Hond schrikt 's avonds van eigen schaduw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond schrikt 's avonds van eigen schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:21

We hebben sinds eind mei een leuke 2 jarige reu overgenomen van iemand.
Hij doet 't erg goed. Geen gezondheidsproblemen of allergie.

Maar sinds een paar weken heeft ie een gek trekje...
's Avonds schrikt hij regelmatig van zijn eigen schaduw en soms ook andere bewegende dingen.

Dan loopt hij naar de bank toe, ziet door de lampen ineens z'n schaduw op de leuning van de bank, gaat er dan aan snuffelen en schrikt zich soms dan helemaal te pletter.

Dat doet hij ook op de vloer, bij de schaduw van z'n eigen kop. Dan gaat hij er aan snuffelen alsof er een spinnetje op de grond loopt dat hij wil pakken. Soms schrikt hij, andere keren gaat hij er alleen naar kijken.

Buiten heeft hij ook een aantal plekken waar hij dan plots schrikt van de schaduw van een paardenbloem steeltje ofzo.

En hij durft ook het honden hok niet meer in (dat is een hok dat binnen staat, in de vorm van een kasteel, waar ze vrij in (onder) en op kunnen). Want daar zit 's avonds zo'n hele enge "schaduw bewaker" als hij er in wil lopen... Ja: zijn eigen schaduw!

Op zich vormt het nu (nog) geen echt probleem.
Maar ik ben toch benieuwd of er mensen zijn met honden die ook dit gedrag vertonen. En eventueel tips om hem te helpen.

Hij doet 't alleen 's avonds, terwijl er overdag ook regelmatig schaduwen zijn als de zon binnen schijnt...
Ik had al zitten denken aan een soort milde nacht blindheid ofzo. Maar m'n DA wist er niets over te vertellen.

Daisyree

Re: Hond schrikt 's avonds van eigen schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:25

Amber heeft dit ook periode gehad.
Met de puppycursus nergens bang voor en anderhalf jaar later was ineens van alles eng. Vooral plastic zakjes vond ze ineens doodeng.
Ik heb haar maar rustig weer van alles laten zien, dus eigenlijk de puppycursus met enge dingen herhaald zodat ze wat zelfverzekerder werd.
Ondertussen is ze weer haar onverstoorbare zelf. Dus misschien werkt het?
Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:36

Ja, soms heb ik ook wel 'n beetje 't idee dat hij zich gewoon aanstelt en even in een 'periode' zit.
Het is namelijk ook zo plotseling op komen zetten vanuit 't niets.

Verder is hij eigenlijk nergens bang voor.
Alleen 's avonds als het donker is, voor z'n schaduw. En ook niet iedere avond trouwens..

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:43

Ik weet niet wat voor ras het is maar laat hem wel nakijken op P.R.A. als hij dit blijft doen of als hij slecht lijkt te zien in de schemering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:24

Hij lijkt momenteel verder eigenlijk niet slechter te zien in de schemering of s avonds.
Maar dat houden we nu wel goed in de gaten.
T is een cavaliertje, dus pra is mogelijk. Al zou dat wel erg vroeg bij m zijn. Hij is net 2