Wormeitelling bij hond en kat? Of klakkeloos ontwormen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Wormeitelling bij hond en kat? Of klakkeloos ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:28

Omdat ik van het weekend onaangenaam verrast werd met wormen in het braaksel van mijn kat, terwijl ik hem 10 augustus nog ontwormd had. Heb ik een mail gestuurd naar de fabriekant van het ontwormingsmerk. Netjes een mail terug gekregen met uitleg dat de besmetting opgelopen moet zijn na de laatste ontworming en een schema waarop staat hoe je je kat het beste kan ontwormen.

Nu weten de meeste paardenhouders dat als je gewoon klakkeloos ontwormd, dat hiermee resistentie in de hand gewerkt wordt, daarom doen we tegenwoordig mestonderzoek met een wormtelling.

Maar waarom worden honden en katten dan wel standaard 4x per jaar ontwormd?

Hoe doen jullie bokkers dit, ik heb namelijk nog nooit gehoord wat een defecatieonderzoek bij honden en katten, maar ik heb ook niet de wijsheid in pacht, dus wellicht bestaat dit wel gewoon :)

Ik vond wel deze site, dus blijkbaar is het niet geheel onbekend:
http://www.wormbestrijding.nl/
Volgende week heb ik toch een afspraak bij de dierenarts, dus ik ga het tevens bij haar ter spraken brengen.

Mizora

Re: Wormeitelling bij hond en kat? Of klakkeloos ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:16

Wij ontwormen onze hond alleen als we denken dat het nodig is, en minimaal eens per jaar. Het komt zelden voor dat we het vaker doen maar we ontwormen wel klakkeloos. Gelukkig worden honden niet zo vaak ondergedoseerd, eerder overgedoseerd. Terwijl dit bij paarden eerder andersom is.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:44

Ik ontworm maar 1x per jaar, heb de laatste keer met panacur gedaan, maar heb ook vaak Milbemax gebruikt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:47

Ter preventie ontwormen werkt niet. Je kan of er op goed geluk een kuurtje in mikken, maar dat wil niet zeggen dat over een week je dier nog wormvrij is.
Een ontlastingonderzoek is vrij normaal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:24

Ontlastingsonderzoek heeft net als bij paarden alleen nut om uit te vinden hoe erg een besmetting is. Wormeitjes worden niet constant uitgescheden dus kan een test negatief zijn zelfs bij een ernstige besmetting. Enige wat werkt is een bloedonderzoek.

Honden hebben altijd wormen. Door te ontwormen voorkom je dat deze zich groots vermeerderen. Door goede middelen te gebruiken (geen exil enz) en af te wisselen krijg je geen resistentie. Ook niet onderdoseren.

Hier krijgen de honden elke 2 maand een ontworming ook omdat ze veel buiten lopen. 1 van onze honden hebben we als pup gekregen vol wormen. Ontlastingsonderzoek was negatief overigens. Heeft meer als een half jaar geduurd voor we hem schoon hadden dat hij in het bloedonderzoek goed was. (half jaar lang elke 10 dagen ontwormd)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:35

Ik ontworm mijn 3 katten nooit, zijn ook binnenkatten dat scheelt natuurlijk wel.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:38

Ik ontworm onze hond nooit.
Laatst zat ie veel aan zijn kont dus toen heb ik hem voor de zekerheid eens een keer ontwormd.
Maar sprake van wormen was er uiteindelijk niet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:39

Al vast bedankt voor jullie reactie's :)

Inmiddels ook weer een mail terug van de betreffende fabrikant, deze zegt dat resistentie niet mogelijk is bij honden/katten omdat zij een groter leefgebied hebben en uit schone bakjes eten en daarom infectiedruk en resistentie geen rol speelt tav paarden.
Infectiedruk kan ik mij iets bij voorstellen, maar resistentie :?
Wel wordt er geadviseerd af te wisselen van werkzame stof.

@Vala, mijn katten komen niet verder dan mijn achter tuin, maar goed, daar zal een grotere kan wezen tot besmetting dan binnen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:40

Thirty schreef:
Ter preventie ontwormen werkt niet. Je kan of er op goed geluk een kuurtje in mikken, maar dat wil niet zeggen dat over een week je dier nog wormvrij is.
Een ontlastingonderzoek is vrij normaal.

Is dat zo? Ik heb nog nooit van iemand vernomen dat hij/zij in een bepaalde regelmaat de ontlasting van zijn/haar hond/kat laat onderzoeken.