Hond bijt zijn huid kapot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Hond bijt zijn huid kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:45

Mijn hond heeft bij zijn achterpoten heel zijn huid kapot gebeten. Hij piept van de pijn.
Gisteren naar de dierenarts geweest, die zei dat er een infectie zat. Antibiotica gekregen en een zalfje.
Aangezien hij blijft bijten hebben we ook zo´n kap meegekregen. Deze wil hij alleen echt niet om.
Hij wordt helemaal gek als hij die kap om heeft. Wat kunnen we nog meer doen zodat hij niet meer bijt?
We zijn niet de hele dag thuis dus kunnen hem niet de hele tijd in de gaten houden. Verband etc. misschien?
Maar aangezien zijn huid helemaal rood is lijkt me dat ook niet verstandig. Iemand een gouden tip?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:46

Wat voor hond is het, en hoe lang is hij alleen? Hoe lang word er met hem gelopen/getraind? Poten bijten is vaak uit verveling..
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 17-09-12 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:47

Je hebt hondenschoentjes, weet niet of dat een oplossing is?
Als hij ook aan zijn voorpoten likt/bijt kan het ook aan je voer liggen.
Teveel eiwitten of tarwe, of een ander ingrediënt.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:47

Het is een Maltezer van 14 jaar oud. Hij gaat 4 x per dag mee wandelen en als wij thuis zijn wordt er met hem gespeeld. Hij slaapt redelijk veel ivm zijn leeftijd.

Anoniem

Re: Hond bijt zijn huid kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:50

Je hebt voor honden ook een soort opblaasbare kraag ipv een kap, daarmee kunnen ze zichzelf ook niet bijten, maar het is wat zachter dan een kap en steekt niet zo ver uit. Misschien dat je hond dat minder vervelend vind? Dan heb je in elk geval een oplossing om te kijken of de zalf+antibiotica aanslaan.

Afbeelding

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:53

Blijheid, dat is zeker het proberen waard. Dan kan hij ook gewoon lopen zonder dat hij ergens tegen aan stoot. Zijn die gewoon verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak? Want ik heb de dierenarts er gisteren niet over gehoord.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:57

Tuurlijk vindt hij de kap niet leuk...maar hij zal er toch aan moeten wennen het zal wel vaker voor gaan komen als er wat gebeurt. Gewoon om houden na een tijdje houden wel op. Op het moment dat je ingeeft heeft hij zijn zin en daar doelt hij op.

Jeuk hoeft geen verveling te zijn maar kan ook vlooien zijn of een ander beestje wat hem geprikt heeft. Kan ook voer zijn helaas wordt het dan vaak een gewoonte.
Let even op of hij veel krabt over zijn hele lijf.

Mijn hond had ook altijd jeuk bloed was goed maar was gewoon sneu. ben overgegaan op Barf en KVV en het was binnen 1 week klaar.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:00

Onze hond heeft dat ook,
Bijt gewoon zijn poten kapot.
Het komt en het gaat. Laatste paar keren steeds mee naar de dierenarts gegaan en krijgt dan antibiotica. Verder geven we hem dan druppels tegen allergie (homeopatisch) En dan gaat het weer even over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:02

L_iek schreef:
Blijheid, dat is zeker het proberen waard. Dan kan hij ook gewoon lopen zonder dat hij ergens tegen aan stoot. Zijn die gewoon verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak? Want ik heb de dierenarts er gisteren niet over gehoord.

Volgensmij wel :j
Wij hebben hem na castratie van onze hond gelijk bij de dierenarts meegekregen (misschien even bellen en vragen?), bij ons gebruiken ze helemaal geen kappen meer maar alleen zulke banden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:09

Kan hij niet tijdens het uitlaten in aanraking zijn gekomen met een berenklauw of een andere akelig prikkende plant ?
Weet uit ervaring dat dat echt enorm irriteert !

Binnen alleen voorkomen dat hij er aan zit, maar bij het naar buiten gaan is een (baby-)sokje om de poot niet overdreven: zonlicht is een ramp ...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:11

Tammy_ schreef:
Wat voor hond is het, en hoe lang is hij alleen? Hoe lang word er met hem gelopen/getraind? Poten bijten is vaak uit verveling..

Dat ben ik niet met je eens.
Natuurlijk zijn er wel honden die de poten open bijten omdat ze zich vervelen, maar in veel gevallen is het een allergische reactie (acuut of chronisch). Vlooienallergie, pollenallergie, granen allergie enz. waardoor er jeuk ontstaat. Of gewoon een huidirritatie (of teek/tekenbult) waardoor ze beginnen te bijten, dat begint weer te jeuken en de vicieuze cirkel is begonnen.

Vervelend dat je hond zo bijt.
Ik heb hier ook een gevalletje met acute jeuk die nu aan de prednison zit omdat hij zijn eigen kapot bijt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:24

ladypaard schreef:
Onze hond heeft dat ook,
Bijt gewoon zijn poten kapot.
Het komt en het gaat. Laatste paar keren steeds mee naar de dierenarts gegaan en krijgt dan antibiotica. Verder geven we hem dan druppels tegen allergie (homeopatisch) En dan gaat het weer even over.

