hond loopt voortdurend weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

hond loopt voortdurend weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:26

Beste Bokkers,

We hebben naast drie Cavaliers en een Engelse Bulldog ook nog een Chow Chow. De Chow is een erg slimme en lieve hond, maar hij heeft ook een groot nadeel : hij loopt voortdurend weg. Van zodra hij de poort ziet opengaan, rent hij erdoor en gaat lopen. Hem roepen helpt niet. Hij begrijpt het wel, maar luistert niet. Als je hem achterna gaat, vindt hij dit een erg leuk spelletje, en laat zich absoluut niet pakken. Hem niet achterna gaan hebben we ook al geprobeerd. In het begin kwam hij dan direct terug, maar nu heeft hij ontdekt dat op je eentje wandelen ook erg leuk is, en komt hij pas terug als hij zin heeft.
Omdat ik niet wil dat mijn hond voortdurend op straat loopt met het gevaar aangereden te worden of met de mogelijkheid iemand te bijten of gebeten te worden, wil ik dat dit gedrag stopt.

Maar hoe ? Hebben jullie tips ? Hem aan een lange rollijn nemen en de kans geven weg te lopen om hem dan te corrigeren helpt niet. Hij weet perfect wanneer hij een lijn aanheeft en wanneer niet.

Ik wil hem niet in een hok stoppen, want dan blaft hij de hele tijd en dat vinden de buren niet zo fijn. We hebben een groot domein (1.5 ha) waar hij vrij kan rondlopen en dat veilig omheind is, dus we houden hem niet in een stadstuintje oid.

amyz

Re: hond loopt voortdurend weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:29

Hoe doe je dat als je de honden gaat uitlaten en je gaat de poort uit?
Wat heel erg helpt met mijn kleine wegloopster is om bij de poort steeds eerst te wachten totdat ík zeg dat we gaan. Ik gooi dan gewoon de deur open en zij moet wachten. Heb haar dan uiteraard wel aan de lijn.

Kunnen nu normaal de tuin in en uit, ook als zij in de tuin is :) Zelfde geldt voor de voordeur. Volhouden ook, die aanpak. Moet de normaalste zaak van de wereld worden dat jij rustig de tijd neemt om de deur te openen etc.

En verder.... Zorgen voor goede tussendeuren :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:31

Ik lees even mee, ik heb ook zn mormel thuis
Hij weet ook wanneer ie een lijn om heeft, maar zodra hij zn kans ziet is ie weg
Gelukkig wonen we in een nieuwbouw buurt,dus niet veel verkeer, maar moet er niet aan denken wat er kan gebeuren...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:34

Aan de lange lijn oefenen met een stroombandje? Dat ze zo leert dat keurig komen is geen naar gevoel geeft maar stout niet komen een stootje oplevert? En als ze dat snapt los oefenen op een controleerbaar terrein zoals de tuin? Anders vrees ik dat je niet zoveel mogelijkheden hebt..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:35

Dubbel hekje? Net zoals op de kinderboerderij met de geitjes en schaapjes? :')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:37

Nou zn dubbel hek is misschien nog wel een goed idee !!!
Want wij moeten de poort uit om bij de containers te komen, als daar achter nog een hekje staat kan ie niet weg...
Ik zal het eens overleggen thuis :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:37

Onze vorige franse bulldog deed dit ook, die is toen gecastreerd en het weglopen ging bijna helemaal weg. Maar toch vond hij het altijd leuk om toch eventjes door het weiland te gaan in zijn eentje. Maar voor de castratie ging hij altijd het hele dorp door. Dat is hierna toch echt wel een stuk verbeterd :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:39

Het gaat niet om de deur, maar om de toegangspoort. We hebben zo'n grote houten gesloten toegangspoort die automatisch open en dicht gaat. Als we met de auto (of motor of paard of fiets of te voet :D ) thuiskomen, doen we de poort open met de afstandsbediening en alvorens je er zelf kunt doorkomen, is de hond al de straat op. Bij het thuiskomen is het minder erg, want hij komt toch altijd terug naar huis, en we wonen in een erg rustige straat, maar als je 's morgens naar het werk wil vertrekken en je moet wachten tot het meneer behaagt om terug naar huis te komen, dan word je wel even lichtelijk pissed off... -:(-
De beste oplossing die ik al gevonden heb is de chow binnen in huis opsluiten, maar dat is eigenlijk ook niet ideaal. We hebben zo'n grote tuin, en de andere honden lopen vrij rond, en hij moet dan de hele dag alleen binnen zitten... ^)

Aan een stroombandje heb ik ook al gedacht, maar zo'n chow heeft wel een erg dikke vacht en de stroomdraad van de paarden deert hem absoluut niet !

