Rhodians ridgeback

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VivaLasDivas

Rhodians ridgeback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 14:56

Hallo lieve mensen!!

Zoals de titel al aangeeft gaat het om de Rhodians ridgeback!!
Ik ben opzoek naar een Pup!
Maar heb geen flauw idee, wat een goed adres is?

Iemand Tips? :o <3

Groetjes +:)+

Caira

Re: Rhodians ridgeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:59

via de fokkersvereniging?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:00

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:00

wil wel even zeggen dat een rhodians ridgeback totaal GEEN beginnershond is

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:02

little_birdy schreef:
wil wel even zeggen dat een rhodians ridgeback totaal GEEN beginnershond is

Hier ga ik helemaal in mee. Het zijn echt hele moeilijke honden om goed op te voeden. Zijn super lieve beesten over het algemeen, maar niet makkelijk..
Daarnaast is het Rhodesian Ridgeback. Geen rhodians oid. :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:16

Hier het adres van de RR club en fokkerslijst.
http://www.rrcn.nl/fokken/fokkers.php

Je kunt er ook voor kiezen een pup zonder stamboekpapier aan te schaffen.
Wij hebben een gezonde pup gekocht met een superkarakter bij stal Schellekens in Esbeek.
Die fokken nu en dan een nest, waarvan moeder en vader wel papieren hebben maar de pups zelf niet.

Ook bij de geregistreerde fokkers moet je er goed op letten dat (m.n. de moeder die toch het grootste deel van de opvoeding verzorgt) een heel goed(aardig) karakter heeft.
We hebben nu onze 3e ridgback waarvan de tweede (teef) heel moeilijk is geweest. Twee honden bij een geregistreerd fokker waarvan 1 dus helemaal geen sociaal karakter had en dus niet "des Ridgebacks" was. Ik wijt het aan het feit dat ze uit een enorm groot nest kwam (15 honden) hetgeen niet zo bevorderlijk is voor het karakter. Dus let er ook op dat het nest waar ze in worden geboren niet te groot is. Het zijn prachtige honden, maar idd geen beginnershonden.

VivaLasDivas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:20

Bedankt tot zo ver voor jullie tips!
Nee nee ik heb zelf 2honden waarvan een Amerikaanse stafford en een Sint Bernard! Ervaring genoeg met de opvoeding!!

Ik ga eens rond kijken op jullie tip sites!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:41

Ik zou even via de rasvereniging kijken zoals hier ook al gezegd is. Hebben wij toen niet gedaan, en achteraf hadden we dat beter wel kunnen doen, maar inmiddels hebben we wel de liefste hond van de wereld :=
Gek!
Afbeelding

We hadden twee, een reu en een teef, nu nog 1, de rechter (reu) is 12 (!) geworden.
Afbeelding

Zijn superleuke honden, eenmaal GOED opgevoed, dat is inderdaad nogal wat werk, maar wel de moeite waard!!! Inderdaad geen beginnershonden.

Als je eruit bent laat je het dan weten en foto's zien natuurlijk?! Ze zijn zoo schattig die pups :')
Oh ja en het is inderdaad Rhodesian Ridgeback, zonder s :=

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:44

kuzznathalie, wat grappig, jouw Ridgebacks zijn qua uiterlijk echt een wereld van verschil als je die met mijn Ridgeback vergelijkt. :P

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:48

Doe es een foto!

Edit: Zag et al in je profiel :+
Die van jou is donkerder!
Die van ons zijn heel licht, we hadden die reu al en wilden er graag een donkere teef bij, toen zijn we ergens wezen kijken, en het leek alsof ze donkerder was, maar eenmaal thuis, was ze juist lichter :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kuzznathalie op 17-09-12 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:50

Mits goed opgevoed ja ... kreeg er een keer een achter me aan in het bos (honden alleen aangelijnd toegestaan daar!) en dat !@#$wijf maar roepen "Puck kom hier, Puck kom hier" - heb mijn paard laten aanspringen in galop, want als een hond die gefokt is voor de leeuwejacht de achterpezen van je paard te pakken heeft kun je hem laten inslapen. Maar goed, ik zal er niet alle Rhodesian Ridgeback eigenaren op aankijken. Iemand die zo'n joekel "Puck" noemt is sowieso niet goed snik.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:20

