Hond kiept om, ogen gaan naar links en rechts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Hond kiept om, ogen gaan naar links en rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 08:50

Nou de maandagmorgen is goed ingeluid, om 6.15 lag ik nog in bed en de hond ook :D
Ineens voel ik dat hij opstaat en struikeld en daarna nog eens dus ik kijk en roep hem om naast me te komen liggen.
En kiept hij zo om, doordat hij in paniek raakte tolde hij van het bed af.
Gelukkig lande hij niet op zijn hoofd maar op zijn pootjes.
Alleen hij kon absoluut niet zelfstandig staan en zijn ogen gingen links rechts in een snel tempo.
Ik wist meteen dat het iets in zijn koppie was.
Dus om 6.30 opweg naar de dierenarts, de symptomen waren er nog maar hij was wel al wat rustiger.
De dierenarts constateerde wel registratie en gaf hem een snel werkende prednison.
Hier knapte hij snel van op, buiten dat hij heel moe is en naast me ligt te slapen is het nu afwachten als de spuit uitgewerkt is.
Komt het terug, heeft hij er niks aan over gehouden enz.
De da denkt aan een tia, hersenbloeding, iets in die richting, het snelle herstel is hoopvol dat het goed komt.
Wie heeft dit ook eens gehad, graag ervaringen??

cheyentic

Re: Hond kiept om, ogen gaan naar links en rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:53

de hond van mijn schoonouders heeft het ondertussen 3x gehad.
Hij is bijna 16 (jack russel) en zij doen er dus ook nbiks aan. Hij heeft het bij hun alleen als hij zijn gekke 30sec heeft en als een dolle rond gaat rennen (zoals hij uiteraard heel zijn leven al heeft gedaan, alleen waren het toen nog de gekke 5min) hij stopt dan ineens zijn ogen tollen en hij valt om. Het enigste wat zij doen is proberen de gekke 30sec niet plaats te laten vinden, maar ja na afdrogen oid voelt hij zich blijkbaar weer 3 :=

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:55

De Jack van m'n ouders heeft het ook ooit gehad, die kon 5 dagen niet fatsoenlijk lopen, maar hield er uiteindelijk alleen een wat scheefstaand koppie aan over. De mensen die het niet wisten zagen het ook niet.

Sterkte ermee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:59

Oeh, onze kat heeft dit gehad en dat bleek een herseninfact te zijn geweest. Het heen en weer bewegen van de ogen duidt op een miscommunicatie in de hersenen. Onze kat heeft het niet overleefd omdat er nog meer complicaties waren helaas.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:05

Wel toevallig dat het in drie van de bovenstaande reacties om Jack russels gaat, die van mij is ook een JR.
Hij is trouwens 12,5 jaar en heeft gister voor zijn doen best nog flink gespeeld.
En dingen als een scheefstaand koppie dat boeit me echt helemaal niks, al krijgt hij er bewijze van een 5e poot bij, zolang hij er geen last van heeft mag hij zo 20 worden ;-)
Leorah, wat erg van jullie kat, lijkt me vreselijk.
Moet eerlijk bekennen dat ik straks echt dacht dat het voorbij was, zo heftig was het.
Hij heeft in het verleden wel eens epeleptische aanvallen gehad, maar dit was heftiger en heeft bijna een uur geduurd.
We moesten verder rijden voor de dienstdoend arts.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:08

mijn voorige staffie heeft dit gehad.ik kwam thuis en hij kwam de mand niet uit hij keek raar uit de ogen en was echt verward.heb hem opgetild aan naar de dierenarts geweest hij heeft ook prednison pilletjes gekregen die hij erna altijd heeft gehad,mijn hond liep als of hij zat was erna en hij had duidelijk zijn poten niet meer onder controle.toen heeft hij het nog eens gehad ligte vorm.hij heeft altijd de prednison moeten slikken na een jaar viel hij bij het plassen en poepen en dit wilde ik niet,met spelen en rennen zag je niks.ik vond het moeilijk maar dit wilde ik niet voor mijn maatje en heb hem laten gaan hij was toen 10,5jr

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:13

Hier ook nog 1 met een Jack die soort gelijke aanvalletjes heeft.. Vaak gebeurt het als ze veel spanning heeft gehad.. maar dat is niet altijd zo.. Ze komen heel onregelmatig.. en soms kan het wel een half uur duren.. Zij kan dus ook ineens omvallen en dan niet meer staan en lopen.. op ten duur gaat ze heel erg hijgen en kwijlen.. haar ogen staan dan heel raar.. ze maakt wel contact met je..

