Gewonde merel in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Gewonde merel in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:05

Hallo Bokkers!

Ik heb nu toch weer een sneu gevalletje -O-
Een jonge mannetjesmerel met een slappe? vleugel. Hij lijkt niet gebroken bij het gewricht ofzo.
Hij kan nog hupsen en een beetje fladderen, maar hij zit nu al uren bij ons in de boom.
Ik heb zonet zaadjes en wat stukjes brood neergelegd op het dak van ons schuurtje, en na twee rondjes in de boom te hupsen kwam hij naar beneden om de helft van het voer op te schrokken.
Nu ga ik, zolang hij nog zelf hupst enzovoorts (hij is nog veels te snel om te vangen om naar de dierenopvang te kunnen brengen) hem voeren en er een bakje water bij zetten. Wat geweekte kattenbrokjes, zaadjes, stukjes brood en besjes.

Alleen.. Nu begint het hier heel erg te waaien, en mijn lieve merel wordt bijna de boom uit geblazen.
Hij zit nu heel paniekerig over het schuurdak te rennen omdat hij een beschut plekje wil en nergens heen kan.
Is er iets dat ik kan doen? Een beschutte plek maken oid? En zoja, hoe kan ik dat het beste?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:06

Vogelopvang in deze regio komt de vogel halen als je hem zelf niet kunt vangen.
In het hele land zitten er opvangplekken voor vogels, dus even kijken welke in jouw buurt zit, even bellen, en overleggen wat je kunt doen...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:09

Wij hebben geen vogelopvang in de buurt, ik breng alles wat kans van leven heeft maar wel medische hulp nodig heeft naar de dierenarts. Soms doen ze wel eens moeilijk maar je moet je niet af laten poeieren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:17

Als ik de vogel zou proberen te vangen hupst hij zo de tuin van de buren in, en laten die nou net wel een kat hebben (en niet zo bereid zijn om mij door hun tuin te laten racen op jacht naar een vogel).
Ik denk niet dat dierenambulance veel meer succes zou hebben. Tot nu toe ben ik echt bijzonder onkundige mensen tegengekomen, breng hem liever zelf even naar de dierenopvang als ik hem vang dan dat zij hem gaan vangen (lees; mensen die een jonge, gewonde duif ondersteboven houden en hem dan op zn hoofd laten vallen van anderhalve meter hoogte, terwijl 20 cm verder een tafel is waar je hem boven kan houden zodat als hij valt door tegenstribbelen, hij niet ver valt.)

Maar wel bedankt voor meedenken :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:25

Nachtlampje schreef:
Als ik de vogel zou proberen te vangen hupst hij zo de tuin van de buren in, en laten die nou net wel een kat hebben (en niet zo bereid zijn om mij door hun tuin te laten racen op jacht naar een vogel).
Ik denk niet dat dierenambulance veel meer succes zou hebben. Tot nu toe ben ik echt bijzonder onkundige mensen tegengekomen, breng hem liever zelf even naar de dierenopvang als ik hem vang dan dat zij hem gaan vangen (lees; mensen die een jonge, gewonde duif ondersteboven houden en hem dan op zn hoofd laten vallen van anderhalve meter hoogte, terwijl 20 cm verder een tafel is waar je hem boven kan houden zodat als hij valt door tegenstribbelen, hij niet ver valt.)

Maar wel bedankt voor meedenken :)

Maar ze hebben wel een net waarmee ze hem kunnen vangen.
Daar zit een stok aan, waardoor je toch een veel 'langere' arm hebt. Vervolgens kun je hem met eigen handen uit dat net vissen.
Vogelopvang is hier zeer kundig, staat overigens geheel los van dierenambulance.
Dus specifiek op zoek gaan naar vogelopvang.

Nachtlampje

Re: Gewonde merel in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:27

Ga eens zoeken :) Maar volgens mij zijn deze niet in de buurt, had ik eerder voor die duif ook al op gezocht.
Heb overigens zelf ook zo'n net (zo een voor vissen, dus soortgelijk)