vreemd? konijn verhaart wel héél erg drastisch,met foto's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

vreemd? konijn verhaart wel héél erg drastisch,met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:14

nou,dit is wel vreemd!
een van mijn konijnen had wat losse haren dus ik denk van nou dan pluk ik die weg.
maar kon wel blijven plukken?
gaat om een vrouwtje van ongeveer 7 jaar,ze leeft samen met haar zusje die gewoon normaal verhaard

resultaat na even plukken:
Afbeelding
de haren laten zo los,zitten wel vrij veel schilfers bij,maar dat lijkt mij logisch.
er zit een perfect mooie nieuwe korte vacht onder :j

nog even later:
Afbeelding

ben er maar mee gestopt,straks krijgt ze het nog koud ook omdat ineens dat haar allemaal weg is :D
nou staat me iets bij dat mijn andere konijn dit vroeger ook eens heeft gehad,misschien iets hormonaals?

heb net wel even de dierenarts gebelt en die zei van jaa misschien is het wel mijt en komt het daarvan,maar dan had ze ook kale plekken moeten hebben en veel jeuk,dus ben het niet eens met de dierenarts.
denk dat er vast wel iemand is die dit zo extreem gezien heeft

xNadine

Re: vreemd? konijn verhaart wel héél erg drastisch,met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:37

Kan het niet gewoon zijn dat deze vacht eigenlijk al een 'langere' tijd los zat maar dat je het niet hebt gezien? En dat de haren er niet vanzelf afgingen?

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:38

Het lijkt net alsof ze daar is geschoren :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:39

Gebeurt vaker, vooral als ze niet of nauwelijks geborsteld worden, volgens mij kan het geen kwaad.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:42

Ziet eruit alsof je konijn niet de mogelijkheid heeft langs een stam, tak of langs gaas te kunnen schuren. Help hem wat vaker de rui door door te borstelen met een ruwe borstel. (nopjesborstel). Vooral bij de rui in het voor-en najaar. Geef je konijn ook voldoende hooi te eten: dit voorkomt grote haarballen in de maag.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:45

Mijn konijn (gecastreerd mannetje van 9) heeft het ook zo heftig. Nu gaat het goed, maar in de zomer had hij er inderdaad kale plekken van. Ben er vorig jaar (toen hij het voor het eerst had) er ook mee naar de dierenarts geweest, toen had hij ook kale plekken er bij. Het was volgens de DA toen geen mijt, het was ook niet schilferig ofzo. Zij hield het er op dat zijn vriendinnetje hem kaalplukte voor een nestje. Maar ik zag helemaal geen haren in het hok...
Nu probeer ik hem af en toe een beetje te 'plukken', zoals jij hier ook hebt gedaan, maar zeker nu de kou er weer aankomt laat ik de losse haren maar gewoon zitten. Ze verdwijnen vanzelf wel als de vacht eronder lang genoeg is. Zo weet ik ook zeker dat hij het niet koud heeft.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:46

Mijn konijntje inmiddels 1,5 jaar verhaard ook erg raar die laat de haren wel los maar ze gaan er zeg maar niet af dus die moet ik ook borstelen. Het vadertje van mijn konijn heeft ook problemen met verharen en krijgt zoals suvan zegt haarballen en is al 2 keer erg ziek geweest dus je moet er wel mee oppassen dat ze de haren niet binnen krijgen

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:49

Is normaal hoor, hier net zo, ze zijn er bijna doorheen, heb er 3 geplukt haha hele dotten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 20:21

suvan schreef:
Ziet eruit alsof je konijn niet de mogelijkheid heeft langs een stam, tak of langs gaas te kunnen schuren. Help hem wat vaker de rui door door te borstelen met een ruwe borstel. (nopjesborstel). Vooral bij de rui in het voor-en najaar. Geef je konijn ook voldoende hooi te eten: dit voorkomt grote haarballen in de maag.

ze hebben een boom in hun ren zitten,dus schuren kan wel en hooi hebben ze de hele dag door
goede voeding krijgen ze wel :j

ik heb het wel eens gehad dat ik ze plukken kon,maar zo extreem als dit?

xnadine:
ja vacht zit denk ik al langer los,klopt.
heb er de afgelopen week niet zo veel tijd voor gehad voor de konijnen :o

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:25

Inderdaad je hebt een konijn dat extreem aan het verharen is momenteel, maar niets om je zorgen om te maken zo lang er nieuwe haren voor in de plaats groeien. Ook kale plekjes kunnen voorkomen als je te snel plukt xD Schuren langs takken etc doen konijnen geloof ik niet zo takken worden eerder gebruikt om te knagen.

