Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rOcky_lofz

Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 16:58

Hallo Bokkers,

een vraagje,

ik lees steeds meer dat mensen hun hond(en) vlees voeren ipv brokken..

Waarom geven jullie geen brokken ? Daar zit toch alles in wat ze nodig hebben ?
Is brokken niet goedkoper als vlees ? en wat voor vlees geven jullie ? wat is het verschil voor de hond ? kan je een hond dat brokken eet, zomaar omschakelen naar vlees ?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen topic vinden die deze vragen beantwoorden..

Zou graag jullie antwoord willen horen :)

_Tara_

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:08

Ik zou hier persoonlijk even naar googlen en gaan zoeken op hondenfora ipv op een paardenfora. Je zult hier wel wat meningen krijgen, maar de echte discussies hierover zul je toch op hondenfora vinden.

Nu heb ik zelf geen hond maar als ik zie dat bij sommige brokken geadverteerd word met: vol granen en groenten, vraag ik mij af of de producent zich wel verdiept heeft in het dier de hond. Aangezien dat vleeseters zijn.

Wel goed dat je hier meer over wilt weten! Ik ben zelf geen voorstander van het een of het ander aangezien ik mezelf er (nog) niet in verdiept heb. Mocht ik ooit een hond aanschaffen, ga ik me hier zeker wel in verdiepen :j

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:12

Dank je voor je tip, ga zeker google'n

M'n eigen hond geef ik zelf brokken, is 2.5 jaar oud, en doet het goed met brokken, haar voer haal ik bij Avo, Maar ik lees steeds meer dan mensen hun hond(en) vlees geven.. Dus vandaag :)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:20

De eigenaren van het land waar mijn bijrijdpaard stond hebben ook een honden dag opvang en zij verkopen ook een bepaald soort voer, geen brokken maar iets gebaseerd op vlees. Weet niet precies hoe het zit, maar het is iig natuurlijker zeg maar. Dat is ook hun reden geloof ik dat ze dat verkopen, er zit volgens hun geen troep in. Maar ik heb er verder totaal geen verstand van! Het enige wat mij opvalt is dat hun honden nooit stinken (uit de mond) :') Maar heb geen idee of dat met elkaar te maken heeft.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:21

Omdat honden van nature vleeseters zijn, en geen graaneters.

Je mag blij zijn als er in je brok een paar % vlees zit, de rest is allemaal zooi waar ze niks aan hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:22

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:23

@Neroo,

soms krijgt mn hond wel eens stuk bot vanaf de slager ( gewricht van de stier/koe ) vind ze erg lekker, maar zou dat niet voldoende zijn ?

@Sonja89, ga ik kijken, dank je voor je tip :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:26

De botten die je bij de slager haalt zijn de zogeheten 'dragende' botten, die voer je met barfen pertinent niet. Dat is dan ook zeker niet voldoende als je het hebt over vers voeren, want daarbij voer je een uitgebalanceerd menu (bestaande uit vleesbot, spiervlees, orgaan en groente) waar geen dragend bot in voorkomt.

Geen dank, veel leesplezier :)
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 13-09-12 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:26

Dat is niet voldoende voor een complete maaltijd nee.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:29

Nee, ze krijgt zelf gewoon haar brokken geef het bot niet als een maaltijd voor haar zal immers niet goed zijn

Wat ik meer bedoelde over het bot, of dat niet genoeg vlees is voor haar, grote verschilt vaak, en ''werk'' verder nooit met vlees, vandaar mn vragen ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:05

In tegenstelling tot wat er beweerd wordt, is er geen enkel onderzoek dat aangeeft dat honden op rauw dieet (barf kvv etc etc) gezonder zijn of ouder worden dan honden die met brok gevoederd worden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:07

Kuggur schreef:
In tegenstelling tot wat er beweerd wordt, is er geen enkel onderzoek dat aangeeft dat honden op rauw dieet (barf kvv etc etc) gezonder zijn of ouder worden dan honden die met brok gevoederd worden.