Wij hebben er ook 1 en het is een heerlijke hond maar wel 1 met een uitgebreide gebruiks aanwijzing .
Wij zelf weten tot in detail hoe hij is maar er zijn ook mensen die hem niet altijd snappen.
Het is bv geen allemansvriend en als hij geen zin heeft in aandacht van vreemden dat laat hij dat ook duidelijk merken hahaha soms best banketstaaf als je hond heel verwaand wegloopt voor je visite die hem willen aaien .
Het is binnen echt een tapijtje zodra hij de kans krijgt ligt hij met zijn bakkes in de zon en de kids vind hij heel gezellig .. dat resulteerd wel in het feit dat hij soms heel gelukzalig kan neerploffen in een berg lego of bv op de wister mat hahahaha
Die van ons heet Jelle en is door de buurtkids omgedoopt tot Jelleke
Cortom een hele lieve lobbes die super goed luistert (binnen) , zet rustig de voordeur open en hij zal niet naar buiten gaan maar oh wee als hij buiten los loopt en hij spot een stel ganzen of iets dergelijks ... dan trekt hij aan en is weggggggg .
Hij komt wel weer terug hoor maar dat kan ff duren :+

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:32

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:34

tanjatroetel schreef:
Wij hebben er ook 1 en het is een heerlijke hond maar wel 1 met een uitgebreide gebruiks aanwijzing .
Wij zelf weten tot in detail hoe hij is maar er zijn ook mensen die hem niet altijd snappen.
Het is bv geen allemansvriend en als hij geen zin heeft in aandacht van vreemden dat laat hij dat ook duidelijk merken hahaha soms best banketstaaf als je hond heel verwaand wegloopt voor je visite die hem willen aaien .
Het is binnen echt een tapijtje zodra hij de kans krijgt ligt hij met zijn bakkes in de zon en de kids vind hij heel gezellig .. dat resulteerd wel in het feit dat hij soms heel gelukzalig kan neerploffen in een berg lego of bv op de wister mat hahahaha
Die van ons heet Jelle en is door de buurtkids omgedoopt tot Jelleke
Cortom een hele lieve lobbes die super goed luistert (binnen) , zet rustig de voordeur open en hij zal niet naar buiten gaan maar oh wee als hij buiten los loopt en hij spot een stel ganzen of iets dergelijks ... dan trekt hij aan en is weggggggg .
Hij komt wel weer terug hoor maar dat kan ff duren :+

Verwar je jouw hond misschien met die van mij? :+ Onze hond is qua karakter echt PRECIES hetzelfde :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:43

nicolanca schreef:
Mits goed opgevoed ja ... kreeg er een keer een achter me aan in het bos (honden alleen aangelijnd toegestaan daar!) en dat !@#$wijf maar roepen "Puck kom hier, Puck kom hier" - heb mijn paard laten aanspringen in galop, want als een hond die gefokt is voor de leeuwejacht de achterpezen van je paard te pakken heeft kun je hem laten inslapen. Maar goed, ik zal er niet alle Rhodesian Ridgeback eigenaren op aankijken. Iemand die zo'n joekel "Puck" noemt is sowieso niet goed snik.

Ik vind ze prachtig........en daar houd het gelijk ook op voor mij. :o

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:19

Haha volgens mij zijn ze allemaal zo! Ik herken het ook precies! Zoo grappig! Ik ga je topic even bekijken KirstenVosje!

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:33

mm interessant.
Ik raakte een tijdje geleden met iemand aan de praat die ook een ridgeback had en die man vertelde mij dat het 'voor leeuwenjacht gefokt' een politiek correct broodje aap verhaal was voor in de hondenboekjes en dat dit ras eigenlijk gebruik werd om slaven te grijpen die probeerde van de velden te ontsnappen.
Waarom iemand zowiezo zo'n hond wil (of het nou voor leeuwen of slaven jacht is) is mij een raadsel. Sta je dan ook vol trots tegen mensen te vertellen dat jouw hond een leeuw aankan ofzo? :=

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:49

Uhm, ja. Lees wel vaker dat Ridgebacks daar inderdaad voor gebruikt werden. Vind het eigenlijk, wel stoer, haha. Al zie ik mijn hond nou niet echt tegen een leeuw vechten ofzo, maargoed. :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:34

Mijn tante heeft op dit moment een herhalings nestje RR. Vorig jaar de zelfde combi gemaakt en dit zijn allemaal makkelijke fijne honden geworden met zeer goede bouw en wezen.

Heb je wat info via pb gestuurd de pups zijn op dit moment 4 weken.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:03

Weet iemand van de ervaringsdeskundigen ook of een klein hondje ook samen kan met onze grote rr? Als maatje zeg maar, want onze rr volgt ons op de voet in alles. Erg sociaal en das soms wel eens lastig. Zelfs op de wc wil ie t liefst bij je zijn! Dus ik dacht, miss een maatje? Maar twee van die enorme joekels lijkt me iets teveel vh goede..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:19

PLK schreef:
Weet iemand van de ervaringsdeskundigen ook of een klein hondje ook samen kan met onze grote rr? Als maatje zeg maar, want onze rr volgt ons op de voet in alles. Erg sociaal en das soms wel eens lastig. Zelfs op de wc wil ie t liefst bij je zijn! Dus ik dacht, miss een maatje? Maar twee van die enorme joekels lijkt me iets teveel vh goede..