Zou ik echt een vlees proberen in voer zit zoveel troep waar honden heftig op kunnen reageren.

kijk maar een op barf forum of zoeken op KVV.

Ligt in de diepvries en iedere avond haal ik een pakje eruit voor 2x eten. Ik was ook even huiverig toen ik overstapte maar nu is het iedere dag feest voor de honden. Zelfs mijn 12 jarige die ik sinds 8 wkn heb heb ik over gezet. Zelfs die staat te springen als ik het klaarmaak. En belangrijkste heb een jeuk vrij hond.
Zelfs mijn DA was verbaasd en is nu ook onderzoek aan het doen naar de werking van KVV en Barf voer tegenover brokken.

Voor mensen die info willen op mijn hondenschool wordt regelmatig een thema avond erover gehouden.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:00

xSCWx schreef:
Je hebt hondenschoentjes, weet niet of dat een oplossing is?
Als hij ook aan zijn voorpoten likt/bijt kan het ook aan je voer liggen.
Teveel eiwitten of tarwe, of een ander ingrediënt.

inderdaad, poten likken/bijten kan ook liggen aan het voer wat je hondje krijgt.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:09

ben ook voor vers vlees ik geef energique. weet dat Darf ook goed is er zijn al heel veel problemen van honden opgelost door vers vlees voeding echt een aanrader.
Mijn hond krijgt nooit meer brokken wil ze niet meer in huis hebben, tussendoortjes geef ik gedroogt vlees trainers ook geen koekjes dus.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:10

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:30

Het ligt er natuurlijk helemaal aan waarom je hond zo bijt, maar ik heb de tip bij de hondensportschool gehad om vaker yoghurt en biergist te geven.
Onze hond krijgt het nu een paar dagen en heeft vandaag zijn laatste prednisonpil gehad. Dus we zullen zien of het werkt.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:01

In mijn kennissenkring ben ik al verschillende keren hetzelfde honden probleem tegengekomen. Al verschillende keren heb ik Ballistol aanbevolen en het heeft bij de meeste honden geholpen. De wond genas en de hond vindt het zo vies (zit ook een aparte geur aan) dat hij niet meer aan zijn poten komt/eet.

Slechts bij 1 hond werkte het niet (meer). Deze hond had echter al zodanig op zijn poten zitten knagen dat de botten zichtbaar waren. Ook de ontstekingen gingen niet weg. :( Helaas heeft men de betreffende hond moeten laten inslapen op advies van de dierenarts. Het probleem was te hardnekkig en een band om zijn kop werd simpelweg telkenmale vernield. Dit was destijds voor de eigenaar een zeer moeilijke beslissing.
Het advies hierbij is; niet te licht tegen dit probleem aan te kijken. In de meeste gevallen was het best een langdurig genezingsproces, met veel dierenarts bezoeken, medicijnen, kappen om en veel stress bij de honden. Pas toen al deze middelen niet het beoogde resultaat opleverde, kwam het middel Ballistol (vaak bijna als laatste redmiddel) wel tot een goed resultaat.

Wat het middel precies doet, weet ik niet. Ook ben ik geen dierenarts of zoiets. Ik weet alleen dat het werkt!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:00

annepaardoes schreef:
Het ligt er natuurlijk helemaal aan waarom je hond zo bijt, maar ik heb de tip bij de hondensportschool gehad om vaker yoghurt en biergist te geven.
Onze hond krijgt het nu een paar dagen en heeft vandaag zijn laatste prednisonpil gehad. Dus we zullen zien of het werkt.

Tuurlijk ik had bloedproeven gedaan en daar kwam niets uit. Ik werd er gek van en mijn hond ook. Toen ben ik als laatste hoop vlees gaan gebruiken en alles was weg. Kreeg weer een mooie vacht en krabben deed ze niet meer.

Mijn Da was ook verbaasd (die geloven vaak toch in het traditionele) die is nu ook aan het kijken wat het werkelijke effect is op honden die jeuk en huid problemen hebben. Vaak blijkt het uit het voer te komen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:12

Prisca schreef:
annepaardoes schreef:

Tuurlijk ik had bloedproeven gedaan en daar kwam niets uit. Ik werd er gek van en mijn hond ook. Toen ben ik als laatste hoop vlees gaan gebruiken en alles was weg. Kreeg weer een mooie vacht en krabben deed ze niet meer.

Mijn Da was ook verbaasd (die geloven vaak toch in het traditionele) die is nu ook aan het kijken wat het werkelijke effect is op honden die jeuk en huid problemen hebben. Vaak blijkt het uit het voer te komen.

