Kleine mannen worden groot.. helaas!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Kleine mannen worden groot.. helaas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 20:34

We hebben op dit moment 4 katten rondlopen waarvan 2 van ons. Ze kunnen ook gewoon in de tuin en daar bleven ze ontzettend braaf in..tot vanavond. Onze kleinste is vreselijk nieuwsgierig en is vanavond voor het eerst de tuin uit gesprongen. Hij liep ontzettend stoer over de schuurtjes en kwam toen weer terug. Ik heb hem nu binnen gezet omdat mijn hartslag even heel erg moest dalen!! Nu denk ik . Wat moet ik morgen nu doen. Als ik ze laat lopen weet ik zeker dat hij misschien wegloopt en hij heeft nog geen chip of bandje. Wat zouden jullie doen of deden jullie in deze situatie? Ik ben als de dood dat hij wordt aangereden maar ik wil hem ook gewoon kat laten zijn..
Alvast bedankt!
Inge en Heady

Neverhere

Re: Kleine mannen worden groot.. helaas!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:36

Tuin katveilig maken. Is volgens mij de enige oplossing. Tot die tijd binnenhouden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:54

Ik laat ze gaan. Katten zijn rovers en zwervers, en ik wil ze daarin niet beperken..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:01

Ik heb een buitenhok voor mijn katten. Ze kunnen daarin ook naar een binnenhok van ongeveer een M3.
Je zou kunnen proberen de nagels te knippen zodat hij geen grip meer heeft op de schutting. Of komt hij op een andere manier uit de tuin?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:02

Hoe oud is de kleinste? Mijn baby gaat uit zichzelf niet de stoep af, hij is nu 14 weken denk ik...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:10

De kleinste is bijna een half jaar. Hij klimt inderdaad via de schutting. Ik koop.morgen maar een halsband en dan laat ik hem maar.. Hopen.dat ie uitkijkt! Bedankt voor de tips!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:16

Is hij gechipt?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 23:23

Nog niet. Over drie weken krijgt hij die. Hij krijgt wel een kokertje met info tot die tijd.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:18

Koop dan wel een halsband met elastiekje zodat het veilig is. Of een klein tuigje is nog beter.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:46

bijna een half jaar is nog een leeftijd waarop ze gevaar vaak niet zien. Ik raad af hem al op straat los te laten. Daarnaast nemen vele dierenambulances dit soort kleine katten nog mee naar de opvang als mensen ze ze vinden. Zeker als ze bijv. klein uitgevallen zijn omdat kittens niet op straat behoren te lopen. Tenzij ze bandjes om hebben. Ik zou hem sowieso nu al laten chippen EN castreren. Dat vergroot de kans al dat hij niet weg loopt.

Zelf hier de veiligste variant gemaakt. Kat kan niet uit de tuin, is geholpen, gechipt en heeft een elastieken bandje om met penning. Ik wil geen risico nemen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:29

Geen bandje omdoen hoor. Een van onze katten was na een verhuizing ontsnapt en weggelopen. Ze had een vlooienbandje om. Ongeveer 6 weken later is ze teruggevonden (gelukkig was ze gechipt), broodmager en een lange etterende wond. Dus snel naar de dierenarts. Er was een voorpootje door de vlooienband heen gegaan. Dat zat heel erg strak en was in de huid gegroeid en ontstoken.
Gelukkig is alles goedgekomen met Zazou, ze is nooit meer weggelopen. Sterker nog, de eerste dagen weer thuis was ze zo bang ons weer kwijt te raken, dat ze ons overal in huis achtervolgde (en dat is echt niet lekker, een kat met een stinkende wond die vlak naast je op je hoofdkussen wil slapen).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:11

Aagh dat is wel heel sneu. Was dat ook een bandje dat losschiet als er druk op komt dan?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:22

Nee, helaas. Ik wist ook niet dat die bestaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:38

Sammyoo schreef:
Nee, helaas. Ik wist ook niet dat die bestaan.

