Kat ineens heel vaak naar de kattenbak.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cantheon

Kat ineens heel vaak naar de kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 07:48

Ik weet het, bokt is geen dierenarts, maar ik hoop met dit topic wel tips te krijgen of een dierenarts verstandig is om op te zoeken.

Het gaat om mijn gesteriliseerde poes van nu bijna 1,5 jaar oud. Sinds een paar dagen gaat ze voortdurend naar de kattenbak. Niet als ze slaapt, dan gaat ze soms uren niet, maar vanochtend ging ze binnen een uur wel 6-7 keer. Ze gaat dan ook niet alleen maar graven, maar neemt echt een plashouding aan. In eerste instantie was ik bang dat ze niet kon plassen (had wel vaker van dat probleem bij katten gehoord). Maar ik heb de kattenbak volledig verschoond en zo kon ik controleren dat ze wel degelijk plast. Welke hoeveelheid ze plast durf ik niet te zeggen. Verder is ze gewoon vrolijk, speels, aanhankelijk en ze eet en drinkt goed. Ze lijkt wel iets aanhankelijker en miauweriger dan normaal, dus zodoende vroeg ik me af of poezen hetzelfde kunnen hebben als hengstige merries (die soms veel kleine plasjes doen), maarja, ze is wel gesteriliseerd... Oja, we hebben ook nog een gecastreerde kater in huis van 2,5 jaar oud (geen idee of dat iets uitmaakt) en ze is in principe ontvlooid, ontwormd en op tijd geënt.

Wat zou op dit moment verstandig zijn? een paar dagen aankijken of toch even langs de dierenarts?

Oja, ik heb wat gevoeld aan buik en rug, maar ze reageert nergens op qua wegtrekken of miauwen of uithalen. Haar buik voelt ook niet echt opgezset ofzo (maarja, ik ben geen dierenarts)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:59

blaasgruis?? Ga eens naar de dierenarts, als je afwacht kan de blaas te vol raken

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:00

Of blaasontsteking. Ik zou even langs de dierenarts gaan want dan is het misschien opgelost met antibioticakuurtje.

niek_aaron

Re: Kat ineens heel vaak naar de kattenbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:06

....niet mee wachten hoor....poes kan niet of moeilijk plassen....sterkte....wel jong om last te hebben....

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:08

Ik zeg ook naar de DA. Blaasgruis verwacht ik niet bij een vrouwtje. Het kan wel maar gebeurt veel minder als bij mannenpoezen. Een blaasontsteking kan wel. Dan kan je het beste een beetje urine meenemen voor onderzoek.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 08:32

Ik zal vanmiddag de dierenarts even bellen. Bedankt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:42

Marcella_e schreef:
Ik zeg ook naar de DA. Blaasgruis verwacht ik niet bij een vrouwtje. Het kan wel maar gebeurt veel minder als bij mannenpoezen. Een blaasontsteking kan wel. Dan kan je het beste een beetje urine meenemen voor onderzoek.

Ik heb een meisje en die heeft wel degelijk gruis en als ik ook maar 1 dag wat anders voer, pist ze weer bloed.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:48

Lynn_Nikita schreef:
Marcella_e schreef:

Ik heb een meisje en die heeft wel degelijk gruis en als ik ook maar 1 dag wat anders voer, pist ze weer bloed.

Er staat ook: het kan wel, maar het gebeurt vaker bij mannen poezen. De plasbuis van een mannetje is smaller als bij een vrouwtje waardoor een mannetje eerder last heeft. bij de Kater van mijn zus hebben ze zijn piemeltje ingekort/er een stukje afgehaald zodat hij een grotere plasbuis had en makkerlijker kon plassen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:52

Naar de DA en goed voer kopen, want blaas- en plasproblemen komt vaak door teveel zout en andere troep in supermarktvoer als felix, whiskas e.d.
Vrij goed en betaalbaar kattenvoer haal je bij de Aldi; premiumvoer van Alexis, maar nog beter is Hills of Royal Canin of voer dat je bij de DA kunt krijgen voor katten met blaasproblemen. :)

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:53

Lynn_Nikita schreef:
Marcella_e schreef:

Ze plast gelukkig geen bloed, maar ga wel even afspraakje maken bij de dierenarts. Vind het wel gek dat ze helemaal geen pijn of ander discomfort aan lijkt te geven. Maargoed, better safe than sorry. Ga altijd liever een keer te vaak naar de dierenarts dan dat mijn dieren onnodig lijden.

@ Lante: Ze krijgt Royal Canin voor gesteriliseerde poezen, dus daar ligt het niet aan denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:56

dierenarts zal wat ureine willen bekijken, bij zowel blaadgruis als bij een ontsteking
Onder de microscoop zie je bij blaasgruis echt kristalletjes / glasscherfjes zitten. @ Marcella, Ik heb ook een kater gehad die die had, gelukkig met voer onder controle te houden anders penisamputatie.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:01

Urine is sowieso een aanrader om mee te nemen.