En gecastreerd is hij ook al. Ik wil niet dat alle buurhonden zwanger raken :')

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:44

hmmm als ie al gecastreerd is heb ik niks gezegd :D zag het zo niet staan dus dacht ik meld onze 'belevingen' even :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:45

Zit ook wel een klein beetje in het ras, niet? :P De chowchow bij ons op de hondenschool luistert ook absoluut niet als hij daar geen zin in heeft. Vriendin van mij heeft een Shiba inu en da's hetzelfde type, echt een ontsnapper en eenmaal ontsnapt krijg je hem amper gevangen. Verder luistert 'ie wel goed hoor, tot hij weer ontsnapt ;)

Ik heb niet echt tips verder, buiten het stuk van je inrit afzetten voor de honden. Zodat je wel met je auto binnenkan, maar de honden niet meteen aan de poort kunnen maar hier nog een stuk omheining tussen staat.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:49

Kan je niet iets verzinnen met een dubbele poort?
Dus dat je toegangspoort bestaat uit 2 poorten waarvan de ene pas opengaat als de andere dicht is.
Er moet dan wel voldoende ruimte zijn zodat de auto tussen de 2 hekken past, zal wel ff werk zijn maar ik denk dat het wel werkt!
(snap je het of leg ik t niet duidelijk uit)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 16:42

Ik zal dat idee eens bekijken. Feit is dat ik met een Dodge Ram rijd, dus niet direct een klein autootje, dus het sas zal redelijk groot moeten zijn.
En het zit inderdaad in het ras. Onze Engelse Bull is ook erg koppig, maar die loopt tenminste niet weg.
Eigenlijk loopt ze uberhautp nooit. Ze STAPT hoogstens. :') :D

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:07

idd geen kleine auto, maar 1,5 ha is ook geen kleine tuin ;)
dus wellicht is er iets te knutselen met een dubbele poort,
heb je meteen een mooie grote oprit :D

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:28

Tja, ik heb er hier ook eentje. Een Berghond, dus er op "getraind" om zelfstandig te denken en maling te hebben aan de baas. Nu heb ik geen automatisch toegangshek, maar een gewoon hek en een gewone poort, maar moet altijd zorgen dat die gesloten blijven.

Dus toch iets verzinnen met een dubbel hek of een stroomdraadje heel laag over de grond of een dogwatch-systeem, dan heb je geen gedoe met het hek, want het draad kan daar enkele meters vandaan liggen en kan hij dus niet meer bij het hek komen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:37

Net voor de poort een stroomdraadje paar cm over de grond. Een keer tegenaan komen met de poten en dat doen ze geen 2xs keer. Daar is zn vacht ook dunner. Je moet er toch iets aan gaan doen want dit is gevaarlijk. Hij zal maar onder een auto komen of iemand laten vallen van een fiets bv.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:30

Ik zou denk ik ook het stroomdraadje proberen. Zodra hij gevoelt heeft dat er stroom op staat en hij er niet meer overheen gaat kun je het stroom er wel weer afhalen. Je moet dan wel het draadje laten liggen uiteraard.
Denk dat dit de meest snelle en goedkope oplossing is. Voor de hond niet erg leuk, maar waarschijnlijk doet hij het idd maar 1 keer.

succes

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 11:45

Het wordt echt een probleem. Gisteren was hij weer ontsnapt omdat we de poort moesten opendoen om iemand binnen te laten. Hij is dan bij de overburen gaan "buurten", maar zit dan wel hun hondje achterna (een klein yorkshire terriertje), dat dan van de schrik ook gaan lopen is. Buren dus boos nu, en helemaal begrijpelijk. -O-
Ik denk dat ik voor een dogwatch omheining ga. Niet erg leuk voor de hond, maar als hij onder een auto terecht komt, of iemand verwondt, is het nog veel erger...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:47

zo'n dogwatch omheining is maar twee of drie keer niet leuk. Als het echt zo'n slimme hond is, dan heeft hij er al snel geen last meer van omdat hij de grens weet.

En het is altijd nog beter dan een overreden hond en/of boze buren...

succes!

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:09

sevke schreef:
En het zit inderdaad in het ras. Onze Engelse Bull is ook erg koppig, maar die loopt tenminste niet weg.
Eigenlijk loopt ze uberhautp nooit. Ze STAPT hoogstens. :') :D

Haha, ja, komt me bekend voor! Zowel de koppigheid als het niet zo actief zijn. Wij hebben ook een engelse bulldog van 11 jaar oud, af en toe doet ze een sprintje als ze denkt dat ze ergens iets te eten gaat vinden, maar meestal komt ze op haar gemak aangeslenterd.

Sorry, even offtopic.

Veel succes nog met je wegloper!