Btw caviavoer omhoog, konijnenvoer niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Btw caviavoer omhoog, konijnenvoer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 08:30

Hoorde net op de radio dat de btw op konijnenvoer niet omhoog gaat, maar dat van cavia's wel...

Omdat konijnen als consumptiedieren worden gezien. Echt waar, wat een onzin!

Het gevolg zal zijn dat de mensen die weinig verstand van deze dieren hebben hun cavia's konijnenvoer gaan geven omdat dat goedkoper is...

Dat kan natuurlijk niet want cavia's maken zelf geen vitamine C aan en hebben andere levensbehoeftes als konijnen.

En dan was net Martin Gaus op de radio bij 538 en die zeg dat het niks uitmaakt, want dat elk voer hetzelfde is. Pfff...

Wat vinden jullie?

niek_aaron

Re: Btw caviavoer omhoog, konijnenvoer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:32

holland op zn smalst......idd arme caafjes krijgen een C tekort.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:34

Als je caaf alle C uit z'n hardvoer moet halen doe je toch al iets fout. Dan geef je sowieso al te weinig groenvoer en/of vitamine C druppels/tabletten.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:35

hé!? dit is vast en zeker niet serieus of wel?
zo ja, dan ga ik opzoek naar een plek om een klacht in te dienen hoor..
heb hier 3 cavia's, die alle 3 dus speciaal (nu al behoorlijk duur) vitamine C voer krijgen.. (een klein beetje per dag)

Maar onthoudt wel he; het voer is niet het belangrijkste; dat is groenvoer/hooi. dit ivm. dat als de zak voer al langer open staat, of het voer al langer in het bakje ligt, dan is de vitamine C zo vervlogen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:45

Volgens mij wordt er mee bedoeld dat konijnenvoer altijd al onder de 6% btw valt, en die gaat niet omhoog. Maar caviavoer valt onder de 19% btw, en de schaal gaat naar 21%. Maar goed het caviahamstervoer van de hoogvliet bevat geen vitamine c en wordt toch als compleet aangeboden. Dat slaat ook nergens op (zitten overigens ook geen dierlijke eiwitten in voor de hamster).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:48

Ik zeg: cavia's op de menu-kaart :Y)

Gekheid natuurlijk ... alhoewel ze in sommige landen wel gegeten worden :(

Zou het overigens triest vinden als mensen voor een dergelijke verhoging gaan bezuinigen op voer, jeetje ... het gaat hier niet over 100 kilo per week, toch ? ( en dan nog ... )

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:01

Okee, heb hier drie cavia s die voer krijgen met en zonder vitamine c. Daarnaast elke dag groenvoer of fruit. Goed bezig dacht ik......lees ik over vervliegen van vitamine c. Nu is scheikunde nooit mijn ding geweest maar wat moet ik mij voorstellen bij vervliegen van???

Cava s ogen gezond, hoe zie je dat je cavia een tekort heeft??

Die 2% verhoging is centenwerk op het voer.

Edit : krijgen ook onbeperkt hooi ......

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:05

Volgens mij vervliegt vitamine C in hardvoer niet, dat zou betekenen dat je vitamine C uit je appel ook zou vervliegen, of uit je vitamine C tabletten. Het vervliegt wel als je het als druppels in een bakje water doet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:07

Het vervliegt langzaam (oxideert als het in aanraking komt met lucht). Met brokken zeggen ze dat je niet langer dan 3 maanden met een zak moet doen.

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:14

vanaf wannier gaat het in ?
want anders ga ik nu nog even 2 zakken halen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:15

Mizora schreef:
Het vervliegt langzaam (oxideert als het in aanraking komt met lucht). Met brokken zeggen ze dat je niet langer dan 3 maanden met een zak moet doen.

Is een advies van de fabrikant, hou dat in je achterhoofd die zien je graag snel weer terug bij de kassa. ;)

Het BTW verschil is er altijd al geweest tussen konijnen en caviavoer dus waarom dit topic is geopend ? Alle 19% producten gaan omhoog naar 21% en de 6% blijft gewoon hetzelfde. Met andere woorden...voor het caviavoer heb je altijd al hoge BTW betaald TS dus vanwaar de consternatie ? Omdat ze op de radio zeggen dat een cavia geen consumptie dier is ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:17

Bassenqua schreef:
Het BTW verschil is er altijd al geweest tussen konijnen en caviavoer dus waarom dit topic is geopend ? Alle 19% producten gaan omhoog naar 21% en de 6% blijft gewoon hetzelfde. Met andere woorden...voor het caviavoer heb je altijd al hoge BTW betaald TS dus vanwaar de consternatie ? Omdat ze op de radio zeggen dat een cavia geen consumptie dier is ?