Een andere optie is toch vachtmijt, dan zie je hele kleine zwarte puntjes op de haren, als je geluk hebt zie je ze bewegen. Hier hoeven ze in principe niet gelijk heel veel jeuk van te hebben maar kan wel zorgen voor haaruitval. Mijn konijn heeft hier ook een tijdje mee rond gelopen en het werd door de dierenarts bij toeval ontdekt. Vachtmijt gaat pas opvallen als er veel van aanwezig is. Is overigens heel makkelijk te behandelen met een pipetje stronghold.
Laatst bijgewerkt door Linea op 18-09-12 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:33

Hé het lijkt mijn konijn wel die verhaart ook zo erg. Ben ook elke keer aan het plukken.
Een maand geleden is hij al begonnen en toen na het plukken kreeg hij een kale plek op de rug.
Het haar is al terug en we plukken nu vrolijk verder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 20:57

linea
ze zijn allebei net vorige maand behandeld met stronghold,vandaar dat ik niet direct aan vachtmijt denk.
ohw dit komt wel weer goed hoor,maar vond het zo apart dat ik het delen wilde op bokt :D :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:03

ik had een dwergje dat altijd helemaal kaal werd aan de voorkant en daarna kreeg ze weer haren terug. Elk jaar 1x verharen maar wel zo enorm drastisch. Was wel leuk dat er elk jaar een witte streep op haar borst zat in de zwarte vacht maar de ene keer was hij horizontaal en de andere keer scheef de volgende keer een kronkel enz.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:05

je ziet de nieuwe vacht er al onder zitten. Er zijn ook konijnen in het wild die winter wit zijn zomer bruin. Is normaal krijgt een nieuwe vacht. Borstel hem nu wel extra zodat hij zijn schilfers wel kwijt kan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:07

Zo zag mijn konijn er ook altijd uit met wisselen. Echt precies hetzelfde, andere had dit trouwens helemaal niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:07

ik vind haar nu ineens wel mager zonder al dat haar.

is het wel zo dat dit konijn behandeld is tegen een eventuele cuniculi,
ze loopt erg moeilijk en heeft dus wel wat spierverlies.
heb voor de zekerheid wel het hok flink vol hooi gestopt,ze mist nu natuurlijk wel flink wat haar en wil d'r niet koud hebben :j

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:10

Hoe oud is je konijn? Het viel me op dat ze niet in topconditie is, je laatste reactie verklaart dit ( helaas). Eet ze wel goed? Hier hebben mijn konijnen nooit ast van slechte verharing

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:11

mijn konijn heeft precies hetzelde , is nu ongeveer 1 a 2 jaar oud en zit altijd buiten.
blijf hem zo af en toe plukken en verder laat het vanzelf los.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:17

Ik vind dit toch wel erg extreem, zo erg heeft mijn konijn het echt niet.
Ook voor deze tijd van het jaar, eigenlijk zou hij zijn wintervacht al op orde moeten hebben. De mijne is daar al zo goed als klaar mee.
Denk dat het mede door haar leeftijd komt volgens mij hebben ze dan wat moeite met verharen.
Misschien kun je toch een bezoekje aan de DA brengen, dat moeilijk lopen, spierverlies en het extreem verharen lijkt mij duiden op een ziekte

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:24

Oeps, lees nu dat ze 7 is. Ik denk dat het door de behandeling tegen EC komt. Haar weerstand zal minder zijn en met verharen hebben ze dan moeite. Houdt haar goed in de gaten, hier krijgen ze tijdens het garen extra groente om verstopping te voorkomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:35

denk zeker dat haar weerstand niet zo enderend is en ze daarom wat extreem verhaard,dat zie je bij paarden ook wel eens he?

ze krijgen bij mij goede kwaliteit hooi, de hele dag door
ze krijgen konijnenkorrel.
takken en bladeren van bomen,ze krijgen gras/kruiden,dus op zich moet dat voldoende zijn.

lauraM:
zoals je kunt lezen is ze behandeld voor cuniculi,heb daar zelf destijds ook een topic over geopend.
de parasiet moet weg zijn,maar waarschijnlijk heeft die bij haar al schade aangericht waardoor ze dus moeilijk blijft lopen.
ze eet heel erg goed,drinkt niet overmatig veel en is helder en alert.

ik geef ze nu een tijdje wat meer allebei,misschien dat ze toch net even wat extra kunnen gebruiken :j

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:41

Ik zou ze inderdaad wat meer geven, de parasiet vergt zoveel. Lust ze wortels? Dat zet lekker aan. Bij mensen die je het zelfs aan het haar als ze ziek zijn of slecht eten. Ik stuur je een pb.