Kan je dat zelf niet inschatten, jij kent je hond het beste.

Ik heb zelf een GZS van 50 kilo en daar loopt nu een Sheltie pup bij, gaat super, die grote van mij is dan ook een rustige maar speelse goedzak van 8 jaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:00

PLK schreef:

Een maatje (minder) kan prima hoor. Deze twee zijn inmiddels onafscheidelijk.

Twee kleintjes...

Afbeelding

...maar kleine meisjes worden groot!

Afbeelding

Een echte RR houdt van zon.

Afbeelding

Het jachtinstinct zit er ook goed in. Waar zijn de konijnen!!

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:36

Koia schreef:
mm interessant.
Ik raakte een tijdje geleden met iemand aan de praat die ook een ridgeback had en die man vertelde mij dat het 'voor leeuwenjacht gefokt' een politiek correct broodje aap verhaal was voor in de hondenboekjes en dat dit ras eigenlijk gebruik werd om slaven te grijpen die probeerde van de velden te ontsnappen.
Waarom iemand zowiezo zo'n hond wil (of het nou voor leeuwen of slaven jacht is) is mij een raadsel. Sta je dan ook vol trots tegen mensen te vertellen dat jouw hond een leeuw aankan ofzo? :=

Cornelis van Rooyen, die rond 1875 als zeer bekend groot wild jager te boek stond, is de grondlegger van de RR zoals wij die nu kennen. Hij kocht in Zuid Rhodesie twee honden met een ridge van een missionaris om zijn eigen roedel jachthonden uit te breiden en te versterken en om andere jagers te voorzien van goede jachthonden. Daaruit ontstond een hond met een gladde vacht, goed bestand tegen insecten en met een groot uithoudingsvermogen, moed, snelheid en wendbaarheid. De honden werden zeker speciaal voor de jacht op groot wild, waaronder leeuwen, tijdens de safari's die in die tijd heel populair waren. De honden jaagden in roedels en werden gebruikt om het wild op te sporen en te stellen. In mijn boekje staat een heuse foto van een tijdens een safari buitgemaakt luipaard met de trotse jagers en honden.
Maar het is alom bekend dat ze ook gebruikt werden voor het opsporen van ontsnapte slaven.
Alhoewel de RR officieel niet tot de jachthondengroep behoort, maakt zijn sterke jachtinstinct hem lastig(er) opvoedbaar. Daarnaast is de RR ook een goede waakhond met een goede intuitie voor wat (en wie) wel of niet te vertrouwen is.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:41

Babootje schreef:
Koia schreef:
mm interessant.

Cornelis van Rooyen, die rond 1875 als zeer bekend groot wild jager te boek stond, is de grondlegger van de RR zoals wij die nu kennen. Hij kocht in Zuid Rhodesie twee honden met een ridge van een missionaris om zijn eigen roedel jachthonden uit te breiden en te versterken en om andere jagers te voorzien van goede jachthonden. Daaruit ontstond een hond met een gladde vacht, goed bestand tegen insecten en met een groot uithoudingsvermogen, moed, snelheid en wendbaarheid. De honden werden zeker speciaal voor de jacht op groot wild, waaronder leeuwen, tijdens de safari's die in die tijd heel populair waren. De honden jaagden in roedels en werden gebruikt om het wild op te sporen en te stellen. In mijn boekje staat een heuse foto van een tijdens een safari buitgemaakt luipaard met de trotse jagers en honden.
Maar het is alom bekend dat ze ook gebruikt werden voor het opsporen van ontsnapte slaven.
Alhoewel de RR officieel niet tot de jachthondengroep behoort, maakt zijn sterke jachtinstinct hem lastig(er) opvoedbaar. Daarnaast is de RR ook een goede waakhond met een goede intuitie voor wat (en wie) wel of niet te vertrouwen is.

De Boerboel werd/wordt gebruikt om de slaven op de plantages te houden, de RR is toch echt een leeuwenjager.

Iemand zei dat een RR niet geschikt is voor beginners, maar onze eerste hond is een RR en het is echt de liefste hond van de wereld. Wel een gebruiksaanwijzing, maar dat hebben ze allemaal }:0 :j

VivaLasDivas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:27

KirstenVosje: Wat heb je een Prachtige RR!

Sow veel reacties! En jullie hebben gelijk over opvoeding, maar denk dat dat geldt voor veel honden!
De Amerikaanse stafford is nu ook niet bepaald makkelijk ;)

Maargoed er word zeker mee gewerkt! De RR zal dan ook van kleins af aan meegaan naar stal etc.

Groetjes