dilemma oudere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

dilemma oudere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:51

oudere mechelse herder van nu inmiddels al iets ouders al 14 jaar in te laten slapen wel of niet.

zijn voorgeschiedenis is dat hij toen hij 8 jaar was al meer als 4 keer terug is geweest naar het asiel ivm valsheid en bijten. toen heeft hij tot zijn 12 jaar op onze stal rondgelopen en altijd goed als waakhond gedient.
Toen krijg hij spondylosis (als ik het goed schrijf) en heb ik hem hier in huis gehaald. omdat dit met de strengere winters niet samen ging.
toen afgelopen half jaar deed hij het super en liep hij buiten en binnen hier heerlijk rond.
maar toen begon hij steeds vaker plasjes in huis te laten. en lieten hem altijd goed en regelmatig uit.
van alles geprobeerd op zijn donder geven, negeren, ander voer,luier aan maar die krijgt hij af, water minderen, belonen, als hij het buiten deed oftewel opnieuw beginnen
maar niks hielp of helpt nu nog. 2 maanden terug een blaasontsteking gehad is over en is op getest nu niks meer aan te zien.
maar de afgelopen twee weken is het echt enorm kan wel 3 soms vaker ruimen in huis.
en dit is niet meer leuk ook niet voor de hond zelf hij duikt al in elkaar omdat hij weet dat hij fout zit.

het kan zelfs soms zo zijn dat hij 3 keer voor de deur staat om te moeten en we hem dan uitlaten maar dat hij niks doet, loop ik even naar boven kom ik naar beneden na paar minuten en jaaa hoor daar ligt weer een plasje.
of net uitgelaten en flink geplast 2 keer meestal en nog geen half uur later ligt er weer een plas.

heb altijd geroepen zolang hij geen pijn heeft gebeurt er niks met hem, maar dit is ook niet meer leuk voor ons niet en voor haar niet. wat zouden jullie doen. help vind het erg moeilijk.
want hij is verder vrolijk, redelijk actief, slaapt wel veel, komt regelmatig knuffelen goed in zijn haren gewoon net een hond van 5 bij wijze van.

ga van de week ook even op spreekuur bij onze DA wat hij zou adviseren maar zit nu toch met een knoop in me maag.

NESCAFE

Re: dilemma oudere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:54

Mijn hond heeft ook spondylose en het laten lopen van urine komt denk ik door een (gedeeltelijke) spierverlamming van de blaas. Ik denk niet dat de hond het nog op kan houden. Maar dat zal de dierenarts je beter kunnen vertellen in elk geval. Succes met je beslissing, het is altijd een moeilijk moment om te bepalen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:56

dat klopt inderdaad wat je zegt maar heb niet het idee dat de spondy erger word, hij blijft verder namelijk hetzelfde, en ook omdat hij dan net is uitgelaten en nog geen 5 minuten later alweer binnen plast. dementie?

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:58

Is het uitgesloten dat er medich meer aan de hand is?
Toen hij op stal woonde, werd hij toen uitgelaten, of was hij daar gewend om het te doen wanneer hij moest?
Ik zit ff mee te denken hoor, vandaar de vragen.

Ik vind het ook een beetje "not done" om een gezonde hond (die niet agressief is) in te laten slapen. Is het geen optie om op stal weer een plekje voor hem te creeren? Zodat hij toch lekker vrij kan leven, maar wel gewoon zijn behoefte kan doen als het nodig is.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:59

Vraag me als eerste af, waarom je haar straft, terwijl je eigenlijk weet dat ze het niet op kan houden ..
Je kan het beste met je dierenarts overleggen, maar je moet jezelf ook afvragen, heeft ze pijn of niet ? kan ze zo verder leven of niet ? hoe waardig is haar leven nog ? over het algemeen geven honden/dieren het zelf wel aan wanneer het genoeg is, maar er zijn altijd dieren die doorvechten en dan zul je het zelf moeten beslissen.. Lastig, overleg met je dierenarts, en bespreek het samen, en kijk wat nog kan, en wat niet kan