Heb je wel goed gequote?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:22

Echte jeuk is vreselijk. Om je hond dan te beletten niet te kunnen krabben, is bijna het ergste wat je hem kunt aandoen. Een kraag, band is geen oplossing voor de jeuk. Waarom schrijft de da geen middel voor dat de jeuk vermindert of verhelpt? Prednisolon o.i.d. werkt ondanks alle nadelen vaak goed. Niet meer krabben betekent de wondjes kunnen behandelen.

Over het algemeen staan kleinhuisdierenartsen zo klaar met een ab-kuurtje. Eigenlijk weten ze simpelweg niet waar de huidreactie vandaan komt. In Utrecht vertelde ze ons dat huidproblemen in 99% van alle gevallen een voedsel- of vlooienallergie is. Je zou er dus voor kunnen kiezen om een hypoallergeen voer te geven en te controleren op vlooien. Mijn oudere hond had eerder nooit last van vlooien, maar sinds dit jaar kan 1 vlo haar gek maken.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:06

Vlooien heeft die op dit moment in ieder geval niet. Het bijten is al een stuk minder geworden. Het lijkt er op dat de zalf en antibiotica zijn werk gaan doen. Qua voer, hij krijgt al 14 jaar hetzelfde merk voer en nog nooit heeft hij er last van gehad. Het enige verschil is dat hij nu de senior versie krijgt. Zou het nu na al die tijd dan toch om kunnen slaan?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:33

kan zeker na 14 jaar omslaan want in het lichaam gaan vanalles wat minder werken en ook brokken zijn niet altijd hetzelfde. Kan wel eens iets afwijken.

Zelf ben ik bijv. nooit allergisch geweest voor mijn dieren tot mijn 20ste toen kwam er opeens allergie op zetten en ben nu al 4 jaar verkouden door mijn dieren. En ik neem aan dat dieren dat ook opeens kunnen hebben zulk soort dingen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:32

Een allergie bouw je op, maar kun je ook weer kwijt raken. Mensen met hooikoorts bijvoorbeeld kunnen na 20 jaar klachten daarna heel goed nergens meer last van hebben. Bij kinderen zeggen we dan dat ze er overheen gegroeid zijn. Helaas worden onze huisdieren niet zo oud.
Kijk 'ns naar paarden met bijvoorbeeld zomerexceem. Is ook niks meer of minder dan een allergie. Dat ontstaat meestal tussen het 4e en 8e levensjaar. Het komt er dus eigenlijk op neer dat een allergie -voor wat dan ook- het meest voor de hand liggend is. En bij honden is dat meestal voer, waarvan de exacte samenstelling heel vaak wijzigt. Wat gelijk blijft zijn de percentages die worden genoemd, maar de ingrediënten niet. Er staat niet voor niets bijv. dierlijke bijproducten op. Weet jij wat dat zijn?

Fijn dat in elk geval de jeuk een stuk minder is geworden.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:44

Zit zeker in de tijd van het jaar. Vandaag ook met onze hond naar de dierenarts geweest. Drie plekken kaal, zo groot als een vuist. Hij trekt het haar er zelf zo uit in een tijd van vijf minuten. Daarnaast ook nog 40 graden koorts.
Antibiotica, prednison en honingzalf mee gekregen.
Waarschijnlijk een heftige allergische reactie op iets, maar wat?

Volgens de dierenarts kan zo'n plotseling heftige reactie niet van voer dat ze altijd krijgen of pollen komen, dat zijn chronische allergiën en die bouwen ze op oudere leeftijd vaak niet meer op. Dit is een acute allergie.
Overigens heeft onze hond absoluut geen vlooien en eet al jaren KVV en barf.
Ik vermoed zelf dat het van de nieuwe chrysanten komt die ik zondag in de tuin heb gezet. Zij ligt daar al twee dagen heel dichtbij te slapen. Iets anders zou ik ook niet kunnen verzinnen.

Onze hond draagt nu ook een kap. En ik ben het er helemaal mee eens dat het verschrikkelijk wreed is om een hond die jeuk heeft te beletten om hier iets aan te doen.
Maar de medicijnen moeten hun werk nog gaan doen en als je de plekken ziet word je er eng van. De plekken moeten genezen en die genezen niet, maar worden alleen maar groter en vuriger als ze het haar eruit blijft trekken. En in de nacht heb ik er geen zicht op.
Gelukkig legt ze zich er goed bij neer en ligt ze nu rustig te slapen.

Succes ermee!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:19

Mijn Catalaanse Herder had ieder najaar in de rui periode ontzettende jeuk. Ik kamde de losse haren goed weg, maar ieder jaar was het zo erg dat ze zichzelf stukbeet op haar rug. Dat irriteerde natuurlijk, waardoor ze alleen maar meer ging bijten... Ik liet haar dan een injectie geven tegen de jeuk (weet helaas niet meer met welk middel, maar je DA zal het ongetwijfeld weten) zodat de geïrriteerde huid kon genezen zonder dat ze er aan zat. Huid dicht, jeuk weg! :j

Ik weet niet hoe het bij honden zit, maar bij mensen heb ik vaker gezien dat ze juist van prednison jeuk kregen..