Als de aanval voorbij is moet ze meestal eerst uitrusten maar soms stuitert ze gelijk weer door alsof er niets aan de hand is..
Ze is alleen nog niet zo oud als bovenstaande hondjes (6)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:13

Ik heb het er wel al met mijn man over gehad onderweg naar de dierenarts.
Hij is nogal van het dokteren, ik hak wat sneller de knoop door.
Ik had hem gezegd dat als de hond alleen nog maar liggen kon en overal bij geholpen zou moeten worden dat we een beslissing moeten maken.
Dat was hij gelukkig wel met me eens.
Het is alleen zo cru, vorig jaar is onze andere hond ook al gestorven, dat gaat allemaal wel heel rap .
Maar goed misschien dt hij gewoon goed blijft gaan hierna.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:15

DesireeK schreef:
Hier ook nog 1 met een Jack die soort gelijke aanvalletjes heeft.. Vaak gebeurt het als ze veel spanning heeft gehad.. maar dat is niet altijd zo.. Ze komen heel onregelmatig.. en soms kan het wel een half uur duren.. Zij kan dus ook ineens omvallen en dan niet meer staan en lopen.. op ten duur gaat ze heel erg hijgen en kwijlen.. haar ogen staan dan heel raar.. ze maakt wel contact met je..

Als de aanval voorbij is moet ze meestal eerst uitrusten maar soms stuitert ze gelijk weer door alsof er niets aan de hand is..
Ze is alleen nog niet zo oud als bovenstaande hondjes (6)

Dat hijgen deed ziggy ook en heel veel gapen.
Ogen begonnen wat te tranen, maar dat kan ook door het snelle heen en weer gaan komen.
Hij maakte ook geen contact, het was net alsof hij in een eigen wereld was.
Hij slaapt nu hier naast me, is kapot geloof ik.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:19

Onze teckel vroeger had een soortgelijk iets. Haar ogen flitsten dan van links naar rechts en ze gilde dan heel hard. Zou volgens onze DA toen epileptie zijn. Ze heeft nooit medicijnen er voor gehad. Was toen al 14 jaar. Ze is 16 geworden. Was altijd wel heel naar, ze kreeg het meestal 's nachts als ze lag te slapen. Zo'n aanval duurde dan een half uurtje. Daarna was er niets meer aan de hand.

Pretnison is toch ontstekingsremmer?
Mijn huidige hond heeft al langere tijd pretnison in een heel lage dosis (2,5 mg per 3 dagen - half tabletje) voor de darmen. Volgens mij voelt ze zich er goed bij.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 17-09-12 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:20

hij heeft geen ontsteking ergens in zijn lijf?Geen koorts?
Dat zorgt soms ook voor epileptische aanvallen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:20

Die van ons maakt wel contact maar het lijkt inderdaad of ze langs je heen kijken..
Het lijkt er heel erg op dat ze het zelfde hebben..
als hij straks uit gerust is weet hij er niks meer van.. althans zo gedragen ze zich..
Ik vind het altijd wel eng om te zien en zielig.. maar blijkbaar merken ze er zelf niks van..
Die van ons is daarna gewoon weer helemaal de oude..

