Hoe zou je ontvangen willen worden bij een opvang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Hoe zou je ontvangen willen worden bij een opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 16:22

Hoihoi,

Vanavond krijgen wij meerdere mensen voor dieren in onze opvang. Voor ons is het heel normaal om daarom de boel netjes aan de kant te maken, hokken schoonmaken, nog eens een extra borsteltje over de cavia's, nieuw hooi, flesjes water vol, allemaal nog wat groente voor de mensen komen en natuurlijk gewoon de delen van het huis waar de mensen komen aan de kant maken en even vegen of stofzuigen...

Dat is in mijn ogen heel normaal... Overal waar mensen ontvangen worden, daar word alles netjes gemaakt. Maar in het geval van een dierenopvang is dat voor veel mensen anders...

Dieren in een schoon hok, met volle flesjes water, groente, waar geen sprietje hooi op de grond ligt... Dat wekt bij veel mensen de indruk dat de dieren er anders slecht bij zitten en dat het snel opgeknapt moet worden voor er mensen komen. Dat is natuurlijk niet zo, als je dieren in vieze hokken zitten en niet gezond gevoed worden, dan krijg je ze niet binnen een dag tip top in orde.

Nou ben ik dus benieuwd hoe jullie ontvangen willen worden bij een opvang.
-Hokken gewoon zoals ze op dat moment zijn. Dus kom je op een dag vóór een schoonmaakdag, dan zijn de hokken niet brandschoon, zijn de flesjes toevallig 's ochtends gevuld en je komt 's middags, dan zijn de flesjes halfvol. Etc.
-De hokken zijn schoon op het moment dat je komt, flesjes zijn vol. Etc.

Ik ben benieuwd!

_00_0

Re: Hoe zou je ontvangen willen worden bij een opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:26

doe zelf een dierverzorging opleiding dus mij maakt een halfvol flesje niets uit. en een beetje vies hok schrikt mij ook niet af. Zolang het maar niet stinkt en de dieren er gezond en doorvoed uitzien.

de omgeving moet schoon zijn, al snap ik dat sommigen beesten hun vloerbedekking graag eruit gooien. :+
Zolang er maar geen rommel is, dus goed opgeruimd (geen rondslingerende emmers oid). en zeker met knaagdieren dat er geen vliegen of andere beesten rondvliegen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:27

Bij ons in de opvang krijgen de dieren sochtends gelijk water en hooi
De hokken worden om de dag schoongemaakt, wctjes elke dag.
Maar wij gaan niet alles extra schoonmaken als er mensen komen, want wij weten nooit of er wel of geen mensen komen.
De dieren zitten er goed bij, en krijgen wat ze moeten hebben...

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:27

ik vind dat je best mag zien dat het niet helemaal schoon is als de dieren er maar goed verzocht bij zitten want dan zie je dat alle aandacht naar de dieren toe gaat
maar zo als jij het omschrijft als je dat echt doet bij elke klant dan doe je het super goed

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:30

Als ik naar een opvang zou gaan, vind ik het belangrijk hoe de dieren er uitzien en of ze wel gewoon de ruimte hebben en eten en drinken. Heel netjes hoeft het niet te zijn als de dieren maar goed verzorgd zijn. Dieren zijn dieren en die zijn vaak nou eenmaal niet heel schoon :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:31

Ik vraag me af hoe vaak jij kijkers krijgt in je opvang. Als je dat iedere dag echt wilt volhouden, dan vraag ik me af hoe je rondkomt met de financieen en met je tijd.

Het is natuurlijk mooi dat alles er gelikt uitziet. Maar iemand die in de dieren zit weet dat dit niet altijd kan. Ik zou gewoon de dagelijkse routine aanhouden, maar me niet gaan uitsloven voor een eventuele kijker.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:34

Zo is het bij ons ook Cassidy

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 16:37

Hoevaak er mensen langskomen dat verschilt. De ene keer een week lang elke dag, soms 2 in de maand, soms 10 op één dag :)
Vooral als we veel dieren hebben dan komen er veel mensen, maar op dit moment hebben we er niet zo heel veel.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:58

Heb zelf ook een cavia opvang gehad. Ik vind het heel normaal als het gewoon is zoals het is en als je alles schoon wil hebben ook. Dat hangt helemaal van jezelf af! Bij beide zou ik niets raars denken, behalve als het echt een dikke bende is wellicht wat opruimen.
Zelf ruimde ik een beetje op en verzorgde de beestjes nog wat indien nodig. Verder stofzuigen omdat het snel een bende wordt met veel dieren en dat was het eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:45

Gewoon, zoals het is. Bij een goede opvang hebben de dieren altijd schone hokken en drinkwater tot hun beschikking en ik neem aan dat het huis/de omgeving ook redelijk schoongehouden wordt in het belang van de gezondheid van mens en dier. Dan hoef je toch niets speciaals te doen?

Maar ik moet bekennen: Af en toe ruim ik wel het huis op wanneer er mensen voor de ratten komen. :+ De dieren worden goed verzorgd hier en vies is het niet, maar zoals nu liggen er stapels papieren op tafel en hangen er kleren over de stoel, die werk ik dan wel weg, voor mijn eigen gevoel. Over de indruk die mensen van de dieren/de verzorging krijgen maak ik me echter nooit druk, dat zit gewoon altijd goed en zo zou het in mijn ogen bij elke opvang moeten zijn. Ik ben er best streng op eigenlijk, wil gewoon ook niet dat het hele huis naar ratten stinkt (en er zit verschil tussen stinken en ruiken, want dat laatste zal allicht het geval zijn. ;)).

