Konijn lijkt geen vriendinnetje te willen hebben.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Konijn lijkt geen vriendinnetje te willen hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:44

Ik zit met een probleem. Wij hebben een rammetje van 8 maanden, die met 5 maand gecastreerd is. Het gaat om een dwergkonijn die ik min of meer 'gered' heb uit zijn situatie. (mensen konden er voor hun doen niet meer voor zorgen, anders werd hij losgelaten in het bos en moest hij zichzelf redden).
Toen we hem kregen was hij 3 maanden. Ik ben een groot voorstander van konijnen in een koppel houden, dus eerst castreren en dan een vriendinnetje zoeken. (Hier hebben we bewust voor gekozen omdat ze anders eerst aan elkaar wennen en dan met de castratie weer uitelkaar gehaald moesten worden, teveel stress voor het konijntje.)

Na de castratie hebben we hem eerst laten bijkomen en toen ben ik op zoek gegaan naar een vriendinnetje uit het asiel/opvang. Ze aan elkaar laten wennen op onbekend terrein, dan steeds elke dag ietsje langer bij elkaar en in het hok wel met het gaas naar elkaar toe zodat ze elkaar kunnen zien. Toen beiden in het hok: Nou dat was geen succes. Mijn konijn viel de voedster aan tot bloedens toe. Hij is té dominant en té agressief.
Toen heb ik gekozen om het aan ervaren mensen over te laten van de opvang. Zodra onze ram weer op het punt kwam dat we dachten dat het goed ging, werd hij weer te dominant en werd het vechten. We hebben het met 6 voedsters geprobeerd, van jong tot oud, van dominant en schuw. Maar het mocht niet baten.
We hebben zelf geprobeerd om beide konijntjes in een nieuw hok te doen, zodat ons konijn niet het idee had van 'Dit is mijn domein'. Hielp ook niet.

Toen hebben we besloten om het even te laten rusten. Nou merk ik dat hij eenzaam is. Hij valt ons aan, is erg dominant en agressief. Hij bijt in je hand, valt je aan zodra je het hok open doet om eten te geven of hem eruit wil halen.
Omdat hij het niet leuk vind om aangehaald te worden laat ik hem bewust met rust.

Wie oh wie heeft de gouden tip zodat er toch een lief vriendinnetje mijn ram kan vergezellen?

Voor ik het vergeet:

- Hij zit in een hok van 2 bij 2.5 m.
- Hij krijgt elke dag 25 gram gewone biks (geen gemengd konijnenvoer)
- Hij beschikt over onbeperkt hooi.

Wilawander

Re: Konijn lijkt geen vriendinnetje te willen hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:46

Heb je al eens geprobeerd op een hele grote ruimte te koppelen? heb inmiddels al zoveel konijnen gekoppeld en nooit geen problemen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:49

Ik ga vloeken in de kerk en zal wel wat mensen over mij heen krijgen nu. :j
Desondanks dan toch: probeer met cavia's erbij, liefst een paar.

Ik heb een vlaamse voedster met hetzelfde probleem. Alles geprobeerd, maar ze verscheurd }:) andere konijnen, wat je er ook bij zet. Ze zit nu in gezelschap van 9
cavia's en daar is ze heel happy mee. En de caafjes trouwens ook, want die gebruiken
haar als lekkere warme deken als het kouder wordt :D . Ze wast haar favoriete cavia's regelmatig uitvoerig.

T is jammer, had het graag anders gezien, maar ze lijkt meer op caafjes te vallen dan op
soortgenoten :+: .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:50

Mag ik vragen wat voor een rassen je mee gekoppeld hebt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:51

Wilawander schreef:
Heb je al eens geprobeerd op een hele grote ruimte te koppelen? heb inmiddels al zoveel konijnen gekoppeld en nooit geen problemen.

