Piepende/gillende cavia midden in de nacht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Piepende/gillende cavia midden in de nacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 09:25

Goedemorgen,

Ik had even een vraagje naar aanleiding van wat mijn cavia de laatste 2 nachten doet. Ik zal het verhaal even kort proberen uit te leggen.

Ik heb 2 Cavia's Joop en Jip. 2 mannetjes van 2,5 jaar oud. Ik heb ze al vanaf 7 weken. wegen beide 1.4 kilo ( weet niet of dit nodig is om te weten )

Afbeelding

Ze krijgen van mij elke avond een bak vol met voer, en een balletje hooi of een flinke hand hooi. En overdag nog weleens wat groente en dingen. Ze zitten nooit zonder eten.

Het is 1 keer voorgekomen dat ik geen hooi had voor ze, nou die nacht heb ik dus amper geslapen, want ze bleven maar piepen en gillen.

Maar nu al 2 nachten oprij.. rond de klok van 1/2 uur. Begint Joop enorm te gillen en te piepen dat wieeeeeeeeeetwieeeeeet, je kent het vast wel. Heel het huis wakker, want soms kan je het buiten horen als die zo achterlijk hard piept. En hij stopt pas als ik hem weer een beetje hooi geef, hoeveelheid maakt niet uit. Maar ik had ze dus gewoon even voor ik ging slapen hooi en brokken etc gegeven en de hoeveelheid die ze normaal ook krijgen. Maar Jip die hoor je niet, nooit eigenlijk...

Wat zou dat kunnen zijn? Zou het echt zijn dat die honger had? ( de bak met brokken zat nog vol het hooi was wel op ) of zou die ergens last van hebben? Maar wel vreemd dat die 2 nachten achter elkaar dit doet terwijl die dit voorheen nooit gedaan heeft. Maar ik vind het nogal vervelend want ze staan op mn kamer haha.

Ik hoop dat jullie antwoorden hebben of tips...

mieske

Re: Piepende/gillende cavia midden in de nacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:28

Sowieso vind ik dat je ze te weinig keren voert. Mijn cavia's krijgen 2 keer per dag hooi en brokken en daarnaast nog groente.

Misschien heeft ie door dat als hij herrie maakt, hij eten krijgt...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:30

Caafs moeten onbeperkt hooi (!) krijgen. Dus ja, dat lijkt me wel een gevalletje honger. Hier krijgen de caafs echt onbeperkt hooi, er ligt altijd vers hooi in het hok. Dus ik zou eerst die hoeveelheid eens gaan opvoeren. Krachtvoer (brokjes dus) en groente hebben ze helemaal niet zo veel van nodig, hooi dus wel.

Overigens heb ik het ook met eentje gehad en die bleek bang voor het donker :+ Andere kamer, het werd herfstiger weer dus eerder donker, minder direct schijnsel van een lamp op het hok... en die ging bijna hyperventileren. Lichtje aan het was over. nu staan ze op een andere plek waar meer licht van buiten 's nachts in het hok komt en ik hoor ze niet meer.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 09:32

mieske schreef:
Sowieso vind ik dat je ze te weinig keren voert. Mijn cavia's krijgen 2 keer per dag hooi en brokken en daarnaast nog groente.

Misschien heeft ie door dat als hij herrie maakt, hij eten krijgt...

Volgens de dierenarts was het goed hoe ik ze voerde. Ook eten ze de brokkenbak nooit helemaal leeg. Overdag maakt hij nooit herrie en heeft het verder ook nooit gedaan.
En ik was pas in een dierenwinkel en die vrouw zei toen dat ze maar paar keer per week hooi moesten, maar dat vond ik maar niets. Onbeperkt hooi dus, hoeveel moeten ze daarvan hebben dan? Want ik vind dat ze best veel krijgen, met zn zak kruidenhooi doe ik maar 3/4 dagen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:38

Het hooi is bij mijn caaf's ook nooit helemaal op, dus geef ze liever teveel hooi dan te weinig.
Raar dat je DA dat zegt, de mijne zegt weer wat anders :P
Kruidenhooi heb ik niet, maar gewoon hooi. Grote baal van 5 kilo, daar doe ik wel even mee en ik heb 4 dames zitten :j

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 09:48

Gewoon hooi doen de mijne wel veel langer mee, ze hebben liever dat kruidenhooi. Ik zal ze nog meer hooi geven en eens kijken of het dan beter gaat, maar vind het wel vreemd dat ze er 2.5 jaar lang genoeg aan hebben en dat hij nu ineens 'snachts begint te piepen....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:08

Idd onbeperkt hooi gaan geven :j
Ik heb dan een konijn, maar die heeft altijd hooi tot zijn beschikking, gewone brokken krijgt hij 1 keer op een dag en daar moet hij het mee doen.
Ik geef ook geen kruidenhooi, gewoon hooi is volgens mij goed genoeg :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:27

van kruidenhooi gaan ze zich dus vol vreten wrs omdat ze het lekkerder vinden. Met gewoon hooi doenz e dus langer en over-eten zich er dan niet aan.
ik eet liever ook chocoladekoekjes dan kale koekjes.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:52

