren en castreren. Wat in de volksmond steriliseren heet bij een teef, is inderdaad effectief vaak een volledige castratie, verwijdering van interne voortplantingsorganen. Een ECHTE sterilisatie is enkel het afbinden van de eileiders :) Een ECHT gesteriliseerde teef zal ook nog gewoon loops worden, een gecastreerde teef niet meer :)

@TS, je moet voor jezelf na gaan welke voor en nadelen voor jou het zwaarst wegen. Ik vind het altijd lastig om voor een ander te beslissen. Zelf ben ik absoluut geen groot voorstander van castreren bij 6 maanden, zowel voor teven als voor reuen. De hormonen die je wegneemt zijn van invloed op de groei van de hond, zowel geestelijk als lichamelijk, en ik zou zelf, ALS ik al zou willen castreren, wachten tot een jaar of twee :) Maar zoveel mensen, zoveel meningen, dat blijkt in topics over zaken als castratie maar al te vaak ;)