Ik heb ook al veel konijnen gekoppeld en had dit ook nog nooit meegemaakt. Er zijn er echt wel
die geen soortgenoot dulden helaas.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:58

Ik zou sowieso niet in het hok doen met gaas ertussen maar dat ze niet bij elkaar kunnen komen. 6 voedsters ie wel heel veel zeg.. Ik zou bijna denken dat er medisch iets niet goed is, aangezien hij nu ook naar jullie agressief wordt.. Als je met de voedsters koppelt tot hoever kom je dan? Heb je niet soms te snel de voedster erbij weggehaald omdat je báng was dat het misschien weer fout zou gaan? Soms is het ook niet goed om elke dag weer te koppelen, maar kun je ze beter in een keer bij elkaar zetten, dan wel in een ander hok inderdaad maar als dat goed gaat, laat ze dan maar 2 weken daar ofzo.

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:01

LDRD schreef:
.

Ik heb ook een cavia bij mijn konijn gezet omdat hij andere konijnen niet accepteerden en dit gaat super!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:06

Ik heb ook een konijn die niet bij een ander konijn wil maar het erg naar zijn zin heeft met een cavia.
Met voeren heeft de cavia een huisje waar het konijn niet in kan zodat hij genoeg vitamine C krijgt en het konijn niet te veel gras enz. eet waar hij diaree van krijgt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 16:11

Wilawander schreef:

Ja dat heb ik geprobeerd. Een ruimte van 10X 15 (woonkamer) zodat ze weg konden komen als er wat was.

LDRD schreef:
Desondanks dan toch: probeer met cavia's erbij, liefst een paar.

Ik heb een vlaamse voedster met hetzelfde probleem. Alles geprobeerd, maar ze verscheurd }:) andere konijnen, wat je er ook bij zet. Ze zit nu in gezelschap van 9
cavia's en daar is ze heel happy mee. En de caafjes trouwens ook, want die gebruiken
haar als lekkere warme deken als het kouder wordt :D . Ze wast haar favoriete cavia's regelmatig uitvoerig.

T is jammer, had het graag anders gezien, maar ze lijkt meer op caafjes te vallen dan op
soortgenoten :+: .

Ik ga het eens proberen! Heb wel nare ervaring met caafjes erbij van vroeger uit, maar misschien is het wel dé oplossing. Bedankt!

Wilawander schreef:
Mag ik vragen wat voor een rassen je mee gekoppeld hebt?

Het is geprobeerd met een rex, franse hangoor, een Hollander en 3 dwergjes.

saskiakefie schreef:
Ik zou sowieso niet in het hok doen met gaas ertussen maar dat ze niet bij elkaar kunnen komen. 6 voedsters ie wel heel veel zeg.. Ik zou bijna denken dat er medisch iets niet goed is, aangezien hij nu ook naar jullie agressief wordt.. Als je met de voedsters koppelt tot hoever kom je dan? Heb je niet soms te snel de voedster erbij weggehaald omdat je báng was dat het misschien weer fout zou gaan? Soms is het ook niet goed om elke dag weer te koppelen, maar kun je ze beter in een keer bij elkaar zetten, dan wel in een ander hok inderdaad maar als dat goed gaat, laat ze dan maar 2 weken daar ofzo.

Hij is voortijds de castratie ook goed onderzocht, tenminste ze hebben niks raars kunnen ontdekken. Als ik koppel met voedsters dan kom ik tot acceptatie in een grote ruimte. Als hij in zijn hok zit met de voedster dan gaat het fout. Ik dacht eerst dat het een domeinsprobleem was, omdat hij eerst alleen in het hok gezeten heeft en het nu moest delen. Daarom heb ik ze ook beiden in een ander (nieuw) hok gezet.
Maar hier ging het probleem ook verder. Hij valt de voedster echt aan tot bloedens toe. Ik heb het eens tot 3 dagen aangekeken maar ik kon de voedster wel bijna half geslacht terug brengen naar de opvang.. Dus dat vond ik geen optie..