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:16

Het hoeft van mij niet brandschoon te zijn oid.. Meerdere keren bij cavia fokkers/opvangen geweest en moet eerlijk bekennen dat ik er niet eens echt op heb gelet :oo Dat betekend waarschijnlijk dat de hokken er gewoon goed, normaal uitzagen. Ik verschoon de kooien van m'n cavia's ook niet elke dag dus verwacht ook niet dat anderen dat doen. Waar ik vooral op let is hoe de cavia die ik aanschaf eruit ziet (qua gezondheid dus), dat vind ik belangrijker dan hoe het huis of de kooien eruit zien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:53

wij maken elke ochtend alles helemaal schoon maar als wij om 10 uur nog niet klaar zijn en er komen al klanten voro betreffende ruimte dan zeggen we dat gewoon dat we weinig mensen hebben en nog niet aan de schoonmaak van deze dag toe gekomen zijn. En ja, dan kan het zijn dat het voer bijna op is en het water wat leeg en de kattenbakken vies zijn maar dat is niet anders. Wij doen pension dieren altijd als eerste en dan de ruimten waar de meeste bezoekers komen maar soms lukt het gewoon niet allemaal voor 10 uur.
Dat maakt een opvang echt nog niet slecht.

Een opvang wordt slecht als mensen zelfstandig rond mogen kijken bij de dieren en mogen beslissen welk dier ze willen zonder dat er maar enige informatie gevraagd wordt over de situatie waar het dier in terecht komt en de ervaring van mensen.

Wij laten af en toe bij grote drukte mensen alvast in de ruimte waar ze het beste in terecht kunnen (alvast vragen naar voorkeur kater/poes/kleur/binnen/buitenkat/schootkat/moet kat dag alleen thuis kunnen zijn/ zijn er meerdere huisdieren enz.) en dan na 15 minuten ofzo komt er iemand van ons team met de informatie map en met extra vragen. Als wij dan al wisten dat ze voor een rood/witte kater willen gaan en ze vallen voor een langhaar zwarte poes dan kan je daar goed op inspringen. Dan mogen ze die poes gerust mee nemen maar ze moeten wel weten dat zwart geen rood/wit word (haha) en dat langhaar veel meer verzorging vraagt dan korthaar en de uitleg daarbij als de kat aan de diaree is dat het in de haren kan blijven zitten. Schrikt dat mensen niet af dan heb je al serieuze mensen te pakken. En dan nog karakter van de kat (voor zover wij weten) vergelijken met de situatie waar de kat in zal komen en kijken of dat ook te combineren valt. Wij doen daar veel moeite voor en als dank krijgen we maar weinig dieren terug omdat het niet blijkt te klikken. En dan vind ik als opvang dat je het goed doet naast dat de dagelijkse verzorging natuurlijk wel gewoon goed uitgevoerd wordt voor of na een bezoek van mensen.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:28

Ik kijk meest naar de dieren, dan pas naar de hokken. Dat er keuteltjes liggen en een halfvol flesje maakt mij ook niks uit.
Je ziet het wel als de beesten het goed hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:01

zolang je je verblijven gewoon goed bijhoud, zou ik geen extra schoonmaak werkzaamheden gaan inlassen :n
dus als de flesjes niet allemaal afgevuld zijn op het moment van mensen over de vloer, jammer dan, dat sprietje hooi wat ronddwaalt, best hoor.
ze mogen best zien dat er geleefd word door de dieren, zolang het maar schoon is (dus gewoon netjes bijgehouden hokken) en de beestjes er goed bijzitten is het prima.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 01:26

Ik ga mee met de anderen die zeggen dat je je het best gewoon aan je eigen schoonmaakroutine kunt houden. Jij hebt immers allang geleden voor die routine gekozen, die werkt voor jou/jullie. Als je dat goed kunt verantwoorden, in het geval dat er vragen over komen, dan zit je goed.

Als ik in onze ontvangstruimte net bezig ben met het verschonen van een hok en het ziet er in mijn ogen op dat moment even rommeliger uit dan hoe het imo zou moeten zijn, dan begin ik er zelf even over voor er vragen over komen: 'U treft me net op een moment dat ik aan het verschonen was, maar loopt u maar binnen hoor'. Het komt ook weleens voor dat er een dier op de grond ligt/zit/staat. Die is dan pas vers binnen en even van de schrik aan het bijkomen voordat ik hem een definitief plaatsje geef. Maar een dier op de vloer is natuurlijk voor een leek geen gezicht, dus meestal maak ik daar bij voorbaat ook een terzijde opmerking over.

Anders dan bij jou wordt bij ons ieder dier dagelijks verschoond (dat is bij vogels nu eenmaal meer nodig dan bij knaagdieren/konijnen) en wij kennen dus alleen schoon of vies en geen 'tussendag'.

Een tip, als je van te voren weet dat er foto's gemaakt gaan worden voor het plaatselijke krantje, of maar voor een spreekbeurt of wat ook, zorg dan wel dat alles zo schoon mogelijk is of dat je alleen de schoonste kooien en hoekjes laat fotograferen. Iemand die niet in je opvang is geweest maar wel die foto te zien krijgt van een vies wordend hokje of op de achtergrond een vloer die niet geveegd is, krijgt niet de beste indruk van je opvang en aan zo iemand kun je dan weer niet uitleggen dat er tien minuten later is aangeveegd en alles er weer tiptop uitzag.