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:02

Een oudere hond die plots in huis gaat plassen... Een fysiek probleem, waar het dier dus niets aan kan doen :n
Hij voelt het niet aankomen of kan het gewoon niet tegenhouden. Straffen heeft dan ook totaal geen zin. :(:)
Hoe vervelend ook, ik zou het gewoon opruimen en maar in gedachten houden dat het niet expres gebeurd en de hond er niets aan kan doen :)
Zolang ie het verder prima doet, zou ik 'm niet zo maar in laten slapen. Een lichamelijk onderzoekje door de DA is natuurlijk nooit verkeerd, dan kun je ook uitsluiten of ie echt geen pijn heeft o.i.d.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:03

rOcky_lofz schreef:
Vraag me als eerste af, waarom je haar straft, terwijl je eigenlijk weet dat ze het niet op kan houden .. Je kan het beste met je dierenarts overleggen, maar je moet jezelf ook afvragen, heeft ze pijn of niet ? kan ze zo verder leven of niet ? hoe waardig is haar leven nog ? over het algemeen geven honden/dieren het zelf wel aan wanneer het genoeg is, maar er zijn altijd dieren die doorvechten en dan zul je het zelf moeten beslissen.. Lastig, overleg met je dierenarts, en bespreek het samen, en kijk wat nog kan, en wat niet kan

Deze gedachte had ik eerlijk gezegd ook ja.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:05

Zet die hond weer terug op stal.
Blijft in ieder geval je huis verschoond van een stukje vieze verontreiniging.
En ook oude honden hebben niet het eeuwige leven.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:08

Dit is toch wel een oude honden kwaal.
De meeste honden op leeftijd krijgen er last van.
Net zo als bijna alle oude mensen.
Straffen helpt niet. De enige oplossing is dweilen.
En als je dat niet wil is inslapen een andere oplossing.
14 jaar is een mooie leeftijd voor een herder
Een mooie oude dag is fijn maar het moet wel een mooi oude dag voor beide zijn.
Dus voel je niet schuldig. Het zal alleen nog maar erger worden.
Dus als je dat niet ziet zitten zou ik eens in gesprek gaan met de dierenarts

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:14

Regelement:

Als ik straks oud ben, ziek en zwak,
en pijn verjaagt de slaap,
als onrust neemt van mij bezit,
doe dan wat onvermijdelijk is,
en laat me gaan.....de laatste goede daad.

Beslis voor mij en wees niet laf.
Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf,
of uitstel.... tot het beter past bij een verloren strijd?

Ik ben niet bang tijdens die laatste gang.
Jij loopt niet weg: je kijkt me aan.
Je noemt me bij mijn naam en houdt me stevig vast. Vandaag voor het laatst groet ik je met mijn hondenstaart.....

Wat jij liet doen, deed je voor mij.
Je hebt me nog meer pijn bespaard,
voor zinloos lijden mij bewaard.

Een zwaar besluit?
Nee, ....huil nu niet.
Een wijs besluit dat werd gegrond, op een oud en uniek verbond;
jij bent mijn baas en ik jouw hond.

Je kunt terug kijken op een goed leven voor het dier. 14 jaar is al een hele leeftijd voor een herder...

Overleg met je dierenarts en vertel gewoon eerlijk hoe je er over denkt en hoe je er bij voelt.

Voor de hond is het ook niet fijn de plek te bevuilen, waar van ze weet dat dat niet de bedoeling is. Ook omdat je verteld dat ze dan al weet dat ze fout/stout is geweest.

Soms is een dier qua geest nog sterk maar laat het lichaam het afweten. En dan als mens moeten wij voor het dier een keuze maken....

Heel veel sterkte!