Blaasgruis is erg pijnlijk voor ze. Buiten het feit dat ze dood kunnen gaan als de plasbuis verstopt raakt. uiteindelijk knapt de blaas en de rest kan je wel invullen. Gruis is wel iets waar echt iets aan gedaan moet worden. Controleren kan nooit kwaad. Heel veel vuldig proberen te plassen KAN zowel gruis als blaasontsteking zijn. Vaak is het aanpassen van voer tegen gruis voldoende, maar in sommige gevallen moeten er iets drastischere maatregelen genomen worden

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:02

Dan ligt het inderdaad niet aan het voer. Gesteriliseerde poezen zijn er sowieso meer vatbaar voor zeggen ze wel eens.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:17

Klinkt als een blaasontsteking inderdaad. Mijn twee katten hebben het ook allebei gehad en krijgen nu apart voer, wat heel goed helpt. Familiekwaaltje, een vriendin van mij heeft er een uit hetzelfde nest en die heeft het ook.
Kan kloppen hoor dat ze er niet zo heel veel pijn aan lijken te hebben. Dat heb ik bij die van ons ook niet heel erg gemerkt. En als het blaasgruis is, dan maakt het niet uit of ze duur voor krijgt of niet. Het kan sowieso van invloed zijn.

Misschien is het eenmalig. Maar eerst maar eens naar de dierenarts.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:37

Afspraak bij de dierenarts is gemaakt voor morgenavond. Aanvankelijk denken zij ook aan een blaasontsteking, dus ga proberen om urine op te vangen en dan gaan we morgen even langs. Hoop dat het met wat antibiotica op te lossen is en dat ze gauw nergens last meer van heeft.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:50

Als het blaasontsteking is komt dat trouwens bij katten meestal door stress en niet door bacteriën. Dus een antibiotica kuurtje bij de dierenarts halen heeft niet zoveel nut het is echt maar een paar procent die een bacteriele blaasontsteking hebben. Zoek maar eens op internet op blaasontsteking bij katten is heel erg verhelderend. Mijn kat heeft het ook een tijdje steeds gehad nu al heel lang niet meer, eerst zijn we naar de DA gegaan waar we een nutteloze antibioticakuur kregen dat was dus enkel geld voor de da die best wist dat het waarschijnlijk niks ging helpen. De oplossing bij ons was wat meer fijne plekjes voor haar maken waar ze ongestoord kon slapen en de meubels een beetje verplaatsen zodat ze grotendeels de kamer over kan steken boven de grond. En onze hond wat meer onder controle houden want die speelde wel heel ruig met haar wat ze ook bedreigend vond en daardoor stress kreeg wat de blaasonsteking veroorzaakte. Nu dat allemaal veranderd en ze heeft het al zeker een jaar niet meer gehad, mijne is ook gesteriliseerd. Dacht overigens geen moment dat het blaasgruis was de mijne plaste ook gewoon in de bak al was het abnormaal vaak proberen en klaaglijk mauwen als ze op haar bak zat, plus poezen hebben weinig kans op blaasgruis. Ik zou dus nadenken wat er veranderd is dit kunnen simpele dingen zijn zoals de meubels verplaatsen, nieuw dier erbij, de kater die je al hebt is zich anders gaan gedragen, verwijdering/verplaatsing van een geliefd mandje, ander eten wat minder lekker gevonden word, nieuwe mensen over de vloer, nieuw kattegrit enz. Vond het zelf moeilijk te beseffen dat een blaasontsteking door stress komt maar ben wel overtuigd nu het niet meer gebeurd nu ik het fijner voor haar gemaakt heb in huis. :)

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:52

Hmm, daar zeg je iets. Hebben de laatste week rustig geprobeerd om haar aan een kattentuigje te laten wennen en dat vond ze wel heel erg eng. Ik weet niet of het invloed heeft (ze leek de vorige keer al stukken minder bang), maar zal er in ieder geval maar even mee stoppen, voor de zekerheid. Verder is er eigenlijk niet echt iets veranderd.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:37

en wat was de uitslag van de dierenarts?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:21

Ik moet direct denken aan een blaasontsteking. Succes! En sterkte voor je katje :(:)

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:36

Idd, een blaasontsteking, gelukkig geen kristallen te zien (en de urine was al een paar uur oud, dus de kans om sowieso kristallen te zien was groot). Dus dat is een pak van mn hart, komt waarschijnlijk toch door stress van het kattentuigje (gaan we dus mee stoppen) en van de buurman die aan het verbouwen is en alle muren afbreekt... Gelukkig is dat met een paar weken ook klaar. Heb metacam meegekregen en ze gaat nu al veel minder vaak naar de kattenbak.