Sinds kort hebben wij twee kleine hangoor konijntjes thuis. Nu is mijn vriend ontzettend allergisch voor hooi en kunnen we ze dat niet meer geven (het konijnenhok staat namelijk binnen). Wat is een goede vervanging voor hooi?
Ben het met de voorgangers eens. Wel krijgen de konijnen hier hun voer aangemengd met luzerne en grasmix van hartog omdat ik 2 heren heb die vertikken hooi te eten.
Er is geen vervanger voor hooi, dus dan moeten de konijnen echt naar buiten of in de schuur... Hooi is hoofdvoedsel voor konijnen
Noppes
Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-12 17:38
Naar buiten zou een optie zijn, maar we hebben er bewust voor gekozen om ze binnen te houden omdat ze hier een grote ruimte (onze woonkamer) tot hun beschikking hebben om los te kunnen lopen. Als we ze buiten houden hebben ze weinig buitenruimte om los te lopen (een dakterras). En ik heb begrepen dat het ook niet goed is om een buitenkonijn vaak naar binnen te halen.
Wel erg jammer dat er dus geen alternatief is. We wisten helaas vooraf niet dat mijn vriend zo'n allergische reactie zou krijgen van hooi.
Je zou wel kunnen experimenteren met verschillende soorten hooi, het kan dat hij net last heeft van één bepaalde grassoort of kruid wat in het hooi zit.
Wilawander
Geplaatst: 16-09-12 19:48
Wilawander schreef:
Ben het met de voorgangers eens. Wel krijgen de konijnen hier hun voer aangemengd met luzerne en grasmix van hartog omdat ik 2 heren heb die vertikken hooi te eten.
Even een update. We hebben eerst ander voer gekocht (met inderdaad onder andere luzerne erin) met meer vezels. Daarna toch nog even andere hooi geprobeerd. We hadden eerst samengeperst hooi, wat kleinere stukjes en wat stoffiger. Nu een nieuwe zak gekocht met wat losser hooi, niet zo stoffig en ook grotere stukken. En dat laatste gaat tot nu toe gelukkig goed!