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:23

Onze oude JR heeft dit ook gehad. Die kon zich dan ergens vreselijk over opwinden en dan kreeg ze zo'n soort aanval zoals je beschrijft. Als we erbij waren, dan hielden we haar rustig vast, wat aaien, wat tegen praten, haar geruststellen en dan was zo'n aanval binnen no time weer voorbij en liep ze weer rond ofdat er niets was gebeurd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:29

Hij heeft vroeger dus ook wel eens epeleptische aanvallen gehad, maar dit was toch iets anders.
Maar goed het is allemaal iets wat in de hersenen gebeurd, dus het zal allemaal wel heel veel op elkaar lijken.
Deze prednison injectie zorgt ervoor dat een eventueel propje snel weg kan en eventuele zwelling minder word.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:34

FrankavdT schreef:
Onze oude JR heeft dit ook gehad. Die kon zich dan ergens vreselijk over opwinden en dan kreeg ze zo'n soort aanval zoals je beschrijft. Als we erbij waren, dan hielden we haar rustig vast, wat aaien, wat tegen praten, haar geruststellen en dan was zo'n aanval binnen no time weer voorbij en liep ze weer rond ofdat er niets was gebeurd.

Die van ons dus ook.. soms duurt het wel een tijd voor het over is maar ze vind het prettig als je haar gerust stelt en aait.. dan lijken ze inderdaad snel rustig te worden.. Alleen heeft die van ons het dus niet alleen als ze zich druk maakt.. de laatste keer lag ze rustig in haar bench smorgens en toen kreeg ze het..

Epilepsie is inderdaad wat anders.. Ziet er ook heel anders uit..

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:44

Mijn oude, verbasterde, poedel had dat ook. Ze heeft geloof ik zo'n 10 aanvallen in 5 jaar tijd gehad. De eerstr kwam na een verwonding, daarna leek het redelijk willekeurig. Na de eerste heeft ze een paar dagen in een donkere kamer gelegen tot ze weer wat mobieler werd. Het scheve koppie is eigenlijk altijd weer weggetrokken. Na elke aanval kreeg ze een prednison kuur. Daar gaan ze enorm veel van eten en drinken, maar het helpt super. Mijn Banjer is er 19 mee geworden, dus het hoeft gelukkig niet altijd het einde te betekenen. Sterkte met je hondje!

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:55

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:04

Ik dacht inderdaad ook gelijk aan geriatrisch vestibulair syndroom. Komt best vaak voor bij wat oudere honden en trekt over het algemeen binnen een paar dagen weer weg. Prednison is daarvoor niet eens nodig om te geven, maar goed, als de da niet zeker is of het geen hersenbloeding is. Maar ook daarvan kunnen ze weer prima herstellen, dus als hij nu snel opknapt is het zeker geen reden om te wanhopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:36

Dat vestibulair syndroom zou die van mij een 2 jaar geleden ook hebben gehad, toen had hij ook zo'n aanval die ook weer anders dan de epeleptie is.
Daarom het is nu heel erg moeilijk om te zeggen wat het is.
Het enige wat nu nog is, is dat hij nog wat wankel op de achterpoten is maar verder niks meer aan de hand.
Dus opzicht gaat het goed met hem.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:39

Mijn oude hondje had dit ook, maar die had wel een hersenbloeding gehad.
De eerste is hij goed overheen gekomen, maar kreeg er al snel nog 1 bovenop.
Hij takelde met de minuut af, maar soms had hij ineens een heropleving.
Daarnaast had hij ook hartruis, werd blind en had epileptie. We hebben toen de beslissing genomen hem te laten gaan, want hij kon soms gewoon ineens niet meer lopen.
Dribbel was wel al bijna 16 jaar toen hij ingeslapen is, maar het blijft moeilijk natuurlijk.

Hopelijk blijft het met jouw hond goed gaan en hoef je hem voorlopig nog niet te laten gaan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:45

Michelle, wat naar zeg.
Kan me de beslissing wel goed voorstellen en pijnlijk blijft het of je het nu doet of een maand later.

Het kan zoveel zijn, het kan een tumor in zijn hoofd zijn, een bloeding, een propje, epeleptie, vestibulair sundroom en misschien nog wel wat.
Die onzekerheid is niet leuk vind ik op dit moment.
Mijn eigen da ook eens even bellen.