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:18

Ook als de hond verder gezond is maar incontinent moet je ook wel aan de hygiëne in huis denken. Kan ze niet weer naar buiten (eventueel met zo'n hondendeken).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:18

zoals ik al zei ik heb alles geprobeerd dus ook het straffen van de hond. of dit nu goed of slecht is maakt niet uit want het werk net als de rest ook niet.

op stal is geen optie, omdat daar al een nieuwe hond ligt en onze hond agressief is naar andere honden. en het weer winter word en met spondy dit niet goed is voor de hond dus geen optie helaas.buiten leggen is dus zeker geen optie meer

en of me huis wel of niet schoon blijft naja moet wat meer poetsen en schrobben maar dat weet je van te voren als je huisdieren neemt dat ze ouder worden met kwaaltjes dus vind ik geen excuus om hem terug naar stal te doen.

DA vertelde laatst dat ze er super uitzag voor 14 en dat hij als hij haar zo bezig zich in de praktijk geen pijn kon ondervinden en dus is ze verder ook geheel onderzoch.

kijk als ze pijn zou hebben was de keuze erg makkelijk en had ik geen topic geopend want dan was het helaas al geweest dat ze er niet meer was. daar zit ik nu dus mee
en ik snap zeker dat ze het niet expres doet maar meer als 4 keer per dag. als ik wakker wrod kan ik ruimen als ik thuis kom kan ik ruimen en in de avond als ik even boven ben strijken of weet k het

ik ga inderdaad aankomende week met me DA overleggen dat zowiezo. maar wil graag ook horen wat andere zouden doen, vind het namelijk erg moeilijk ook emotioneel dat zeker

prachtig gedicht krijg nu al tranen in me ogen, jeetje wat moeilijk. ik denk dat ik diep van binnen al wel weet wat er gaat komen. en ik vind het zo gewoon vooral voor de hond niet leuk. kijk dat ik moet ruimen is niet leuk maar dat zij al in elkaar kruipt iedere keer als ze fout zit is ook geen fijn beeld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:20

nog even snel over dat buiten leggen, ik wil de hond niet buitensluiten dat is dan juist wat ik doe, terwijl ze al twee jaar hier heerlijk mee met het gezin leeft. nee dat wil ik haar niet aandoen echt niet. ze is al die tijd in haar leven al buitengesloten behalve bij ons op stal en bij ons in huis. dat is haar plekkie en daar blijft ze

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:22

Ik zou eerst de DA raadplegen om te kijken of het niet toch iets medisch is bij de hond, wellicht is er met medicatie iets aan te doen. Is dit niet het geval en is de hond te goed om in te slapen dan zou ik hem ook terug doen naar de stal. Hang desnoods een paar warmtelampen op waar hij onder kan liggen als het koud is, en een paar dikke kussens zodat hij het toch comfortabel heeft. De hond niet meer straffen dat is echt sneu, beestje kan er niets aan doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:26

dames sorry de hond gaat niet terug naar stal, hij heeft hier nu 2 jaar meegeleeft met het gezin ik ga haar niet buitensluiten. en op stal doe ik dat juist. en zoals al eerder gezegt daar ligt een nieuwe hond. zij valt andere honden aan.

medisch nogmaals ze is nagekeken.
anders als het medisch was of pijn had ik dit niet op bokt geplaatst want dan wist ik wel wat ik zou doen

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:31

Ik heb al diverse honden gehad en allemaal zijn ze aan het einde van hun leven onzindelijk geworden.
In het begin ruim je het met liefde op maar op een moment gaat het je toch tegen staan,omdat je weet dat het niet meer beter wordt.
Ik vind dat dan het moment gekomen is om een beslissing te nemen.
Het zou toch jammer zijn als er op het laatst een negatief tintje komt aan jullie leven samen.
Daar heeft niemand iets aan en al zeker de hond niet. Hij weet dat hij zindelijk moet zijn,en weet dus dat hij fout is.
Moet toch ook voor hem niet fijn zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:32

Weet van 2 oude (inmiddels overleden) kruisingen met dit probleem, waarbij dit stopte op dogloversgold brok. Optie?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:33

Er schijnen wel medicijnen te zijn die je kunt proberen en ook zoiets: http://www.medicalpetshirts.com/pages/31nl_index.html.