Oh okee! Ja die heb ik wel gehaald.. Anders ben ik inderdaad bang dat er zoiets zou gebeuren! Hij is trouwens niet meer weggeweest haha..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:40

Het is net wat je voor je kat wilt. Ik vind dat mijn kat gewoon buiten rond moet kunnen lopen, daar is hij kat voor. Al moet ik zeggen dat mijn kat nooit ver gaat en oha binnen 1 min. thuis is als ik hem roep.

Een bandje zou ik niet doen, maar als je er één hebt die bij niet al teveel druk los laat (want ja hoeveel druk kan zo'n kleintje zetten in een noodsituatie) zou dat geen problemen moeten geven.
Als je het over straat lopen echt te eng vindt, dan de tuin kat-veilig maken.

(En nu blocked mijn kat het beeldscherm, typisch :+ )

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 23:06

Sassol schreef:
Het is net wat je voor je kat wilt. Ik vind dat mijn kat gewoon buiten rond moet kunnen lopen, daar is hij kat voor. Al moet ik zeggen dat mijn kat nooit ver gaat en oha binnen 1 min. thuis is als ik hem roep.

Een bandje zou ik niet doen, maar als je er één hebt die bij niet al teveel druk los laat (want ja hoeveel druk kan zo'n kleintje zetten in een noodsituatie) zou dat geen problemen moeten geven.
Als je het over straat lopen echt te eng vindt, dan de tuin kat-veilig maken.

(En nu blocked mijn kat het beeldscherm, typisch :+ )

Haha ja ik heb nu een bandje voor de zekerheid totdat hij een chip heeft.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:55

Die van mij loopt ook buiten, een kater van een april. Ook nog niet gechipt en gecastereerd. Hakkietakkiewegzakkie mag in november.
Ja het is een jong monster, eerst bleef hij netjes in de tuin, maar nu gaat hij op pad.
Wij hebben nog een oude rode jeweetwel kater die al jaren naar buiten gaat, dus de kleine de hele tijd binnen houden werd erg moeilijk.

Hij gaat nooit ver en is schuw voor vreemde.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:24

Ik zou inderdaad uitkijken met ongecastreerde jonge katertjes. Ik heb er ook al eens een verloren omdat hij zich lekker stoer voelde en de grote weg overstak. De vrouw van de dierenambulance die hem thuis kwam brengen vertelde dat dit ontzettend veel gebeurd met jonge katertjes.
Dit was jaren geleden toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde, daar gingen de katten altijd naar buiten.

Zelf heb ik door veel verschillende ervaringen gekozen om mijn eigen katten niet naar buiten te laten. Ik vind dat in deze tijd niet meer verantwoord.
Ten eerste is het natuurlijk vreselijk als je kat doodgereden wordt, waarop een enorme kans bestaat met het drukke verkeer van deze tijd. Daarnaast is het ook vaak traumatisch voor degene die hem dood rijdt, ik moet er niet aan denken dat ik er een voor de auto zou krijgen. Daarnaast vind ik het niet netjes tegenover mijn medebuurtbewoners die ofwel niets met katten hebben, of bijvoorbeeld kleine kinderen die lekker in het zand graven waar continu kattendrollen in liggen, of een mooie designtuin/voliere/vijver hebben die door katten van een ander geterroriseerd worden. Ook zijn er gestoorde mensen die katten de vreselijkste dingen aan doen als ze vinden dat ze er last van hebben. Zo heeft een buurman van mijn moeder een van de katten met (wss accu)zuur in het gezichtje gegooit. Dat was echt vreselijk. Gelukkig heeft ze het wel overleeft.

Waar ik nu woon kan ik het balkon dichtmaken met van die glazen schuifplaten en als ik een tuin zou hebben zou ik hem katproof afzetten om de katten binnen te houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:29

Mijn katten lopen gewoon los, maar daar moet wel de omgeving naar zijn.
Geen drukke wegen of dichtbevolkt.
Katten komen wel weer naar huis en als je niet in die angst wil leven zal je toch echt eerst de tuin in orde moeten maken dat de katten er niet meer uit kunnen.
Als je ze laat lopen wel even laten chippen, geen halsbandjes, zal niet de eerste kat zijn die in een boom blijft hangen en het niet overleefd.