Hamsterkooi - aquarium

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Hamsterkooi - aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 11:31

Beste bokkers,

Een beetje een vreemde titel misschien maar ik vraag me iets af.
Ik heb een goudhamster mannetje die van ongeveer 6 maanden die toch iets groter is geworden van verwacht :Y)
Momenteel zit hij in een tralie kooitje van zo'n 50x35, misschien iets groter, maar in ieder geval.. te klein...

Nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken voor een grotere kooi, maar er is tot nu toe nog niets wat echt aan m'n wensen voldoet..
Nu denk ik na over een aquarium en heb er nu 1 op het oog van 90*30*30.
Daarnaast heb ik een tralie kooi op het oog: http://www.dierenwerelddijkstra.nl/Webw ... elbal.html

In het aquarium ben ik van plan speeltjes te kopen, maar kan je dan eventueel ook werken met hoogte verschillen? En zo ja, hoe? Mijn hamster is wel echt een klimmer.
Heeft iemand misschien ervaring met het houden van een hamster in een aquarium? Fotomateriaal?

Alvast bedankt!

Groetjes Mallow

Najoveh

Re: Hamsterkooi - aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:51

Mijn ervaring is dat syren echte klimmers zijn. Ze in een aquarium houden kan, maar dan moet je wel een grotere maat nemen.
Het aqua dat jij op het oog hebt vind ik echt te klein. Het is vooral te laag. Syren hebben behoefte aan een radje van zo'n 30cm doorsnede. In andere radjes lopen ze met een kromme rug en krijgen ze rugproblemen.

Mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar een traliekooi, daar kunnen ze lekker in klimmen. De kooi die jij als voorbeeld geeft is echt te klein voor een syrtje. Als minimummaat wordt er 60x40 aangehouden, hoogte, uitbouw of buizen tellen niet mee.
Kijk eens voor een ferplast mary, ferplast jenny of gabber jolly, die zijn perfect :)

Je kan eens een kijkje nemen op het hamsterforum: http://forum.dehamster.nl/index.php
Daar is ontzettend veel info te vinden :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:57

Je kan een hamster in een aquarium houden maar vooral bij syren komen ze beter tot hun recht in een traliekooi :j
Wat najoveh zegt zijn goede opties kwa kooien! Wat je nu hebt, 50x35, is echt heel erg klein. Een oppervlak van 60x40 is inderdaad het minimum maar ik heb zelf Ferplast Mary kooien voor m'n hamsters en heb 't gevoel dat ze daar een stuk gelukkiger in zijn dan in een kleinere kooi.
Dat soort kooien kun je trouwens vaak op marktplaats of op 't hamsterforum vinden. Kwa loopwiel kan ik je het kleindier looprad van zooplus aanraden. Kost maar 10 euro en is nagenoeg geluidloos en lekker groot!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:58

Ik ken wel mensen die hamsters in aqua's houden maar die hebben klimmogelijkheden erin gemaakt (oa met hout). Het is inderdaad belangrijk dat je wiel (30cm) erin past, dus dat aquarium wat je op het oog hebt is inderdaad te laag. Die kooi is sowieso niks, die wieltjes die daarin zitten zijn ook veel te klein zo te zien. Als je een grote kooi kunt vinden zoals hierboven is aangeraden zou ik eerder daarvoor gaan.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 12:02

+:)+
Bedankt voor de info, ik ga de sites eens uitpluizen! Het wordt dus toch een tralie kooi :j

Hij heeft trouwens al zo'n groot rad. Deze: http://www.uwplein.nl/img/producten/300x300/703028.jpg (de grootste)

Ik zie wat van deze kooien staan, maar compleet kaal. Kan ik ergens de plateau's bijvoorbeeld los krijgen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 12:22

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:27

Ja, die is echt super!
Prima kooi voor een erg mooie prijs :)

Verdiepingen etc. kun je kopen bij bijvoorbeeld fretten.nl en zooplus.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:29

Doen! Zeker voor die prijs met die spulletjes erbij :j

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 12:32

Heb gemaild, het is 4 km verder vanaf mijn huis dus dat is leuk te doen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:48

Tof!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 22:16

We hebben vanavond direct de kooi opgehaald en Appie is 'm nu aan het inwijden! :D Hij vindt het prachtig!