Als het mijn hond was zou ik het nog even aanzien, de urine opruimen en kijken of ze minder in elkaar krimpt als je haar niet meer straft voor het in huis plassen. Als de hond er echt gestrest onder blijft en die stress overheerst dan zou ik toch wel inslapen overwegen. Als ze eventjes gestrest is (bij het plassen in huis) en daarna niet meer dan zou ik haar houden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:36

dames de hond werd gestraft om te kijken of dit werkte, maar inmiddels negeren wij het. omdat het is zoals het nu is en ze er niks aan kunnen doen, ik ga zo de sites bekijken.
@cam die gedachten spoken dus het meeste door me hoofd. dat ik niet negatief als het ware uit elkaar wil worden gedreven door dit probleem

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:40

zoals al gezegt luiers van hierboven de broekjes werken niet hij krijgt ze uiteindelijk af, daar is hij dan wle even mee bezig maar als we in de ochtend beneden komen ligt hij af. en de inleg kapot

erg jammer want door dit broekje zag ik het dus weer echt positief

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:42

als ik heel eerlijk ben en wetende dat alleen 3 tot 4x per dag een plasje speelt zou ik mijn schouders ophalen.
dan maar ruimen.

mijn eigen hond is door een andere oorzaak ook ineens incontinent geworden.
van de 1 op de andere dag voelde ze het niet eens en liep het er gewoon uit ook als ze lag.
nu krijgt ze dagelijks 1 tablet en gaat het goed.

ook mijn hond voelde zich schuldig als ze doorhad wat er was gebeurd.
je hond niet straffen maar verder moet je er ook niet op reageren,plasje opruimen niets over zeggen en doorgaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

wie weet helpen die tabletten ook voor jou hond?
hier gaat het super. [en zoniet ging ze er ook niet voor weg]

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:43

cam schreef:
Ik heb al diverse honden gehad en allemaal zijn ze aan het einde van hun leven onzindelijk geworden.
In het begin ruim je het met liefde op maar op een moment gaat het je toch tegen staan,omdat je weet dat het niet meer beter wordt.
Ik vind dat dan het moment gekomen is om een beslissing te nemen.
Het zou toch jammer zijn als er op het laatst een negatief tintje komt aan jullie leven samen.
Daar heeft niemand iets aan en al zeker de hond niet. Hij weet dat hij zindelijk moet zijn,en weet dus dat hij fout is.
Moet toch ook voor hem niet fijn zijn.

Het gaat je tegenstaan?!?!? Dat begrijp ik niet. Een hond alleen in laten slapen ivm incontinentie is voor mij geen optie.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:45

Maar doet hij het vooral als je er niet bij bent? In je openingspost schrijf je dat als je even naar boven bent hij geplast heeft.
Heb je niet een betegelde bijkeuken of id waar je hem kunt doen als je er niet bent? Dat is snel en makkelijk schoon te maken en de rest van je huis blijft dan schoon.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:52

hij doet als ik erbij ben of niet maakt niet uit heel verschillend per dag. en ja het gaat me tegenstaan wie niet. maar dat neem ik voor lief. maar geloof me het gaat iedereen tegen staan het is een mechel dus begrijp me niet verkeerd maar geen plasjes van een chihauhau.

en inslapen omdat hij binnen plast, ik vraag me af daarom dit topic ook of het nu nog wel een leuk waardig leven voor haar is zo.

@mariska wat voor pillen zijn dit dan

overigens is heel de benedenverdieping betegeld, maar geloof me hondenplas of wat voor plas dan ook trekt in je voegen en ga je uiteindelijk dus echt ruiken. en dit soms wel vier keer per dag veel of weinig erg verschillend

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:54

de mijne krijgt enurace 50.