'Nieuweling' in huis (Geelhoofd Amazone papegaai)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaNH

'Nieuweling' in huis (Geelhoofd Amazone papegaai)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:03

Hoi allemaal :D

Sinds gisteren hebben we een tweede papegaai in huis: de Geelhoofd Amazone papegaai genaamd Lorreke!
Hij/zij komt bij de opa en oma van mijn vriend weg. Croky, onze Grijze Roodstaart papegaai hebben we 2 jaar geleden hier ook weg gehaald. Toendestijds waren 2 papegaaien voor opa en oma gewoon te veel werk, wij waren gek op Croky (mijn vriend kent hem al zijn hele leven zowat) dus voor ons was de keuze toen heel makkelijk. Nu 2 jaar later begint opa wat achteruit te gaan en oma heeft ook steeds last van de benen etc (de lieve mensen gaan ook richting de 80 nu). Zelf zagen ze ook wel in dat ze Lorreke nu niet meer konden geven wat hij/zij nodig is (bij elk hard geluidje meteen de doek erover zodat hij zou ophouden etc). Vandaar de keuze gemaakt dat ook Lorreke bij ons mag komen wonen. Lorreke zal nu zo'n 24 jaar zijn, heeft nooit speeltjes gehad ("Ohh is niet nodig, hij vermaakt zich wel hoor" aldus opa en oma) en is echt een kreng. Hij/zij vind niemand leuk in de buurt. Als je in de buurt komt dan hapt Lorreke naar je en gaat dan lachen :+ de gekke vogel houd dus heel erg van ouwehoeren.
Het weerzien van beide vogels was erg leuk, ze herkenden elkaar meteen en Lorreke zit vandaag al druk te kijken hoe Croky met zijn speeltjes speelt. Denk dat we volgende week gaan beginnen met speeltjes wennen (dit moesten we 2 jaar terug bij Croky doen, dat was echt een schijterd haha) we willen Lorreke eerst laten wennen aan de verhuizing/nieuwe geluiden/andere hond en een kat (die had hij ook nog nooit gezien). Ik hoop dat ik snel Lorreke zijn/haar vertrouwen kan winnen, het is echt zo'n leukerd (ondanks zijn/haar moeilijke karakter ben ik altijd al gek geweest op deze vogel). Toen we Lorreke gister ook gingen verhuizen (wij wonen zo'n 500 meter bij opa en oma weg) deed Lorreke niks anders dan lachen!! Heel wat mensen hebben omgekeken of bleven even staan, want het was toch wel een beetje lachwekkend hoe we over straat liepen met zo'n grote kooi en een papegaai in de slappe lach :')

Nah.. genoeg gekletst! Hier de foto's :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(mooie gele vlekken op zijn/haar rug, vind de kleuren echt geweldig van Lorreke hihi)

Afbeelding
"Had je wat???? }> "

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou en dan mag Croky natuurlijk ook nog even een plekje, de foto's hebben hier al eens gestaan.
Zal binnenkort nieuwe foto's van Croky maken! :)

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Miranda

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:07

Haha, heb echt moeten lachen bij het beeld van een papegaai in de slappe lach :') Beiden heel mooie vogels! Kunnen ze ook samen eigenlijk?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:11

Haha nou me schoonzusje heeft het opgenomen :') dus zodra ik dat filmpje heb plaats ik die hier ook wel even, je lacht je echt dood :+

Ik heb me er nog niet in verdiept of deze vogels samen kunnen maar ze hebben zo'n ruim 15 jaar naast elkaar gestaan en toen kletsten ze ook met elkaar. Lorreke maakte dan bijvb een hard geluidje en dan corrigeerde Croky hem altijd "Foeiiiii, mag niet zegt baasje!". En zo praate ze wel meer met elkaar toendestijds.. Maar of ze echt bij elkaar kunnen weet ik niet, ik denk dat ik het niet zou durven.. Veel te bang dat ze mekaar pijn zullen doen hihi.

Solleke_Noah

Re: 'Nieuweling' in huis (Geelhoofd Amazone papegaai)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:17

Ik weet dat ze in de papegaai-opvang (ben ff de naam kwijt) wel verschillende soorten samen hebben maar dat zijn enorm ruime volières natuurlijk. Toch al fijn als ze naast elkaar gaan en samen kunnen kletsen.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:24

Nou uiteindelijk willen wij dus zelf een hele grote voliere gaan maken (zodat ze ook in die ruimte zouden kunnen vliegen als ze willen, echt groot dus) En deze willen wij dan met een 'schot' in 2en verdelen. En als het ons zou lukken om ze samen te krijgen dat we dan gewoon het schot eruit kunnen halen zeg maar. Maarja dit is toekomst werk. Voor nu hoop ik gewoon dat hij hier snel kan wennen, want sinds gisteravond heeft hij zijn eten ook nog niet echt aan geraakt, dus ik hoop dat hij zich snel op zijn gemakje voelt!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:46

Een amazone <3 prachtige vogel :)
Hoop dat hij snel gewend is. Gaaf ook dat jullie het plan hebben een volière te maken

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:43

Dank je! Ik hoop ook dat ie snel gewend is.. momenteel krijg ik alleen gehap naar me hoofd als ik hem aandacht wil geven :+ maar dat verandert vast gauw met genoeg aandacht!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:48

Wauw, gaaf zeg! Fijn dat hij nu bij jullie mag wonen.
Moet zeggen dat Croky er erg goed uit ziet zeg, mooi verenkleed!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 13:55