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:16

Is er al geprobeerd de koppeling volledig aan anderen over te laten? Sommige opvangen bieden koppelvakanties aan, dan breng je je ram naar de opvang waar hij mag blijven tot hij helemaal in love is met zijn nieuwe vriendin. In Groningen zit o.a. een konijnenpension waar ik erg goede verhalen over gehoord heb wat betreft koppelvakanties. (http://www.konijnenpensionjoy.nl) Daarnaast vangen ze ook op kleine schaal konijnen op dus wie weet zijn er meerdere kandidaten waar het mee te proberen is.

Koppelen in een andere omgeving zonder ongeruste baasjes erbij verloopt toch vaak heel anders. Je zal je konijn dan wel enkele dagen of weken moeten missen, maar dat geeft je wel de tijd om zijn hok helemaal vrij van geurtjes te maken voor als ze weer terug komen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:17

Heb ook zo'n konijn gehad.. een voedster, was wel wat voor jouw ventje geweest. Inderdaad ook met twee cavia's geleefd, ze had contact met andere konijnen maar dan wel met gaas ertussen. Het konijn is 11 geworden de cavia's hebben dat niet gered. Konijntjes laatste levensjaren heeft ze samengewoond met een jonge vent.. die tolereerde ze.

Ik heb het altijd heel erg gevonden, maar ik denk dat dit toch de beste oplossing was.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:17

Mij is in de konijnjaren hier opgevallen dat hangoren, dwergen en dergelijke veel moeilijker te koppelen zijn. Heb nu 11 voedsters samen lopen en alleen Trianta's, Rijnlanders en vlaamse reuzen en dat gaat zo geweldig samen die zijn veel relaxter. Misschien zo'n ras is proberen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:21

Dan is mijn vlaamse dame de uitzondering :+ . Nog nooit zo'n heftige vechter meegemaakt.
Ze heeft een bijna dubbel zo zware vlaamse gecastreerde man aardig weten toe te takelen }:) . Hij haar trouwens ook, haar oren hangen er nog steeds wat merkwaardig bij }:0 .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:27

Oke die zijn hier juist heerlijk relaxt. Tuurlijk zijn er uitzonderingen.

Afbeelding
Zo chillen ze hier samen. De kleintjes die je ziet zijn jonge thriantas

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:51

Jeetje wat lastig! Je probeert het zo goed te doen allemaal en dan lukt het niet wat je wilt. Mijn complimenten, dat je zo ver gaat met het gelukkig maken van je dier. _/-\o_

LDRD: heb een cavia opvang gehad en ben normaal inderdaad tegen het bewust koppelen van een of meerdere cavia's met een konijn. Meestal gaat het niet goed en zie ze liever met een soortgenoot.
Maar.. Soms moet je out of the box denken als het op de normale manier niet lukt. Mij krijg je dus totaal niet 'over je heen'. Vind het juist goed, dat je je nijn happy hebt weten te maken. Ook al is het een merkwaardige combi. :D
Heb ook weleens een konijn en een cavia samen gezien die de beste vriendjes waren. De cavia was ook niet te koppelen aan een mannetje en ook niet aan een vrouwtje (was gecastreerd).

Ts:
Misschien is er wel een cavia opvang die er aan mee wil werken om het te proberen?
Weet helaas meer van cavia's dan van konijnen, maar wie weet lukt het!
Heb spijtig genoeg verder geen tips.
Succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:04

Leuk koppeltje Wilawander! Doordat mijn vlaam zo moeilijk is zit dat er bij ons helaas niet in. Was wel de bedoeling, maar helaas.

Overigens zijn onze katten ook doodsbenauwd voor haar hoor _O- . Ze loopt regelmatig los in de tuin en in het verleden heb ik regelmatig plukken kattenharen voorbij zien komen. Onze katten gaan nu met een flinke boog om haar heen ^) :+ .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:35

Apart. Nee de dames hier zijn allemaal zeer vredelievend. Liepen ook twee dwergjes bij maar die waren altijd het lastigst. 1 heb ik aan iemand gedaan die een ouder maatje zocht en de andere is helaas vorige week overleden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:42

Overigens heeft ze wel een waakhond :j .

Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:48

Lief