Ach, zo bleek vroeger uit onderzoek dat de aarde plat is en softenon zonder problemen gebruikt kon worden. Daar zijn we nu ook wel achter dat dat niet zo is :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:09

Kuggur schreef:

Alleen wel iets wat je met logisch nadenken snapt.
Zoiets kun je ook moeilijk onderzoeken, want dieren zijn geen robots.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:11

hier zijn echt al zoveel topics over,maar ik voer zelf zo'n 30 jaar vers vlees,heb eigenlijk nog nooit een hond brokken dag in dag uit laten eten,en waarom niet?

een hond is een carnivoor,een vlees eter...brokken bestaan uit een percentage vleesmeel,iets wat al hoog verhit is,en weinig voedingswaarde meer bezit,en vooral uit granen bietenpulp en andere vulmiddelen,als je alleen al ziet hoeveel ingredienten er aan een brok toegevoegd moeten worden om die dingen "gezond" te maken,zou ik het mijn dieren niet willen geven.

daarnaast elke dag dezelfde bak bruine korrels voeren zou mij ook niet aan staan,plus als ik lees hoeveel honden moeizaam brokken eten,zou het niet mijn keus zijn daarvoor te kiezen.

vlees voeren kan je op verschillende manieren doen,van kvv ,compleet vers vlees ,tot hele prooidieren voeren...

ik heb het hier nog eens allemaal opgeschreven:
[BB] Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

en vlees is vaak zelfs goedkoper voeren als brokken,alleen al omdat je een product voert waar een hond 100% wat mee kan,ipv een schamele paar procent wat in brokken zit,plus dat wij bv vers bij een slachter halen voor soms 50 ct tot een euro de kilo...

daarnaast vind ik,en dat is persoonlijk ,honden veel mooier uitgroeien op vers vlees... :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-09-12 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:12

_Tara_ schreef:
Kuggur schreef:

Ach, zo bleek vroeger uit onderzoek dat de aarde plat is en softenon zonder problemen gebruikt kon worden. Daar zijn we nu ook wel achter dat dat niet zo is :P

Wow, dat is een interessante manier je gelijk te halen.
De platte aarde en de veiligheid van softenon gebruik (vreemde analogieen keus, maar goed...) zijn ontkracht door gedegen methodologisch verantwoord wetenschappelijk onderzoek.
De wilde claims van de barf wereld ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:13

Air schreef:
Kuggur schreef:

Alleen wel iets wat je met logisch nadenken snapt.
Zoiets kun je ook moeilijk onderzoeken, want dieren zijn geen robots.

Er is niets gemakkelijker dan deze materie onderzoeken.
"Want het zijn geen robots"? Waar haal je die onzin vandaan? Dat zou betekenen dat geen enkel biologisch/medisch vraagstuk onderzocht kan worden!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:18

Kuggur schreef:
"Want het zijn geen robots"? Waar haal je die onzin vandaan? Dat zou betekenen dat geen enkel biologisch/medisch vraagstuk onderzocht kan worden!

Vind je het goed als ik je vanaf nu niet meer serieus neem? :+
Oh het kan wel onderzocht worden, alleen zal het nooit als waarheid vast kunnen staan, ieder dier of mens is namelijk anders. Zo zijn er gezond levende jonge mensen die vroeg sterven en zo zijn er ongezond levende mensen die heel oud worden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:21

Kuggur schreef:
_Tara_ schreef:

Wow, dat is een interessante manier je gelijk te halen.
De platte aarde en de veiligheid van softenon gebruik (vreemde analogieen keus, maar goed...) zijn ontkracht door gedegen methodologisch verantwoord wetenschappelijk onderzoek.
De wilde claims van de barf wereld ook.

Ik bedoel er mee te zeggen dat onderzoek in mijn ogen niet alles zeggend is. Dat nu dan uit onderzoek komt dat het zus of zo is, betekent niet dat dat ook de waarheid is. Met de kennis van nu komt er dan uit dat het geen gezondheidsvoordelen heeft maar wie weet als we over een paar jaar de manier van onderzoek verbetert hebben, er wel iets heel anders uit komt rollen.

Zoals Air ook al aangeeft zijn onderzoeken met mensen/dieren namelijk niet zo makkelijk.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:25

Air schreef:
Kuggur schreef:

Oh het kan wel onderzocht worden, alleen zal het nooit als waarheid vast kunnen staan, ieder dier of mens is namelijk anders. Zo zijn er gezond levende jonge mensen die vroeg sterven en zo zijn er ongezond levende mensen die heel oud worden.