Dat heeft ze nooit geweten waarschijnlijk :D

Is trouwens een reclame van Citroën :)

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:21

Mijn cavia's hebben altijd gewoon konijnen voer gehad met daarbij dagelijks voldoende groenvoer, nooit geen problemen gehad. Ze moeten wel vers groenvoer bij hebben maar dat moeten ze met cavia voer ook het vit C gehalte in het voer is te laag

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:26

Mss begrijp ik het probleem niet zo. Maar caviavoer was nu toch al 19% btw en konijnenvoer 6%? Dan wordt caviavoer dus 2% duurder ten opzichte van nu en was er al een groot prijsverschil met konijnenvoer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:28

http://www.huisdierplein.nl/knaagdier/d ... w#/?merken[]=674&catid=91&pagina=1&sort=meestverkocht

als ik op deze site even twee willekeurige uitzoek:
Konijn 15,29E voor 3 kg (incl 6% BTW)
Cavia 10,19E voor 2 kg (incl 19% btw)

Verschilt het amper in prijs met de huidige BTW regeling. Is caviavoer EX BTW zelfs goedkoper :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:34

Jezus wat een duur voer zeg :=

Onze cavia's krijgen 20 kg zakken, die kostten € 15,95.

Ze krijgen genoeg groente en fruit. Ze zien er goed uit, zijn vrolijk en worden allemaal stokoud.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:35

Heb ook de twee eerste gepakt die ik kon vinden (van hetzelfde merk, anders is het wat scheef vergelijken)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:37

Ik geloof dat ik €15 betaal voor 6 kilo. Dat is een compleet brok, dus geen losse graantjes en dingetjes maar alles bij elkaar in 1 korrel. Daarnaast krijgen ze 3x per dag vers groenvoer en onbeperkt hooi. En dat stel dikzakken van mij heeft alles binnen no time op (soms vraag ik me zelfs af of ik ze nou echt al gevoerd heb), zien er super uit en zijn volgens mij heel erg gezond...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:38

Ja snap ik hoor :) Vind alleen de prijs wel belachelijk hoog voor zo weinig.

Kweet eigenlijk niet wat ze bij ons rekenen aan btw. Ik zeg altijd zo'n grote zak caviavoer, maar op de onder kant staat volgens mij gewoon konijnenvoer.

Is wel gemend voer trouwens. Eerst hadden we altijd die grote zakken van de BB, maar lieten ze meer als ze helft staan. Die korrels vinden ze niet lekker :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:41

Die zakken met gemixt voer haal ik daarom niet meer. Mijn caafs eten er ook alleen maar uit wat ze lekker vinden, tis net pret-mix. In het weekeind gaan ze mee naar m'n ouders en daar voert m'n moeder dat wel, maar bij mij krijgen ze het niet.

Wat ik wel soms doe als ik tijd heb is zelf zo'n goedkope zak voer halen, daar de lekkere dingetjes uit vissen, mengen met honing, nacht in de koelkast en dan de volgende ochtend geven. Als cavia's zouden kunnen dansen dan deden ze een dansje iedere keer als k dat neerzet...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:43

Nee in het voer dat we nu hebben zitten nog amper van die korrels, dus dat eten ze wel goed :)

Maar we hebben dr 10, dus zou wel een duur grapje worden ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:50

Tsja, als je op voer gaat bezuinigen ben je wel slecht bezig denk ik.

Hier krijgen ze sowieso onbeperkt hooi, regelmatig wat groenvoer en vitamine C druppeltjes in hun water. Ik voer nu nog wel dat gemixte voer maar ik wil wel over op wat anders. Ze vreten alleen de lekkere dingen eruit. Maar ik weet niet zo goed wat.. Zou dit wat zijn? http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/cavias/tima/23962#more

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:55

Ik voer versele laga en daar doen ze het ontzettend goed op.

Heeft er iemand ervaring met het voeren van noten aan z'n cavia's? Ik wil het graag gaan doen als bron van eiwitten en omdat het lekker knaagt, maar eten ze dit ook?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:02

De mijne kregen weleens walnoten ( van eigen boom :Y) ) maar waren er niet zo heel wild op, knaagden liever op een wilgentakje ( daar hebben we er gelukkig ook meer van :D )

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:11

Ik las dit op internet en schrok er wel van:

"Het wordt voor caviabezitters per 1 oktober nog interessanter om voor hun huisdier konijnenvoer in plaats van caviavoer te kopen. Dit komt door de btw-verhoging. Per die datum wordt het btw-verschil tussen cavia- en konijnenvoer, dat zo goed als identiek aan elkaar is, weer een stukje groter." :\