Castratenvacht. Geen doorkomen aan. Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Castratenvacht. Geen doorkomen aan. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:02

Ruim een jaar geleden is onze reu gecastreerd ivm een vergrootte prostaat. Daarna heeft hij een zg castratenvacht ontwikkeld. De hond was al langharig met een fikse ondervacht (hovawart), maar nu lijkt zijn ondervacht wel een schapenvacht. Zeer, zeer dik en verweven met elkaar, zoals je dus idd bij een schaap ziet.
Met het gewone materiaal kom je er niet doorheen en de kam is ook geen doen.
Ik heb een tijd een furminator gehad, die de vacht goed uitdunde (zag er toen ook veel beter uit) maar die is overleden. Het grote probleem was daarbij echter dat het pijn deed. De hond, negen jaar, heeft een gevoelige huid, die steeds gevoeliger wordt met de jaren en het leidt geen enkele twijfel dat de furminator, die dus gewoon de ondervacht uitdunde, een ware kwelling voor hem was. Zelfs als ik het met kleine beetjes deed.
Kort knippen is een optie, maar dan blijft de ondervacht evengoed heel erg dik. Bovendien wil mijn echtgenoot er niets van weten. :7

Maar goed... wat dan? Ik heb mijn leven lang honden gehad met uiteenlopende vachten (van lang tot kort tot en met krulhaar) maar dit nog nooit meegemaakt.
Wie heeft goede (pijnloze) tips? Want ik weet het echt niet meer. -O-

Vjestagirl

Re: Castratenvacht. Geen doorkomen aan. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:05

Afscheren en dan vanaf dag 1 iedere dag goed kammen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:06

Al eens met een 'gewoon' harkje geprobeerd?
En als je hem eerst was/laat zwemmen voor het borstelen? Als die van ons gezwommen heeft, komen de haren er helemaal zo uit :P
Apart dat hij de furminator als zo'n kwelling ervaarde?! Ken een hond die écht aan iedere borstelbeurt een hekel had, behalve met de furminator.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:08

Zo'n kam met van die lange tanden? Werkte goed voor de herder x wolfshond van m'n vriend, die had ook echt een horror-vacht :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:30

Vjestagirl schreef:
Afscheren en dan vanaf dag 1 iedere dag goed kammen?

Nog even afgezien van het feit dat mijn man afscheren horror vindt, kamde ik al dagelijks.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:30

Magrathea schreef:
Zo'n kam met van die lange tanden? Werkte goed voor de herder x wolfshond van m'n vriend, die had ook echt een horror-vacht :P

Nop. Geprobeerd. Kom er niet doorheen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:31

Deze lijkt op de mijn maar die van mij is van een ander merk. Heeft 16 mesjes en is eigenlijk voor een herder bedoeld maar werkt ontzettend goed bij puk Doet hem geen pijn, haalt heel veel los en het vachtje schittert als een diamant ;):
http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... mmen/29263
edit ik heb een bordercollie x australian sheperd. Ben bekend met de geiten ondervacht :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:33

Kentaro schreef:
Al eens met een 'gewoon' harkje geprobeerd?
En als je hem eerst was/laat zwemmen voor het borstelen? Als die van ons gezwommen heeft, komen de haren er helemaal zo uit :P
Apart dat hij de furminator als zo'n kwelling ervaarde?! Ken een hond die écht aan iedere borstelbeurt een hekel had, behalve met de furminator.

Ja. Harkje was dus helemaal een ramp. Zwemmen voor het borstelen werkt niet, omdat de ondervacht niet nat wordt. Die blijft even wollig. Nog even afgezien van het feit dat ik hem niet dagelijks (of wekelijks) kan laten zwemmen. Al helemaal niet in de winter.

Hij vindt eigenlijk bijna al het geklooi aan zijn huid een ramp. Gevoelige huid, vooral nu hij ouder wordt. Dus harkje, kam etc vindt hij ook een ramp. Alleen de gewone borstel niet, maar die komt dus niet tot op de huid.
Furminator vond hij het ergste omdat het de ondervacht echt uittrekt. Kan mij daar wel iets bij voorstellen.

Weet dus ook echt niet meer wat te doen...

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:35

Ik als hondentrimster weet wat een ellende het is.
Is het echt vervilt?
Laat het dan afscheren, als je dat er uit moet halen is het hondje martelen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:37

Dat ding van mij snijdt het eruit. Puk is ook heel gevoelig, had een hekel aan kammen/borstelen. Tot ik dat ding van een vriendin kon lenen... Hij ging er eens goed voor zitten en heb enorm veel haar eruit gehaald. Soms blijft het wat hangen. Maar als je dan je hand boven op de vacht legt en met lichte druk naar onder blijft bewegen kom je er meestal wel door. Lukt het niet gewoon eruit pakken en opnieuw beginnen. Ik geef puk wel een afleiding in de vorm van een paar frolikjes ofzo, soms kriebelt het wat en gaat ie draaien maar met frolik is ie wat minder gefocused

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:37

Ik zie dat je in Zweden woont...
Weet niet hoe koud het wordt en of hij binnen woont?
Dan wel zo snel mogelijk doen zodat hij als hetbecht koud wordt, weer een laagje heeft!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:37

chocobroodje schreef:
Deze lijkt op de mijn maar die van mij is van een ander merk. Heeft 16 mesjes en is eigenlijk voor een herder bedoeld maar werkt ontzettend goed bij puk Doet hem geen pijn, haalt heel veel los en het vachtje schittert als een diamant ;):
http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... mmen/29263
edit ik heb een bordercollie x australian sheperd. Ben bekend met de geiten ondervacht :j

Die ken ik nog niet.Maar lijkt mij zo op het zicht erg moeilijk om daarmee door die dikke vacht te komen? Hij dunt uit en trekt dus ook haren uit.... zou dat dan niet -als ik al door die dikke vacht kom- hetzelfde probleem opleveren.
Nog even afgezien van het feit dat de dure furminator al niet overleefde en ik dan mijn twijfels heb over de sterkte hiervan?