Hihi ja Croky was 2 jaar geleden wel ietsje minder, maar eigenlijk is het altijd al zo'n mooierd geweest. Zie ze helaas ook vaak genoeg zonder/met minder veren :( Maar Croky lijkt hier dan ook erg gelukkig :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 16:23

Update: Met Lorreke gaat het steeds beter. Ze (ik noem haar altijd een haar, maar het kan net zo goed een kerel zijn, heb geen idee :+ ) begint weer wat te praten en te kwekken en gister heeft ze voor het eerst uitgevonden dat ze hier dus ook kan schreeuwen :') iets waar we minder blij mee zijn gezien we 3 hoog in de flat wonen. We hebben de buren ervan laten weten voordat Lorreke kwam, gelukkig zijn ze vrij makkelijk hiermee. Maar ik hoop maar dat het niet al te vaak gebeurd :+ We hebben het uiteindelijk kunnen oplossen door een kleed over de helft van de kooi te leggen. Hier ging Lorreke toen onder zitten slapen :+ Maar al met al begint ze zich meer op der gemakje te voelen. Mijn vriend mocht haar gisteren zelfs 2 x aaien! :D Ben benieuwd hoe ze het over een jaartje doet hier bij ons hihihihi

Ohjaa nog even een vraag aan de mensen die een Amazone papegaai of Grijze roodstaart hebben:
Ik knip ze wel eens wilgentakken zodat ze zich hier lekker mee kunnen vermaken. Maar nu vroeg ik me af (kon het zo via google niet vinden) mogen ze ook de bladeren van wilgentakken of zijn die schadelijk voor ze? Vind het met blad eraan leuker lijken :+ dus was wel eens nieuwschierig of ze die ook kunnen hebben.

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:24

Wat leuk zeg, wij hebben ook een geelhoofd amazone papegaai. Ook zo koppig als 't maar kan, komt ook bij opa vandaan.. Die van ons is inmiddels bijna 30! Maar doet het nog goed, vrij rustig momenteel maar als t erop aan komt een flinke babbelaar.. haha.. Vooral als ik in de keuken sta en tegen iemand aan het praten ben, dan bleért ze er lekker doorheen!

Geniet ervan, het is zo gezellig thuis!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:33

In utrecht op de faculteit deden we ze gewoon met blad en al erin.
vind je vogels prachtig

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 10:10

Heb het inmiddels met blad en al geprobeerd en idd: een succes :D

@ LSP89: Jaa leuk is dat he, ze kunnen heerlijk babbelen hahaha. 30 is al een hele mooie leeftijd! Vind het juist zo mooi dat ze zo oud worden, kan je lekker lang van ze genieten :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:43

Wat leuk, Croky ziet er goed uit, wat een prachtige papegaai! Hopelijk went Lorreke gauw, en leert hij spelen. Mogen ze op termijn samen in één kooi of blijven ze apart?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:39

Het mooiste zou zijn als ze samen kunnen natuurlijk, maar of dat gaat lukken, tsjaa ligt aan hunzelf :D

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:49

Wat een prachtige vogels!!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:29

mooie amazone hoor! heb zelf ook een geelvoorhoofd amazone zitten, die heet lorre ! hihi bijna hetzelfde!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:30

LSP89 schreef:
Wat leuk zeg, wij hebben ook een geelhoofd amazone papegaai. Ook zo koppig als 't maar kan, komt ook bij opa vandaan.. Die van ons is inmiddels bijna 30! Maar doet het nog goed, vrij rustig momenteel maar als t erop aan komt een flinke babbelaar.. haha.. Vooral als ik in de keuken sta en tegen iemand aan het praten ben, dan bleért ze er lekker doorheen!

Geniet ervan, het is zo gezellig thuis!

herkenbaar doet die van mij ook!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:38

Waaw wat gaaf zo een nieuwe bewoner. Vind papegaaien echt fascinerend, maar heb te weinig tijd om er te gaan houden. Ook het feit dat ze vaak maar door één gezinslid te benaderen zijn maakt me een beetje terughoudend, want het zijn toch wel heel eigenwijze wezentjes zonder hyrarchie waar een gezin volgens mij toch op voorbereid moet zijn.
Vind het daarom heel leuk om hier de vorderingen van Lorryke te kunnen lezen :j

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:50

Niet alle gaaien zijn hetzelfde, kunnen indd eenkennig worden in de broedseizoen,
Dit is niet altijd, ik heb de amazone van mij in 2010 gekocht en is eenkennig aan mij,
Ik heb ook 2 venezuela amazone's en die mogen iedereen. :)
Ik heb 2 weken terug een Ara kuiken gehaald van 10 weken inmiddels, en die voed ik zelf op,
Ook laat ik hem aan andere mensen wennen,
Als je een kuiken neemt en aan meer mensen in het gezin laat wennen door bijv fruit of pap te voeren, ermee te spelen worden ze vriendjes van het hele huis!
Vooral grijze roodstaarten zijn het perfecte gezinslid! :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:55

Wat lief dat jullie de zorg voor beiden overgenomen hebben zeg!
Ik heb een grijze roodstaart, genaamd Coco.
Meneer heb ik gekregen toen hij 3 was, en heette al Coco.
Inmiddels woont hij al 2 jaar bij ons, en is echt mijn vriendje.
Enige jammere is dat hij behalve mij dus niemand mag, naja hij vind het leuk maar bij iemand zitten wil hij niet.
Gelukkig vind hij mijn vriend wel leuk wonderbaarlijk genoeg, en dat is dikke mik. Maar andere mensen.. Nee..