Natuurlijk kan hier wel onderzoek naar gedaan worden. Wat jij nu noemt zijn randvoorwaarden. Die worden heus wel meegenomen in een degelijk onderzoek.
Volgens mij is er alleen nog niet een gericht onderzoek gedaan naar brokken- in vergelijking met BARF-honden. Dit kost natuurlijk ook wel wat tijd. (Don't shoot me if i'm wrong)
Wat we wel weten is dat er in brok veel stoffen en producten zitten die een hond simpelweg niet nodig heeft en ook niet bij een natuurlijk eetpatroon horen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:26

@kimmie261, ik zal het topic eens doorlezen,

en over het dagelijks brokken voeren, er werd mij juist geadviseerd om dezelfde brokken aan te houden, en tussendoor te variëren qua smaak ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:27

Air schreef:

Zucht,
De barfwereld stelt duidelijk; "Brokken zijn slechter dan een rauw vlees dieet".
Dit is gemakkelijk aan te tonen als het waar is. Ik begrijp niet hoe jullie erbij komen dat dit zo moeilijk te onderzoeken zou zijn. Onkunde wellicht?
Jouw redeneringen (die behoorlijk onzinnig zijn) zijn uitvluchten om de afwezigheid van wetenschappelijke onderzoeken die je claims steunen te verklaren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:32

Dat is inderdaad gemakkelijk aan te tonen, je hoeft alleen maar de ingrediëntenlijst te lezen.
Makkelijker kan het eigenlijk niet. Vind je dat onzin, dan vind je de McDonalds vast ook gezond.

Als het volgens jou zo makkelijk te onderzoeken is, waarom is er dan nog geen onderzoek van? Ik zou zeggen doe je best. En neem dan ook direct even je punt mee waarbij je beweert dat honden robots zijn. :')

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:36

Er zijn wel onderzoeken die aantonen dat in brokken als Pedigree en Royal Canin (beide geproduceerd in dezelfde fabriek als Mars en Twix) BHA en BHT zit, dit is een landbouwgif dat de houdbaarheid van deze producten verlengt. Het is een kankerverwekkende stof.

Daarnaast een hond/kat zijn beide carnivoren, dus vleeseters. Waarom zou je dan een brok geven waarin maar 4% vlees zit.

Kijk ik was ook de scepticus, zie hiervoor een eerder topic op bokt over vers vlees en brokken. Ik zei ook dat er geen wetenschappelijk onderzoek was dat aantoonde dat er BHA/BHT in zit, nou die zijn er wel en daarnaast heb ik Royal Canin benaderd met deze vraag. Na lang doorvragen + meerdere malen gebeld te hebben gaven ze toe dat dit inderdaad in hun producten zit, dat het om landbouwgif gaat. Ik ben compleet omgedraaid.

Mijn kat kan helaas niet volledig op vers aangezien zijn vertikt om Barf te eten vanwege IBD (darmziekte), maar ze krijgt zo min mogelijk RC en daarnaast Almo Nature vis en Carny vlees wat ze gelukkig wel eet.

Ik raad de sceptici onder ons aan om de artikelen uit het vorige topic te lezen + zelf de producent van de brokken te bellen en er zelf achter komen. Daarnaast is het gezond verstand dat een hond/kat een vleeseter is, dus waarom geen vlees als dat is wat zijn natuur is. Een mens laat je toch ook niet 96% gras eten en 4% vlees?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:39

Tussendoor krijgt ze ook wel botten met vlees er aan enzo, alleen niet als een maaltijd.
Ik weet zo 1.2.3 niet hoeveel % vlees in deze brokken zitten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:40

Air schreef:
Dat is inderdaad gemakkelijk aan te tonen, je hoeft alleen maar de ingrediëntenlijst te lezen.
Makkelijker kan het eigenlijk niet. Vind je dat onzin, dan vind je de McDonalds vast ook gezond.

Als het volgens jou zo makkelijk te onderzoeken is, waarom is er dan nog geen onderzoek van? Ik zou zeggen doe je best. En neem dan ook direct even je punt mee waarbij je beweert dat honden robots zijn. :')

Okay, Ik ga ervan door.
Het minste wat ik van deelnemers in een dergelijke discussie verwacht is dat ze basis leesvaardigheden hebben.
En die heb je duidelijk niet. Ook geen inzicht in wetenschappelijke methodologie, dat maakt het er niet gemakkelijker op.