Kitten met FIP.. of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kipzel

Kitten met FIP.. of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 17:32

Aangezien er volgens mij hier aardig wat mensen zitten met een behoorlijke kattenkennis, wil ik vragen wat jullie van het volgende verhaal vinden. Omdat ik niet weet welke details er toe doen en om het verhaal maar even van me af te schrijven, typ ik hier alles wat in me opkomt..

Wij hebben sinds ongeveer 2,5 maand een kitten. Jip is een katertje van zeg 5,5 maand oud, hij is een prachtige Turkse Van.
Toen wij hem kregen had hij wat last van z'n oogjes. Met wat zalfjes, druppeltjes en een antibiotica kuurtje is dit helemaal genezen.
Jip zat beter dan ooit in z'n vacht, z'n oogleden waren mooi wit en boven alles had hij ontzettend veel vrolijke energie.

Een week of drie later gingen wij op vakantie. Hij is van te voren een dagje bij een logeeradres geweest waar ze ook andere katten hebben, maar omdat onze kleine baas geen andere katten tolereerde hebben we hem weer naar huis gehaald. In de tijd dat wij op vakantie waren (10 dagen) is een vriendin van ons elke dag langs geweest om hem te voeren en met hem te spelen. We kregen ook regelmatig bericht en behalve wat aandacht tekort ging alles goed. Wel had ze een vlo gevonden en hem een vlooienkuur gegeven.

Toen we terugkwamen van vakantie had hij toch weer wat geïrriteerde ogen. Aangezien we nog zalf en druppels over hadden hebben we eerst geprobeerd of dat misschien zou helpen. Helaas werd het er niet beter van. Ook begon Jip zich steeds lustelozer te gedragen.
Toch maar naar de DA gegaan en het arme ventje had hoge koorts en zat verstopt. 5 DA bezoeken, 3 klysma's, infusen, injecties met antibiotica, dagelijkse koortsremmers en laxeermiddel verder was er nog steeds geen verbetering. Tot we weer teruggingen op het oude kattengrind (vriendin had het in de vakantie vervangen met een ander merk), 2 minuten later en Jip zat op de bak.

Wij blij, dachten dat het over was, maar helaas bleef de koorts aanhouden. Wat bezoeken later met infusen en antibiotica en nog steeds toedienen van koortremmers zakte de koorts en mochten we het thuis aankijken.. 2 weken verder en Jip werd alleen maar slechter. Jip at en dronk amper, likte aan de muur en was levenloos..

Afgelopen zaterdag werd ik vroeg wakker en vond ik de bank onder de plas, poep en kots.. Het ging het zo slecht dat we weer naar de DA zijn gegaan. Hij heeft daar weer een infuus, antibiotica, koortsremmer en vitaminen ingespoten gekregen. Thuis nog laxeermiddel.
Jip eet niet meer, drinkt niet meer en beweegt niet meer uit zichzelf. Hij zit steeds in de badkamer naast de kattenbak omdat als hij op de bank zit, de bank onder plast (is al 3x gebeurt). Het lijkt wel alsof hij geen kracht meer heeft in zijn achterhand.
We voeren hem nu al 3 dagen speciaal voer aangelengd met water dmv een spuitje.

Vandaag hebben we de uitslag gehad van het bloedonderzoek. Er is een volledig beeld gemaakt van de bloedwaarden, zouten, nier en lever functies, alvleesklier, op alle ziekten en virussen getest, noem maar op. Echt alles is getest.
En alles was in orde, op een wat lage nierwaarde na. Verder hebben ze een erg hoog aantal antilichamen voor het coronavirus gevonden.
Maar de overige afwijkende waarden die je bij FIP ziet zijn allemaal in orde.

Wij zitten met onze handen in het haar.. Zijn er nog andere dingen waar we op kunnen testen of is het zo einde verhaal?

Sorry voor het lange verhaal :\

Kipzel

Re: Kitten met FIP.. of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:52

Kon de post niet meer editen?

Maar kleine toevoeging: De DA wil het nu nog even afwachten om te kijken of z'n buik op gaat zwellen ivm vochtophoping.. Maar ja, hoe lang wacht je zoiets af terwijl je kat doodziek is?