Je hebt hem ook direct geleerd dat piepen hooi krijgen betekend. Dus ja, gewoon meer hooi geven. En anders geef je onbeperkt gewoon hooi en 's avonds een plukje kruidenhooi. Als ze het 's nachts al op hebben mag ik hopen dat ze 's ochtends nog een keer hooi krijgen. Mijn cavia's krijgen ongeveer 100-125gr hooi per keer en ze krijgen nieuw als het oude op is. Soms betekend dat eens per dag voeren, soms twee keer. Brokjes hoeven ze niet onbeperkt, maar als je cavia's niet te zwaar zijn mag het wel.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:56

Bedankt voor je reactie. Ze wegen 1.4 kilo per cavia zijn mannetjes van 2.5 jr

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:59

Ik bedoel te dik, één van mijn mannen groeit dicht op het moment dat ze onbeperkt brok krijgen. Ze wegen beide 1.5kg ongeveer dus ik ken het. Maar die van mij zijn gecastreerd (hadden met dames gekoppeld moeten worden maar uiteindelijk deden ze het toch prima bij elkaar en waren de dames onafscheidelijk geworden).

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:02

Hoe geef je het hooi? Op de grond of in een ruif? In een ruif blijft het langer schoon, hier doen ze hun behoefte waar het uitkomt, hierdoor eten ze het hooi niet helemaal op. Nu ze allemaal een ruif hebben, hebben ze voldoende tot ik terugkom van mijn werk.

Hier krijgen ze kruidenhooi van de boer, als je opslag hebt is het misschien een mogelijkheid om iets bij een boer mee te nemen? Leuke caafs trouwens!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:03

Kunnen 2 mannetjes wel samen? Niet dat ze liggen te vechten 's nachts?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:05

Ik geef ze meestal in zn bal hooi of in een ruif, soms ook op de grond! Kga t eens constant in ruif doen.

Ja 2 mannen gaat prima ze zitte al samen sinds ze 7 wkn oud zijn. Allebei ander nest. Maar ze hebben nog nooit gevochten, ook nooit plekken gezien of iets gehoord.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:07

Oke :)
Ja sorry, ik ben een totaal leek op cavia gebied :')

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:07

Misschien dat dat werkt? Als ze zouden vechten, zou je dat zien. Ze kunnen elkaar lelijk verwonden!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:11

Caviamannen kunnen vaak goed samen. Tijdelijk van alles één extra op een flinke ruimte (en ook de huisjes minimaal 3 uitgangen) en het gaat over het algemeen goed met koppelen. Die van mij zijn ook twee broertjes, maar hebben het eerste jaar niet bij elkaar gezeten, zijn ook zo gekoppeld. Ik heb maar één keer een knokpartij gehad en dat was toen ze met nog een man (zoon) zaten die met 5 maanden aan het puberen was en daarom net gecastreerd. Die is er tussen uit gehaald en sindsdien is alles weer koek en ei.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:02

Ik heb hier ook een caafje zitten die soms ineens zo hard kan piepen.. Bij hem is het geen honger want ze krijgen onbeperkt hooi en brok (en verspreid over de dag groente).. Tja, sommige cavia's zijn gewoon pieperds. :))

Maar sowieso goed dat je onbeperkt hooi gaat geven, dat is erg belangrijk. Raar advies van de dierenwinkel, maar dierenwinkels hebben - over het algemeen - niet veel verstand van knaagdieren. Kruidenhooi is vrij prijzig, ik koop zelf altijd een grote zak 'gewoon' hooi en af en toe een klein zakje kruidenhooi voor erbij als 'traktatie'. :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:51

Bedankt voor jullie reactie's. Ja kruidenhooi krijgen ze al heel hun leven van me. Ik hoop dat het vanacht beter gaat. Ik geloof alleen niet dat die echt honger heeft. Want dan moet die al 2 jaar honger hebben haha. Maar als dit de oplossing is, vind ik het allemaal prima.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 03:49

Hoe gaat het nu met de caaf?

Heb je buren dicht bij je wonen? Of een pad langs je huis? Onze cavia's reageren namelijk wel eens op geluid van buiten. Als er iemand in de buurt bijv. nachtdienst heeft en er rond die tijd langsloopt of de deur dichtgooid bijv, dan kan je cavia daar op reageren.

Is het hetzelfde gepiep als je gaat voeren, of klinkt het anders? Er zijn namelijk cavia's die waarschuwen voor gevaar etc. Wij hebben er zo één, die was eerder áltijd stil maar sinds ze in een groep zit met jonge cavia's piept ze als ze iets niet vertrouwd. Ze waarschuwd de andere cavia's.
Ook 's nachts gaat ze soms flink tekeer, als je dan naar beneden gaat en hooi geeft (Waar ze dus niet alleen van eten, maar ook onder kruipen. Zo zien ze alles, maar voelen ze zich veilig) dan is het goed.

Als je de oplossing nog niet gevonden hebt, dan zou je wat kunnen uitproberen als een kleedje half over de kooi, kooi op een andere plek, hooi voor je naar bed gaat even opschudden, etc.

Sommige cavia's hebben al last van de kleinste dingetjes, die mensen niet eens opmerken.