Nu kan een kat met nierproblemen volgens de dierenarts niet zo maar onder narcose worden gebracht voor een gebitsreiniging, dan zou er eerst bloedonderzoek moeten worden gedaan om te kijken hoe de nierwaardes zijn.
Afgesproken met de DA om hem bij thuiskomst op mijn eigen wegenschaal te wegen, nu en over 2 weken, hij mag absoluut niet meer dan 10% van zijn lichaamsgewicht verliezen, dat zou duiden op (ernstig) nierfalen (altijd een slanke kat geweest, maar nu tegen ondergewicht aan) en hij moest binnen 24 uur drinken of natvoer eten. Op de vraag of hij veel drinkt en plast kon ik nee antwoorden (katten kunnen niet verder dan de tuin en Nev had de dagen er voor apart geslapen zodat hij, als hij wilde, op z'n gemakje kon eten zonder dat een ander het op gegeten had). Dus Nev is naar huis gestuurd met een prikje ontstekingsremmer en antibiotica.
Eerlijk is eerlijk, ik ben totaal niet bekend met nierproblemen bij katten, dus bij thuiskomst gelijk google er bij gepakt en schrok best van wat ik las, tuurlijk weet ik dat nierproblemen niet oke zijn, maar het was toch even slikken om het allemaal te lezen

Brokjes had hij de eerste dagen nog niet zo'n zin is (vandaag pas voor het eerst wat mondjesmaat), ik voer Sannabel. Natvoer daar in tegen smaakte hem al vrij snel weer. De eerste 2 dagen koolvis gekookt, gewoon puur vis en volgens de katten erg smakelijk. Maar sinds gisteren had ie daar niet meer zo zin in. Wel trek in eten trouwens, want hij stond wel te zeuren om voer. Dus uiteindelijk een blikje gepakt wat ze altijd eten, ze krijgen altijd Cosma = 50% vlees, 50% vocht en dan de kipvariant. Zoals we in Zeeland zeggen: hij vrat als 'n diekdelver. Inmiddels staat hij op 4 porties per dag en het gaat er met smaak in.
Naar mijn idee betekend dit dat het probleem echt in zijn bekkie zat/zit, tandvlees zit er ook duidelijk minder gezwollen uit.
Over 1,5 week bel ik weer met de dierenarts om te zeggen dat hij goed eet en drinkt (hopelijk blijft de stijgende lijn aanhouden) en dan kunnen we een afspraak maken voor een gebitsreiniging, alvorens zal zijn bloed gecontroleerd worden op de nierfunctie.
Al met al (heel verhaal) mijn vraag, katten met een nieraandoening, moeten zij altijd speciaal voer krijgen? Of kunnen ze, als ze het op het huidige voer goed doen, hier mee doorgaan?
Niet dat het een probleem is om Nev op dieet voeding te zetten, maar het betekend ook dat de andere 2 dan op op speciaal voer moeten, continu scheiden vind ik geen optie

Graag jullie ervaring, ik had btw ook nog nooit van een verschrompeld niertje gehoord
Dus als hier ervaringsdeskundige zitten... 

). Ik heb hem toen een paar dagen op speciaal voer gehad van Hills (meen ik) en kittenbrokjes ivm het vet gehalte, van RC. Het zou mij niet verbazen als het niertje toen een giga klap heeft gehad...
.