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:25

Verschrikkelijk voor jullie en het arme diertje.
Wij hebben een fip kitten gehad ( na zijn dood gestest) en hij had niet dezelfde symptomen, maar dat kan met fip zo verschillend zijn. Dingen die wij bij woezel merkte; heel klein blijven met 7 maanden was hij 1300 gram en hij was een noorse boskat. Hij liet poep en plas lopen. Koorts, weinig eten, hij had een soort epileptische aanvallen.

Verder hebben we met hem heel veel bij de da gezeten en hij is ook opgenomen geweest in Utrecht. Heel veel onderzoeken gehad en er kwam steeds iets anders uit, waarbij wel nog hoop was. Uiteindelijk is hij s'nachts overleden en bleek na sectie dat het toch fip was. Uit zijn bloedwaarden bleek dit eerder ook niet, wel had hij een iets verhoogd titter.

Heel veel sterkte met jullie kitten, en ik hoop echt dat het geen fip is!

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:30

Dankjewel voor je reactie :)
Wat sneu voor jullie kitten :\

Jip is in een maand tijd geen gram aangekomen en vandaag gewogen en zelfs weer wat afgevallen..
Hij leek ook neurologische verschijnselen te vertonen omdat hij z'n hoofd steeds langzaam omhoog deed en met z'n achterpoten sleept..

Denk je met zo'n lang verhaal alles opgeschreven te hebben, vergeet je toch nog dingen..

Jip z'n titter was 1 > 800 wat minder dan 1 > 100 moet zijn (als ik het goed heb).

Vind het zo lastig om me bij de diagnose FIP neer te leggen, er klopt gewoon het een en ander niet.
Iemand bekend met een goede DA in Groningen voor een second opinion?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:32

Waar is Jip mee ontvlooid?

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:33

Oe.. zou het merk zo niet weten.
Gewone druppels die je bij een reguliere dierenwinkel kan kopen. Volgens mij zwart met goud doosje maar dat moet ik even voor je nakijken.

Jip zou eigenlijk de 2e dosis antivlooien spul na 2 weken gehad moeten hebben maar dat zijn we vergeten.
Vond zaterdag weer 1 vlo, maar omdat ie zo zwak is nog niet weer toegediend.

Edit: ben morgenavond pas weer thuis om te kijken, zal het aan m'n vriendin vragen die wel thuis is

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:36

Dat niet aankomen/groeien had Woezel ook. En dat met de achterpoten was zo'n beetje het eerste dat ik merkte samen met plas laten lopen. Hij ging naar verloop van tijd steeds slechter lopen. Hij was wel tot het eind energiek, nog steeds spelen enz.

Fip is echt heel lastig omdat je het voor de dood van het diertje niet echt kunt vastleggen. Pff kan me heel goed voorstellen hoe je je nu voelt..

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:42

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:43

Wat ontzettend balen dat je kitten zo ziek is.
Helaas heb ik hier in huis ook in 13 maanden tijd 2 fip gevallen gehad.
Bij de 2 van mij begon het met niet willen eten en ook koorts, en ze werden allebei geel.
In het begin kregen ze een cortnisone spuit waarmee ze weer wat opknapte, helaas ging het toch ook weer achteruit.
En hadden ze allebei op de dag van de laatste onderzoeken ook een zwakke achterhand.
Hier konden allebei nog wel naar de bak en heb ik eigenlijk niks naast de bak gevonden. Ook zag de ontlasting er normaal uit.

Fip is gewoon een rot ziekte!

Misschien een echo laten doen??
Ik heb het bij allebei laten doen, en helaas was er bij allebei toen ook iets wat op vocht leek te zien.
En ze zouden eventueel nog een punctie kunnen doen.

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:46

Jip is ontwormd met Bolfo Gold van Bayer.
Echo vond DA niet nodig omdat ze niks van vocht voelde, puntie wilde ze niet omdat de kans te groot is om nu darmen ed te raken omdat zijn buik niet opgezwollen is..
En hij wordt ook niet geel.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:48

Oh oke, helaas is fip zo een rot ziekte en eigenlijk nooit een duidelijk beeld geeft....
Ik hoop heel erg dat het geen fip is en dat jullie hem er boven op krijgen.

Sterkte!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:52

waren de ouders getest ?

Maartenn

Wij hadden ook een kat met FIP, er zat heeeel veel vocht in de buik. De dierenarts kon er zo een punctie uit trekken en het vocht was helemaal geel, helaas.. :'(
Ook dat met de slappe achterhand had onze kat ook.

Maartenn

spicegirl schreef:
waren de ouders getest ?