Ik heb ook ervaring met wollige ondervachten, borders, koningspoedel etc etc... Deze hond heeft ook altijd een fikse ondervacht gehad, maar dit(sinds de castratie dus) is beslist geen standaard ondervacht, maar een echte schapenvacht. Niet overal trouwens. Hij heeft het vooral op de kont.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:38

Ontwollen bij een trimmer? Als dat niet meer lukt, afscheren en dan op regelmatige basis laten uitdunnen door de trimmer, doen ze ook bij oa golden retrievers met dikke vacht.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:39

Scheer anders alleen de aangetaste plekken er af.
Ziet er even stom uit maar het groeit zo snel aan en dan kun je het vanaf de eerste mm bijhouden.
Hoeft hij ook niet kaal in de winter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:39

mazzeltje schreef:
Ik als hondentrimster weet wat een ellende het is.
Is het echt vervilt?
Laat het dan afscheren, als je dat er uit moet halen is het hondje martelen.

Nou ja, hondje.... hij is 70 cm. hoog. Een stevige Hovawart.
Ik ben ook voor afscheren, maar als ik er hier over begin, wordt mijn echtgenoot redelijk pissig. Hij vind het niet kunnen. Het is overigens niet vervilt, het is gewoon het soort vacht... moeilijk uit te leggen.
Klitten/verviltingen knip ik hoe dan ook meteen weg. Ga ik niet mee vechten. Maar de rest moet met de handen uitgepluisd worden en dat is echt geen doen.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:40

Solleke_Noah schreef:
Ontwollen bij een trimmer? Als dat niet meer lukt, afscheren en dan op regelmatige basis laten uitdunnen door de trimmer, doen ze ook bij oa golden retrievers met dikke vacht.

Aan wat TS beschrijft is niet heel veel te doen met mooi resultaat en zonder martelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:41

Solleke_Noah schreef:

Hoe doen zij het uitdunnen eigenlijk? Dat zou je toch zelf ook moeten kunnen? Zou hier in de wijde omtrek geen trimmer weten. Denk dat die meer in de grotere steden zitten.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:41

Hahaha, ik weet wel hoe groot een Hovawart is hoor, was maar een uitdrukking!
Misschien moet je echtgenoot zich eens realiseren wat een ellende dit is voor je hond!
Het is maar haar hoor, en het groeit weer aan!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:42

mazzeltje schreef:
Ziet er even stom uit maar het groeit zo snel aan en dan kun je het vanaf de eerste mm bijhouden.

Zou ik ook het liefst doen, maar dan heeft ie dus een kale kont.

Wat ik mij afvraag... bij mensen kun je haren uitdunnen met bepaalde technieken. bestaat een dergelijke techniek niet bij honden, dus bv met de schaar ondervacht uitdunnen of iets dergelijks?

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:43

Ontwollen kun je met allerlei materialen doen.
Maar voor deze vacht heb je iig iets nodig met langere tanden.
Dus een eenvoudig trimmes werkt niet
Je komt dus in de allerlei soorten harkjes uit.
Maar zoals ik al zei, als het vervilt is kun je het er beter af halen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:44

mazzeltje schreef:
Hahaha, ik weet wel hoe groot een Hovawart is hoor, was maar een uitdrukking!
Misschien moet je echtgenoot zich eens realiseren wat een ellende dit is voor je hond!
Het is maar haar hoor, en het groeit weer aan!

De hond is zijn alles... echt waar. Er is niets wat hij niet voor dat beest over heeft, maar op dit punt loop ik echt tegen een muur aan.
Het scheelt waarschijnlijk ook dat ik degene ben die hem moet kammen en dus het leed van dichtbij meemaakt. Heb hem al gezegd dat hij het maar moet doen, maar ik loop, zoals gezegd, hier tegen een muur.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:44

mazzeltje schreef:
Ontwollen kun je met allerlei materialen doen.
Maar voor deze vacht heb je iig iets nodig met langere tanden.
Dus een eenvoudig trimmes werkt niet
Je komt dus in de allerlei soorten harkjes uit.
Maar zoals ik al zei, als het vervilt is kun je het er beter af halen.

Het is niet vervilt. De stukken die klitten/vervilten knip ik zo wie zo weg. Zie je niet eens. Ik pluis het met de handen uit, maar dat lukt maar half en het is niet te doen.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:45

liljebo schreef:
mazzeltje schreef:

Zou ik ook het liefst doen, maar dan heeft ie dus een kale kont.
?

Nou en?
Daarna groeit het zo weer aan, zonder klitten!

Goed idee, niet meer kammen en het je man laten doen, kan hij meteen zien wat een drama het voor zijn hond is!
Laatst bijgewerkt door mazzeltje op 19-09-12 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Zou testosteron het probleem weer oplossen? Of zeg ik nu wat heel geks? Het dier is niet gecastreerd om zijn gedrag lees ik uit de OP. Zou dat bestaan? In pilvorm, lekker makkelijk.

mazzeltje

En verder weet ik het ook niet meer, haha!