Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
lien_87 schreef:Als je wilt castreren vanwege de medische voordelen dan moet het juist doen vóór dat ze de 1e keer loops wordt. Pas dan haal je echt een hoop risico's weg.
Ik ben een voorstander van castreren omdat ik vindt dat een teef vaak alleen maar ellende heeft van al die hormonen (mits je niet van plan bent om te gaan fokken natuurlijk.
lien_87 schreef:Als je wilt castreren vanwege de medische voordelen dan moet het juist doen vóór dat ze de 1e keer loops wordt. Pas dan haal je echt een hoop risico's weg.
Ik ben een voorstander van castreren omdat ik vindt dat een teef vaak alleen maar ellende heeft van al die hormonen (mits je niet van plan bent om te gaan fokken natuurlijk.
RianneH schreef:Persoonlijk zou ik het wel doen. Ik vind de mogelijke risico's veel minder zwaar wegen dan de voordelen, niet alleen voor haar, maar ook voor jou. Is de derde ook nog aanwezig?
Albert schreef:Wij hebben al aardig wat teven (werkhonden) laten castreren en hebben er nog nooit problemen doorgekregen.
Ze zijn op verschillende leeftijden geholpen, sommige hebben wel nestjes gehad en andere weer niet.
Nooit last gehad van incontinentie, vachtverandering of sneller dik worden.
Het waren/zijn dus wel allemaal werkhonden dus altijd volop in beweging en goed getraind.
De reden dat we ze laten castreren is omdat het makkelijker is in het werk en je geen kans hebt op baarmoederontsteking (daar hebben we 2 honden door verloren).

lien_87 schreef:Miepmiept schreef:omdat je bij sterilisatie nog steeds met de baarmoeder zit, die bijna altijd problemen gaat geven op hogere leeftijd.
Dit is niet waar, baarmoederonstekingen ontstaan onder invloed van hormonen en die heb je er met de eierstokken uitgehaald...
Citaat:Dit is niet waar, baarmoederonstekingen ontstaan onder invloed van hormonen en die heb je er met de eierstokken uitgehaald...
Citaat:de eierstokken worden er bij een sterilisatie niet uitgehaald maar doorgeknipt of afgebonden
mijn teefje zal er binnenkort ook aan moeten geloven. Waarom? omdat ik ook een open reu heb, de bedoeling was ze uit elkaar te houden tijdens de loopsheid, dit was de eerste loopsheid geen probleem(reu was nog jong) maar de 2e keer was echt een verschrikking, er was geen land meer met de reu te bezeilen en ik heb helaas geen adresje om eentje tijdelijk uit logeren te brengen.
dancertje schreef:even een correctie eierstokken worden afgebonden en eruit gehaald ben paraveterinair en zie de operatie heel vaak.
Wat bij ons wordt aangeraden is gewoon voor de dikheid minder te gaan voeren omdat je hond minder nodig heeft.
dus zeg zo'n 3/4 van het voer dat je normaal geeft
Een ECHT gesteriliseerde teef zal ook nog gewoon loops worden, een gecastreerde teef niet meer 
Maar zoveel mensen, zoveel meningen, dat blijkt in topics over zaken als castratie maar al te vaak