? FIP is niet erfelijk.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:53

Maartenn schreef:
spicegirl schreef:
waren de ouders getest ?

? FIP is niet erfelijk.

:Y)

Jip is opgenomen in het stamboek en z'n ouders zijn hiervoor ook op het eea getest.
Andere kittens uit het nest hebben nergens last van..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:55

spicegirl schreef:
waren de ouders getest ?

Ja, het is een raskat. Zonder test krijgen ze ook geen stamboom mee.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:57

De verplichte testen zijn FIV en Felv, aids en leukemie. FIP heeft daar dus niks mee te maken.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:58

Fip is het corona virus wat kan muteren.
Bijna iedere kat heeft het virus in zijn lichaam als een goed aardig virus en dat kan door bijv stress of verminderde weerstand muteren.
Helaas zijn er al zoveel onderzoeken gedaan naar fip maar een duidelijk antwoord is er nog steeds niet helaas.

waarschijnlijk zijn de ouders getest op fiv en felv en misschien ook wel op hcm en pkd, op fip kan je niet testen...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:00

Ik moest wel even glimlachen bij je bericht over evt uit logeren gaan, dat hij dat niet accepteerde, tja, je hebt een Turkse Van of je hebt geen Turkse Van he ;)

Bijna alle katten dragen het Coronavirus bij zich, bij sommigen kan dat virus muteren en FIP worden. We zijn er ook 2 kittens aan kwijtgeraakt, daarna ben ik gestopt met fokken.
Het kitten wat we hebben teruggenomen (en de koper uiteraard het geld hebben teruggegeven) hebben we nog 3 maanden bij ons mogen houden, tot hij aangaf dat het genoeg was. Redje had de neurologische variant. Het andere kitten had de buikvariant. Likken van de muur zegt mij helaas genoeg... Sterkte ermee!

Edit, ik ben spuit elf, zie ik ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:02

Maartenn schreef:
De verplichte testen zijn FIV en Felv, aids en leukemie. FIP heeft daar dus niks mee te maken.

Dat weet ik.

meniekske schreef:
Fip is het corona virus wat kan muteren.
Bijna iedere kat heeft het virus in zijn lichaam als een goed aardig virus en dat kan door bijv stress of verminderde weerstand muteren.
Helaas zijn er al zoveel onderzoeken gedaan naar fip maar een duidelijk antwoord is er nog steeds niet helaas.

waarschijnlijk zijn de ouders getest op fiv en felv en misschien ook wel op hcm en pkd, op fip kan je niet testen...

Ja, was bekend. ;)

Imo is het fip, maar dat wist je al..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:02

maar als de ouders nergens voor getest zijn, is het wel een indicatie over de betrouwbaarheid van de fokker.
en de FIP moet toch ergens vandaan komen.of je hebt het al bij de fokker vandaan meegenomen, of hij heeft het bij het huidige adres opgelopen.
hier een duidelijk stukje over FIP.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html

veel sterkte met je poezenkind !

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:05

spicegirl schreef:
maar als de ouders nergens voor getest zijn, is het wel een indicatie over de betrouwbaarheid van de fokker.
en de FIP moet toch ergens vandaan komen.of je hebt het al bij de fokker vandaan meegenomen, of hij heeft het bij het huidige adres opgelopen.
hier een duidelijk stukje over FIP.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html

veel sterkte met je poezenkind !

De ouders zijn dus WEL getest, anders had Jip nooit een stamboek gekregen.

De fip kunnen we ook onder onze schoenen hebben meegenomen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:06

Je neemt de FIP niet mee, je neemt het Coronavirus mee, die kan muteren, en pas dan krijg je fip.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 23:06

KootMiraDrum schreef:
Ik moest wel even glimlachen bij je bericht over evt uit logeren gaan, dat hij dat niet accepteerde, tja, je hebt een Turkse Van of je hebt geen Turkse Van he ;)

Hij was me het ventje wel zeg! :D

Hij is dus wel getest en de site die je geeft heb ik allang gelezen ;)

En idd.. virus kan overal vandaan zijn gekomen..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:07

KootMiraDrum schreef:
Je neemt de FIP niet mee, je neemt het Coronavirus mee, die kan muteren, en pas dan krijg je fip.

Denk dat je wel snapt wat ik bedoelde. ;)

Even voor de goede orde, het is dus ook mijn kat.